021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (2 امتیاز)

راهنمای جامع ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا 2024

ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا 2024

فهرست مطالب

ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا 2024

آزمون آیمت، آزمون ورودی رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه‌های ایتالیا به زبان انگلیسی است. دانشجویان زیادی از سراسر دنیا خواهان شرکت در آزمون آیمت هستند. دانشجویان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به دلیل محدود بودن ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی در ایران و محبوبیت زیاد این رشته‌ها، بسیاری از افراد برای تحصیل در آن‌ها اقدام به مهاجرت تحصیلی می‌کنند. یکی از این مقاصد کشور ایتالیا است. یکی از چالش های در مسیر اخذ پذیرش دانشگاه، ثبت نام در آزمون آیمت ایتالیا است. در ادامه به روند پذیرش تحصیلی و ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا می پردازیم.

دوره آمادگی آزمون آیمت ایتالیا

 ایتالیا و آزمون آیمت به زبان انگلیسی

کشور ایتالیا مهم‌ترین مقصد برای افرادیست که به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به هزینه بسیار پایین و حتی رایگان در اروپا هستند. همچنین پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی آسان‌تر است. اعتبار بالای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایتالیا نیز بر کسی پوشیده نیست و مدرک آن‌ها در سراسر دنیا معتبر است. متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا باید نمره قابل قبولی در آزمون IMAT کسب کنند. به این منظور باید در موعد مقرر در این آزمون ثبت نام کنند. ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا موضوعی است که در این نوشتار به آن می‌پردازیم.

محتوای آزمون آیمت ایتالیا

پیش از آن که درباره نحوه ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا صحبت کنیم، مختصری به محتوای آزمون آیمت می‌پردازیم. آزمون آیمت یک آزمون ورودی است که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. این آزمون به صورت کتبی و کاغذی برگزار می‌‌گردد. این آزمون کتبی استاندارد متشکل از 60 سوال تستی و 5 گزینه‌ای است. این آزمون نمره منفی دارد. حداکثر نمره آزمون آیمت 90 است و حداقل نمره برای قبولی در آزمون آیمت در آن بین 45 تا 50 برآورد می‌شود. زمان شرکت در آزمون IMAT، صد دقیقه است. آزمون آیمت از دروس زیر طرح می‌شود:

  • هوش و استدلال منطقی: 4 سوال
  • مهارت های مطالعاتی و اطلاعات عمومی: 4 سوال
  • ریاضیات و فیزیک: 13 سوال
  • شیمی: 15 سوال
  • زیست شناسی: 23 سوال

حدود 15 دانشگاه معتبر در کشور ایتالیا پذیرش دانشجویان دندانپزشکی و پزشکی خود را بر اساس نتایج آزمون آیمت انجام می‌دهد. برخی از بهترین این دانشگاه‌ها عبارتند از: دانشگاه میلان، دانشگاه پاویا، دانشگاه تورین، دانشگاه تورورگاتا، دانشگاه ساپینزا رم و دانشگاه بیکوکا.

راهنمای جامع ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا 2024

نحوه ثبت نام در آزمون آیمت ایتالیا

ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا در وب سایت یونیورسیتالی (Universitaly) انجام می‌شود. هر متقاضی قبل از ثبت نام آزمون ابتدا باید یک پروفایل در وب سایت یونیورسیتالی برای خود بسازد. این پروفایل شامل اطلاعات کاملی از مشخصات شخصی، آدرس، مقطع و مدارک تحصیلی، مدرک زبان، دانشگاه انتخابی همراه با مدارک مختلف از جمله پاسپورت و مدارک تحصیلی است. بعد از تشکیل پروفایل که معمولا زمان آن از اردیبهشت ماه آغاز می شود، باید منتظر ماند تا ثبت نام آزمون IMAT آغاز شود. ثبت نام در آزمون IMAT ایتالیا معمولا از نیمه تیر ماه هر سال آغاز می شود. جهت ثبت نام در آزمون آیمت ایتالیا، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به وب سایت Universitaly مراجعه کنید.
  2. وارد حساب کاربری خود شوید.
  3. وارد صفحه اصلی سایت یونیورسیتالی شوید.
  4. روی منوی “ثبت نام” کلیک کنید.
  5. دانشگاه و شهر محل آزمون را انتخاب کنید.
  6. هزینه ثبت نام (به مبلغ 130 یورو) را پرداخت کنید.
  7. فرم ثبت نام را ارسال کنید.

پس از ثبت نام، یک ایمیل تأییدیه از وب سایت Universitaly دریافت خواهید کرد. این ایمیل حاوی اطلاعات مهمی مانند شماره ثبت نام و زمان و مکان آزمون شماست‌‌. بنابراین باید اطلاعات موجود در این ایمیل را به دقت ثبت و نگهداری کنید. اگر حساب ارزی و امکان پرداخت مبالغ یورویی ندارید، می‌توانید فرآیند ثبت نام خود در آزمون آیمت را به موسسه آریا دانش واگذار کنید‌.

لازم است بدانید که آزمون آیمت در ایران برگزار نمی‌شود. بنابراین برای شرکت در این آزمون باید حوزه‌های برگزاری در یکی از کشورهای همسایه، مانند ترکیه، آذربایجان یا امارات را انتخاب کنید. امکان تغییر مکان شرکت آزمون تا پایان مهلت ثبت نام وجود دارد. البته این تغییر مشروط به آن است که در حوزه مورد نظر شما برای شرکت در آزمون فضای خالی وجود داشته باشد.

تاریخ ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا

تاریخ ثبت نام آزمون IMAT ایتالیا هر ساله در وب سایت رسمی آزمون آیمت و سایت یونیورسیتالی اعلام می‌شود. بر اساس گمانه زنی ها تاریخ ثبت نام آزمون آیمت در سال 2024 از تاریخ 18 تا 29 ژوئیه یعنی 28 تیر تا 8 مرداد خواهد بود. بنابراین، متقاضیان تحصیل در رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی در دانشگاه‌های ایتالیا، باید ثبت نام خود را در این بازه زمانی انجام دهند. این آزمون در تاریخ 20 اکتبر، یعنی 28 مهر سال 2024 برگزار خواهد شد.

چالش انتخاب دانشگاه در پروسه ثبت نام آزمون IMAT ایتالیا

یکی از مهمترین چالش های متقاضیان آزمون آیمت ایتالیا، انتخاب دانشگاه است. متقاضیان غیر اروپایی آیمت ایتالیا از جمله ایرانیان فقط می توانند از بین 15 دانشگاه یک دانشگاه را در زمان پیش ثبت نام و ثبت نام آزمون آیمت انتخاب نمایند. این موضوع براساس قوانین و مقرارت تعریف شده از زمان شروع آزمون بوده است. از این رو متقاضیان با افرادی رقابت می کنند که آن دانشگاه را مشابه شما انتخاب کرده باشند. هر متقاضی براساس فاکتورهای زیر باید دانشگاه خود را به بهترین شکل انتخاب نماید.

  1. ظرفیت پذیرش دانشجو در هر دانشگاه ها
  2. کیفیت دانشگاه ها و رتبه بین المللی آن
  3. شهر محل دانشگاه و موقعیت آن در ایتالیا
  4. میزان شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی
  5. شانس اخذ بورسیه تحصیلی استانی در سال اول
  6. حداقل نمره قبولی دانشگاه در سال های اخیر

انجام پیش ثبت نام در برخی از دانشگاه های ایتالیا

 

برخی از دانشگاه‌های ایتالیا برای پذیرش دانشجو در رشته پزشکی و دندانپزشکی، قوانین خاص هود را دارند. از مهمترین این قوانین این است که متقاضی باید علاوه بر ثبت نام در آزمون آیمت از طریق سایت یونیورسیتالی، باید در سایت دانشگاه انتخابی نیز پیش ثبت نام انجام دهد. در این مرحله هر متقاضی باید اطلاعات شخصی و تحصیلی خود را از طریق سایت دانشگاه، برای آن ها ارسال کند و مدارک مورد درخواستی دانشگاه را آپلود نماید.

زمان پیش ثبت نام دانشگاه های ایتالیا معمولا از نیمه فروردین ماه آغاز می شود. متقاضیان جهت انجام پیش ثبت نام دانشگاه معمولا باید از طریق سایت خود دانشگاه اقدام نمایند و شرایط اخذ پذیرش از جمله مدارک زبان انگلیسی و تحصیلی را که مورد نیاز دانشگاه می باشد را بررسی نمایند.

ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا 2024

مسیر قبولی در آزمون آیمت ایتالیا

اگرچه ثبت نام در آزمون آیمت ایتالیا یکی از چالش های کلیدی متقاضیان است اما در کنار آن راهکار قبولی در این آزمون نیز بسیار اهمیت دارد. برای قبولی در آزمون آیمت مطالعه و تلاش زیادی لازم است. چرا که رقابت سنگین و فشرده‌ای بر سر صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایتالیا وجود دارد. اگر بخواهیم مسیر قبولی در آزمون آیمت را به صورت خلاصه ترسیم کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مطالعه دقیق منابع آزمون آیمت: مطالعه دقیق منابع آزمون آیمت اولین قدم برای قبولی در این آزمون است. تسلط کافی بر مباحث آزمون آیمت تنها با مطالعه دقیق منابع معتبر این آزمون حاصل می‌شود. بهترین منابع آزمون IMAT ایتالیا کتاب های کمبریج A-LEVEL و کتاب های IB هستند. این کتاب‌ها به عنوان رفرنس های معتبر جهت موفقیت در آزمون های ورودی پزشکی اروپا و جهان شناخته شده هستند.
  • شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون آیمت: شرکت در دوره آمادگی آزمون IMAT ایتالیا در ایران اقدامی است که می‌تواند داوطلبان شرکت در آزمون آیمت را به قبولی در این آزمون بسیار نزدیک کند. این دوره‌ها توسط موسسه آریا دانش و با استفاده از بهترین و مجرب‌ترین اساتید دروس مختلف برگزار می‌شود.
  • شرکت در دوره آمادگی آزمون آیلتس: همانطور که گفتیم آزمون آیمت آزمونی است که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. بنابراین تسلط بر زبان انگلیسی شرط ضروری برای قبولی در این آزمون است. برای تقویت زبان انگلیسی و کسب آمادگی شرکت در آزمون آیلتس، بهترین راه شرکت در دوره آمادگی آزمون آیلتس – IELTS است‌. این دوره‌ها با بالاترین کیفیت و با بهره‌گیری از بهترین اساتید در آکادمی آریا دانش برگزار می‌شوند. همچنین داشتن مدرک زبان انگلیسی از جمله آیلتس برای گرفتن ویزای تحصیلی ایتالیا نیز اهمیت بالایی دارد.

 

سخن آخر

قبولی در آزمون آیمت و کسب پذیرش دانشگاه‌های معتبر ایتالیا در رشته‌های پزشکی چندان آسان نیست. اما با تلاش و پشتکار زیاد امکان پذیر است. آکادمی آریا دانش در تمام طول این مسیر، از شروع ثبت نام در آزمون آیمت تا قبولی در آن همراه شما خواهد بود. برای دریافت مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی می‌توانید فرم مشاوره رایگان تحصیلی در وب سایت آریا دانش را تکمیل کرده و منتظر تماس کارشناسان این مجموعه باشید.

 

سوالات متداول

  1. آیا امکان شرکت در آزمون آیمت در ایران وجود دارد؟

خیر. آزمون آیمت در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در آزمون باید به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید.

  1. هزینه ثبت نام در آزمون آیمت چقدر است؟

هزینه ثبت نام و شرکت در آزمون آیمت 130 یورو است.

  1. ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا از طریق چه سایتی است؟

ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا از طریق سایت یونیورسیتالی می باشد. این سایت ایتالیایی بوده اما به زبان انگلیسی نیز قابل بررسی است.

  1. تاریخ ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا چه زمانی است؟

به طور معمول تاریخ ثبت نام آزمون آیمت در سال 2024 از نیمه تیر ماه 1403 به مدت 3 هفته خواهد بود.

  1. مهمترین چالش ها در زمان ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا چیست؟

انتخاب دانشگاه (فقط یک دانشگاه) و واریز هزینه آزمون به شکل یورویی و یا دلاری و محدودیت ظرفیت ثبت نام در سنترهای اطراف ایران از چالش های مهم ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا است.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا