021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
4.9/5 - (7 امتیاز)

تحصیل داروسازی در لهستان 2021

تحصیل داروسازی در لهستان

فهرست مطالب

مزایای تحصیل داروسازی در لهستان

  • همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد کشور لهستان به دلیل داشتن قدمت دانشگاه های خود، سالانه پذیرای دانشجویان زیادی از سراسر دنیا می‌باشد و مدرک دریافتی برای رشته داروسازی از دانشگاه‌های کشور لهستان در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبر است.
  • دانشجویان چه لهستانی باشند و چه بین‌المللی می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه‌های لهستان، طبق شرایطی، بورسیه تحصیلی بگیرند که از این بورسیه یا می‌توانند برای پرداخت شهریه‌های دانشگاه استفاده کنند یا از آن برای هزینه‌های زندگی خود در این کشور کمک بگیرند.
  • برای تحصیل داروسازی در لهستان هیچ لزومی به داشتن مدرک و آشنایی با زبان لهستانی نیست و می‌توان با زبان انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی به تحصیل پرداخت. درواقع برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها یا به زبان لهستانی یا به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شوند و حدود یک ‌میلیون دانشجو در دانشگاه های مختلف لهستان مشغول به یادگیری می‌باشند.
  • به‌طورکلی هزینه تحصیل و همچنین زندگی در لهستان، مخصوصاً برای رشته داروسازی بسیار ارزان‌تر از سایر رشته‌ها است.
  • ازجمله مزایای قابل‌توجه تحصیل رشته داروسازی در لهستان این است که دانشجویان در کنار تحصیل می‌توانند کار کنند و درواقع حق کار دانشجویی دارند. ساعات کاری آنان می‌تواند بین 10 تا 20 ساعت در هفته متغیر باشد.
  • از دیگر مزایای لهستان این است که در حوزه شینگن قرار دارد و دانشجویان محصل در لهستان، ویزای تحصیلی شینگن دریافت می کنند.

تحصیل در رشته داروسازی در لهستان

شرایط تحصیل داروسازی در لهستان

برای تحصیل رشته داروسازی در لهستان، در دانشگاه‌های نام‌برده شده در ابتدای مقاله، مانند سایر رشته‌های پزشکی لهستان و دندانپزشکی لهستان، باید در آزمون ورودی دانشگاه نمره قبولی کسب کرد. معمولاً این آزمون در اوایل ماه مارس یا ماه ژوئن برگزار می‌شود.

این آزمون علاوه بر خود کشور لهستان، در خارج از لهستان، در کشورهای آمریکا، مالزی، کانادا، آلمان و سوئد نیز برگزار می‌شود. زمان ثبت‌نام اینترنتی در این آزمون در سایت‌های دانشگاه‌ها اعلام می‌شود. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم؛ در دانشگاه‌های لهستان نیازی به مسلط بودن به زبان لهستانی نیست و دانشجویان می‌توانند به زبان انگلیسی و با داشتن مدرک زبان، در این کشور به تحصیل بپردازند.

محتوای ازمون ورودی بستگی به دانشگاه دارد اما مباحث زیست شناسی، شیمی، فیزیک و یا ریاضی از مباحث اصلی آزمون ورودی دانشگاه های لهستان است. در برخی از دانشگاه ها علاوه بر آزمون کتبی، شرکت کننده باید آزمون مصاحبه هم شرکت کند.

نکته شایان توجه این است که در لهستان می‌توان بدون مدرک زبان نیز، به تحصیل داروسازی پرداخت ولی این شرایط تحصیل، داوطلبان زیادی دارد و به همین دلیل، دارای شرایط خاصی است. هرچند چنین دانشجویانی می‌توانند مثل سایر دانشجویان از مزیت‌های تحصیلی دانشگاه بهره‌مند و مقیم لهستان شوند.

در هر دو روش تحصیل، طبق مزایای گفته‌شده؛ دانشجویان می‌توانند حین و پس از تحصیل، در کشور لهستان کار کنند و امکان استخدام در داروخانه‌های معتبر این کشور و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد. پس از پایان تحصیل داروسازی در لهستان که شامل یک دوره پنج‌ساله است، دانشجویان مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه دریافت می‌کنند.

البته دانشجویان اواخر دوره تحصیلی خود را، به مدت شش ماه، در داروخانه‌های معتبر و مورد تأیید، با عنوان یک داروساز معتبر، می‌گذرانند. درواقع برنامه‌های تحصیلی رشته داروسازی در لهستان به شرح زیر است:

دانشجویان، به مدت شش ماه، قبل از ثبت‌نام آموزش می‌بینند و بعد طبق شرایط گفته‌شده؛ ثبت‌نام می‌کنند. پس از ثبت‌نام یک دوره دوساله (چهار ترم) را، جهت تحصیل دروس پیش حرفه‌ای می‌گذرانند.

پس ‌از آن، دروس حرفه‌ای را، در مدت پنج ترم فرامی‌گیرند. در پایان، یک‌ترم را (ترم آخر) جهت نگارش پایان‌نامه کارشناسی خود، با عنوان موضوعی که انتخاب کرده‌اند؛ می‌گذرانند.

مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در لهستان

  • ارائه نامه رسمی پذیرش تحصیلی لهستان از دانشگاه بعد از موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه
  • ارائه تمامی مدارک تحصیلی اعم از دیپلم و پیش‌دانشگاهی به همراه ریزنمرات و ترجمه آن‌ها به زبان بین‌المللی انگلیسی
  • ارائه مدارک هویتی (کارت ملی، شناسنامه) و پاسپورت معتبر به همراه عکس جدید برای پاسپورت (شش قطعه عکس)
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی (البته بدون مدرک هم می‌توان، طبق مورد گفته ‌شده، به تحصیل پرداخت)
  • ارائه تمکن مالی جهت تأیید شدن توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل داروسازی در لهستان و زندگی دانشجویی در کشور لهستان
  • ارائه بیمه درمانی مسافرتی
  • ارائه گواهی بهداشت سلامت و عدم ابتلا به ایدز و هپاتیت B و C

دوره پری مدیکال جهت قبولی در آزمون داروسازی لهستان

دوره پری مدیکال یا همان Medical Foundation Program یک دوره یک‌ساله است که دانشجویان برای تحصیل در رشته‌ داروسازی در اروپا و دیگر رشته های پزشکی و دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های مختلف می‌گذرانند. هدف از این دوره این است که؛ دانشجویان در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های پزشکی اروپایی، نمره قبولی را کسب و وارد دانشگاه شوند و همچنین با دروس تخصصی دانشگاه آشنا شوند.

دانشجویان پس از گذراندن این دوره، زبان انگلیسی را در سطح آیلتس فرامی‌گیرند و به زبان تخصصی پزشکی مسلط می‌شوند. همچنین، همان‌طور که گفته شد؛ دوره پری مدیکال دانشجویان را برای آزمون‌های ورودی مصاحبه‌ای و کتبی دانشگاه‌های پزشکی اروپایی آماده می‌سازد.

در واقع طی این دوره، آن‌ها دروس پایه علوم پزشکی را فرا می‌گیرند. یکی از بهترین گزینه های گذراندن دوره پری مدیکال در خارج از کشور شرکت در این دوره در کالج های مجارستان است.

البته قابل‌ذکر است که دانشجویان برای گذراندن این دوره، باید تا حدودی به زبان انگلیسی مسلط باشند؛ دارای مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی، حداقل سن 16 و حداکثر سن 28 و معدل قابل‌ قبول در دروس زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک داشته باشند.

علاوه بر کالج های مجارستان امکان شرکت در دوره پری مدیکال در ایران و در گروه آریا دانش فراهم است. دانشجویان برای تحصیل داروسازی در لهستان می توانند دوره پری مدیکال یا پیش پزشکی گروه آریا دانش را پشت سر بگذارند.

تحصیل داروسازی در لهستان

هزینه‌های تحصیل داروسازی در لهستان

هزینه‌های تحصیل داروسازی در لهستان و به ‌طورکلی هزینه زندگی در لهستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است؛ ولی در این ‌بین نقطه قوت تحصیل داروسازی در لهستان این است که شهریه‌های سایر رشته‌های پزشکی در لهستان سال ‌به ‌سال افزایش پیدا می‌کند؛ ولی شهریه تحصیل داروسازی ثابت و پایین‌تر از بقیه رشته‌ها است؛

برای مثال در دانشگاه ورشو لهستان، هزینه تحصیل داروسازی به زبان انگلیسی، تقریباً 10 هزار یورو در سال است. در دانشگاه گدانسک نیز هزینه تحصیل داروسازی سالیانه حدود بین 7 الی 8 هزار یورو است. هرچند بسیاری از دانشگاه‌های این کشور دارای خوابگاه است و می توانند با هزینه کمتری به تحصیل بپردازند.

مبالغی شهریه ذکر شده در دانشگاه های لهستان کاملا با میانگین شهریه دانشگاه های داروسازی اروپایی مطابق است. هرچند لهستان جزء کشورهای حوزه یورو نیست و واحد پولی آن زلوتی است، اما جزء 26 کشور حوزه شینگن بوده و باعث می شود از مزایای این موضوع بهره ببرد.

از این رو لهستان می تواند مقصد مناسبی برای ایرانیان جهت تحصیل داروسازی در خارج از کشور باشد و هم در کنار دانشگاه های با کیفیت، هزینه های متوسطی را پرداخت کنند.

بهترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل داروسازی در لهستان

همان‌طور که در بالا گفته شد؛ بهترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل در لهستان شامل:

در بین دانشگاه های بالا تنها 2 دانشگاه امکان تحصیل داروسازی در لهستان به زبان انگلیسی را برای متقاضیان بین المللی فراهم دارند. دانشگاه ورشو و دانشگاه گدانسک.

  • دانشگاه ورشو لهستان: در پایتخت این کشور قرار دارد و در این ‌بین اعتبار و قدمت زیادی دارد و در سال 2021 طبق سیستم شانگهای، رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان، رتبه ۳۰۸ جهان را به دست آورده است و همچنین به علت همکاری بالای دانشگاه با دانشگاه‌های داخلی و خارجی، در برنامه‌های یادگیری بین‌المللی همچون اراسموس مندوس، ISEP و CEEPV، توسعه علمی بسیار زیادی پیداکرده است. طول دوره داروسازی در این دانشگاه، همانند سایر دانشگاه‌ها، 5 سال است و استادان به دو زبان انگلیسی و لهستانی آموزش می‌دهند. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این دانشگاه این است که دانشجویان پس از پایان تحصیل، به علت اعتبار بالای دانشگاه، استخدام و مشغول به کار می‌شوند. در آزمون ورودی داروسازی دانشگاه ورشو، مباحث زیست شناسی، شیمی، فیزیک و یا ریاضی مطرح است.
  • دانشگاه گدانسک لهستان: این دانشگاه در شهر گدانسک قرار دارد و در رتبه بندی جهانی جایگاه 800 را دارد. این دانشگاه 6 هزار نفره بوده و دوره داروسازی آن 5.5 سال به طول می انجامد. در آزمون ورودی داروسازی دانشگاه گدانسک، زیست شناسی، شیمی و مصاحبه حضوری و یا آنلاین صورت می گیرد.

دانشگاه های لهستان

سؤالات متداول

  1. هزینه‌های تحصیل داروسازی در کشور لهستان چقدر است؟

به طور میانگین 9 هزار یورو جهت تحصیل به زبان انگلیسی

  1. مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش داروسازی در لهستان چیست؟

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور لهستان باید گوهش موفقیت دز آزمون ورودی، پاسپورت، مدرک زبان، گواهی سلامت، مدرک دیپلم و ترجمه آن به انگلیسی، فیش پرداخت هزینه دانشگاه و … را تهیه کرد.

  1. آیا برای تحصیل در رشته داروسازی لهستان، باید به زبان لهستانی مسلط بود؟

خیر، در دانشگاه‌های این کشور امکان تحصیل به زبان  انگلیسی وجود دارد.

  1. برای تحصیل در رشته داروسازی در لهستان، دانشجو باید در چه سطحی از زبان باشد؟

برای تحصیل داروسازی در لهستان به زبان انگلیسی متقاضی باید حداقل سطح زبان 6 الی 6.5 آکادمیک را داشته باشد.

  1. بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته داروسازی در لهستان به زبان انگلیسی کدام است؟

دانشگاه ورشو و گدانسک

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا