021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
4.9/5 - (40 امتیاز)

تحصیل داروسازی در اروپا 2021

تحصیل داروسازی در اروپا

فهرست مطالب

شرایط تحصیل در رشته داروسازی در اروپا

متقاضیان تحصیل داروسازی در اروپا ابتدا باید شناخت کافی نسبت به این رشته و تطبیق آن با ویژگی های شخصیتی خود داشته باشند تا بتوانند در آینده موفق شوند. علاوه بر این متقاضی باید دانش کافی در این زمینه که در ادامه تحصیل داروسازی در اروپا باید چه مسیری را طی کند اهمیت دارد. به دلیل مزایای تحصیل داروسازی در اروپا از جمله شرایط تحصیل و زندگی خوب در اروپا، معتبر بودن مدارک دانشگاه های اروپا در سطح دنیا و امکان تحصیل به زبان انگلیسی، هزینه های پایین تر تحصیل و زندگی نسبت به کانادا و آمریکا، بسیاری از متقاضیان بین المللی اروپا را به عنوان مقصد تحصیلی خود بر می گزینند.

تحصیل پزشکی در اروپا و تحصیل دندانپزشکی در اروپا همچون رشته داروسازی طرفداران زیادی دارد که باعث افزایش رقابت پذیری می شود. از این رو شرایط پذیرش برای این سه رشته علوم پزشکی سختی های خاص خود را دارد.سیستم اصلی پذیرش رشته داروسازی دانشگاه های اروپا براساس آزمون ورودی دانشگاه ها است. کنکور ورودی دانشگاه های داروسازی اروپا براساس محتوای کتب علوم پایه پزشکی طراحی می شود. از مهمترین دروس این آزمون ها، بیولوژی، شیمی و زبان انگلیسی پزشکی است.

برخی از دروس دیگر همچون ریاضی، هوش و منطق و فیزیک در برخی از آزمون های ورودی داروسازی اروپا وجود دارد.بخش بیولوژی خود به قسمت های مختلفی همچون سلولی و مولکولی، ژنتیک، آناتومی، بیوشیمی، فیزیولوژی تقسیم می شود. در بخش شیمی، شیمی عمومی و شیمی آلی از مباحث اصلی هستند. زبان انگلیسی عمومی و زبان انگلیسی پزشکی یا مدیکال ترمینولوژی از دیگر بخش های آزمون ورودی هستند. در ادامه به معرفی کلی شرایط تحصیل داروسازی در اروپا می پردازیم.

  1. گواهینامه پایان تحصیلات دیپلم و پیش دانشگاهی

این گواهی همراه با ریز نمرات دانش آموز از مدارک و شرایط اصلی تحصیل داروسازی در اروپاست. جهت انجام ثبت نام آزمون، اخذ پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی متقاضی باید دوره 12 ساله تحصیلی در ایران را گذرانده باشد و مدارک 4 ساله پایانی را در اختیار داشته باشد. معمولاً اکثر دانشگاه های داروسازی اروپا نیاز به داشتن نمره خوب در دروس زیست شناسی و شیمی دارند. این دروس، دروس پایه برای بیشتر رشته های علوم پزشکی است.

  1. شرایط سنی استاندارد دانشگاه های اروپا

داشتن حداقل 18 سال و حداکثر 25 سال برای بیشتر کشورها ی اروپایی جهت تحصیل در رشته داروسازی در اروپا ضروروی است. البته برخی از کشورها این شرایط سنی را ندارند.

  1. مهارت یا مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس

از مهمترین شرایط تحصیل در رشته داروسازی در اروپا، داشتن دانش زبان خارجی بویژه زبان انگلیسی است. دانش زبان انگلیسی از چند وجه مهم است. در وهل اول برای شرکت و موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه ها که به زبان انگلیسی برگزار می شود. همچنین در برخی دانشگاه ها آزمون مصاحبه نیز به زبان انگلیسی برگزار می شود. در وهله بعد جهت اخذ ویزای تحصیلی و مهاجرت به کشور مقصد، داشتن مدرک زبان یا مهارت زبانی اهمیت ویژه ای دارد و شانس اخذ ویزای تحصیلی بویژه ویزای تحصیلی شینگن را افزایش می دهد. همچنین تمامی دروسی که در دانشگاه ارائه می شود و تمامی رفرنس های آموزشی به زبان انگلیسی است. نمره 6.5 آیلتس حداقل نمره برای تحصیل داروسازی در اروپا است.

  1. نوشتن انگیزه نامه شخصی

انگیزه نامه مقاله ای است که متقاضی تحصیل داروسازی در اروپا به عنوان بخشی از برنامه تحصیلات برای دانشگاه انتخابی مدنظر خود ارسال می کند. این اولین فرصت واقعی متقاضی است که خود را به دانشگاه ثابت کند و به مسئولان پذیرش نشان دهد که فردی مناسب برای رشته داروسازی است. در این نامه، اهداف و برنامه های تحصیلی و همچنین دلیل انتخاب دانشگاه بیان می شود.

  1. هزینه های تحصیلی

متقاضی تحصیل داروسازی در اروپا باید هزینه های تحصیل و زندگی خود را برآورد کرده و مشکلی برای پوشش دهی آن ها نداشته باشد. این مورد در قوانین سفارت و دانشگاه ها به تمکن مالی معروف است. در صورتی که امان پرداخت هزینه ها و شهریه های تحصیلی برای متقاضی فراهم نباشد، پیش نهاد می شود دانشگاه ها و کشورهایی را انتخاب نمایند که امکان اخذ بورسیه تحصیلی فراهم است.

  1. موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه ها

همانطور که اشاره شد بیشتر دانشگاه های داروسازی اروپا، جهت پذیرش داوطلبان بین المللی در رشته داروسازی، آزمون ورودی برگزار می کنند. این آزمون ها در برخی از دانشگاه ها به صورت حضوری و در برخی به صورت آنلاین برگزار می شود. یکی از مهمترین راهکارهای موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه ها جهت تحصیل داروسازی در دانشگاه های اروپا شرکت در دوره پری مدیکال یا فاندیشن است. شرکت در کلاس های آموزشی در دوره پیش پزشکی به متقاضی کمک می کند تا این مسیر را با موفقیت پشت سر بگذراند.

دوره های پری مدیکال و آمادگی آزمون های ورودی داروسازی اروپا هم در ایران و هم در خارج از کشور برگزار می شود. کالج های مجارستان بهترین مقصد برای گذراندن دوره های پری مدیکال هستند. در ایران نیز این دوره ها به صورت تخصصی در کالج پزشکی آریا دانش برگزار می شود. همچنین استفاده از پکیج آموزشی یونی مد (UniMed Package) یکی دیگر از راهکارهای آماده سازی متقاضیان تحصیل داروسازی در اروپا برای آزمون ورودی است. این کتاب ها که به زبان انگلیسی تالیف شده، میتواند گزینه مناسبی به جای رفرنس های قطور باشد.

داروسازی در اروپا

بهترین کشورها جهت تحصیل داروسازی در اروپا

مهاجرت تحصیلی و تحصیل در رشته داروسازی در دانشگا های اروپا به شما این امکان را می دهد که علاوه بر بهره مندی از مزایای آموزشی و آزمایشگاهی، مدرک معتبری را در کسب کنید. برای دستیابی به مدرک تحصیلی معتبر در رشته داروسازی، دانشگاه های زیادی در اروپا وجود دارند. از این رو در ادامه بهترین کشورها جهت تحصیل داروسازی در اروپا را بررسی می کنیم.

  1. انگلستان

کشور انگلستان مهد بهترین دانشگاه های برتر جهان است. هرچند سیستم پذیرش کشور انگلستان در رشته های مختلف از پیچیده ترین سیستم هاست، اما بسیاری از مخاطبان بین المللی را به خود جذب می کند. مدرک زبان آیلتس با نمره بالا و موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه و کسب نمره بالا در سیستم نمره دهی دانشگاه ها از شروط پذیرش داروسازی انگلستان است. هزینه تحصیل و زندگی نیز در کشور انگلستان نیز نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار بالاتر است.

  1. مجارستان

مجارستان در 10 سال اخیر جزء سه مقصد دانشجویان ایرانی برای تحصیل در اروپا بویژه رشته های علوم پزشکی بوده است. این کشو از دانشگاه های خوب و استانداردی برخوردار است. دانشگاه سگد مجارستان و دانشگاه سملوایز مجارستان از جمله این دانشگاه ها هستند. دانشگاه های مجارستان نیاز به ارائه مدرک زبان ندارند اما موفقیت در آزمون ورودی شرط اصلی پذیرش است. از ویژگی های مثبت مجارستان امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور است.

  1. ایتالیا

امکان تحصیل داروسازی به زبان انگلیسی در دانشگاه بلونیا ایتالیا و دانشگاه تورورگاتا ایتالیا میسر است. کشور ایتالیا امکانات خوبی را برای متقاضیان بین المللی جهت تحصیل در این کشور قرار داده است. مهمترین مزیت این کشور دانشگاه ها معتبر با رتبه زیر 200 جهانی و امکان اخذ بورسیه تحصیلی است.

  1. اسلواکی

وجود چند دانشگاه مطرح در کشور اسلواکی باعث شده است سالانه تعدی از ایرانیان جهت تحصیل به این کشور مهاجرت کنند. این کشور در بین کشورهای مختلف اروپایی میانگین شهریه متوسطی را برای تحصیل داروسازی در اروپا دارد. مدرک رشته های داروسازی و پزشکی و دندانپزشکی چند دانشگاه اسلواکی معتبر بوده و مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.

  1. جمهوری چک

کشور چک از کشورهای رو به رشد اروپاست و دانشگاه های مطرحی دارد. برای تحصیل در رشته داروسازی در چک باید مخاطبان در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور قبول شوند. همانطور که اشاره شد دوره پری مدیکال میتواند راه را برای موفقیت و اخذ پذیرش داروسازی هموار کند.

  1. لهستان

کشور لهستان یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل داروسازی در اروپا است؛ چرا که دانشگاه های لهستان دوره های تحصیلی خود را با بالاترین استاندارد های آموزشی و مناسب ترین قیمت ارائه می دهند. تحصیل داروسازی در اروپا به زبان انگلیسی در دانشگاه های لهستان مورد تایید استانداردهای آموزشی لهستان، اتحادیه اروپا، وزارت آموزش ایالات متحده و هیئت پزشکی ایالات متحده است.

  1. ترکیه

کشور ترکیه به واسطه همسایگی با ایران همیشه مورد استقبال مخاطبین مهاجرت تحصیلی قرار گرفته است. آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه آزمون YOS است که هر سال توسط دانشگاه های ترکیه برگزار می شود. این آزمون مختص متقاضیان بین المللی یا دانشجویان غیر بومی است که قصد دارند به کشور ترکیه مهاجرت کنند. علاوه بر این آزمون، امکان شرکت در آزمون SAT برای ورودی به رشته داروسازی در ترکیه وجود دارد.

  1. روسیه

تحصیل در رشته داروسازی در اروپا و در کشور روسیه توسط متقاضیان بین المللی به زبان روسی و انگلیسی فراهم است. کشور روسیه برای دریافت پذیرش و اخذ ویزا پروسه ساده تری داشته و علاوه بر این، روسیه آزمون ورودی برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی جهت تحصیل به زبان روسی ندارد. دانشجویان داروسازی در طول تحصیل خود از کیفیت بالای آموزشی و تحصیلی و اعتبار کالج ها و دانشگاه های پزشکی روسیه، برخوردار هستند. از دلایل مهم دیگر برای ادامه تحصیل در روسیه می توان به شهریه تحصیل داروسازی این کشور اشاره کرد، چرا که روسیه از دانشجویان روس و بین الملل شهریه تقریبا یکسانی دریافت می کند. مدرک رشته داروسازی روسیه مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، یونسکو و بیشتر سازمان های بین المللی است.

دانشگاه های پزشکی اروپا

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی داروسازی اروپا

جهت تحصیل داروسازی در اروپا پس از اخذ پذیرش دانشگاه، دانشجو باید مدارک زیر را جهت اخذ ویزای تحصیلی آماده کند. بخشی از این مدارک ضروری هستند و جزء مدارک اعلام شده توسط اکثر سفارت های کشورهای اروپایی است و برخی دیگر ضروری نیستند و می توان برای اطمینان از اخذ ویزا فراهم کرد.

  • مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی به صورت ترجمه شده (به زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد)
  • ریز نمرات 4 سال پایان تحصیلی
  • نامه پذیرش و قبولی از دانشگاه پذیرشته شده
  • گواهی سلامت
  • پاسپورت، اصل شناسنامه و ترجمه رسمی آن
  • گواهی تمکن مالی برای هزینه های تحصیل و زندگی
  • نگارش رزومه و انگیزه نامه و ارائه توصیه نامه

البته ارائه این مدارک برای همه کشورهای اروپا یکسان نیست و این مدارک عموما برای دریافت ویزای تحصیلی همه کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. متقاضیان تحصیل داروسازی در اروپا می توانند با مراجعه به سایت سفارت کشور مقصد، اطلاعات دقیق تری از مدارک مورد نیاز سفارت داشته باشند. پس از تهیه مدارک، متقاضی باید وقت سفارت گرفته و برای مصاحبه حضوری آماده شود.

تحصیل در رشته داروسازی در اروپا

سیستم تحصیل داروسازی در اروپا

رشته داروسازی در واقع بخشی از علم پزشکی محسوب می گردد که هدف آن تولید، ساخت و بررسی وضعیت تاثیر دارو در بدن موجودات زنده به خصوص انسان خواهد بود تا بتوان مقدار اثربخشی دارو را بررسی کرد. در رشته داروسازی فرد می تواند ماده مؤثر یک ترکیب شیمیایی را شناسایی کرده و پس از آن به صورت فرمول شیمیایی در آورده و در انتها این ترکیبات شیمیایی را به گونه ای تبدیل کند تا برای بیمار قابل مصرف باشد. رشته داروسازی اثرات مصرف داروی مورد نظر در بدن بیمار و تأثیر آن بر روند پیشرفت بیماری را مورد بررسی قرار می دهد.

داروسازی در نهایت بحران های مربوط به بیماری را تا حد امکان در جامعه از بین می برد. دروس پایه داروسازی شامل درس هایی نظیر شیمی و زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات می شود. دوره تحصیل در رشته داروسازی در اروپا معمولا 5 سال طول می کشد و شامل دو بخش پیش بالینی و بالینی است.رشته داروسازی از گستره شغلی و تحقیقاتی وسیعی، برخوردار است. رشته داروسازی در واقع تلفیقی از علوم پایه و علوم پزشکی یا بالینی است. این رشته گرایش های مختلفی را دارد. به موضوعاتی که به رشته داروسازی مرتبط می شود، در زیر اشاره می کنیم.

–        بیوتکنولوژی دارویی

–        نانو فناوری دارویی

–        شیمی دارویی

–        داروسازی هسته ‌ای

–        داروسازی بالینی

–        فارماکوگنوزی

–        فارماسیوتیکس

–        زیست مواد دارویی

–        سم شناسی

–        کنترل دارو

–        داروسازی سنتی

–        اقتصاد و مدیریت دارو

گرایشات مختلف داروسازی به دلیل مشتق شدن از یک رشته واحد، باید دروس و واحدهای مشترک نیز داشته باشند. اگر دروس و واحدهای گذرانده شده در مقاطع تحصیلی مختلف رشته‌ داروسازی را به دو دسته کلیِ گروه علوم پایه و بالینی تقسیم بندی کنیم. دروس مشترک شامل موارد زیر خواهد بود: بیولوژی نظری، فیزیک نظری، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، شیمی عمومی، بیوشیمی، فیزیولوژی، شیمی آلی، تشریح، اصول خدمات بهداشتی، آمار حیاتی، شیمی تجزیه، میکروب‌ شناسی نظری و عملی، انگل ‌شناسی و قارچ ‌شناسی، ایمونولوژی، کمک ‌های اولیه.

پذیرش رشته پزشکی در اروپا

هزینه تحصیل داروسازی در اروپا

تحصیل داروسازی در اروپا همچون دیگر رشته های علوم پزشکی هزینه قابل توجهی در بر دارد، کما اینکه در برخی کشورها مناسب تر و مقرون به صرفه تر از دیگر کشورهاست، ولی بسیاری از دانشجویان قدرت پرداخت این هزینه را ندارند. بنابراین به دنبال دریافت بورسیه از دانشگاه های معتبر هستند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، بورسیه ها معمولا برای دانشجویان برتر دانشگاه کاربرد دارد. تحصیل داروسازی در اروپا که شامل کشورهای مجارستان، اسلواکی، چک، لهستان، ترکیه و روسیه می شود همگی شامل شهریه هستند. نکته قابل توجه این است که هزینه تحصیل داروسازی در اروپا نسبت به رشته پزشکی و دندانپزشکی شهریه کمتری را شامل می شود.

تحصیل داروسازی در اروپا

میانگین هزینه تحصیل داروسازی در اروپا

ردیف کشور میانگین شهریه سالیانه
1 انگلستان 35 هزار پوند
2 مجارستان 11 هزار یورو
3 لهستان 8 هزار یورو
4 چک 7 هزار یورو
5 اسلواکی 7 هزار یورو
6 روسیه 6 هزار یورو
7 ایتالیا 3 هزار یورو
8 ترکیه 2 هزار یورو

سوالات متداول

اصلی ترین شرط تحصیل داروسازی در اروپا چیست؟

اخذ مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی رشته های تجربی و ریاضی و کسب نمره بالا در آزمون ورودی دانشگاه

متقاضی تحصیل داروسازی در اروپا باید چه سنی داشته باشد؟

بازه سنی بین 18 الی 25 سال بهترین بازه است.

بهترین کشورها جهت تحصیل داروسازی در اروپا کدامند؟

با توجه به میزان شهریه و هزینه های زندگی مناسب کشورهای مجارستان، ایتالیا، چک، لهستان، ترکیه و روسیه از بهترین گزینه ها هستند.

هزینه تحصیل داروسازی در اروپا چقدر است؟

میزان هزینه تحصیل داروسازی در اروپا وابسته به دانشگاه و کشور مقصد است. کمترین هزینه مربوط به ترکیه با سالیانه 2 هزار یورو و بیشترین هزینه مربوط به کشور انگلستان با 35 هزار یورو است.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

۴ پاسخ

  1. mansuore گفت:

    سلام
    آیا حتما باید مدرک زبان داشت؟ نمیشه رفت دانشگاه و اونجا دوره ای رو گذراند؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. داشتن مدرک زبان الزامی نیست در خیلی از جاها. اما شما نیازمند دانش زبان مناسب هستید، هم برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها و هم برای افزایش شانستون برای گرفتن ویزای تحصیلی. البته پیشنهاد میشه سعی کنید برای تحصیل داروسازی در اروپا در هرکشوری اولین اقدامتون گرفتن مدرک زبان باشه. حداقل آیلتس ۶.

  2. مهتاب گفت:

    باسلام وقت بخیر
    ببخشید آیا برای داروسازی در دانشگاه های اروپایی شرط معدل مهم هست؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. به طور معمول خیر. مگر دانشگاه های معدودی. سیستم اصلی پذیرش داروسازی دانشگاه های اروپایی معمولا از طریق آزمون ورودی دانشگاه هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا