021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (9 امتیاز)

تحصیل پزشکی در صربستان 2021

تحصیل در رشته پزشکی در صربستان

فهرست مطالب

مزایای تحصیل پزشکی در صربستان

  • امکان تحصیل پزشکی در صربستان به زبان انگلیسی
  • اعتبار بالای دانشگاه‌های کشور صربستان جهت تحصیل پزشکی؛ همین امر باعث شده است مدارک فارغ‌التحصیلان پزشکی از دانشگاه‌های کشور صربستان مستند و معتبر باشد و آن‌ها بتوانند در اکثر نقاط دنیا مشغول به طبابت شوند.
  • هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی در کشور صربستان و ارائه خوابگاه‌های دانشجویی توسط دانشگاه‌ها، وجود شرکت‌های هواپیمایی مقرون‌به‌صرفه که از هزینه رفت ‌وب رگشت دانشجویان خارجی می‌کاهد.
  • وجود حق کار دانشجویی برای دانشجویان حین تحصیل پزشکی در صربستان
  • توریستی بودن و امکان انجام تفریح حین تحصیل پزشکی در صربستان
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی

شرایط تحصیل پزشکی در صربستان

برنامه تحصیل پزشکی در صربستان، یک برنامه 6 ساله است که در 3 سال اول، دانشجویان عمدتاً به فراگیری دروس بنیادی و تئوری پزشکی می‌پردازند و در 3 سال پایانی، بیشتر به گذراندن طرح‌های عملی و بالینی در بیمارستان مشغول می‌شوند. دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی در صربستان، در هر یک از دانشگاه‌های این کشور، ملزم به کسب نمره قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها می‌باشند. برای اینکه موفقیت لازم را در آزمون‌های ورودی کسب کنند و وارد دانشگاه شوند؛ داوطلبان باید در دوره‌های پری مدیکال یا پیش پزشکی شرکت کنند. این دوره‌ها به مدت یک سال و به ‌صورت حضوری یا آموزش از راه دور (مجازی) برگزار می‌شوند. دوره های پری مدیکال هم در ایران و مرکز آریا دانش و هم در کالج های مجارستان برگزار می شود.

آزمون ورودی پزشکی دانشگاه های صربستان شامل 2 بخش است. در بخش اول آزمون کتبی است که از مباحث زیست شنناسی و شیمی سوال مطرح می شود. در بخش دوم آزمون مصاحبه برگزار می شود. این آزمون هم شامل مباحث تخصصی بیولوژی و شیمی است و هم شامل سوالات تحصیلی، روانشناحتی و … . نکته مهم دیگر الزامی بودن مدرک زبان آیلتس 6 الی 6.5 برای تحصیل پزشکی در صربستان است. علاوه بر این موارد داشتن معدل بالا هم از دیگر شروط پذیرش پزشکی صربستان است.

دانشجویان برای تحصیل پزشکی در صربستان، هیچ محدودیت سنی ندارند ولی حداقل سن آن‌ها باید 18 باشد. همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم؛ دانشجویان در دانشگاه‌های صربستان می‌توانند به زبان انگلیسی و زبان صربی، به تحصیل بپردازند. قابل‌ذکر است که در دانشگاه‌های صربستان می‌توان بدون داشتن مدرک زبان نیز به تحصیل پرداخت؛ چراکه این دانشجویان می‌توانند با شرکت در آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی، مدرک زبان را دریافت کنند. درصورتی‌که داوطلب هم فاقد مدرک زبان و هم فاقد تسلط به زبان انگلیسی باشد می‌تواند در دوره‌های مقدماتی زبان انگلیسی که طبق زمان‌های معینی برگزار می‌شود؛ شرکت نماید. دانشکده پزشکی نوی ساد، دانشکده پزشکی بلگراد، دانشکده پزشکی نیس و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه کراگوئواچ دوره‌های مقدماتی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند.

تحصیل پزشکی صربستان

بورسیه تحصیلی در صربستان

دانشگاه‌های صربستان برنامه‌های گوناگونی جهت ارائه بورسیه تحصیلی دارند که یکی از آن‌ها، برنامه جهان در صربستان است. این بورسیه تحصیلی محدودیت سنی دارد و در صورت دریافت بورس، پس از پایان تحصیلات، فارغ‌التحصیل باید به کشور مبدأ بازگردد. همچنین دانشجو برای دریافت آن باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشد. بورسیه تحصیلی جهان در صربستان تمام هزینه‌های تحصیلی، خوابگاه، خوردوخوراک، رفت‌وآمد و … عهده‌دار می‌شود. بورسیه دیگر، بورسیه تحصیلی برنامه تبادل ERASMUS در صربستان می‌باشد که هم هزینه‌های تحصیلی و هم هزینه‌های زندگی دانشجوی بورس شده را می‌پردازد. مهلت آن یک‌ساله است ولی بعد از پایان یک سال، دانشجو می‌تواند دوباره درخواست بدهد و بورس شود. همچنین سالانه، شرکت Privredni مسابقه‌ای جهت دریافت بورسیه تحصیلی برگزار می‌کند و درصورتی‌که میانگین نمره کسب‌شده داوطلب بالای 50/8 باشد؛ می‌تواند بورس شود. دانشجویانی که در مسابقات بین‌المللی شرکت کرده و جوایزی دریافت کرده‌اند نیز می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. همچنین مسابقه دیگری نیز در صربستان برای استعدادهای جوان، تحت کنترل برنامه بورسیه تحصیلی استعدادهای جوان برگزار می‌شود و کسانی که امتیاز لازم از مسابقه را کسب کنند؛ می‌تواند بورس شوند.

مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در صربستان

  • ارائه کپی شناسنامه به همراه ترجمه آن به زبان صربی
  • ارائه دیپلم دبیرستان یا پیش‌دانشگاهی به همراه ترجمه آن به زبان صربی
  • ارائه دو قطعه عکس
  • ارائه ریزنمرات دوره متوسطه دوم (دبیرستان)
  • ارائه دو عدد فرم درخواست پذیرش
  • ارائه گواهی و فیش پرداخت هزینه تحصیل
  • ارائه بیمه درمانی

هزینه‌های تحصیل پزشکی در صربستان

همان‌طور که در ابتدا گفته شد؛ صربستان در بین کشورهای اروپای شرقی از هزینه‌های پایین و مقرون‌به‌صرفه تحصیل و زندگی برخوردار است از این رو یکی از گزینه های تحصیل پزشکی در خارج از کشور است. داوطلب برای شروع تحصیل پزشکی در صربستان و ورود به دانشگاه‌های این کشور، ابتدا باید هزینه‌ای جهت شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های آن پرداخت نماید. هزینه ثبت‌نام و شرکت در این آزمون 6600 دینار صربستان است. هزینه زندگی در صربستان ماهاینه میانگین بین 600 الی 800 یورو می‌باشد. هزینه‌های تحصیل پزشکی در صربستان در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. هزینه‌های تحصیل پزشکی در برخی از دانشگاه‌های مشهور صربستان به شرح زیر است؛

  • هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه بلگراد صربستان به زبان انگلیسی: 7000 الی 8000 یورو در سال
  • هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه نوی ساد صربستان: 5000 الی 6000 یورو در سال
  • هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه نیس صربستان: 5000 الی 6000 یورو در سال
دانشگاه های پزشکی صربستان

بهترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل پزشکی در صربستان

اکثر دانشگاه‌های صربستان از لحاظ علمی کیفیت مناسبی دارند ولی در بین آن‌ها دانشگاه بلگراد، دانشگاه نوی ساد و دانشگاه نیس برجسته هستند.

  1. دانشگاه بلگراد صربستان: یکی از گزینه‌های مورد اعتماد جهت تحصیل پزشکی در صربستان، تحصیل در دانشکده پزشکی دانشگاه بلگراد است. دانشگاه بلگراد جزو قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاه‌های دولتی کشور صربستان است. رتبه دانشگاه بلگراد در رتبه‌بندی جهانی شانگهای 150 و از اعتبار بالایی برخوردار است. مدرک دریافتی از دانشگاه بلگراد صربستان در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حتی ایران معتبر است و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در کشور دلخواه، مشغول به طبابت شوند. متقاضیان تحصیل پزشکی در دانشگاه بلگراد علاوه بر ازمون تخصصی دانشگاه می توانند در آزمون پزشکی MCAT نیز شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند. آزمون ورودی MCAT به‌صورت چهارگزینه‌ای و از مجموعه دروس شیمی، زیست‌شناسی و زبان انگلیسی برگزار می‌شود. علاوه بر این آزمون، داوطلبان جهت تحصیل پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه بلگراد، باید در مصاحبه ورودی نیز امتیاز لازم را کسب کنند. از مزایای تحصیل پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه بلگراد می‌توان به وجود قابلیت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی اشاره کرد. دانشگاه بلگراد می تواند گزینه مناسبی برای متقاضیان ایرانی برای تحصیل پزشکی در اروپا باشد که همزمان هزینه پایینی دارد و هم از رتبه و جایگاه بین المللی و امکانات خوبی برخوردار است.
  2. دانشگاه نوی ساد صربستان: دومین دانشگاه بزرگ دولتی در صربستان است. دانشگاه نوی ساد به‌عنوان مهم‌ترین مرکز آموزشی و تحقیقاتی جنوب شرقی اروپا شناخته می‌شود. امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه نوی ساد نیز وجود دارد.

تحصیل پزشکی در صربستان

سؤالات متداول

  1. بهترین دانشگاه‌هاجهت تحصیل پزشکی صربستان کدام دانشگاه‌ها هستند؟

دانشگاه بلگراد و دانشگاه نووی ساد

  1. از مهم‌ترین مزایای کشور صربستان جهت تحصیل پزشکی به کدام موارد می‌توان اشاره کرد؟

هزینه متوسط تحصیل پزشکی در صربستان و امکان تحصیل به زبان انگلیسی

  1. دانشگاه‌هایی که در صربستان برنامه پزشکی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند؟

دانشگاه بلگراد صربستان و دانشگاه نووی ساد از دانشگاه های مطرح جهت تحصیل پزشکی در صربستان به زبان انگلیسی هستند.

  1. هزینه‌های تحصیل پزشکی در صربستان سالانه چقدر است؟

به طور میانیگن سالیانه بین 7 الی 8 هزار یورو

  1. زبان تحصیلی پزشکی در دانشگاه‌های صربستان چیست؟

زبان انگلیسی و زبان صربی

  1. آیا امکان انجام کار حین تحصیل پزشکی در صربستان وجود دارد؟

بله دانشجویان حق کار دانشجویی حین تحصیل ‌دارند.

  1. شرط اصلی پذیرش پزشکی در صربستان چیست؟

قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها که به صورت کتبی (بیولوژی و شیمی) و مصاحبه شفاهی است.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا