021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (10 امتیاز)

تحصیل پزشکی در چک

تحصیل در چک

فهرست مطالب

تحصیل پزشکی در چک جهت مهاجرت تحصیلی

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به جهت تحصیل پزشکی در اروپا را دارید، ما به شما تحصیل پزشکی در چک را پیشنهاد می کنیم. این کشور که در قلب اروپا واقع شده است، نه تنها دارای تاریخ غنی، معماری زیبا و هزینه های پایین زندگی است، بلکه دارای یک سنت آموزشی طولانی با کیفیت بالا نیز است.امروزه جمهوری چک به علت سیستم آموزشی خود مقصد محبوبی برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی است.

تحصیل پزشکی در چک

تحصیل پزشکی در چک علاوه بر شهریه بسیار مقرون به صرفه دارای اعتبار بسیار بالایی در سطح بین الملل است.طبق آخرین نظر سنجی، جمهوری چک به عنوان محبوب ترین گزینه به جهت مهاجرت تحصیلی از بین 2000 دانشجوی بین الملل انتخاب شده است. شرکت کنندگان در این نظر سنجی وجود دانشگاه های معتبر، هزینه زندگی مناسب، امکان تحصیل پزشکی در چک به زبان انگلیسی، شهریه تحصیلی مقرون به صرفه، فرهنگ پر جنب و چوش و … را به عنوان دلایل خود بیان کردند. اگر علاقه مند به مهاجرت تحصیلی بویژه تحصیل پزشکی در اروپا هستید، اما هنوز مقصد خود را مشخص نکرده اید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های کشور جمهوری چک

فرهنگ دانشگاه در جمهوری چک به قرن 14 بازمی گردد. پس جمهوری چک زمان زیادی برای تقویت سیستم آموزشی خود در رشته های مختلف داشته است. وجود چند دانشگاه معتبر سبب شده تا تحصیل در رشته پزشکی چک برای دانشجویان بین الملل جذاب تر باشد.

در ادامه در مورد بهترین دانشگاه های و امکان تحصیل در رشته پزشکی چک بیشتر صحبت خواهیم کرد، پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، این قسمت را با دقت بیشتر مطالعه فرمایید.

1- دانشگاه چارلز جمهوری چک (Charles University)

دانشگاه چارلز جمهوری چک از بالاترین رتبه در جمهوری چک  برخوردار است. این دانشگاه که در سال 1348 توسط امپراطور چارلز چهارم تاسیس شده است، امروزه رتبه پنجم را در رتبه بندی EECA کسب کرده است. این دانشگاه سالانه امکان مهاجرت تحصیلی برای 49200 دانشجو بین المللی فراهم کرده است. سالانه تعداد زیادی دانشجو از سراسر جهان به جهت تحصیل پزشکی در چک یا سایر رشته ها این دانشگاه را به عنوان مقصد انتخاب می کنند.

2- دانشگاه ماساریک  (Masaryk University)

دانشگاه ماساریک دومین دانشگاه بزرگ دولتی کشور چک است. این دانشگاه در شهر برنو قرار دارد. ماساریک که در سال 1919 تاسیس شده از رابطه بین المللی بسیار خوبی در سطح قاره اروپا برخوردار است. این دانشگاه که امروزه دارای 36000 دانشجوی بین المللی است، در حال حاضر جایگاه هفدهم در رتبه بندی EECA را در سال 2020 از آن خود کرده است که گزینه مناسبی جهت مهاجرت تحصیلی و تحصیل پزشکی در اروپا بویژه تحصیل پزشکی در چک است.

تحصیل پزشکی در چک

لیست دانشگاه های معتبر جمهوری چک به جهت مهاجرت تحصیلی 2020- 2021

ردیف نام دانشگاه رتبه جهانی QS شهر
1 University of Ostrava 801 پراگ
2 Palacký University Olomouc 601 اولوموتس
3 Czech University of Life Sciences Prague (CULS) 801 پراگ
4 Mendel University in Brno برنو

 

از جمله مزایای تحصیل پزشکی در چک می توان به این نکته اشاره کرد، که تمام دانشگاه های این کشور رشته پزشکی را به زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می کنند. پس گذراندن دوره های آموزشی زبان انگلیسی یکی از شروط قبولی و تحصیل پزشکی در چک است. 

شرایط پذیرش پزشکی در دانشگاه های کشور جمهوری چک

گرچه هر دانشگاه برای متقاضی تحصیل پزشکی در اروپا شرایط خاص خود را دارد، که بر اساس آن دانشجو را پذیرش می کند. اما متقاضی باید مدارکی از قبیل کپی ترجمه شده و اصل مدرک دیپلم خود، گواهی نامه پایان دوره پیش دانشگاهی، فرم درخواست مهاجرت تحصیلی، انگیزه نامه، توصیه نامه، مدرک زبان معتبر، رزومه و … را داشته باشد. شرط اساسی اصلی و اساسی برای مهاجرت تحصیلی به مقصد قاره سبز موفقیت در سطح قبلی تحصیلی است.

برای تحصیل پزشکی در چک داوطلب باید مدرک دیپلم و گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی خود را دریافت کند.اکثر دانشگاه ها به جهت تحصیل پزشکی در چک دارای فرم الکترونیکی هستند، که توسط آن دانشجو را راهنمایی می کنند. دانشجو باید همواره این فرم را به صورت نسخه چاپی همراه خود داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع می توانید با مشاورین تیم ما به صورت کاملا رایگان مشورت کنید.

جای هیچ گونه شکی نیست، لازمه تحصیل در رشته پزشکی در چک قبولی در آزمون ورودی این رشته است. دانشگاه های چک ممکن است، هر کدام آزمون مخصوص به خود را داشته باشند. بازه اغلب امتحانات ورودی دانشگاه های چک معمولا بین ماه های مه، ژوئن و ژوئیه است. برخی از دانشگاه ها نیز به جهت تحصیل پزشکی در اروپا مصاحبه ای از طریق SKYPE برگزار می کنند. اغلب مصاحبه ها و آزمون ورودی رشته پزشکی چک برای داوطلبان مهاجرت تحصیلی به زبان انگلیسی یا زبان چکی برگزار می شود.

موضوعات و منابع آزمون ورودی رشته پزشکی معمولا موضوعی چالش برانگیز برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی است. موضوعات تشکیل دهنده آزمون ورودی اغلب دانشگاه های چک معمولا شامل زیست شناسی، شیمی، زبان، فیزیک یا ریاضی است. قبولی در آزمون ورودی جهت تحصیل در این رشته  مشروط بر کسب نمره حداقل 190 از 240 است.

تحصیل پزشکی در چک

نتایج آزمون های ورودی دانشگاه های چک معمولا پایان ماه ژوئن اعلام می شود. پس در صورت قبولی، متقاضی علاقه مند به مهاجرت تحصیلی باید شهریه ترم اول خود را به منظور تحصیل در رشته پزشکی در چک به دانشگاه مربوطه بپردازد. پس از پرداخت شهریه ترم اول دانشگاه، نامه رسمی پذیرش و تایید پذیرش برای ویزا به جهت اقامت در چک برای شخص از طرف دانشگاه ارسال می شود. هر شخص وابسته به ملیت خود نیاز به اجازه اقامت و کسب ویزا دارد. داوطلبان ساکن خارج از اتحادیه اروپا دارای پروسه اخذ ویزا به مراتب طولانی تر هستند. دریافت ویزا برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی در خارج از قاره سبز حدودا 1 الی 2 ماه طول می کشد. پس از اخذ ویزا شخص می تواند با مهاجرت تحصیلی و تحصیل در چک از این کشور و فرهنگ بی نظیرش لذت ببرد.

پیشنهاد آریا دانش جهت قبولی و تحصیل پزشکی در چک

برای قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های چک و تحصیل در چک، تیم آریا دانش دو راه حل برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل پزشکی در چک در سطح بین الملل دارد.

پیشنهاد اول: لازمه حضور در دانشگاه و تسلط در دروس پزشکی، شرکت و حضور یک ساله متقاضیان در کالج پزشکی جهت گذراندن دوره پریمدیکال یا دوره فاندیشن است. معمولا اغلب کالج ها دارای دوره های سازمان یافته و کاملی هستند، که دانشجو را برای تحصیل در رشته مربوطه آماده می کنند. در دروه فاندیشن متقاضیان در بازه زمانی یک ساله در دروس تخصصی علوم پایه پزشکی و زبان عمومی و پزشکی به سطح مناسبی می رسند و به طور کامل برای آزمون ورودی دانشگاه های چک آماده می شوند.

پیشنهاد دوم: مخاطبانی که به هر دلیلی قادر به شرکت در دوره یک ساله فاندیشن در کالج نیستند، می توانند از پکیج آموزشی کتاب های یونی مد آریا دانش استفاده کنند. کلیه کتاب های آموزشی پکیج یونی مد گروه آریا دانش متناسب با منبع سوالات آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی اروپا بویژه جهت تحصیل پزشکی در چک و در قیمت مناسب به مخاطبان آریا دانش عرضه می شود.

بازه هزینه و شهریه تحصیل پزشکی در چک

شرایط تحصیل پزشکی در چک و یا تحصیل پزشکی در اروپا وابسته فاکتور های مختلفی نظیر محل قرار گیری دانشگاه، رشته تحصیلی، شرایط بورسیه و … دارای شهریه متفاوتی است. اما به طور کلی می توان گفت هزینه تحصیل پزشکی در چک نسبت به سایر کشور ها مقرون به صرفه تر است.

طبق آخرین بررسی در مورد هزینه این رشته برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی و تحصیل در اولین دانشکده پزشکی، دانشگاه چارلز پراگ در دوره 6 ساله حدوده 14 هزار یورو در سال است. به عبارتی می توان گفت هزینه یک ترم تحصیل پزشکی در دانشگاه چارلز حدودا 7 هزار یورو می باشد.

آخرین تغییرات هزینه تحصیل پزشکی در چک برای علاقه مندان به این رشته در دانشگاه ماساریک در بازه یک ساله تحصیل حدودا 12 هزار یورو تخمین زده شده است. به عبارتی هزینه یک ترم رشته پزشکی در این دانشگاه 6 هزار یورو است. به طور کلی تحصیل پزشکی در اروپا عموما 6 ساله است. شواهد و تجربه نشان داده است که  هزینه تحصیل پزشکی در اروپا و یا هزینه تحصیل پزشکی چک هر ساله دارای اندکی افزایش قیمت است.

تحصیل پزشکی در چک

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های جمهوری چک

اغلب دانشگاه های جمهوری چک همانند سایر دانشگاه های جهان بستری را برای بورسیه تحصیلی دانشجویان خود فراهم کرده اند. گرچه اغلب بورسیه های تحصیلی دانشگاه های این کشور محدود به دانشجویان اتحادیه اروپا می شود، اما برخی از دانشگاه های این کشور از شرایط بورسیه تحصیلی برخوردار هستند.

از جمله بورسیه های تحصیلی دانشگاه های این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بورسیه تحصیلی دولتی: این بورسیه زمانی مشمول دانشجو خارج اتحادیه اروپا می شود، که شخص دوره دبیرستان خود را در کشور چک گذرانده باشد، هم چنین این بورسیه شامل حال افرادی می شود که در آزمون های موسسات آموزشی مشخصی شرکت کرده و در صورت کسب نمره قبولی از این بورسیه بهره مند شوند.

بورسیه توافق نامه دو جانبه بین الملل: این بورسیه شامل حال افرادی می شود، که سیستم آموزشی کشورشان (مبداء) در طی توافق نامه از سیستم آموزشی کشور چک بخواهد تا به مدت 10 ماه دانشجویان دکترا کشورش بورسیه کند.

البته دانشگاه ها می توانند وابسته به رشته تحصیلی و یا شرایط دانشگاه دارای بورسیه های مخصوص به خود باشند. اما نکته ای که در تمام بورسیه های تحصیلی حائز اهمیت است: تنها دانشجویانی مشمول بورسیه تحصیلی می شوند که دارای سطح علمی بسیار بالا و نمرات درسی قوی باشند.

شرایط زندگی در کشور جمهوری چک

جمهوری چک متشکل از ساکنان اوکراینی، اسلواکی و ویتنامی است. بخش بزرگی از این کشور را مهاجران روسی، لهستانی ها و آلمانی ها تشکیل می دهند. گرچه زبان رسمی این کشور زبان چکی است، اما وجود وجود ساکنان و مهاجران مختلف در این شهر سبب شده تا اغلب افراد ساکن در این کشور به دو زبان انگلیسی و چکی مسلط باشند. وجود مهاجران و تسلط ساکنان چک به دو زبان، شرایط بسیار ایدآلی را برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی فراهم کرده است.

جمهوری چک بخش عظیمی از فرهنگ و هنر قاره سبز را در خود جای داده است. این کشور در صنعت موسیقی، انیمیشن و فیلم دارای شهرت قابل توجهی است. ادغام معماری این شهر با تاریخ آن، زندگی در این شهر را برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی در کشوری تاریخی آسان تر می کند. وجود کلیسا های با شکوه و متعدد در این کشور حکایت از مسیحی بودن مردم این کشور دارد. ادبیات چک از دیگر جنبه های خواندنی و لذت بخش این کشور است. از جمله نویسندگان مشهور این کشور می توان به میلان کوندرا و اسلاو هاول اشاره کرد. کتابخوانی عضو جداناپذیر از مردم جمهوری چک است.

هزینه زندگی در کشور جمهوری چک

خوابگاه نخستین مکان برای اسکان علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی و دانشجویان بین الملل مشغول به تحصیل پزشکی در چک است. در مورد بحث اسکان در دانشگاه های چک باید بگوییم که خوابگاه دانشجویی به اغلب دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد. هزینه خوابگاه در دانشگاه های چک حدودا 130 یورو در ماه است. ممکن است برخی از دانشجویان اسکان در خوابگاه را نپذیرند، از این رو اجاره بها اتاق خصوصی در چک حدودا 200 یورو است.

علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی می توانند اسکان در آپارتمان خصوصی با اجاره بها  حدود 300 تا 400 یورو را انتخاب کنند. نکته بسیار مهم در مبحث اجاره بها محل اسکان این موضوع است، که قیمت اجاره بها معمولا وابسته به موقعیت مکانی افزایش قیمت یا کاهش قیمت دارد. هزینه ناهار یا یک وعده غذایی دانشجویی در چک بین 2 یورو الی 5 یورو وابسته به مکان و نوع غذا متغیر است.

تحصیل در رشته پزشکی چک

فرهنگ و معماری چک شرایطی را فراهم می کند، تا دانشجویان از تحصیل دراین رشته بیشتر لذت ببرند. تعدد موزه ها، تئاتر ها، نمایشگاه ها و …  در چک شرایطی را فراهم می کند، تا دانشجویان علاوه بر تحصیل  از جاذبه های گردشگری این کشور نیز بهره ببرند. اغلب دانشگاه های چک تخفیفاتی را به جهت سرگرمی برای دانشجویان بین الملل فراهم کرده اند. هزینه سرگرمی در کشور چک بین 5 الی 20 یورو وابسته به نوع تفریح متغیر است.

جمع بندی

خوشبختانه، مهاجرت تحصیلی در مقایسه با سایر مقاصد معروف تحصیل پزشکی در اروپا متوسط ​​هزینه تحصیل و هزینه زندگی به مراتب پایین تری دارد. بنابراین، می توان گفت جمهوری چک گزینه مقرون به صرفه ای برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی یا دانشجویان بین المللی است. این دانشگاه علاوه بر شرایط بورسیه تحصیلی امکان 20 ساعت کار با حقوق 200 یورو الی  350 یورو  برای علاقه مندان به این رشته را فراهم می کند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، جمهوری چک بهترین گزینه به جهت تحصیل پزشکی در اروپا است.

تیم مشاوره ای و آموزشی گروه آریا دانش با ارائه خدمات ویژه، بستری را برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی و متقاضیان تحصیل در اروپا بویژه تحصیل در چک فراهم می کند.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا