021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
4.9/5 - (108 امتیاز)

آزمون IMAT | راهنمای جامع آزمون پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا 2024

آزمون IMAT ایتالیا

فهرست مطالب

پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا در رشته های پزشکی و دندانپزشکی برای متقاضیان علاقه مند به تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور، تنها یک مسیر دارد: شرکت در آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه‌های ایتالیا که به عنوان آزمون IMAT ایتالیا شناخته شده است. کلید کسب نمره قبولی در این آزمون ورودی کسب اطلاعات کامل درباره این آزمون، ساختار و منابع آن است.

در این مقاله سعی می‌کنیم اطلاعات لازم در زمینه محتوای آزمون IMAT ایتالیا و دانشگاه‌های پذیرنده دانشجویان بین‌المللی از طریق آزمون IMAT 2024 را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین درباره چگونگی ثبت نام آزمون آیمت 2024، نمره قبولی در آزمون IMAT ایتالیا و راهکارهای موفقیت در آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا صحبت خواهیم کرد.

آزمون آیمت

آزمون IMAT ایتالیا 2024 چه آزمونی است؟

بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی اروپا فاکتورهای مختلفی مانند معدل تحصیلی مقطع قبلی و رزومه کاری دانشجویان را برای پذیرش در رشته‌های پرطرفدار ملاک قرار می‌دهند. ولی در دانشگاه های پزشکی ایتالیا، ملاک اصلی پذیرش در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی، قبولی در آزمون IMAT است. به همین دلیل است که گفته می‌شود مهمترین قسمت برای اپلای کردن در رشته های پزشکی ایتالیا، قبولی در آزمون آیمت ایتالیا است.

آیمت مخفف عبارت (The International Medical School Admissions Test) و به معنای آزمون پذیرش دانشکده پزشکی بین المللی است. آزمون آیمت ایتالیا یک آزمون استاندارد گسترده است که توسط برخی دانشکده‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا برای ارزیابی آمادگی متقاضی برای حضور در دانشکده پزشکی استفاده می‌شود. نکته مهم این است که جهت پذیرش داروسازی ایتالیا، آزمون اختصاصی برگزار می‌شود. نام این آزمون، آزمون داروسازی ایتالیا یا آزمون TOLC-F است.

 

ساختار و محتوای آزمون آیمت ایتالیا و سیستم نمره دهی

آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا، یک آزمون کاغذی و کتبی بوده و مشتمل از 60 سوال تستی و 5 گزینه‌ای است. حداکثر نمره این آزمون 100 دقیقه ای، 90 است و برای قبولی در اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در ایتالیا و یا تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا حداقل باید نمره 50 الی 55 را کسب نمود. این حداقل نمره بسته به عملکرد شرکت کنندگانی است که آن دانشگاه را انتخاب می کنند. با این وجود هیچ نمره یا امتیاز مشخصی برای قبولی در آزمون IMAT پزشکی ایتالیا وجود ندارد ولی با توجه به تجربه تاریخی عملا نمره 45 و بالاتر، نمره خوبی محسوب می شود. همچنین آزمون آیمت ایتالیا کاملا به زبان انگلیسی است و بخشی از سوالات داخل آن مربوط به دانش علمی شما در مقاطع تحصیلی قبلی است پس داشتن دانش قوی در زبان انگلیسی می تواند شما را در مسیر موفقیت و کسب نمره لازم در آزمون آیمت 2024 قرار دهد. این آزمون بدون آزمون مصاحبه می باشد. در آزمون آیمت هر پاسخ صحیح در این آزمون 5/1 نمره داشته و هر پاسخ غلط منفی 4/ نمره دارد. تعداد سوالات آزمون آیمت ایتالیا براساس اطلاعات در سال 2023 که در ماه اکتبر برگزار گردید، به شکل زیر می باشد:

 

ساختار آزمون آیمت ایتالیا 2023

موضوع تعداد سوال
زیست شناسی 23
شیمی 15
ریاضی و فیزیک 13
هوش و مطالعات 9
مجموع 60

 

دانشگاه های ایتالیا که از طریق آزمون IMAT پذیرش دارند.

نزدیک به 15 دانشگاه معتبر و دولتی در ایتالیا وجود دارند که برای تحصیل پزشکی و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به قبولی در آزمون IMAT نیاز دارند. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  1. University of Pavia – دانشگاه پاویا
  2. University of Milan – دانشگاه میلان
  3. University of Bari – دانشگاه باری
  4. University of Bologna – دانشگاه بولونیا
  5. University of Turin – دانشگاه تورین
  6. Sapienza University of Rome – دانشگاه ساپینزا رم
  7. Tor Vergata University – دانشگاه تورورگاتا
  8. Naples Federico II – دانشگاه ناپل فدریکو II
  9. Luigi Vanvitelli – دانشگاه لوئیجی وان ویتلی
  10. Bicocca – دانشگاه بیکوکا میلان
  11. University OF Siena – دانشگاه سیه نا
  12. University of Messina-دانشگاه مسینا
  13. University Of Padua-دانشگاه پادوا
  14. University Of Parma-دانشگاه پارما
  15. University Of Marche-دانشگاه مارکه

 

هر کدام از دانشگاه های پزشکی دولتی ایتالیا در پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی و دندانپزشکی فرایند منحصر به خود را دارند. اما سه شاخصه کلیدی در تمامی آن ها مشترک است:

  • کسب نمره قبولی در آزمون آیمت براساس دانشگاه انتخابی و رتبه بندی شرکت کنندگان انتخاب کننده آن دانشگاه
  •  ارائه مدرک 12 ساله پایان تحصیل در ایران
  • دانش زبان انگلیسی و یا ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر

اگر سال آخر دبیرستان هستید و مدرک فارغ التحصیلی خود را هنوز دریافت نکرده‌اید ولی قبل از شروع سالی که متقاضی تحصیل در آن هستید فارغ التحصیل شده و مدرکش را دریافت می‌کنید پس می‌توانید در آزمون آیمت 2024 شرکت کنید.  یکی دیگر از الزامات مشترک در بین همه موسسات و دانشکده‌های ایتالیا، تسلط به زبان انگلیسی است. اگر زبان انگلیسی، زبان مادری شما نیست یا زبان انگلیسی شما ضعیف است می‌توانید برای تقویت زبان خود در دوره آمادگی آزمون آیلتس – IELTS شرکت کنید. در نهایت باید نتیجه آزمون خود با کسب حداقل نمره لازم را را به دانشکده پزشکی اپلای شده ارائه کنید.

آزمون IMAT ایتالیا

تاریخ های ثبت نام و شرکت در آزمون آیمت ایتالیا 2024

اگر هدف و برنامه شما، حضور در دانشگاه های دولتی است پس فقط برای یک آزمون IMAT ایتالیا امکان ثبت نام وجود دارد. این آزمون هر سال یکبار، معمولا در سپتامبر (شهریور ماه) و یا در ماه اکتبر (مهر ماه) برگزار می‌شود. جدول زمانی ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا و معرفی سنترهای برگزار کننده آزمون آیمت معمولا در نیمه تیر ماه و یا مرداد ماه منتشر می‌شود. همچنین زمان اصلی پیش ثبت نام برخی از دانشگاه‌های ایتالیا اردیبهشت ماه آغاز می شود.

نکته مهم در زمان ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا، انتخاب سنتر و محل شرکت در آزمون است. ویژگی مثبت آزموت آیمت این است که در 20 کشور دنیا برگزار می‌شود. هرچند این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود. بنابراین متقاضیان ایرانی معمولا سنترهای ترکیه، امارات و آذربایجان را برای آزمون آیمت ایتالیا انتخاب می‌کنند. نکته مهم و اساسی دیگر این است هر سنتر ظرفیت خاص خود را دارد. از این رو متقاضیان ایرانی در روز شروع ثبت نام آزمون آیمت باید سریعا اقدام به ثبت نام و انتخاب سنتر خود کنند. ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا از طریق وب سایت universitaly صورت می‌گیرد.

 

انتخاب دانشگاه، یکی از مهمترین تصمیمات در مسیر IMAT ایتالیا 2024

یکی از کلیدی ترین چالش های متقاضیان آیمت ایتالیا، انتخاب دانشگاه است. در زمان پیش ثبت نام و ثبت نام آزمون آیمت، متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا از جمله ایرانیان، تنها حق انتخاب یک دانشگاه را دارند و با متقاضیانی رقابت می کنند که آن دانشگاه را انتخاب کرده باشند. از این رو انتخاب دانشگاه بسیار اهمیت دارد و متقاضی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرد. از این رو باید انتخاب دقیق و صحیحی را با توجه به علاقه و سطح علمی خود داشته باشید. از مهمترین فاکتورهایی که متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا جهت انتخاب نهایی دانشگاه در نظر می گیرند شامل موارد زیر است:

  1. ظرفیت پذیرش دانشگاه ها
  2. رنکینگ و رتبه بندی دانشگاه
  3. شهر محل دانشگاه و امنیت شهری
  4. موقعیت دانشگاه- شمالی و جنوبی در ایتالیا
  5. هزینه های زندگی در محیط های کوچک و بزرگ
  6. امکان اخذ بورسیه استانی در سال اول و شرایط آن
  7. حداقل نمره قبولی دانشگاه در سال های اخیر
  8. شهریه سالیانه دانشگاه در رشته مد نظر
  9. امکان گرفتن خوابگاه در سال اول
  10. امکانات تحصیلی و آموزشی دانشگاه
  11. علاقه مندی به رشته پزشکی یا دندانپزشکی

 

پیش ثبت نام در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا 2024

برخی از دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا از متقاضیان می‌خواهند تا از طریق پورتال‌های آنلاین مربوطه جهت احراز هویت اولیه و ارسال مدارک تحصیلی اقدام نمایند. بسیاری از دانشگاه‌های دولتی همچنین متقاضیان را ملزم به پر کردن فرم‌های مورد نیاز قبل از ثبت نام و شرکت در آزمون IMAT ایتالیا می‌کنند. زمان پیش ثبت نام دانشگاه های ایتالیا در رشته های پزشکی و دندانپزشکی معمولا از فروردین ماه یا اردیبهشت ماه آغاز می شود. متقاضیان جهت انجام پیش ثبت نام دانشگاه معمولا باید از طریق سایت خود دانشگاه اقدام نمایند و شرایط اخذ پذیرش از جمله مدارک زبان انگلیسی و تحصیلی را که مورد نیاز دانشگاه می باشد را بررسی نمایند.

نمره قبولی در آزمون IMAT ایتالیا چند است؟

بهترین نمره برای قبول در آزمون پزشکی ایتالیا نمره 45 و بالاتر از آن است. با این وجود هیچ نمره قبولی در IMAT ایتالیا وجود ندارد ولی با توجه به تجربه پذیرفته شدگان در سال های اخیر، نمره 45 و بالاتر از آن نمره خوب و قابل قبولی برای قبولی در آزمون آیمت ایتالیا است. در سال های گذشته حداقل نمره در دانشگاه های مختلف ایتالیا متفاوت بوده است. دانشگاه‌هایی هچون میلان و ساپینزا، حداقل نمره قبولی در آن ها بالای 55 بوده است. دانشگاه هایی همچون تورین، پاویا و پادوا حداقل نمرات حدود 50 را داشته اند. دانشگاه های همچون باری، لوئیجی ون ویتلی و … حدود نمره به 45 می رسد. نکته مهم این است که اکثر دانشگاه های ایتالیا در سال های 2022 و 2023 افزایش چشمگیری در حداقل نمره قبولی داشته اند. از این رو جهت اطمینان بیشتر جهت قبولی در دانشگاه های ایتالیا، تلاش برای بدست آوردن نمره بالای 50 پیشنهاد می شود.

بهترین منابع و رفرنس های آزمون IMAT ایتالیا 2024

استفاده از بهترین منابع آزمون آیمت ایتالیا، یکی از رموز موفقیت شما در قبولی آزمون IMAT 2024 است. با توجه به گستردگی محتوای آزمون آیمت، متقاضیان باید درانتخاب منبع مناسب دقت داشته باشند. منبعی می‌تواند مناسب باشد که بخش های مهم آزمون را پوشش دهد و از زبان آموزشی سلیس و روانی برخوردار باشد. کتاب های کمبریج A-LEVEL و کتاب های IB – diploma در دروس شیمی، بیولوژی و ریاضی و فیزیک از معروفترین منابع برای آمادگی آزمون آیمت 2024 هستند. توجه به این نکته اهمیت دارد که متقاضیانی که به دنبال تحصیل در ایتالیا و قبولی در امتحان آیمت هستند، حتما منابع انگلیسی را مطالعه کنند و به هیچ وجه از منابع فارسی استفاده نکنند. در ادامه به اولویت بندی دروس جهت مطالعه برای متقاضیان علاقه مند به تحصیل در ایتالیا می پردازیم.

  • اولویت های اول مطالعه برای آمادگی آزمون آیمت ایتالیا:
  • Cell and Molecular Biology / زیست شناسی سلولی و مولکولی
  • General Chemistry / شیمی عمومی
  • Organic Chemistry + Biochemistry / شیمی آلی + بیوشیمی
  • Human Physiology / فیزیولوژی انسانی
  • Medical Genetics / ژنتیک پزشکی

 

  • اولویت های دوم مطالعه برای آمادگی آزمون آیمت ایتالیا:

 

  • Microbiology + Immunology / میکروبیولوژی + ایمنی شناسی
  • Mathematics / ریاضیات
  • Physics / فیزیک
  • Anatomy / آناتومی
  • Critical Thinking Skills / هوش و منطق

 

میزان سختی و رقابت در آزمون آیمت ایتالیا 2024

آزمون آیمت ایتالیا، یک آزمون ورودی برای دانشجویان جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا است که از نظر دانشجویان پیچیده و سخت به نظر می‌رسد. اما در واقع به این شکل نیست و سطح متوسطی دارد. این آزمون نسبت به کنکور ایران بسیار راحت‌تر و استاندارد بوده و متقاضیان اگر از سطح مناسب زبان انگلیسی و همچنین دانش کافی دروس تخصصی برخوردار باشند، می توانند در این آزمون قبول شوند. به طور کلی این آزمون برای سنجش استدلال منطقی، دانش عمومی و علمی متقاضیان در زمینه های مانند شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات طراحی شده است. باید به طور کلی گفت این آزمون همچون دیگر آزمون های ورودی پزشکی در اروپا، استاندارد است.

همچنین این آزمون برخلاف کنکور ایران از رقابت بسیار کمتری برخوردار است. اما در سال های اخیر رقابت آزمون آیمت ایتالیا بیشتر شده و تعداد شرکت کنندگان نیز افزایش یافته است (هرچند سالیانه حدود 5 الی 10 درصد نیز ظرفیت دانشگاه های ایتالیا نیز افزایش می یابد). آزمون IMAT ایتالیا به نسب آزمون های ورودی پزشکی در دیگر کشورهایی حوزه شنگن از جمله مجارستان، چک، لهستان و … رقابت بیشتری دارد که دلیل اصلی آن داشتن شهریه کمتر دانشگاه ها و وجود بورسیه استانی است. نکته مهم دیگر این است که با وجود این رقابت، جهت قبولی و اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه انتخابی، اخذ نمره حداقل 45 الی 50 از نمره حداکثری 90 باعث قبولی متقاضی می شود.

نحوه آماده شدن برای آزمون پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا – IMAT 2024

برای اینکه بتوانید در آزمون پزشکی ایتالیا یعنی آزمون آیمت 2024 نتیجه خوب و مورد قبولی را کسب کنید باید مطالعه کافی داشته باشید. اولین مرحله رساندن سطح دانش زبان انگلیسی به سطح 6 الی 6.5 آیلتس است. توصیه می‌شود داوطلبانی که سطح زبان انگلیسی آن‌ها متوسط است در دوره آموزشی پری آیلتس | Pre – IELTS شرکت کنند. در این دوره سطح زبان داوطلبان تا حد قابل قبولی پیشرفت می‌کند. پس از این دوره داوطلبان می‌توانند در دوره آمادگی آزمون آیلتس – IELTS شرکت کنند. شرکت در این دوره داوطلبان را برای کسب نمره 6 الی 6.5 در آزمون آیلتس آماده می‌کند.

ما در کالج آریا دانش 3 پیشنهاد ویژه برای موفقیت در آزمون پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا یعنی امتحان آیمت ایتالیا داریم.

  • مطالعه و حل سوالات آزمون آیمت ایتالیا در سال های اخیر: این مسیر می‌تواند علاوه بر آشنایی شما به نوع سوالات و محتوا، سطح علمی شما را سنجش کند. از این رو متقاضیان شرکت در آزمون پزشکی ایتالیا ابتدا باید سوالات آزمون آیمت را بررسی کنند.
  • مطالعه کتاب های یونی مد ویژه آزمون IMAT: همانطور که قبلا گفته شد بخشی از سوالات آزمون پزشکی ایتالیا در مباحث ریاضیات، فیزیک، علوم زیستی و شیمی در سطح کتاب های دبیرستان طراحی و ارائه می شود. به دلیل اینکه احتمالا منابع و درس های تحصیلی در دبیرستان های ایران با اروپا و جاهای دیگر دنیا یک مقدار متفاوت باشند توصیه می‌شود علاوه بر زبان انگلیسی که لازمه اصلی شرکت در آزمون IMAT است دیگر کتاب های آمادگی آزمون IMAT تهیه و مطالعه شود. در این بین ما به شما کتاب های یونی مد را پیشنهاد می دهیم. این کتاب ها به زبان انگلیسی تالیف شده است.
  • شرکت در کلاس های آمادگی آزمون IMAT ایتالیا: دوره های آمادگی آزمون آیمت ایتالیا هم در ایران و هم در خارج از کشور برگزار می شود. گروه آریا دانش این کلاس ها را به صورت تخصصی در ایران برگزار می کند. همچنین این دوره در کالج های مجارستان نیز برگزار می‌شود. این دوره ها با نظم و برنامه ریزی مناسب در کالج آریا دانش برگزار می شود و مسیر را برای موفقیت دانشپذیران ایرانی هموار می کند. استفاده از بهترین اساتید آموزشی، منابع معتبر، آزمون های برنامه ریزی شده، تدریس به زبان انگلیسی، مشاوره های تخصصی در زمینه های مختلف، کیفیت اموزشی بالا، کلاس های آموزشی به ظرفیت استاندارد، آموزش حضوری و آنلاین و … از مزیت های دوره های آموزشی در کالج آریا دانش است.

برای کسب بهترین نمره آزمون پزشکی ایتالیا از قبل برای بهبود و رشد خود برنامه مطالعاتی ویژه قرار دهید و از نظرات مشاوران و راهنمایی های این حوزه به درستی استفاده کنید. یک پلن جامع مطالعاتی برای خود داشته باشید که در آن بهترین روش های مطالعه خود، بهترین برنامه های حول حوزه تحصیلات فعلی، برنامه کاری و زندگی اجتماعی شما در آن گنجانده شده باشد. در نظر گرفتن تمام جنبه‌های زندگی برای آماده سازی خود برای شرکت در امتحان آیمت ایتالیا می‌تواند برای کسب بهترین نمره آزمون موثر واقع شود.

توصیه های مهم  به شرکت کنندگان در آزمون IMAT ایتالیا 2024

روز آزمون پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا می‌تواند برای شما ترکیبی از احساس های مختلف مانند ترس، اضطراب، شادی و عصبی بودن به همراه داشته باشد. اگر چه تسلط کامل روی اعصاب به نظر غیر ممکن به نظر می‌رسد اما یک چیز که می‌تواند به شما کند تمرکز روی تنفس است. کشیدن نفس‌های عمیق قبل از شروع آزمون و دریافت سوالات می‌تواند به شما اعتماد به نفس و آرامش دهد و تمرکزتان را بالا ببرد.

توصیه بعدی این است که در روز آزمون تمام توجه خود را به خودتان معطوف کنید. منحرف شدن تمرکز شما به سمت دیگران و آنچه که آنها انجام می‌دهند یا می‌گویند هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. پس تصور کنید که شما تنها متقاضی این آزمون هستید و آزمون آیمت ایتالیا مخصوص شما طراحی شده است. اگر نتوانستید تمرکز خود را یکپارچه کنید به فرآیند و تمام سختی که در مسیر مطالعه آمادگی این آزمون داشتید فکر کنید تمام تلاش خود را به کار ببندید.

توجه به قوانین و مقررات شرکت در آزمون آیمت اهمیت زیادی دارد. بعد از ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا، به ثبت نام کنندگان از طریق سایت یونیورستالی ایمیلی ارسال می شود و مهمترین قوانین اطلاع رسانی می شود. همراه داشتن پاسپورت معتبر، کارت شناسایی، خودکار سیاه، پرینت نامه تائید ثبت نام در امتحان آیمت، عدم استفاده از ماشین حساب و جدول عناصر از مهمترین آیتم ها در روز آزمون است. حضور در محل سنتر آزمون دو ساعت قبل از زمان آزمون از دیگر موارد مهم است. با توجه به اینکه آزمون در سنترهای کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، آذربایجان و امارات برگزار می شود، رعایت قوانین از اهمیت بیشتری برخوردار است.

زمان اعلام نتایج آزمون آیمت ایتالیا 2024

معمولا حدود دو هفته تا سه هفته بعد از برگزاری آزمون پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا، نتایج آن اعلام می‌شود. به متقاضیان IMAT دانشگاه‌های دولتی نمره یا امتیاز داده می شود. سپس حدود یک هفته بعد، هر دانشگاه لیست رتبه بندی شرکت کنندگان خود را در وبسایت خود اطلاع رسانی می کند. این لیست نمرات آیمت تمامی شرکت کنندگان آزمون که آن دانشگاه را انتخاب کرده اند را براساس بیشترین به کمترین، نشان می دهد. افراد پذیرفته شده براساس ظرفیت هر دانشگاه که از قبل مشخص شده است، با رنگ و نماد مجزایی مشخص شده اند. از طریق این لیست رتبه بندی است که شما متوجه می شوید در دانشگاه مربوطه پذیرفته شده اید یا نه. هر دانشگاه به افراد پذیرفته شده نیز ایمیلی را تحت عنوان نامه پذیرش قطعی و قبولی در دانشگاه ارسال می نماید.

آزمون IMAT ایتالیا

اخذ ویزای تحصیلی شنگن پس از قبولی در آزمون IMAT ایتالیا

پس از اقدام به شرکت در آزمون آیمت و اعلام نتایج دانشگاه، در صورت پذیرفته شدن باید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا کنید. جهت درخواست ویزای تحصیلی باید مدارک زیر که توسط کنسولگری ایتالیا و سفارت ایتالیا اطلاع رسانی می‌شود آماده کنید:

 

  • نامه اخذ پذیرش دانشگاه
  • ارائه توصیه نامه های رسمی
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • پاسپورت و دیگر مدارک شناسایی
  • ریز نمرات دبیرستان و فارغ التحصیلی
  • اثبات تمکن مالی
  • عکس 3*4
  • اثبات بیمه مسافرتی
  • رزرو محل اسکان در ایتالیا

در حالی که به نظر می‌رسد آماده کردن همه اینها سخت باشد اما عملی است. حتی اگر با موانع پیش بینی نشده ای روبرو شوید در نظر داشته باشید بالاخره همیشه افرادی هستند که تمایل دارند با شما کار کنند و به شما کمک کنند تا به هدف نهایی خود برسید. بهترین توصیه ما به شما در کل فرایند دریافت ویزای تحصیلی این است که همیشه تا حد ممکن آماده باشید.

پس از اخذ ویزای تحصیلی و سفر به ایتالیا باید به ثبت نام حضوری در دانشگاه و ارائه مدارک شناسایی و تحصیلی و پرداخت شهریه اقدام کنید. به محض دریافت این هزینه توسط دانشگاه، شما در دانشگاه ثبت نام می‌شوید. مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از دانشگاه‌ها مهلتی دارند که می توانید این ودیعه را تا آن زمان پرداخت کنید بنابراین در وب سایت‌های آنها مراقب تاریخ‌های مهم باشید!

 

نکات مهم در مورد آزمون آیمت 2024 و خدمات کالج آریا دانش

همانطور که اشاره شد آزمون آیمت ایتالیا آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی است. با توجه به شرایط مناسب کشور ایتالیا از جمله هزینه پایین تحصیل و شهریه با میانگین 3 الی 5 هزار یورویی و امکان اخذ بورسیه استانی، بسیاری از متقاضیان ایرانی علاقه مند به تحصیل پزشکی در خارج از کشور، کشور ایتالیا را در بین گزینه های مختلف از جمله کشورهای پر هزینه همچون انگلستان، مجارستان، چک و لهستان انتخاب می نمایند. از این رو دانشپذیران علاقه مندان ابتدا باید همه شرایط آیمت 2024 را مورد بررسی قرار دهند. بررسی دانشگاه ها و شرایط هر کدام، بررسی سطح سوالات آزمون آیمت 2024، بودجه بندی آزمون آیمت 2024، شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام آیمت 2024، شیوه پیش ثبت نام و ثبت نام آزمون IMAT  2024، نمرات مورد نیاز برای قبولی در آزمون ایمت 2024 براساس نتایج آزمون 2023 و تحلیل های آن  و … از مهمترین آیتم های قابل بررسی می باشد. در این مسیر کالج آریا دانش متقاضیان را در مسیر زیر همراهی می نماید:

  • مشاوره انتخاب دانشگاه از بین دانشگاه های پذیرنده از طریق آزمون ایمت 2024
  • مشاوره و برنامه ریزی درسی جهت موفقیت در آزمون IMAT 2024
  • مشاوره انتخاب منابع و رفرنس مطالعاتی آزمون آیمت 2024
  • کلاس های آمادگی آیمت به شکل جامع و فشرده، حضوری و آنلاین
  • آزمون های برنامه ریزی شده به شکل تک درس و آزمون های جامع
  • انجام امور پیش ثبت نام و ثبت نام آزمون IMAT 2024
  • مشاوره در راستای اخذ بورسیه استانی و ویزای تحصیلی

 

خلاصه شرکت در آزمون پزشکی IMAT ایتالیا

امیدواریم همه اطلاعات این مقاله برای همه متقاضیان مفید بوده باشد ما در پایان می خواهیم این قسمت آخر را به خلاصه برخی از مهمترین نکات اختصاصی آزمون آیمت 2024 دهیم:

 

  • دانشکده های پزشکی ایتالیا برای نمره ای که در آزمون IMAT ایتالیت دریافت می کنید بسیار ارزش قائل هستند بنابراین این آزمون را دست کم نگیرید.
  • برای شرکت در آزمون پزشکی ایتالیا باید مدرک دبیرستان یا معادل آن را داشته باشید و باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید.
  • در مورد شرایط پذیرش دانشگاه ها، ظرفیت دانشجو، ویژگی ها و شاخصه های دانشگاه ها اطلاعات جمع آوری کنید. میزان اطلاعاتی را که می‌توانید به سادگی با مراجعه به وب سایت هر دانشگاه بدست آورید را دست کم نگیرید.
  • تاریخ های مهم ثبت نام و مراحل لازم برای پیش ثبت نام و ثبت نام آزمون IMAT را زیر نظر داشته باشید.
  • اگر تصمیم دارید برای آزمون IMAT 2024 به صورت خودخوان مطالعه کنید از منابع استاندارد استفاده کنید.
  • به منظور بهینه سازی آمادگی خود برای آزمون آیمت 2024، با فرمت و ساختار آزمون آشنا شوید.
  • اطلاعیه های سایت یونیورسیتالی، سفارت ایتالیا در ایران و دیگر وب سایت های کشور ایتالیا مرتبط با آزمون آیمت را مطالعه کنید.
  • حتما حداقل نمره قبولی در سال های قبل دانشگاه مد نظر خود را بررسی کنید.
  • به روشی مطالعه کنید که متناسب با زندگی شما باشد. هیچ کس بهتر از خودتان نمی‌داند شما چگونه بهتر یاد می گیرید!
  • چندین ماه قبل از زمان ثبت نام و پیش ثبت نام ها، مدارک تحصیلی خود را آماده نمایید.
  • روز آزمون آیمت ایتالیا سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و نگران سایر متقاضیان نباشید.
  • پس از پذیرش در دانشکده پزشکی ایتالیا، بلافاصله مراحل درخواست ویزای تحصیلی را شروع کنید. در اولین مرحله مدارک خود را براساس اطلاعیه سفارت آماده کنید.

 

سخن آخر

انتخاب دانشگاه مقصد برای تحصیل در ایتالیا اولین و مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. اگر از دانشگاه‌های پزشکی این کشور شناخت کافی ندارید و در انتخاب دانشگاه مردد هستید، می‌توانید روی کمک ما حساب کنید. کارشناسان آریا دانش آماده ارائه انواع مشاوره تخصصی رایگان درباره مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و شرکت در آزمون آیمت 2024 هستند. برای دریافت مشاوره کافیست فرم دریافت مشاوره رایگان را تکمیل کرده و منتظر تماس کارشناسان آریا دانش باشید و یا با مشاوران ما در تلگرام و واتساپ ارتباط برقرار نمائید.

 

 

سوالات متداول

  1. ساختار آزمون IMAT 2024 ایتالیا شامل چه مباحثی می شود؟

آزمون آیمت 2024 ایتالیا شامل 60 سوال از مباحث زیست شناسی، شیمی، هوش و منطق، مطالعات، ریاضی و فیزیک است.

  1. آزمون آیمت ایتالیا چند بار در سال و چه تاریخی برگزار می شود؟

آزمون آیمت یک بار در سال و در ماه شهریور و یا مهر برگزار می‌شود.

  1. برای قبولی در آزمون پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا باید چه نمره کسب کرد؟

حداقل میانگین نمره قبولی در آزمون IMAT ایتالیا در سال های اخیر، بازه نمره 50 الی 55 از 90 می باشد.

  1. زمان ثبت نام آزمون پزشکی ایتالیا چه زمانی است؟

معمولا تیر یا مرداد ماه. در برخی از دانشگاه های ایتالیا نیز قبل از این تاریخ باید پیش ثبت نام صورت گیرد.

  1. نزدیکترین مراکز برگزار کننده آزمون آیمت ایتالیا چه کشورهایی هستند؟

کشورهای ترکیه، آذربایجان و امارات از گزینه های ایرانیان جهت شرکت در آزمون پزشکی ایتالیا هستند.

  1. آزمون آیمت 2024 در چه تاریخی برگزار می شود؟

هنوز تاریخ دقیقی از زمان برگزاری آزمون آیمت 2024 اعلام نگردیده است اما به طور قطع این آزمون یا در ماه سپتامبر یا اکتبر برگزار می گردد.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

۱۲۲ پاسخ

  1. moien گفت:

    سلام
    میزان موفقیت در آزمون توسط دوره شما چقدره؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام دوست عزیز. میزان موفقیت در آزمون آیمت به مطالعه و برنامه ریزی خودتون در خارج از برنامه کلاسی و همچنین بهره گیری از برنامه ریزی ما، میزان نظم در حضور در کلاس ها و استفاده صحیح از منابع و مطالب داره. با این شرایط بالای ۹۵ درصد امکان موفقیت وجود داره. البته باید سطح زبانتون رو برای آزمون imat و گرفتن مدرک زبان ارتقاء بدید که ما هم برای این موضوع کلاس های اختصاصی برای شرکت کنندگان دوره آیمت ایتالیا داریم.

  2. علی گفت:

    سلام
    من ایلتس ۶ دارم و لیسانس زیست شناسی دارم و ۲۹ سال سن دارم امکان شرکت در آزمون آیمت را دارم و برای بورسیه محدودیت سنی وجود دارد؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. پذیرش پزشکی ایتالیا از طریق آزمون imat محدودیت سنی ندارد و متقاضیانی تا سن ۳۵ سالگی در این آزمون قبول شدن و حتی بورسیه گرفتند. اینکه لیسانس زیست شناسی دارید میتونه مسیرتون رو هموار تر کنه برای قبولی دانشگاه. موفق باشید. پیشنهاد میدهم کلاس های فشرده آزمون آیمت مارو شرکت کنید.

  3. ahmad گفت:

    سلام وقت بخیر من میخواهم برای داروسازی ایتالیا اقدام کنم ایا امکان این هست در دوره های شما شرکت کنم?

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام.
      با توجه به اینکه محتوای آزمون داروسازی با محتوای آزمون آیمت ایتالیا شباهت زیادی دارند، میتونید در دوره آمادگی آزمون IMAT شرکت کنید.

  4. aisan گفت:

    سلام ببخشید من میتوم از الان اقدام کنم برای ازمون ایمت برای سال اینده فقط من دو سال دیگه دیپلم میگیرم میشه با گواهی موقت ازمون را شرکت کرد؟ و ایا دولینگو را نیز قبول میکنند

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. شما برای شرکت در آزمون آیمت ایتالیا نیازمند گرفتن مدرک دیپلم هستید.
      با توجه به اطلاعیه سفارت ایتالیا امکان ارائه مدرک دولینگو وجود داره.

  5. nazanin گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید من اینجا رشته هوش بری در دانشگاه سراسری خواندم و الان ۲۸ سالم هست اما میخواهم برای رشته پزشکی ایتالیا ازمون بدهم اما نمیدانم الفا تست بهتر هست یا ایمت

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. کشور ایتالیا شرایط سنی نداره در حالت کلی. آیمت به زبان انگلیسی هست و آلفا تست به زبان ایتالیایی. اگر مدرک زبان ایتالیایی دارید، چون ظرفیت آلفا تست بیشتر است، پیشنهاد این آزمون را می دهیم. اگر مدرک زبان انگلیسی دارید و یا می توانید دریافت کنید و یا سطح مناسب انگلیسی دارید، آزمون IMAT رو شرکت کنید. آلفا تست به کسانی پیشنهاد می شود که در مدارس ایتالیایی درس خوانده باشند.

  6. ..... گفت:

    برای تحصیل تو رشته ی پرستاری هم باید ازمون IMATداد؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. خیر. آزمون آیمت ایتالیا صرفا برای رشته پزشکی و دندانپزشکی است. برای تحصیل پرستاری به زبان ایتالیایی میتونید توی ازمون آلفا تست شرکت کنید.

  7. S.r گفت:

    سلام.برای شرکت در آزمون imat باید مدرک آبلتس/تافل داشت؟بدون مدرک زبان نمیشه در این آزمون ثبت نام کرد؟؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. برای آزمون آیمت ایتالیا، داشتن مدرک زبان آیلتس ۶ و یا تافل بالای ۷۸ برای برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی الزامی است. اما بدون مدرک زبان میشه در آزمون ثبت نام کرد.

  8. Aris گفت:

    سلام و عرض ادب
    سوال بنده این هستش ک با قبولی در این آزمون بورسیه تحصیلی انجام میشه
    و یا تمامی هزینه ها بر عهده متقاضی هستش؟
    سوال دوم اینکه علاوه بر دیپلم به کارت پایان خدمت نیاز است یا خیر؟

  9. Aris گفت:

    سلام
    سوال اول اینکه آیا بعد از قبولی در این آزمون بورسیه از طرف دانشگاه انجام میشه یا تمامی هزینه ها بر عهده متقاضی است؟
    سوال دوم اینکه علاوه بر دیپلم به مدرک پایان خدمت نیز نیاز هست یا خیر؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. جهت اخذ بورسیه باید مدارکی را به اداره بورسیه ارائه دهید و پس از بررسی مدارک ۳ الی ۴ ماه طول می کشد بورسیه به شما تعلق گیرد. تا آن زمان هزینه بر عهده خودتان است. برای اخذ ویزا باید معافیت تحصیلی داشته باشید و یا مدرک پایان خدمت.

    2. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. تا زمان تائید بورسیه، ۳ الی ۴ ماه اول پس از ورود به ایتالیا هزینه ها بر عهده متقاضی است. که نیامند حدود ۴ هزار یورو می باشد. خیر نیازی به مدرک پایان خدمت برای ثبت نام نیست. اما برای خروج و اخذ ویزا نیاز به پایان خدمت یا معافیت تحصیلی و … است.

  10. علی گفت:

    سلام. من ۲۸ سالمه و ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه گیلان هستم. میخوام تو این آزمون شرکت کنم منتها ریز نمرات دبیرستان من خیلی کمه. بطور مثال زیست رو ۷ گرفتم یا عربی رو ۹ گرفتم. بنظر شما با توجه به این شرایط شانس من برای موفقیت چقدر هست؟
    ممنون

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. برای آزمون آیمت ایتالیا شرط معدل وجود ندارد و یا شرط نمره بالا در دروس خاص. مهم قبلوی در خود آزمون آیمت است.

  11. شبنم گفت:

    سلام ببخشید حتما باید دیپلم رشته تجربی داشته باشیم که بتونیم ازمون ایمت بدیم؟؟و اینکه معدل دیپلم خیلی تاثبر داره تو قبول شدن؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. دیپلم تجربی و یا ریاضی فرق نمی کند. شرط معدل وجود ندارد به طور کلی (معمولا بالای ۱۲ پیشنهاد می شود). مهم قبولی در خود آزمون آیمت است.

  12. arman گفت:

    با سلام . از نظر علمی ، اگر در سطح کنکور و دبیرستان در ایران مطالعه کرده باشیم ، بازم نیاز هست منابع آیمت رو تهیه کنیم ؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام وقت بخیر. آزمون imat ایتالیا ار نظر ساختار و محتوا متفاوت است. داشتن سطح بالای دیپلم تجربی در ایران نیز بسیار کمک کننده است اما ۳۰ الی ۴۰ درصد مسیر است. همچنین مباحث هوش و منطق و اطلاعات عمومی که در دبیرستان تدریس نمی شود نیز اهمیت دارند.

  13. علی گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا داشت تجدید در کارنامه و نمره پایین کارنامه در سه سال پایانی در روند کار تاثیری می زارد خیلی ممنون

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. در روند پذیرش پزشکی ایتالیا داشتن دیپلم ۱۲ ساله اهمیت دارد. برخی از دانشگاه ها مانند میلان باید معدل بالای ۱۲ داشته باشید.

  14. حامد گفت:

    سلام وقت بخیر
    این بورسیه فقط برای تحصیل هست
    یعنی هزینه خونه و این چیزا با خود شخصه یا اونا هم همگی بورسیه هست و تکمیله؟؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام وقت بخیر. بورسیه ایتالیا شامل دو بخش نقدی و غیر تقدی است. بخش نقدی شامل سقف ۵۲۰۰ یورو است که در ۲ مرحله پرداخت می شه و بخش غیر نقدی شامل حدود ۵۰۰۰ یورو هست که باعث تخفیف در شهریه دانشگاه و تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصدی شهریه خوابگاه می شود.

  15. ترانه گفت:

    سلام. برای تحصیل در رشته ی دامپزشکی باید ازمون آیمت بدیم؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام وقت بخیر. خیر. آزمون آیمت ایتالیا فقط برای پذیرش پزشکی و دندانپزشکی است.

  16. amir گفت:

    سلام
    برای رشته های مثل مامایی یا فیزیوتراپی در ایتالیا باید چه ازمونی شرکت کرد؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. به زبان ایتالیایی باید آزمون آلفا تست شرکت کنید. آزمون آیمت ایتالیا صرفا جهت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی است.

  17. امین گفت:

    سلام. من لیسانس پرستاری هستم و آیلتس۶ دارم. میخاستم بدونم من میتونم اونجا در حین تحصیل هم کار بکنم یا خیر؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. برای تحضیل پزشکی در ایتالیا از طریق آزمون آیمت، شرایط پیچیده ای وجود ندارده. مهمترین شرط قبولی توی آزمون و داشتن مدرک زبان هست. بسیاری از کشورهای اروپایی امکان کار به صورت ۲۰ الی ۳۰ ساعت در هفته وجود دارده اما معمولا دانشجویان علوم پزشکی ۲ سال ابتدایی بسیار سخت هست که کار کنند. چون مشغول دروس تئوری دانشگاه هستند.

  18. مهران پارسا گفت:

    سلام
    ببخشید
    آیا ممکن هست بدون مدرک زبان در آزمون ایمت شرکت کنیم و در صورت قبولی، مثلا چند ماه بعد ، برای گرفتن پذیرش، مدرک زبان را ارائه کنیم؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. برای ارائه به سفارت و همچین زمان ثبت نام نیاز به مدرک زبان انگلیسی هست. بهتر هست برای آزمون آیمت، نهایتا تا انتهای اردیبهشت ماه مدرک زبان بگیرید.

      1. محمد گفت:

        سلام این سوالات برای من خیلی مهمه اگه میشه جواب بدید🙏
        در مورد بورسیه دندانپزشکی در ایتالیا:
        ۱.هزینه دانشگاه و خوابگاه بعد بورسیه چه مبلغی میشه؟
        ۲.آیا ممکنه به دلیل نمرات پایین بورسیه رو از دست بدیم؟؟
        شرط نگه داشتن بورسیه پاس کردن چند واحد در دندانپزشکی در سال هست؟
        ۳.در صورت از دست دادن بورسیه جریمه باید پرداخت کنیم؟ اگه بله چقدر؟

        1. مشاور آریا دانش گفت:

          سلام. در صورت گرفتن بورسیه دندانپزشکی ایتالیا (بورسیه استانی ) شهریه حدود ۲۰۰ یورو میشه که در اصل به عنوان مالیات سالیانه هست. خوابگاه ۵۰ الی۶۰ درصد تخفیف میخوره. که میشه سالی حدود ۲۰۰۰ یورو. گرفتن بورسیه منوط به شرایط مالی مد نظر و گذراندن بیش از ۸۰ الی ۹۰ درصد واحدهای درسی هست. پیشنهاد میشه بتونید همه واحد ها رو پاس کنید.

  19. علی نوری گفت:

    برای تحصیل در رشته مدیریت هم باید امتحان ایمت داد؟؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. خیر نیاز به آزمون آیمت ایتالیا نیست. آزمون IMAT صرفا برای پزشکی و دندانپزشکی است.

  20. فاطمه گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    اینکه رشته دیپلممون چی باشه تاثیری داره؟؟
    من دیپلم انسانی دارم ولی چند ماهی هست دروس تجربی رو به طور جدی دارم مطالعه میکنم

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. نوع دیپلم برای پذیرش پزشکی ایتالیا (برخلاف بسیاری از کشورها و دانشگاه های دیگر) از طریق آزمون IMAT اهمیت ندارد. مهم موفقیت در آزمون آیمت، داشتن دیپلم ۱۲ ساله ایران و مدرک آیلتس با نمره ۶ هست.

  21. Akh گفت:

    خسته نباشید دیپلم بالای ۱۲ منظورتون معدل کل دیپلم هست یا نمرات امتحان نهایی دبیرستان

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. منظور معدل کل هست.

  22. Farzaneh گفت:

    سلام وقتتون بخیر ،ببخشید پیش ثبت نام دانشگاه ها الان شروع شده است ؟ و اینکه آیا ضروری هست ؟ ممنون میشم یک توضیح بدید چون مطلب بالا رو خوندم کامل متوجه نشدم ممنون از سایت خوبتون 🙏

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. وقت بخیر. همه دانشگاه های ایتالیا پیش ثبت نام ندارند.آن هایی که دارن باید حتما پیش ثبت نام کنید.از طریق سایت دانشگاه مد نظر شما

  23. F گفت:

    امکان بورسیه گرفتن برای رشته پرستاری وجود داره؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. به بخش بورسیه استانی ایتالیا مراجعه کنید. امکام گرفتن بورسیه استانی برای رشته های مختلف در مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد.

  24. F گفت:

    و اینکه برای تحصیل توی رشته پرستاری باید آزمون آیمت بدم؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. آزمون imat ایتالیا فقط برای پذیرش پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی است.

  25. معراج گفت:

    سلام وقتتون بخیر خیلی ممنونم مطالب عالی و مفید بودن
    فقط چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید🙏
    ۱.خودتون مراحل ثبت نام و کار رفت و آمد به حوضه امتحان رو انجام میدید؟چنین سازمانی وجود داره؟
    ۲.گرفتن بورسیه از دانشگاه کار آسانی هست و اینور اونور زیادی نداره؟
    ۳.حداقل مبلغ تخمینی برای گذراندن یک سال بدونه بورسیه با هزینه آزمون و … چقدر هست؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. ۱- بله مراحل پذیرش که شامل ثبت نام میشه رو انجام میدیم. ۲- گرفتن بورسیه در سال اول منوط به ارائه مدارک مالی هست و در سال های بعدش پاس کردن واحد های درسی ۳- حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار یورو در سال برای تحصیل پزشکی در ایتالیا بدون بورسیه نیاز است.

  26. Zahra Gh گفت:

    سلام
    پس از قبولی در آزمون imat،که فرمودید ۲تا۳ ماه طول میکشه بورسیه صادر بشه، باتوجه به اینکه آزمون imat تا ۲ سال اعتبارداره، امکانش نیست اول و قبل ورود با دانشگاه بعد قبول شدن در آزمون بورسیه بگیریم و ازهمان ابتدا با بورسیه وارد دانشگاه بشیم؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام . اعتبار آزمون imat ایتالیا فقط یک سال هست. شما باید کارهاتون رو همزمان انجام دهید.

  27. Zahra Gh گفت:

    سلام
    برای دریافت بورسیه، باید در آزمون imat حداقل چه نمره ای کسب کنیم؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا، میزان نمره آیمت ملاک نیست. مهم اخذ پذیرش و ارائه مدارک مالی براساس بندو استانی هست.

  28. زهره گفت:

    سلام
    برای شروع تحصیل در رشته ی دام پزشکی هم آزمون imat باید داد. یا آزمون دیگری؟
    لطفا شرایط تحصیل در رشته ی ژنتیک و فیزیوتراپی رو هم بگید (آزمون یا نحوه ی اپلای)

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. آزمون آیمت ایتالیا صرفا برای رشته پزشکی و دندانپزشکی است. برای رشته های دیگر وابسته به زبان تحصیل است و مدل پذیرش دانشگاه. هم با آزمون و هم بدون آزمون.

  29. اکرم گفت:

    سلام دانشجوی ترم دوم رشته پزشکی در قبرس شمالی هستم میخواستم بدونم که برای پذیرش پزشکی در یکی از دانشگاه های ایتالیا میتونم مستقیما پذیرش پزشکی بگیرم ؟ یا اینکه من هم باید در آزمون ایمت شرکت کنم ؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام . شما برای پذیرش پزشکی ایتالیا حتما باید در آزمون آیمت شرکت کنید و نمره قبولی دریافت کنید. سپس برای تطبیق واحد با دانشگاه پذیرفته شده اقدام کنید.

  30. A گفت:

    سلام. بورسیه فقط در سال اول تحصیل به دانشجو پرداخت میشه یا در تمام مدت تحصیل؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. برای بورسیه تحصیلی ایتالیا، امکانش هست هر سال بورسیه تمدید بشه. وابسته به شرایط معدل و پاس کردن واحدهاتون داره.

  31. A گفت:

    امکان کار کردن همرمان با تحصیل وجود داره؟ اگر اره تا چندساعت کار کردن محودیت نداره؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. بله امکان داره. تا ۳۰ ساعت در هفته

  32. تیانا گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    دو تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید
    اول اینکه خودمون با مطالعه منابع و کتاب های ازمون امکان قبولیش هست ؟
    دوم اینکه نمره قبولی که ۴۰ هست ، باید از ۶۰ نمره ۴۰ گرفته بشه ؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. بله امکان قبولی به صورت خودخوان وجود دارد. در صورتی که رفرنس های درست و برنامه ریزی داشته باشید و سطح زبان انگلیسیتون خوب باشه. برای قبولی بسته به دانشگاه انتخابی هست و میزان رقابت برای اون دانشگاه و سطح نمره دیگر شرکت کنندگان. نمره کل آزمون آیمت ایتالیا از ۹۰ هست. به نمره بالای ۵۰ فکر کنید.

  33. ماریا گفت:

    سلام وقت بخیر
    برای کسی که ترم دو پزشکی دانشگاه تهران باشه و بخواد در ایتالیا ادامه تحصیل بده ، ضمن اینکه مدرک آیلتس با نمره خوب هم داره ، بعد از شرکت در آزمون آیمت و کسب نمره قبولی در اون ، امکان تطبیق واحد با دانشگاه مقصد برای ادامه تحصیل وجود داره؟
    یا دانش ایران براشون مورد قبول نیست و باید از اول شروع به خوندن پزشکی کنه؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام وقت بخیر. جهت تحصیل پزشکی اروپا، امکان تطبیق واحد وجود دارد (هرچند سخت). کاملا به قوانین دانشگاه مقصد مربوط است. باید با دانشگاه مقصد بعد از قبولی در آزمون آیمت، مکاتبه کنید.

  34. منصور گفت:

    آیا آنلاین برگزار میشه که دیگه نیاز نباشه ترکیه یا جای دیگه رفت؟؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام آزمون imat ایتالیا تا به امروز فقط حضوری در سنترهای مختلف از جمله ترکیه، امارات و آذربایجان برگزار میشه. ممکن هست در سال های بعد آنلاین برگزار بشه.

  35. فرهاد گفت:

    سلام وقت به خیر اگر تو آزمون آیمت قبول نشیم امکان داره سال بلد هم شرکت کنیم؟؟؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. بله امکان شرکت در آزمون آیمت سال بعد وجود دارد.

  36. Momen گفت:

    سلام وقتتون بخیر. برای تحصیل در رشتەی دندانپزشکی در ایتالیا، فقط یک دانشگاە وجود دارە (سیەنا) اونم ۱۲ تا ۱۵ ظرفیت دارە؟ بقیەی دانشگاە ها فقط پزشکین؟ درست میگم؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. علاوه بر دانشگاه سیه نا که امسال ۱۸ نفر ظرفیت اعلام کرد، دانشگاه ساپینزا در شهر رم نیز امسال با ۶ ظرفیت به لیست دانشگاه های ایتالیا جهت تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی از طریق آزمون آیمت اضافه گردید.

  37. ... گفت:

    سلام وقتتون بخیر عذر می‌خوام اگر ب زبان ایتالیایی مسلط باشیم چ آزمونی رو باید بدیم!؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. برای تحصیل در ایتالیا در رشته های پزشکی به زبان ایتالیایی باید در آزمون آلفا تست شرکت کنید. آزمون IMAT ایتالیا صرفا برای تحصیل به زبان انگلیسی است.

  38. علی گفت:

    وقت بخیر
    شرط معدل دیپلم بالای ۱۲ برای همه دانشگاه ها مورد نیاز هست ؟ برای مثال رشته دندانپزشکی دانشگاه سیه نا یا سپینزا به فرض قبولی در آزمون ایمت احتمال ریجکت شدن بخاطر معدل پایین وجود داره؟
    و سوال دیگه اینکه این دوتا دانشگاه نیاز به پیش ثبت نام دارند ؟ ممنون

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. مهمترین اصل پذیرش ایتالیا، قبولی در آزمون آیمت ایتالیا و داشتن دیپلم ایران است. به طور معمول دانشگاه ها شرط معدل ندارند و برای اخذ ویزا نیز اهمیت ندارد. برای پیش ثبت نام دانشگاه هر سال شرایط متفاوت است. باید از اردیبهشت ماه به بعد سایت دانشگاه مقصد را بررسی کنید.

  39. Faeze گفت:

    سلام
    کسی که مدرک دندان پزشکی عمومی رو داره میتونه ازمون ایمت برای تخصص بده؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. آزمون آیمت ایتالیا صرفا جهت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از مقطع دیپلم می باشد. شما باید در آزمون های تخصص دانشگاه ها شرکت کنید.

  40. Alireza گفت:

    سلام من سربازی نرفتم..چه روشی هست برای اینکه بدون رفتن به سربازی برای تحصیل به ایتالیا رفت بعد از قبول شدن داخل آزمون

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام برای تحصیل در ایتالیا و شرکت در امتحان آیمت ایتالیا باید معافیت تحصیلی داشته باشید. در دانشگاهی در داخل کشور ثبت نام کنید و معافیت تحصیلی بگیرید.

  41. علی گفت:

    سلام انتخاب رشته فقط یک دنشگاه رو میتونیم انجام بدیم؟و قبل آزمون هست؟چجوریه انتخاب رشتش

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. بله. برای تحصیل پزشکی در ایتالیا و شرکت در آزمون آیمت ایتالیا قبل از آزمون و زمان ثبت نام در تیر ماه شما حق انتخاب یک دانشگاه و یک رشته را دارید. آزمون IMAT در شهریور برگزار می شود.

  42. سینا گفت:

    سلام وقت بخیر
    درصورت قبولی امکانش هست که بعد از ثبت نام بلافاصله در دانشگاه شرکت نکنیم و سال بعد از قبولی شرکت کنیم؟
    سوال دوم هم اینکه من توی ایران پزشکی میخونم آیا این موضوع تاثیری روی بورسیه ای که میدن داره؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. در صورت قبولی در آزمون آیمت ایتالیا صرفا برای همان سال باید اقدام کنید و برای سال بعد باید مجددا در آزمون IMAT شرکت کنید. دریافت بورسیه استانی ایتالیا با تحصیل شما در ایران مرتبط نیست.

  43. سنا گفت:

    سلام وقت بخیر برای رشته دامپشکی هم نیاز به آزمون آیمت هست؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. آزمون IMAT ایتالیا صرفا جهت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا است. جهت تحصیل رشته دامپزشکی باید یا به زبان ایتالیایی ازمون دهید و یا بررسی کنید کدام دانشگاه رشته دامپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه میدهد و سیستم پذیرش آن چگونه است.

  44. Kbb گفت:

    سلام، وقتتون بخیر
    عذرخواهی میکنم میخواستم بدونم آزمون Imat امسال از کی ثبت نامش شروع میشه و برگزار میشه 🙏

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. هر ساله زمان ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا تیر ماه است و زمان برگزاری IMAT شهریور ماه (سپتامبر) است. پروسه پیش ثبت نام دانشگاه های ایتالیا نیز از اردیبهشت ماه آغاز می شود.

  45. محمد گفت:

    سلام میخاوستم بدونم برای شرکت در ازمون ای مت باید کنکور داد یا نه؟بورسیه استانی به دانشجویان ایرانی تعلق میگرد؟بودجه مور نیاز برای اخذ ویزا و ورود به دانشگاه چقدر هستش

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. اگر منظورتون کنکور ایران هست که آزمون آیمت ایتالیا ربطی به کنکور ایران ندارد. شما می تونید در آزمون شرکت کنید. بورسیه استانی ایتالیا مربوط به کشورهای جهان سوم است که شما باید شرایط هر استان و دانشگاه رو به شکل مجزا بررسی کنید. هزینه یک سال تحصیل و زندگی در ایتالیا حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار یورو هست.

  46. آیدا گفت:

    آیا برای شانس قبولی در پزشکی معدل کل مهم هست یا معدل کتبی نهایی؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      با سلام. قبولی در آزمون آیمت ایتالیا ارتباطی با معدل کتبی و یا نهایی ندارد. مهمترین فاکتور این است که شما با توجه به انتخاب دانشگاه مقصد خود نمره مناسب را براساس ظرفیت دانشگاه بدست بیاورید.

      1. هما گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        من مدرک کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزش دارم
        امکانش هست برای رشته فیزیوتراپی در
        کشور ایتالیا اقدام کنم؟

        1. مشاور آریا دانش گفت:

          با سلام. آزمون آیمت ایتالیا صرفا برای پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی است. برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی در سایت یونیورسیتالی دانشگاه ها را چک کنید. هر دانشگاه سیستم پذیرش و آزمون ورودی اختصاصی خود را دارد.

  47. فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه جا خوندم تا زمانی که بورسیه رو دریافت کنیم حدود یکی دوماه طول میکشه و ۱۶۰۰ یورو برای اون مدت کافیه و اینکه مبلغش به ۷۰۰۰ یورو افزایش پیدا کرده آیا صحت داره این موضوع؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      با سلام. برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا تا ۴ ماه زمان پس از ورود وقبولی در آزمون آیمت نیاز است. برای این بازه زمانی حداقل ۳ الی ۴ هزار یورو نیاز دارید. مبلغ بورسیه در سال گذشته افزایش داشته و تا ۶۰۰۰ یورو در سال است. امسال هم امکان افزایش دارد.

  48. بیتا گفت:

    سلام امکان داره که همزمان با تحصیل در دانشگاه های ایران بتوان پذیرش دانشگاه ایتالیا و ویزای تحصیلی گرفت؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      با سلام. بله امکان پذیرش دانشگاه های ایتالیا از طریق آزمون آیمت ایتالیا فراهم است. مهمترین نکته داشتن مدرک دیپلم در ایران و کسب نمره قبولی در آزمون IMAT است.

  49. raha گفت:

    سلام وقتتون بخیر از کجا میتونم لیست دانشگاه هایی که دندان پزشکی رو ارائه میدن و نیاز به این ازمون دارن رو پیدا کنم ؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      با سلام. جهت مشاهده دانشگاه های ایتالیا که رشته دندانپزشکی را از طریق آزمون IMAT ایتالیا پذیرش می کنند به وب سایت یونیورسیتالی مراجعه کنید. در حال حاضر دانشگاه ساپینزا در شهر رم و دانشگاه سیه نا تنها دانشگاه های دارای رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا هستند که توسط آزمون آیمت پذیرش می کنند.

  50. هادی لطفی گفت:

    سلام وقت بخیر
    خواهشا منو راهنمایی کنید من ۲۴ سالمه لیسانس مهندسی کامپیوتر و دیپلمم ریاضی فیزیک بوده سطح زبان انگلیسیم (B1 اینترمدیت) و خدمت سربازی هم رفتم . با توجه به اینکه دیپلمم تجربی نبوده شاخه مهندسی بوده بنظرتون اگه برای سال بعدمطالعه کنم میتونم قبول بشم؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      با سلام. تمامی متقاضیان دارای دیپلم علوم تجربی و ریاضی و فیزیک امکان شرکت در آزمون IMAT ایتالیا را دارند. از طرفی به طور معمول شرایط سنی زیر ۲۵ سال شرایط سنی مناسبی برای شرکت در آزمون آیمت ایتالیا است هرچند مجموعه ما در سال های گذشته متقاضیانی در بازه سنی ۳۵ سال نیز داشته است که پذیرفته شده اند. در صورتی که رفرنس استاندارد و برنامه ریزی صحیح داشته باشید امکان قبولی بالایی دارید.

  51. رسول کمری گفت:

    سلام وقتتون بخیر،من مدرک دکتری دامپزشکی دارم،،زبان المانی مدرک دارم و ایلس ۶ هم دارم،مقاله هم دارم،پایان خدمت هم دارم
    این مدارک تاثیری در روند پذیرش داره؟
    میتونه باعث بشه که بورسیه ای گرفت که هزینه ها کمتر باش؟
    و باید مدرک دیپلم رو بفرستم یا مدرک دکترا رو واسه دانشگاه ایتالیا؟
    و راه فرستادن هزینه به دانشگاه مورد نظر چیه؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      با سلام. جهت پذیرش رشته های پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا در وهله اول موفقیت در آزمون آیمت است. رزومه اهمیتی ندارد. همچنین مدرک زبان انگلیسی که کسب کرده اید. همچنین مدرک دیپلم باید ارائه دهید. هزینه رو در ایتالیا به شکل حضوری پرداخت می کنید.

  52. رسول کمری گفت:

    سلام ازمونی وجود داره که مدرک دکترا دامپزشکی ایران رو با دانشگاه های ایتالیا تطبیق داد و بورسیه گرفت؟؟؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. خیر. همچین آزمونی وجود ندارد. مهمترین بورسیه در ایتالیا، بورسیه استانی – DSU هست و مسیر گرفتنش تطبیق مدرک نیست.

  53. elnaz گفت:

    سلام ببخشید من ۱۸ سال دارم و رشتم علوم تجربیه ولی مدرک آیلتس ندارم ولی زبانم خیلی خوبه برای پذیرش دانشگاه حتما نیاز به مدرک ایلتس یا تافل هست؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      با سلام. یکی از فاکتورهای مهم جهت پذیرش برخی از دانشگاه های ایتالیا از طریق آزمون IMAT، داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶ و یا تافل ۷۸ می باشد. این مدارک برای سفارت جهت اخذ ویزا بسیار ضروری است.

  54. میکروبیولوژيست گفت:

    سلام و وقت بخیر
    من کارشناسی میکروبیولوژی دارم . میخواهم بدونم برای ارشد علوم ازمایشگاهی پزشکی (بالینی) در ایتالیا باید ازمون ایمت داد ؟
    این رشته به صورت کلی علوم ازمایشگاهی است در ایتالیا یا تخصصی تقسیم میشه به هماتولوژی و بیوشیمی و میکروب شناسی پزشکی؟
    و در اخر برای ارشد هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی ایتالیا چقدر است ؟ و چقدر میتواانم بورسیه بگیرم؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. آزمون آیمت ایتالیا صرفا برای پذیرش رشته پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی است. در قدم اول شما باید زبان تحصیل را انتخاب کنید. انگلیسی یا ایتالیایی. سپس با مراجعه به سایت یونیورسایتالی، رشته و زبان خود را انتخاب کرده و سرج نمایید و دانشگاه ها و عنوان دقیق رشته را انتخاب کنید. هزینه تحصیل در مقطع ارشد بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو بسته به زبان و محل دانشگاه است. امکان اخذ بورسیه استانی وجود دارد.

  55. بهار گفت:

    سلام وقت بخیر،
    حداکثر هزینه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا در یک سال بدون داشتن بورسیه چقدر میشه؟
    و اینکه با چه شرایطی و پس از چه مدتی میتونیم بورسیه تحصیلی دریافت کنیم؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      با سلام. به طور معمول هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا سالانه حدود ۱۲ هزار یورو خواهد بود. شرط اصلی اخذ بورسیه استانی ایتالیا، ارائه مدارک مالی سرپرست خانواده از جمله فیش حقوقی و همچنین اقرارنامه و اجاره نامه است. معمولا بعد از ترم اول به شما بورسیه پرداخت می شود. از این رو پیشنهاد می شود برای هزینه های چند ماه اول پس از ورود به ایتالیا حدود ۴ الی ۵ هزار یورو با خود به همراه داشته باشید.

  56. آروین خالدیان گفت:

    سلام ببخشید بنده معدل دیپلمم خیلی کمه و ۱۲ هستش، خواستم بدونم اگر آزمون آیمت رو قبول شم مانعی برام نیست

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      درود. موفقیت در پذیرش پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی کاملا وابسته به قبولی در آزمون IMAT است. مهم داشتن مدرک دیپلم و فارغ التحصیلی شما و داشتن مدرک زبان با نمره حداقل ۶ آیلتس می باشد. قبولی در آزمون آیمت نیز وابسته به کسب نمره شما براساس دانشگاه انتخابی و ظرفیت هر دانشگاه دارد.

  57. Flora گفت:

    سلام ببخشید یک سوال داشتم.
    میخواستم بدونم اعتبار مدرک تولک اف داروسازی چقدر است؟ یعنی میشه در اواخر سال ۲۰۲۳ امتحان داد و از مدرک برای سال ۲۰۲۴ استفاده کرد؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      با درود. جهت شرکت در آزمون داروسازی ایتالیا به زبان انگلیسی (تولک اف)، به ددلاینی که دانشگاه بولونیا و تورورگاتا رم مشخص می کنند توجه نمایید. به طور معمول چندین ددلاین وجود دارد. موضوعی که شما به آن اشاره کردید نیز امکان پذیر است. زیرا زمان اصلی ورود به دانشگاه در ایتالیا ماه سپتامبر است.

  58. سبحان گفت:

    سلام دوستانی که میخوان ایمت بدن اینو بدونن که منظور از نمره ۴۵ …درصد ۴۵ نیست بلکه این نمره از نود هست و هر سوال ۱.۵ نمره مثبت و غلط هم ۰.۴ نمره منفی دارد یعنی شما بایستی از شصت سوال به حداقل ۳۵ سوال پاسخ صحیح بدید و غلط نداشته باشید

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      با درود. درست است. جهت قبولی در آزمون IMAT ایتالیا، با توجه به افزایش رقابت،کسب حداقل نمره بالای ۵۰ از ۹۰ توصیه می شود. در آزمون آیمت سال ۲۰۲۳، کف و حداقل نمرات در اکثر دانشگاه های ایتالیا به نسبت سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است. هرچند انتخاب دانشگاه نیز یک فاکتور کلیدی است.

  59. مجید ظریف گفت:

    سلام…وقت بخیر ببخشید برای تحصیل در رشته های هنر و معماری چه آزمون و شرایطی هست و کلا چکار باید انجام داد؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام وقت بخیر. جهت تحصیل در ایتالیا، آزمون های مختلفی از جمله آزمون های تولک برای تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد. به طور معمول دانشگاه های دولتی برای پذیرش دانشجوی اینتر نشنال به زبان انگلیسی، آزمون ورودی برگزار می کنند. داشتن مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره ۶ ، مدرک دیپلم ایران و موفقیت در آزمون ورودی از شرط های اصلی پذیرش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا