021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (55 امتیاز)

تحصیل پزشکی در خارج از کشور – 2024

تحصیل-پزشکی-در-خارج-از-کشور

فهرست مطالب

 شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور 2024

یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌ها برای تحصیل در خارج از کشور، رشته‌ پزشکی است. به دست آوردن اطلاعات درست و کامل در این زمینه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های متقاضیان تحصیل در این رشته است. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا جدیدترین و بروزترین اطلاعات لازم و مفید در این زمینه را در اختیار علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی در خارج از کشور قرار دهیم. همچنین شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور را توضیح می‎‌دهیم و بهترین کشورها را جهت تحصیل پزشکی در خارج از کشور را معرفی می‌کنیم. در نهایت به برخی از پرتکرارترین سوالات در زمینه تحصیل پزشکی در خارج از کشور پاسخ می‌دهیم.

 

چرا تحصیل پزشکی در خارج از کشور را انتخاب می کنیم؟

  • محدودیت‌ها و چالش های تحصیل در رشته‌ پزشکی در داخل کشور

یکی از مهم‌ترین دلایلی که دانشجویان و دانش آموزان را برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور ترغیب می‌کند، محدودیت‌های جدی برای تحصیل در این رشته در کشور ماست. دانش آموزان زیادی هر ساله با رویای تحصیل در گرایشات گوناگون رشته‌ پزشکی، همچون دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی و سایر رشته‌های مرتبط در کنکور شرکت می‌کنند. اما علیرغم دارا بودن انگیزه و تلاش بسیار زیاد موفق به اخذ پذیرش در رشته‌ پزشکی در داخل کشور نمی‌شوند. به همین دلیل این افراد تصمیم می‌گیرند رویای خود را در خارج از مرزهای کشور جست‌وجو و به تحصیل پزشکی در خارج کشور روی بیاورند.

  • کسب امکانات آموزشی بالا جهت تحصیل در رشته پزشکی

یکی از دلایل کلیدی انتخاب تحصیل پزشکی در خارج از کشور این است که متقاضیان به دنبال کسب شرایط ایده ال جهت تحصیل می باشند. بسیاری از دانشگاه های خارج از کشور به ویزه دانشگاه های اروپایی، آمریکا و کانادا دارای امکانات آموزشی فراوانی هستند و این موضوع باعث می شودمخاطبان جهت تحصیل در این دانشگاه ها ترغیب شوند.

  • گرفتن اقامت دائم و زندگی در خارج از کشور

اخذ اقامت کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا و بهره‌مندی از شرایط خوب کار و زندگی در این کشورها به عنوان پزشک، از  دلایل تحصیل پزشکی در خارج از کشور محسوب می‌شود. پزشکان در کشور‌های خارجی از موقعیت اجتماعی و شرایط مالی بسیار خوبی برخوردارند. به همین دلیل بسیاری از افراد با هدف اخذ اقامت و بهره‌مندی از این شرایط اقدام به اخذ پذیرش پزشکی خارج از کشور می‌نمایند.

شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور 2024

شرایط مهم تحصیل پزشکی در خارج از کشور

شرایط اخذ پذیرش دانشگاه در رشته پزشکی در هر کشوری متفاوت است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • ارائه گواهی دیپلم: شرط عمومی مشترک در پذیرش رشته پزشکی در خارج از کشور، داشتن مدرک دیپلم رشته تجربی و یا ریاضی و فیزیک است.
  • اخذ مدرک زبان و دانش زبانی عالی: یکی از مهمترین شرایط اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در خارج از کشور، ارائه مدرک زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد است. بسیاری از کشورها و دانشگاه ها حداقل نمره 6 آیلتس و یا 78 تافل را نیاز دارند و در برخی دانشگاه های دیگر نیز، ارائه مدرک زبان کشور مقصد اولویت است. زبان آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی از مهمترین این زبان ها هستند.
  • موفقیت در آزمون ورودی: در بسیاری از کشورها جهت تحصیل به زبان انگلیسی در رشته پزشکی به ویژه تحصیل پزشکی در اروپا باید در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کرد. با کسب نمره قبولی در آزمون، پذیرش دانشگاه در رشته‌های پزشکی به متقاضی داده خواهد شد. در حالی که برای اخذ پذیرش برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیاز به شرکت آزمون ورودی نیست. در این دانشگاه‌ها تنها با داشتن شرط معدل و مدرک زبان معتبر متقاضی پذیرش خواهد شد. برای ورود به رشته‌های پزشکی در برخی از کشورهای اروپایی گذراندن یک دوره‌ پیش نیاز برای دانشجویان الزامی است. در این دوره که معروف به دوره پری مدیکال یا پیش پزشکی است، دروس پایه ضروری به دانشجویان آموزش داده خواهد شد‌. این دوره‌‌ها که در کالج‌های خصوصی یا کالج های دانشگاهی برگزار می‌شوند در حدود ۱ تا ۲ ساله هستند. شایان ذکر است که پس از گذراندن دوره‌ پری مدیکال از داوطلبان آزمون گرفته می‌شود. دانشجویان در صورت قبولی در این آزمون و اخذ مدرک این دوره موفق به اخذ پذیرش دانشگاه خواهند شد. پذیرش در رشته پزشکی بعضی از دانشگاه‌ها نیاز به مدرک زبان دارد‌. همچنین طول دوران تحصیل پزشکی در خارج از کشور نیز میان کشورهای مختلف متفاوت است. میانگین طول دوران تحصیل در رشته پزشکی در حدود ۵ تا 6 سال است.
  • شرایط مالی مناسب: یکی از مهمترین فاکتورها جهت مهاجرت تحصیلی و تحصیل پزشکی در خارج از کشور، داشتن شرایط مالی مناسب است. تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور به طور معمول دارای شهریه است. این مبلغ برای هر دانشگاه و هر کشور متفاوت است. معمولا تحصیل به زبان همان کشور شهریه پایین تری نسبت به تحصیل به زبان انگلیسی دارد.

 

 راهکار موفقیت در آزمون ورودی پزشکی در خارج از کشور

همانطور که گفته شد موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین شروط برای ورود به رشته پزشکی در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور است. موفقیت در این آزمون‌ها مستلزم تسلط داوطلبین بر مباحث دروس پایه همچون ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست شناسی، آناتومی، فیزیولوژی، ژنتیک و زبان انگلیسی است‌. یکی از بهترین راهکارهای آماده شدن برای شرکت در آزمون‌های ورودی رشته پزشکی خارج از کشور، شرکت در دوره های پیش پزشکی کالج آریا دانش است. در این دوره‌ها داوطلبان مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم درباره‌ آزمون‌های وروی همچون آزمون IMAT ایتالیا و آزمون‌های ورودی پزشکی سایر کشورهای اروپایی را کسب می‌کنند. بنابراین شانس خود را در حد قابل توجهی برای قبولی در آزمون‌های ورودی افزایش می‌دهند.

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی در خارج از کشور

مدارک ضروری و اصلی برای اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در خارج از کشور عبارتند از:

  • ترجمه رسمی شناسنامه داوطلب
  • پاسپورت متقاضی (پاسپورت باید حداقل 1 سال اعتبار داشته باشد)
  • ترجمه رسمی مدرک سال دوازدهم دبیرستان و ریز نمرات آن
  • ترجمه رسمی مدرک سال یازدهم دبیرستان و ریز نمرات آن
  • مدرک فارغ التحصیلی دیپلم
  • مدرک زبان خارجه (زبان انگلیسی و یا زبان کشور مقصد)
  • رزومه (CV) و انگیزه نامه
  • مدارک لازم جهت اخذ ویزا از جمله تمکن مالی، گردش حساب، سند ملکی، فیش حقوقی و …
تحصیل پزشکی در خارج از کشور

بهترین کشورها جهت تحصیل پزشکی در خارج از کشور

در این بخش از مقاله بهترین کشورها از نظر کیفیت دوران تحصیل و رنکینگ دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور را معرفی خواهیم نمود.

  • انگلستان

بدون شک انگلستان بهترین کشور برای تحصیل در رشته‌ پزشکی در خارج از کشور محسوب می‌شود. دانشگاه‌های معتبر زیادی با رتبه‌های علمی چشمگیر در این کشور وجود دارند که دانشجویان بین‌المللی را از سراسر نقاط جهان پذیرش می‌کنند. از جمله بهترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در رشته پزشکی می‌توان دانشگاه‌های کینگز کالج لندن، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه برایتون، دانشگاه لیدز، دانشگاه لنکستر، دانشگاه کیل و … را نام برد. نکته مهم در مورد انگلستان این است که دانشگاه های آن شهریه بالایی از متقاضیان اینترنشنال دریافت می نمایند.

  • مجارستان

مجارستان دیگر کشور اروپایی است که برای تحصیل رشته‌ پزشکی در خارج از کشور به متقاصیان ایرانی توصیه می‌شود. دانشگاه سگد، دانشگاه سملوایز، دانشگاه پچ و دانشگاه دبرسن از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به زبان انگلیسی محسوب می‌شوند. ورود به رشته پزشکی در این دانشگاه‌ها به مدرک زبان احتیاجی ندارد اما قبولی در آزمون ورودی و سن زیر ۲۵ سال شرط قبولی در رشته پزشکی این دانشگاه‌هاست.

  • جمهوری چک

کشور چک نیز یکی از کشورهای اروپایی است که دانشجویان بین‌المللی را در رشته پزشکی دانشگاه‌های معتبر خود پذیرش می‌کند. از مهم‌ترین و معتبر‌ترین دانشگاه‌های کشور چک برای تحصیل در رشته پزشکی می‌توان دانشگاه چارلز، دانشگاه پالاکی، دانشگاه استراوا و دانشگاه ماساریک را نام برد‌.

  • ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از بهترین کشورهای اروپایی جهت تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان انگلیسی محسوب می‌شود. دانشگاه های این کشور داراری شهریه پایین و امکان اخذ بورسیه تحصیلی را نیز فراهم می کنند. دانشگاه‌های معتبری همچون دانشگاه بولونیا، دانشگاه تورورگاتا، دانشگاه میلان، دانشگاه تورین، دانشگاه بیکوکا، دانشگاه پاویا، دانشگاه پادوا، دانشگاه پارما، دانشگاه ساپینزا رم و … از میان فارغ‌التحصیلان دوره دیپلم ۱۲ ساله دانشجو جذب می‌کنند. ورود به رشته پزشکی در دانشگاه‌های ایتالیا معمولا به مدرک زبان انگلیسی و و قبولی در آزمون ورودی به اسم آزمون آیمت نیازمند است.

  • لهستان

کشور لهستان یکی از بهترین گزینه های ایرانیان جهت تحصیل پزشکی در خارج از کشور است. دانشگاه‌های معتبری مانند دانشگاه ورشو، گدانسک، لودز، نیکولاس کوپرنیک و جاگلونیا از بهترین دانشگاه های لهستان هستند.

  • دیگر کشورها

از دیگر کشورهای مناسب برای متقاضیان ایرانی جهت تحصیل پزشکی در خارج از کشور می توان به کشورهای روسیه، ترکیه، چین، رومانی، استونی، کرواسی، سوئد اشاره کرد. در این کشورها امکان تحصیل به زبان انگلیسی با ارائه مدرک زبان و همچنین کسب نمره قبولی در آزمون های ورودی (به جز کشور چین) فراهم است. در کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی به زبان هر یک از این کشورها فراهم است.

 

هزینه‌ تحصیل پزشکی در خارج از کشور

هزینه‌ تحصیل پزشکی در خارج از کشور نیز بسته به کشور و رتبه علمی دانشگاه متفاوت است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در برخی کشور‌ها همچون آلمان و اتریش بسیار مناسب است. حتی در برخی موارد تحصیل پزشکی در این کشورها رایگان خواهد بود. در حالی که تحصیل در رشته پزشکی در بعضی از کشورها هزینه‌ گزافی در بر خواهد داشت. نکته‌ حائز اهمیت در انتخاب کشور و دانشگاه برای تحصیل، توجه به رتبه‌ علمی دانشگاه و معتبر بودن مدرک آن از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران است. زیرا برخی از دانشگاه‌ها با وجود گران بودن شهریه مدرک معتبری ندارند و تحصیل در آن‌ها باعث تلف شدن سرمایه و وقت دانشجویان خواهد شد‌.

به طور کلی هزینه‌ تحصیل پزشکی در خارج از کشور شامل موارد زیر خواهد بود:

  • هزینه‌های زندگی دانشجویی: همچون هزینه‌ مسکن، هزینه بیمه خدمات درمانی، هزینه‌های رفت و آمد، هزینه‌ی غذا، هزینه‌ی پوشاک و …
  • هزینه‌های تحصیل: مانند شهریه‌ دانشگاه، هزینه کتاب و …

لازم به ذکر است که هزینه‌های تحصیل به دانشگاه انتخابی و هزینه‌های زندگی به سطح زندگی شخص بستگی خواهد داشت و از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. به طور کلی هزینه‌ تحصیل پزشکی در خارج از کشور در اسپانیا سالانه در حدود 1 الی 2 هزار یورو است. این رقم در ایتالیا بین 2 تا 5 هزار یورو و در انگلستان بین 30 الی 40 هزار پوند است. همچنین هزینه تحصیل در  کانادا بین 15 الی 30 هزار دلار کانادا و جمهوری چک بین 10 الی 14 هزار یورو است. این هزینه در مجارستان بین 16 الی 19 هزار یورو و در  روسیه بین 6 الی 8 هزار یورو برآورد می‌شود. در کشور چین هزینه های تحصیل بین 4 الی 6 هزار دلار در سال است. در ترکیه نیز بسته به خصوصی و دولتی بودن دانشگاه شهریه متغییر است. شهریه در دانشگاه های دولتی بین 3 الی 6 هزار دلار و در دانشگاه های خصوصی بین 20 الی 30 هزار دلار سالیانه می باشد.

 

کم‌ هزینه ترین کشورها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور

در این بخش از مقاله چند مورد از کم هزینه‌ترین کشور‌ها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور را معرفی خواهیم کرد:

  • کشور ترکیه

کشور ترکیه را می‌توان بهترین کشور همسایه ایران برای تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور دانست. دانشگاه های دولتی ترکیه از شهریه پایینی برخوردار هستند. شرط پذیرش در رشته پزشکی این دانشگاه‌ها قبولی در آزمون ورودی و داشتن مدرک زبان ترکی و یا انگلیسی است. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه سالیانه حدود 3 الی 6 هزار دلار است.

  • کشور روسیه

کشور روسیه نیز یکی از کشورهای مناسب از نظر سطح تحصیل و همچنین میزان هزینه برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور به شمار می‌رود‌‌. دانشگاه های شهر مسکو از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل پزشکی در کشور روسیه هستند. هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به زبان روسی سالیانه 4 الی 6 هزار دلار و به زبان انگلیسی بین 6 الی 9 هزار دلار است.

  • کشور ایتالیا

ایتالیا را نیز می‌توان در زمره‌ کم هزینه‌ترین کشورها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور در حوزه شنگن اشاره کرد. دانشگاه‌های معتبر این کشور علیرغم اعتبار زیاد و کیفیت بالای آموزش شهریه‌ نسبتا مناسبی دارند. از طرفی امکان اخذ بورسیه استانی ایتالیا نیز فراهم است. میانگین هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا 3 هزار یورو در سال است.

 

  • کشور چین

کشور چین از معدود کشورهای آسیایی مورد طرفدار ایرانیان جهت تحصیل پزشکی در خارج از کشور است. اکثر دانشگاه های این کشور بدون آزمون ورودی پذیرش دانشجو داشته و میتوان با هزینه بین 4 الی 6 هزار دلار سالیانه در آن ها به تحصیل پرداخت.

تحصیل پزشکی در خارج از کشور 2024

تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان انگلیسی

تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان انگلیسی، یکی از ویژگی‌های با اهمیت برای انتخاب دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی و ایرانیان به شمار می‌رود. زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است و یادگیری آن امروزه از ضروریات زندگی و تحصیل به شمار می‌رود. اما یادگیری زبانی غیر از انگلیسی برای دانشجویان دشوار و یا حتی غیرضروری محسوب می‌شود. به همین دلیل اغلب دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به دنبال دانشگاه‌هایی هستند که تحصیل در آن‌ها به زبان انگلیسی باشد. دانشگاه‌هایی که در این مقاله از آن‌ها نام برده شد همه و همه دوره تحصیل خود در رشته پزشکی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. از بهترین کشورها جهت تحصیل به زبان انگلیسی می توان به جدول زیر اشاره نمود.

 

بهترین کشورها جهت تجصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان انگلیسی

انگلستان ایتالیا
مجارستان لهستان
چک کرواسی
روسیه ترکیه
چین رومانی
استونی صربستان

 

مشاوره تحصیل پزشکی در خارج از کشور

کسب اطلاعات دقیق و به روز درباره‌ شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور برای تصمیم گیری درست در این زمینه اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل داوطلبان تحصیل پزشکی در خارج از کشور باید با متخصصان و مشاوران خبره در این زمینه مشورت کنند. کالج آریا دانش ارائه دهنده‌ خدمات مشاوره کاملا رایگان در این زمینه است. برای دریافت این خدمات رایگان کافیست فرم درخواست مشاوره رایگان را تکمیل نموده و منتظر تماس کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان باشید.

 

سوالات متداول

1– بهترین کشورها جهت تحصیل پزشکی در خارج از کشور کدامند؟

کشورهای مجارستان، ایتالیا، لهستان، چک و انگلستان گزینه های مناسبی هستند.

 

2– مهمترین شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور چیست؟

اخذ مدرک دیپلم، داشتن شرایط سنی مناسب، اخذ مدرک زبان به ویژه زبان انگلیسی، موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه ها و داشتن شرایط مالی مناسب از مهمترین فاکتورها می باشد.

 

3– آیا تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور رایگان است؟

به طور کلی خیر. اما در برخی از دانشگاه‌های اروپایی امکان درخواست بورسیه تحصیلی وجود دارد. تحصیل به زبان همان کشور معمولا شهریه پایین تری نسبت به شهریه تحصیل به زبان انگلیسی دارد.

 

4- کم هزینه ترین کشورها جهت تحصیل پزشکی در خارج کدام است؟

کشورهای ایتالیا، روسیه، ترکیه، چین و رومانی از جمله کشورهای کم هزینه جهت تحصیل پزشکی در خارج از کشور هستند.

 

5-آیا در دوران تحصیل در رشته پزشکی اجازه کار و اشتغال به دانشجو داده می‌شود؟

این مورد بسته به کشور و دانشگاه متفاوت است. اما معمولا به دانشجویان پزشکی بین 15 تا 20 ساعت در هفته اجازه کار داده می‌شود.

 

6-آیا تحصیل پزشکی در خارج نیازمند شرکت در آزمون ورودی است؟

این موضوع بسته به هر دانشگاه متغیر بوده و شرایط اخذ پذیرش هر دانشگاه متفاوت است. اما اکثر دانشگاه های اروپا که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، آزمون ورودی دارند.

 

7- آیا تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور شرایط سنی دارد؟

بله. در اکثر دانشگاه‌های اروپایی برای پذیرش در رشته پزشکی لازم است متقاضیان بین 18 تا 25 ساله باشند.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا