021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (62 امتیاز)

راهنمای جامع تحصیل پزشکی در اروپا 2024-2023

تحصیل پزشکی در اروپا

فهرست مطالب

رشته‌ پزشکی در تمام دنیا جزء رشته‌های پرطرفدار و محبوب قرار دارد. به همین دلیل تحصیل در این رشته در همه جای دنیا از جمله ایران شرایط کاملا رقابتی دارد. بسیاری از متقاضیان ایرانی در صورتی که شرایط مناسبی داشته باشند تحصیل پزشکی در اروپا را به عنوان یک انتخاب کلیدی برای خود در نظر می گیرند. قرار گرفتن در مسیر مهاجرتی نیازمند آگاهی کامل نسب به رشته، دانشگاه و کشور مقصد است. از این رو ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در اروپا می‌پردازیم. سپس سیستم پذیرش پزشکی دانشگاه‌های اروپا، بهترین کشورها جهت تحصیل پزشکی در اروپا، سیستم تحصیل پزشکی در اروپا و هزینه تحصیل پزشکی در اروپا را بررسی می‌کنیم.

 

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در اروپا

اولین شرط برای تحصیل در رشته پزشکی در اروپا، علاقمندی به این رشته تحصیلی است. تحصیل پزشکی یک تعهد بزرگ است، بنابراین اینکه آیا این مسیر انتخابی متناسب با ویژگی های شخصیتی فرد باشد حائز اهمیت است. پزشک شدن، با وجود اینکه می‌تواند شغلی پر درآمد باشد، می‌تواند بسیار چالش برانگیز هم باشد. متقاضی تحصیل پزشکی در اروپا باید بداند با انتخاب این مسیر، مدت شش سال از زندگی خود را باید به آموزش تخصصی دروس مدیکال در بخش های سلولی و مولکولی، ژنتیک، فیزیولوژی، آناتومی و … بپردازد. از مهمترین شرایط جهت تحصیل پزشکی در اروپا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که پزشکی تنها یک آموزش آکادمیک نیست. بلکه تعهد، پشتکار، ابتکار، اصالت، صداقت شخصی، نگرانی برای دیگران و توانایی برقراری ارتباط از جمله شرایط مهم و اساسی رشته پزشک شدن است. علاوه بر رشته پزشکی، تحصیل دندانپزشکی در اروپا و همچنین تحصیل داروسازی در اروپا نیز نیازمند انتخاب صحیح و بررسی شرایط دانشگاه ها و کشورهاست. شرایط و مدارکی که فرد متقاضی باید داشته باشد تا بتوانند وارد مسیر تحصیل پزشکی در اروپا شود به شرح زیر است:

مهمترین شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در اروپا

 

ردیف شرایط و مدارک توضیحات
1 موفقیت دوره دبیرستان – اتمام 12 سال تحصیل در ایران اخذ مدرک دیپلم در رشته های علوم تجربی و یا ریاضی و فیزیک
2 شرایط سنی مناسب معمولا حداقل 18 سال و حداکثر 25 سال در اکثر کشورهای اروپایی ملاک است. برخی از کشورهای اروپایی محدودیت سنی ندارند.
3 دانش زبان انگلیسی خوب به علت تحصیل به زبان انگلیسی نیازمند دانش زبان و یا ارائه مدرک بین المللی زبان انگلیسی است.
4 معدل و نمرات بالا در دروس زیست شناسی و شیمی برخی از دانشگاه های اروپایی به نمرات دروس تخصصی اهمیت زیادی می دهند
5 برگه سلامت و بهداشت اطلاعات کامل جهت سلامت جسمی، روحی و روانی داوطلب مهاجرت تحصیلی و علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی
6 تمکن مالی مناسب متقاضی باید شرایط مالی مناسب برای هزینه های جاری خود در دانشگاه و کشور مقصد داشته باشد.
7 انگیزه نامه (SOP) معرفی انگیزه و اهداف فرد جهت مهاجرت و تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه و کشور مقصد
8 رزومه (CV) شرح حال، مسیر تحصیلی، مهارت ها و توانایی ها و فعالیت در حوزه مرتبط

 

 

شرایط تخصصی تحصیل پزشکی در اروپا

در کنار مواردی که به عنوان شرایط عمومی تحصیل پزشکی در اروپا مطرح است، متقاضیان باید شرایط تخصصی پذیرش کشور و دانشگاه مقصد خود را نیز بررسی کنند. پذیرش از طریق شرکت در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه به شکل کتبی، مصاحبه و آزمون شفاهی، ارائه مدرک زبان، شرط معدل دیپلم و ریز نمرات 4 درس اصلی تخصصی، شرایط سنی زیر 25 سال و … از دیگر شرایط مهم براساس پذیرش دانشگاه مقصد است.

تسلط به زبان انگلیسی از جمله مهمترین شرایط لازم جهت پذیرش پزشکی دانشگاه‌های اروپا است. برای پذیرش برخی از دانشگاه‌ها ارائه مدرک زبان الزامی نیست. اما برای پذیرش برخی دیگر داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 6 الی 6.5 ضروری است. برخی دانشگاه‌ها نیز مدرک زبان تافل با نمره بالاتر از 78 را مورد تایید قرار می‌دهند. از این رو به تمامی متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در اروپا پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام جهت پذیرش تحصیلی، مدرک زبان انگلیسی بگیرند. همچنین بیش از 30 درصد از دانشگاه‌های اروپا، اخذ نمره بالا در دروس زیست ، شیمی، ریاضی و فیزیک را شرط پذیرش خود قرار داده‌اند. اما افرادی که نمره چندان خوبی در یک درس کسب نکرده‌ند، می‌توانند از طریق اخذ توصیه نامه به تحصیل پزشکی در اروپا مشغول شوند.

گرچه دانشگاه‌های اروپا به دانشجویان اجازه کار پاره وقت می دهند، اما مبلغ دریافتی از شغل پاره وقت، تنها می‌تواند صرف هزینه‌های جزئی شود. بنابراین داوطلب تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های اروپا  باید یک پشتوانه مالی به جهت تامین هزینه تحصیل پزشکی در اروپا داشته باشد. هزینه‌های سالانه تحصیل در اروپا به علاوه هزینه آزمون‌های ورودی، درخواست های اولیه و … که در صورت تعلق نگرفتن بورسیه تحصیلی، خود متقاضی باید بپردازد. برای اثبات توانایی پرداخت این هزینه‌ها، اثبات تمکن مالی ضروری و لازم است. بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا به دنبال بهترین ذهن‌ها و با انگیزه‌ترین دانشجویان هستند، آن ها در جست‌وجوی دانشجویانی هستند که میل و علاقه زیادی به کمک مردم، تحقیق و پژوهش و علوم پزشکی و بالینی دارند. بنابراین دلایل آزمون کتبی و مصاحبه ورود به رشته پزشکی در اروپا، ارزیابی دانش داوطلب و هدف وی از تحصیل در رشته پزشکی است.

 

آزمون های ورودی جهت پذیرش پزشکی در دانشگاه های اروپا

پس از داشتن شرایط عمومی تحصیل پزشکی در اروپا، متقاضیان علاقه مند باید خود را برای آزمون ورودی پزشکی اروپا آماده سازند. بیش از 80 درصد دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های دولتی جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی، آزمون ورودی برگزار می‌کنند. این آزمون معمولا به صورت کتبی و مصاحبه است. در برخی از کشورها و دانشگاه‌ها مصاحبه وجود ندارد. همچنین در برخی از کشورها و دانشگاه‌ها یک بار در سال آزمون ورودی پزشکی برگزاری می‌شود و در برخی دیگر چند بار در سال. همچنین محل برگزاری آزمون برخی دانشگاه‌ها، فقط در محل خود دانشگاه است. در صورتی که آزمون برخی دیگر از دانشگاه‌ها در چند کشور و در مراکز آموزشی مختلف برگزار می‌شود.

در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه های اروپا مباحث تخصصی از جمله بیولوژی سلولی و مولکولی، بیوشیمی، ژنتیک، شیمی عمومی و آلی، ایمونولوژی، میکروبیولوژی، فیزیولوژی، آناتومی، مدیکال ترمینولوژی و … به زبان انگلیسی مطرح می‌شود. این دروس به عنوان دروس علوم پایه پزشکی مطرح است. هرچند بنا به شرایط هر دانشگاه مباحث دیگری از جمله ریاضی، فیزیک و هوش و استدلال و اطلاعات عمومی نیز جزئی از آزمون های ورودی دانشگاه های پزشکی اروپا است. قبولی در آزمون ورودی و کسب نمره مناسب دانشگاه مقصد به منزله کسب پذیرش رشته پزشکی دانشگاه است. در ادامه مهمترین آزمون های ورودی پزشکی در دانشگاه های مختلف اروپا معرفی می شوند.

آزمون IMAT جهت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. آزمون YOS ترکیه و آزمون SAT نیز برای پذیرش رشته‌های پزشکی در ترکیه کاربرد دارند. آزمون BMAT نیز آزمون ورودی بیش از 10 دانشگاه معتبر در انگلستان برای پذیرش در رشته‌های پزشکی به شمار می‌رود. آزمون‌های ورودی دانشگاه های مجارستان، جمهوری چک، لهستان، کرواسی، صربستان، استونی و لتونی نیز از دیگر آزمون‌های ورودی پزشکی اروپا هستند که به صورتEntrance Exams  برای هر دانشگاه معرفی می شود. به طور مثال Entrance Exam دانشگاه سملوایز مجارستان و یا Entrance Exam دانشگاه چارلز جمهوری چک.

تحصیل پزشکی در اروپا

بهترین کشورها و دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در اروپا

دوره تحصیل پزشکی در اروپا پنج الی شش سال به طول می‌انجامد. بنابراین مهم است که متقاضی تحصیل در رشته پزشکی در اروپا، کشور و دانشگاه متناسب با شرایط خود را انتخاب نماید. متقاضی باید از خصوصیات هر کشور از لحاظ تحصیلی و شرایط ورود به دانشگاه و هزینه تحصیل مطلع باشد تا بتواند انتخابی مناسب داشته باشد. در ادامه به معرفی بهترین کشورها جهت تحصیل پزشکی در اروپا به زبان انگلیسی می پردازیم.

  1. انگلستان

انگلستان، یکی از کشورهای طالب علم و مهد پرورش بسیاری از دانشمندان است. زبان تدریس این کشور با توجه به زبان رسمی این کشور، انگلیسی است که یکی از مزایای تحصیل در انگلستان محسوب می‌شود. چرا که با فراگیری کامل زبان انگلیسی، به راحتی تمام احتیاجات ارتباطی و تحصیلی دانشجو حل می‌شود. با وجود تمام مزایای تحصیل در انگلستان، این کشور شرایط پذیرش دشوارتری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارد. داشتن مدرک زبان انگلیسی، موفقیت در آزمون‌های ورودی دانشگاه ها از جمله آزمون BMAT و حتی داشتن دیپلم A-Level از مهمترین شروط قبولی است.

 

دانشگاه های معتبر انگلستان جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه کمبریج دانشگاه آکسفورد
دانشگاه لنکستر دانشگاه کالج لندن
دانشگاه برایتون و ساسکس دانشگاه امپریال کالج لندن
دانشگاه کیل دانشگاه لیدز

 

  1. ایتالیا

ایتالیا از جمله کشورهایی است که از دانشگاه‌هایی با رنکینگ جهانی بالا برخوردار است؛ به علاوه ایتالیا یکی از سهلگیرترین کشورها در زمینه پذیرش دانشجو است. همچنین تحصیل پزشکی در ایتالیا به واسطه بورسیه‌های تحصیلی به نام بورسیه استانی نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد. در این کشور، تحصیل هم به زبان ایتالیایی و هم به زبان انگلیسی قابل دسترسی است. نکته بعدی هزینه‌های مناسب تحصیلی و زندگی در ایتالیا است که بسیاری از دانشجویان بین المللی را جذب کرده است. دانشگاه های بولونیا، تورورگاتا، ساپینزا، میلان، تورین، باری، پادوا  و … از دانشگاه ‌مطرح این کشور هستند.

 

دانشگاه های معتبر ایتالیا جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه میلان دانشگاه بولونیا
دانشگاه پاویا دانشگاه پادوا
دانشگاه تورین دانشگاه مسینا
دانشگاه بیکوکا دانشگاه تورورگاتا
دانشگاه ساپینزا دانشگاه ناپل فدریکو II
دانشگاه لویئجی ون ویتلی دانشگاه پارما
دانشگاه باری دانشگاه مارکه

 

  1. مجارستان

مجارستان یکی از کشورهایی است که سالانه بسیاری از ایرانیان به آن مهاجرت می‌کنند. دانشگاه‌های بین‌المللی کشور مجارستان از جمله دانشگاه سملوایز و دانشگاه سگد دوره های رشته پزشکی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. دوره‌های تحصیلی این دانشگاه‌ها علاوه بر زبان مجاری، به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود. تدریس به زبان انگلیسی باعث شده است که دانشجویان حدود 70 کشور به دنبال تحصیل پزشکی در مجارستان باشند.

 

دانشگاه های معتبر مجارستان جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه سملوایز دانشگاه سگد
دانشگاه دبرسن دانشگاه پچ

 

  1. اسلواکی

زبان اصلی مورد استفاده در دانشگاه های اسلواکی، اسلواکیایی و در برخی رشته‌ها انگلیسی است. یکی از شرایط تحصیل در اسلواکی، عدم نیاز به مدرک زبان است. دانشگاه‌های پزشکی و غیر پزشکی اسلواکی دارای آزمون ورودی هستند. برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی اسلواکی می‌توانید با گذراندن دوره های زبان اسلواکی از آزمون ورودی معاف شوید.

 

دانشگاه های معتبر اسلواکی جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا

 

  1. جمهوری چک

جمهوری چک، کشوری امن برای دانشجویان بین المللی است. همچنین این کشور علاوه بر سطح علمی بالایی که دارد، هزینه های تحصیل و زندگی در آن، مقرون به صرفه است. مدرک زبان نیز در این کشور الزامی نیست. تحصیل پزشکی در چک بویژه در دانشگاه های چارلز، ماساریک و پالاکی پیشنهاد ما به علاقه مندان تحصیل در رشته پزشکی در اروپا است.

 

دانشگاه های معتبر جمهوری چک جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه چارلز دانشگاه ماساریک
دانشگاه پالاکی دانشگاه استراوا

 

  1. کرواسی

کرواسی کشوری است که درصد بالایی از مردمان آن، از سواد بالایی برخوردار بوده و دارای فرهنگ غنی هستند. به همین دلیل تحصیل در این کشور بسیار ارزشمند است. متقاضی تحصیل پزشکی در اروپا برای تحصیل در این کشور، ضمن برخورداری از دیپلم مورد تایید کشور خود، باید دارای مدرک زبان نیز باشد. کرواسی کشوری است که انتخاب بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل پزشکی در اروپا است. دانشگاه زاگرب کرواسی از پیشنهادهای ویژه برای تحصیل در این کشور است.

 

 

دانشگاه های معتبر کرواسی جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه زاگرب دانشگاه اسپلیت

 

  1. استونی

دانشگاه تارتو استونی بهترین و معترترین دانشگاه در استونی برای تحصیل پزشکی در اروپا است. پزشکی در دانشگاه تارتو به زبان انگلیسی ارائه می شود و از بهترین اساتید برای تدریس در این دانشگاه، دعوت به همکاری شده است.

 

دانشگاه های معتبر استونی جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه تارتو

 

  1. لهستان

به دلیل هزینه کم و مقرون به صرفه تحصیل در لهستان، این کشور به عنوان یکی از گزینه‌های برتر تحصیل پزشکی در اروپا شناخته شده است. دانشگاه‌های این کشور از جمله دانشگاه گدانسک، دانشگاه لودز و دانشگاه پزشکی ورشو از اعتبار بالایی برخوردار بوده و همه ساله بسیاری از دانشجویان بین المللی را جذب می‌کنند.

 

دانشگاه های معتبر لهستان جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه پزشکی ورشو دانشگاه گدانسک
دانشگاه نیکولاس کوپرنیک دانشگاه جاگلونیا
دانشگاه لودز دانشگاه وروکلاو

 

 

  1. صربستان

با توجه به هزینه‌های پایین زندگی در اروپای شرقی، صربستان مکان مناسبی برای تحصیل و دریافت مدرک پزشکی است. همچنین، صربستان دانشگاه‌های معتبری از جمله دانشگاه بلگراد دارد که مدارک تحصیلی آن‌ها در سراسر اتحادیه اروپا پذیرفته می‌شود. صربستان یکی از گزینه های تحصیل پزشکی در اروپا با هزینه پایین قلمداد می شود.

 

دانشگاه های معتبر صربستان جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه بلگراد

 

  1. ترکیه

این کشور همسایه، یکی از مقرون به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین کشورها برای تحصیل پزشکی در اروپا است. تحصیل در ترکیه دارای مزایایی چو هزینه‌های مناسب تحصیل و زندگی و امکان تحصیل به زبان انگلیسی است. علاوه بر این‌ها، زندگی در ترکیه به علت نزدیکی فرهنگی و مسافت کوتاه بین این دو کشور، برای ایرانی‌ها گزینه قابل قبولی است. همچنین امکان تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور بدون آزمون ورودی محیا است. آزمون یوس و آزمون ست، آزمون های مهم جهت تحصیل در ترکیه است.

 

دانشگاه های معتبر ترکیه جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه آنکارا دانشگاه حاجت تپه
دانشگاه آتاتورک دانشگاه استانبول
دانشگاه مارمارا دانشگاه اژه
دانشگاه کوچ دانشگاه باهچه شهیر
دانشگاه مدیپول دانشگاه باشکنت

 

  1. روسیه

مدارک دانشگاهی روسیه در سراسر جهان معتبر است. اولین دانشگاه پزشکی مسکو در روسیه، از همه دانشجویان بین المللی استقبال می‌کند. تحصیل در آن، با بورسیه‌های مختلف و تدریس به زبان انگلیسی، قابل انجام است. هزینه مقرون به صرفه تحصیل، داشتن محل اقامت و امکان اخذ بیمه درمانی دانشجویان از دیگر امکانات تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در روسیه است.

 

دانشگاه های معتبر روسیه جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه پیروگوف مسکو دانشگاه پاولوف سنت پترزبورگ
دانشگاه فدرال کازان

 

  1. رومانی

رومانی یکی از مقاصد ایرانیان جهت تحصیل در اروپا به زبان انگلیسی است. این کشور از دانشگاه های معتبری برخوردار بوده که بدون آزمون ورودی نیز به پذیرش دانشجو می پردازند. هزینه پایین زندگی و تحصیل در رومانی یکی از مزایای ویژه تحصیل در این کشور است.

 

دانشگاه های معتبر رومانی جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

دانشگاه کارول داویلا دانشگاه گریگور تی پوپا
دانشگاه کلوژ ناپوکا دانشگاه ویکتور بابش

تحصیل پزشکی در اروپا

سیستم آموزشی و تحصیلی رشته پزشکی در دانشگاه های اروپایی

دوره تحصیل پزشکی در اروپا معمولا شامل 6 سال تحصیلی است. در این رشته در سال‌های ابتدایی به آموزش دروس تخصصی علوم پایه پزشکی گذرانده می‌شود. سلولی و مولکولی، مدیکال ترمینولوژی، آناتومی انسانی، فیزیولوژی، بیوشیمی، فارماکولوژی، ژنتیک، ایمنی شناسی و میکروب شناسی به صورت واحدهای تئوری و آزمایشگاهی در سال‌های ابتدایی آموزش داده می‌شود. در دو سال پایانی تحصیل پزشکی در اروپا آموزش‌های بالینی در مراکز درمانی و بیمارستانی ارائه می‌شود. از این رو دانشجویان پزشکی اروپا، در سال های ابتدایی باید بتوانند زبان کشوری را که در آن تحصیل می کند یاد بگیرند. زیرا با اینکه تحصیلات و آزمون ها به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد، دانشجویان باید با بیماران به زبان مادری آنها ارتباط برقرار کنند.

در برخی از کشورهای اروپایی، دانشجویان می توانند چندین مرحله در آزمون های پایان ترم شرکت کنند و نمره قابل قبول خود را بدست بیاورند. در برخی از دانشگاه های اروپایی، عنوان رشته پزشکی به صورت رشته “پزشکی و جراحی” قلمداد می شود. در این دانشگاه های واحدهای بالینی و کالبد شکافی اهمیت ویژه ای دارد. در کشور انگلستان و ایتالیا این موضوع در دانشگاه های مختلف دیده می شود. همچنین در برخی از دانشگاه ها، آزمون های پایان ترم در برخی دروس به شکل آزمون های شفاهی و مصاحبه ای برگزار می شود.

 

شهریه ها و هزینه زندگی و تحصیل پزشکی در اروپا

همان طور که در شرایط تحصیل پزشکی در اروپا اشاره شد داشتن تمکن مالی مناسب از ملزومات مهاجرت تحصیلی است. یعنی اگر بورسیه تحصیلی و کمک هزینه‌های تحصیلی به دانشجوی پزشکی در دانشگاه پذیرفته شده تعلق نگرفت، باید قادر باشد هزینه تحصیل پزشکی در اروپا را پرداخت کند. با توجه به تغییرات دلاری و یورویی در کشور و همچنین طول دوره تحصیل پزشکی در اروپا که 5 الی 6 سال است، پیش بینی هزینه ها بسیار اهمیت دارد. در ادامه به بررسی هزینه تحصیل پزشکی در اروپا در کشورها مختلف و میانگین هزینه های زندگی می پردازیم:

میانگین هزینه شهریه رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی اروپا

کشور میانگین شهریه سالیانه
انگلستان 35 هزار پوند
مجارستان 17 هزار یورو
لهستان 12 هزار یورو
استونی 12 هزار یورو
کرواسی 12 هزار یورو
چک 12 هزار یورو
اسلواکی 9 هزار یورو
صربستان 8 هزار یورو
رومانی 8 هزار یورو
روسیه 7 هزار یورو
ترکیه 5 هزار دلار
ایتالیا 4 هزار یورو

 

مواردی که در جدول بالا آورده شده است صرفا میانگین شهریه دانشگاه‌های مطرح این کشورها است. از طرفی متقاضیان تحصیل پزشکی در اروپا باید هزینه زندگی خود را نیز پیش بینی کنند. به طور معمول هزینه زندگی دانشجویی در شهرها مختلف اروپا از 600 الی 1200 یورو متفاوت است. این رقم در کشور ترکیه ماهانه 500 الی 700 دلار، در روسیه 500 الی 700 دلار، در ایتالیا 600 الی 900 یورو است. همچنین هزینه زندگی ماهانه در انگلستان، 1000 الی 1200 پوند، مجارستان  700 الی 900 یورو برآورد می‌شود. تمامی این ارقام وابسته به سبک زندگی دانشجو متغیر خواهد بود.

 

مدارک اخذ ویزای تحصیلی جهت تحصیل پزشکی در اروپا

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در اروپا پس از اخذ پذیرش دانشگاه، باید به دنبال اخذ ویزای تحصیلی خود باشند. اخذ ویزای تحصیلی نیازمند تهیه مدارک مورد نیاز سفارت کشور مقصد و براساس نامه پذیرش دانشگاه، گرفتن وقت سفارت، ارائه مدرک و مصاحبه حضوری است. معمولا پروسه اخذ ویزای تحصیلی به مدت 1 الی 3 ماه زمان بر است. در این بخش به معرفی مدارک عمومی و اصلی جهت اخذ ویزای تحصیلی بویژه ویزای تحصیلی شنگن می‌پردازیم. متقاضیان باید اطلاعیه های سفارت کشور مقصد را در بازه های زمانی مختلف بررسی نمایند.

  1. اصل و ترجمه مدارک تحصیلی همراه با ریز نمرات
  2. اصل و ترجمه مدرک فارغ التحصیلی 12 ساله
  3. گواهی سلامت و بهداشت روانی و جسمی
  4. اصل شناسنامه و ترجمه آن
  5. پاسپورت با حداقل 1 سال اعتبار
  6. 4 قطعه عکس پشت سفید 3 در 4
  7. گواهی اثبات تمکن مالی (با توجه به شرایط کشور مقصد متفاوت است اما معمولا 300 الی 500 میلیون تومان پیشنهاد می شود)
  8. اقرار نامه ساپورت مالی سرپرست
  9. ترجمه سند ملکی
  10. پرینت گردش حساب سه ماهه
  11. گواهی پذیرش از دانشگاه پذیرفته شده
  12. گواهی پیش ثبت نام در دانشگاه مقصد
  13. مدرک زبان انگلیسی (در صورت لزوم)
  14. گواهی عدم سوء پیشینه
  15. بلیط رفت به کشور مقصد
  16. خرید بیمه مسافرتی
  17. نامه رزرو محل اسکان در کشور مقصد برای 10 الی 15 روز ابتدایی
تحصیل پزشکی در اروپا

راهکارهای موفقیت در پذیرش پزشکی از دانشگاه های معتبر اروپا

جهت قبولی در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه های اروپا و اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر، کالج آریا دانش چندین راه حل زیر را ارائه می دهد:

  1. در مسیر مهاجرت تحصیلی در رشته پزشکی، دریافت مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب کشور و دانشگاه اولین قدم است. ما در کالج آریا دانش، جلسات مشاوره ای مختلفی در راستای انتخاب صحیح به متقاضیان علاقه مند به تحصیل پزشکی در اروپا ارائه می دهیم. ما در این جلسات با ارزیابی دقیق شرایط متقاضی از بعد تحصیلی، علمی، شرایط سنی، انگیزه ها و اهداف، شرایط مالی و … پیشنهادات مناسبی را به متقاضیان ارائه می دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مهاجرت تحصیلی مراجعه نمایید.
  2. داشتن منابع وکتب آموزشی بین المللی می‌تواند کمک زیادی به داوطلب تحصیل پزشکی در اروپا کند. استفاده از پکیچ آموزشی یونی مد در کالج آریا دانش و همچنین مطالعه کتاب های کمبریج A-LEVEL و IB diploma که شامل مجموعه آموزشی و سوالات و مفاهیم کامل سرفصل‌های آزمون‌های ورودی است پیشنهاد می‌شود. با مطالعه این کتاب‌ها به موفقیت در آزمون ورودی پزشکی اروپا نزدیکتر می‌شوید.
  3. یکی دیگر از راهکارهای موفقیت در پذیرش پزشکی دانشگاه های اروپا، شرکت در دوره‌های آموزشی ویژه آزمون اختصاصی دانشگاه های مختلف است. این دوره‌ها هم در ایران و هم در خارج از کشور برگزار می‌شود. شرکت در این دوره‌ها متقاضیان را برای تحصیل پزشکی در اروپا کاملا آماده می‌سازد. دوره های پری مدیکال، از مهمترین دوره های آموزشی کالج آریا دانش است که جهت موفقیت در آزمون های ورودی دانشگاه های اروپا پیشنهاد می شود.

 

سوالات متداول

  • مهمترین شرایط تحصیل پزشکی در اروپا به زبان انگلیسی چیست؟

داشتن مدرک دیپلم 12 ساله در رشته های تجربی و ریاضی و فیزیک، سطح زبان انگلیسی مناسب، موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی اروپا و شرایط مالی مناسب، مهمترین شرایط جهت تحصیل پزشکی در اروپا است.

  • بهترین شرایط سنی جهت تحصیل پزشکی در اروپا چیست؟

معمولا 18 الی 25 سال بهترین شرایط سنی تحصیل پزشکی در اروپا است. در برخی از کشورها از جمله ایتالیا معمولا محدودیت سنی وجود ندارد.

  • بهترین کشورها جهت تحصیل پزشکی در اروپا به زبان انگلیسی کدامند؟

کشورهای انگلستان، مجارستان، ایتالیا، چک، لهستان، کرواسی، استونی و رومانی از بهترین گزینه ها جهت تحصیل پزشکی در اروپا هستند.

  • هزینه تحصیل پزشکی در اروپا چه میزان در سال است؟

شهریه تحصیل در رشته پزشکی در اروپا متفاوت بوده اما بازه شهریه سالیانه رشته پزشکی در اروپا بین 5 الی 20 هزار یورو می باشد.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

۲ پاسخ

  1. saba گفت:

    سلام. شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها اجباریه؟ آیا راه حل دیگری هم داره؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. جهت پذیرش پزشکی دانشگاه ها حتما باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنید. برخی از دانشگاه ها هم آزمون کتبی دارن و هم مصاحبه. اگر منظورتون بدون کنکور هست باید برای دانشگاه های خصوصی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا