021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
4.7/5 - (35 امتیاز)

آشنایی با بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا 2022

بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

فهرست مطالب

شرایط اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

توجه به سیستم آموزشی و زبان آموزشی دانشگاه مقصد، مدارک مورد نیاز زبان خارجه، شرایط پذیرش و تحصیل پزشکی در اروپا، شرایط و هزینه های زندگی، شرایط آزمون ورودی دانشگاه ها، شرایط اخذ ویزای تحصیلی، فرهنگ کشورها، زبان کشور مقصد و … از عوامل موثر در انتخاب بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا برای متقاضیان است.از مهمترین شرایط اخذ پذیرش بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا، شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها و کسب نمره مناسب است.

متقاضیان ایرانی که دیپلم و پیش دانشگاهی رشته های علوم تجربی و یا ریاضی و فیزیک کسب کرده اند و از سطح دانش مناسبی از زبان انگلیسی و دروس علوم پایه پزشکی برخوردارند می توانند با موفقیت در آزمون ورودی بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا، وارد این دانشگاه ها شده و تحصیلات خوبی را سپری کنند. آزمون ورودی دانشگاه ها اختصاصی دانشگاه بوده و یا شاید در برخی از کشورها از یک آزمون برای ورود به چندین دانشگاه استفاده شود. آزمون YOS ترکیه، آزمون IMAT ایتالیا، آزمون SAT و آزمون BMAT انگلستان از این دست آزمون ها هستند.

اکثر دانشگاه های برتر پزشکی اروپا در آزمون ورودی خود که به صورت کتبی و در برخی مصاحبه است از دروس زیست شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک، زبان انگلیسی، آناتومی، فیزیولوژی و … استفاده می کنند. از این رو داشتن دانش این دروس اهمیت ویژه ای برای موفقیت در ورودی به دانشگاه های برتر پزشکی اروپا دارد. از این رو شرکت در دوره پری مدیکال در کالج های معتبر اروپایی و یادگیری دروس نامبرده به صورت تخصصی، شانس موفقیت در آزمون ورودی را بالا می برد.

تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

مدارک لازم برای تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

متقاضیان ایرانی علاقه مند به تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی در اروپا با داشتن 4 اصل زیر می توانند وارد دانشگاه های برتر شوند.

  • اتمام تحصیلات خود و اخذ مدرک فارغ التحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی رشته تجربی و یا ریاضی و فیزیک
  • داشتن سن بین 18 الی 25 سال
  • داشتن سطح مناسب زبان انگلیسی یا داشتن مدرک زبان آیلتس (6) و تافل (78)
  • داشتن شرایط مالی مناسب برای ساپورت هزینه های تحصیل و زندگی

این اصول از پیش نیازهای تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا است. متقاضیانی مشمول این شرایط بعد از موفقیت در آزمون ورودی و اخذ پذیرش دانشگاه، می توانند با ارائه مدارک دیگر براساس اطلاعیه دانشگاه مقصد و سفارت کشور مقصد اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کنند. اگر کشور مقصد در ناحیه شینگن اروپا باشد می توانید از مزایای اخذ ویزای تحصیلی شینگن نیز بهره مند شوید.

بهترین دانشگاه های پزشکی در اروپا

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا طبیعتا هزینه خاص خود را دارد. هزینه تحصیل شامل هزینه زندگی و شهریه دانشگاه و هزینه های جانبی می شود. هزینه های زندگی در اروپا وابسته به کشور و شهر مقصد و البته سبک زندگی افراد دارد. بسیاری از شهرهای اروپایی امکانات خوب زندگی را فراهم کرده اند. دسترسی به حمل و نقل استاندارد، بیمه خدمات درمانی ارزان، دسترسی به اینترنت در تمامی محیط ها، امکانات خوابگاهی برا دانشجویان و … از مزایای زندگی در اروپا است که معمولا شامل هزینه 600 الی 800 یورو در ماه می شود.

شهریه دانشگاه های برتر پزشکی اروپا معمولا وابسته به سیستم ورودی و زبان تحصیلی دارد. در صورتی که متقاضیان بتوانند با ارائه مدرک زبان کشور مقصد وارد دانشگاه شوند و به آن زبان تحصیل کنند از شهریه پایینی برخوردار هستند (سالیانه 3 الی 5 هزار یورو). اما در صورتی که متقاضیان تمایل به تحصیل پزشکی در اروپا به زبان انگلیسی را داشته باشند، باید شهریه بیشتری را بپردازند. شهریه بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا سالیانه 8 الی 12 هزار یورو است. هر چند در کشور انگلستان که مرکز بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا است میانگین شهریه پزشکی به زبان انگلیسی برای متقاضیان بین المللی 30 الی 40 هزار پوند در سال است.

سیستم های رتبه بندی (موسسه QS ) دانشگاه های برتر پزشکی اروپا

موسسات مختلفی در سراسر جهان هر سال رتبه بندی دانشگاه ها را در حوزه های مختلف ارائه می دهند. رتبه بندی کیو اس QS، رتبه بندی شانگهای و رتبه بندی تایمز از مهمترین سیستم های رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی در جهان هستند. با توجه به بررسی اطلاعات این سه مجموعه برای معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا، شباهت نزدیکی بین داده های اطلاعاتی وجود دارد. از این رو در ادامه به بررسی رتبه بندی بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا از دید موسسه QS که جایگاه بهتری نسبت به دو مجموعه دیگر دارد می پردازیم.

موسسه QS و یا رتبه بندی کیواس یک سیستم رتبه بندی موسسات آموزشی و دانشگاه های سراسر جهان است که این امکان را به دانشجویان می دهد تا نگاه کامل و جامعی از کیفیت دانشگاه های مورد هدف خود داشته باشند. این سیستم به منظور انعکاس دقیق رسالت آموزشی، علمی و رفاهی (غیر آموزشی) دانشگاه ها و نیاز دانشجویان طراحی شده که ممکن است رتبه بندی های سنتی لزوما به آن ها توجهی نکنند. موسسه QS براساس 50 شاخص مختلف ارزیابی های جامعی را نسب به مراکز آموزشی انجام می دهد و به دانشگاه های رتبه و امتیاز می دهد. از ویژگی های شاخص رتبه بندی کیواس رتبه بندی دانشگاه های مختلف براساس رشته تحصیلی و حوزه آموزشی است.از این رو دانشجویان می توانند براساس موضوع تحصیلی، رتبه و امتیاز دانشگاه ها را بررسی نمایند که نقش موثری در انتخاب دانشگاه هدفشان دارد.

از طرفی این رتبه بندی جایگاه اصلی دانشگاه را نشان می دهد و باعث ایجاد جو رقابتی در بین دانشگاه های سراسر جهان بویژه دانشگاه های یک کشور می شود. دانشگاه های یک کشور نیز با توجه به این رتبه بندی با توجه به رقابتی که بینشان جهت جذب دانشجویان نخبه داخلی و خارجی وجود دارد سعی می کنند جایگاه خود را ارتقاء دهند و امکانات آموزشی و غیر آموزشی خود را در شاخص های مختلف براساس شاخصه های موسسات رتبه بندی از جمله موسسه QS بهبود بخشند. موسسه QS که از شناخته شده ترین موسسات در رتبه دهی دانشگاه های جهان بر اساس رشته های مختلف و یا رتبه بندی کلی است، با جدید ترین بررسی های خود، بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا را معرفی نموده است که می تواند آگاهی مناسبی به علاقه مندان جهت تحصیل پزشکی در اروپا دهد.

معتبرترین دانشگاه های پزشکی اروپا

معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

1-کشور انگلستان

از بین 500 دانشگاه های جهان که در رده بندی دانشکده های پزشکی در موسسه QS مشخص شده اند، بسیاری از آنها در قاره اروپا یافت می شوند. در این بین کشور انگلستان با مجموع 39 دانشگاه برتر سردمدار کشورهای اروپایی در حوزه پزشکی است. سه دانشگاه انگلستان در 10 دانشگاه برتر پزشکی حضور دارند که دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج هر دو در شاخص های دانشگاهی و آموزشی بالاترین امتیازات را کسب کرده اند. دانشگاه آکسفورد که در منطقه آکسفورد شایر انگلستان واقع است قدیمی ترین دانشگاه انگلیسی زبان جهان به شمار می آید که شامل 38 دانشکده در 4 حوزه علوم پزشکی، علوم انسانی، علوم پایه و علوم اجتماعی است. دانشگاه آکسفورد انگلستان بهترین دانشگاه پزشکی اروپا است.

در جایگاه جهانی نیز این دانشگاه بعد از دانشگاه هاروارد آمریکا در جایگاه دوم قرار دارد. بعد از دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج رتبه دوم بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا و رتبه سوم دانشگاه های جهان در رشته پزشکی را به خود اختصاص داده است. دانشگاه کمبریج در شهر کمبریج و در کنار “رود کم” واقع شده است. این دانشگاه سومین دانشگاه قدیمی جهان به شمار می آید که در حال حاضر شامل 31 دانشکده و بیش از 150 دپارتمان است. دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کبریج به خاطر قدمت بالای خود به “دانشگاه های باستان” نیز معروفند. بر طبق مقاله ای در US News دانشگاه کمبریج در بین دانشگاه های جهان بیشترین تاثیر را در تغییرات جهان کنونی داشته است.

دانشگاه UCL انگلستان (دانشگاه کالج لندن) یکی از موسسات تحقیقاتی پیشرو در جهان است و نمرات بالایی را در بین هر چهار شاخص کلیدی رتبه بندی QS نشان می دهد. در حال حاضر این دانشگاه رتبه چهارم معتبرترین دانشگاه های پزشکی اروپا در زمینه رشته پزشکی را به خود اختصاص داده است. کالج امپریال لندن (رتبه 12 جهانی و 5 اروپا در رشته پزشکی)، کینگز کالج لندن (رتبه 20 جهانی و 6 اروپا در رشته پزشکی)، دانشگاه ادینبرگ ( رتبه 22 جهانی و 7 اروپا در رشته پزشکی) و دانشکده بهداشت و درمان تروپیکال لندن (رتبه 27 جهانی و 8 اروپا در رشته پزشکی) در جایگاه های دیگر برترین دانشگاه های پزشکی اروپا قرار دارند. از این رو کشور انگلستان از کشورهای پرمخاطب جهت تحصیل پزشکی در اروپا است.

2- کشور آلمان

پس از کشور انگلستان، کشور آلمان دارای رتبه دوم پزشکی در رده بندی معتبر دانشگاه های برتر پزشکی اروپا است. این کشور 31 دانشگاه برتر را در کل رتبه بندی خود دارد که سه تای آنها در رتبه زیر 50 قرار دارند. دانشگاه  Charité – Universitätsmedizin Berlinبالاترین رتبه در کشور آلمان یعنی رتبه 33 ام جهانی را دارا می باشد. این دانشگاه در اروپا نیز رتبه 9 را در اختیار دارد. این دانشگاه در اصل یک بیمارستان آموزشی بزرگ در شهر برلین است که وابسته به دانشگاه هومبولت (Humboldt University) و دانشگاه فری برلین (Freie Universität Berlin) است.

این دانشگاه دارای چهار پردیس مختلف در شهر برلین است. پس از این دانشگاه، دانشگاهRuprecht-Karls- Universität Heidelberg  با رتبه 40 جهانی (رتبه 14 اروپا در رشته پزشکی) و دانشگاه Ludwig-Maximilians-Universität München  در شهر مونیخ با رتبه 42 جهانی (رتبه 15 اروپا در رشته پزشکی) از بهترین دانشگاه های آلمان در رشته های پزشکی در اروپا به شمار می آیند. با توجه به دانشگاه های برتر آلمان و همچنین سبک زندگی در این کشور، کشور آلمان از مقاصد اصلی ایرانیان جهت تحصیل در معتبرترین دانشگاه های پزشکی اروپا است.

3- کشورهای ایتالیا، فرانسه و اسپانیا

در بخش جنوبی اروپا، کشور ایتالیا با 25 دانشگاه برتر در مجموع رتبه سوم بهترین کشور با برترین دانشگاه های پزشکی اروپا را به خود اختصاص داده است. سه دانشگاه ایتالیا جزء 100 دانشگاه برتر پزشکی جهان به شمار می آیند. دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا با رتبه 50 الی 100 جهانی در رشته پزشکی و رتبه 24 در بین دانشگاه های اروپا، دانشگاه میلان (University of Milan) با رتبه 50 الی 100 جهانی و رتبه 28 اروپا و دانشگاه بلونیا ایتالیا (Alma Mater Studiorum – University of Bologna)  با رتبه 50 الی 100 جهانی و رتبه 29 اروپا، سه دانشگاه برتر رشته پزشکی در اروپا  و کشور ایتالیا هستند. دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا از جمله دانشگاه هایی است که نقش مهمی در تاریخ ایتالیا از جمله تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایتالیا ایفا کرده است. تحصیل پزشکی در ایتالیا از مقاصد اصلی ایرانیان جهت تحصیل در اروپا در سال ها اخیر بوده است.

بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

کشور فرانسه با 20 دانشگاه برتر در رده های مختلف در 500 دانشگاه های برتر پزشکی جهان است. دانشگاه سوربن (University Sorbonne) بهترین دانشگاه فرانسه در اروپا در رشته پزشکی است. این دانشگاه رتبه 50 الی 100 جهان و رتبه 25 اروپا را در اختیار دارد. دانشگاه سوربن یک دانشگاه تحقیقاتی در سطح جهانی است که طیف وسیعی از رشته های تحصیلی از جمله هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را ارائه می دهد. رویکرد دانشگاه سوربن به آموزش و پژوهش برای چالش های فکری و علمی قرن بیست و یکم طراحی شده است. این دانشگاه نزدیک به 11 هزار دانشجویی خارجی و بین المللی درون خود جای داده است. پس از این دانشگاه، دانشگاه پاریس دکارت (Université Paris Descartes) است که رتبه 32 رشته پزشکی در اروپا را در اختیار دارد.

کشور اسپانیا با 14 دانشگاه در 500 دانشگاه برتر جهان در رشته پزشکی رتبه 5 بین کشورهای با دانشگاه های برتر بالا در رنکینگ پزشکی در اروپا قرار دارد. دانشگاه بارسلونا  Universitat de Barcelona (UB) با رتبه 30 در بین دانشگاه های اروپا جزء 100 دانشگاه برتر رتبه بندی جهانی در حوزه پزشکی براساس آمار موسسه QS است. همچنین دانشگاه های Universidad Autónoma de Madrid، Complutense University of Madrid و University of Navarra از دیگر دانشگاه های برتر کشور اسپانیا در حوزه پزشکی به انتخاب رتبه بندی QS هستند.

4- بلژیک، هلند، سوئد، سوئیس و ایرلند

براساس رتبه بندی کیواس دانشگاه های کشورهای بلژیک، هلند و سوئد با 7 دانشگاه در جایگاه های بعدی معتبرترین دانشگاه های پزشکی اروپا قرار دارند. دانشگاه  Katholieke Universiteit Leuven(KU Leuven) در کشور بلژیک رتبه 47 را در سطح جهان و رتبه 16 پزشکی در اروپا را کسب کرده است. همچنین دانشگاه Université catholique de Louvain جایگاه خود را در محدوده  51-100 جهان حفظ کرده است.

در کشور هلند، چهار دانشگاه در محدوده رتبه 51-100 موسسه QS قرار دارند. دانشگاه لیدن، دانشگاه ماستریخت، دانشگاه گرونینگن و دانشگاه اوترخت این 4 دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه های برتر پزشکی اروپا قرار دارند. با این حال، بالاترین رتبه های دانشگاه های پزشکی کشور هلند در اختیار دانشگاه اراسموس روتردام قرار دارد. این دانشگاه در سال 2019 پنج رتبه صعود کرد تا به رتبه 10 در بین دانشگاه های برتر پزشکی اروپا و رتبه 34 جهانی برسد. این دانشگاه نیز از جمله دانشگاه های پرمخاطب از سراسر جهان جهت تحصیل پزشکی است. دانشگاه آمستردام نیز در جایگاه 35 جهانی در رشته پزشکی قرار دارد.

موسسه کارولینسکا -Karolinska Institutet (KI)  در کشور سوئد نیز پس از آکسفورد و کمبریج در جایگاه سوم بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا قرار گرفته است. این دانشگاه رتبه ششم را نیز در بین بهترین دانشگاه های پزشکی جهان را دارا است. این دانشگاه دوره های علوم پزشکی و بهداشت را به زبان انگلیسی، در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهد. سوئد همچنین دارای دو دانشگاه پزشکی دیگر به نام های دانشگاه لوند (Lund University) و دانشگاه اوپسالا (Uppsala University)  است که در بین بهترین دانشگاه های پزشکی جهان قرار دارند.

بهترین دانشگاه های پزشکی جهان

دیگر دانشگاه های برتر پزشکی اروپا جهت تحصیل پزشکی در اروپا در کشورهای سوئیس و ایرلند با شش دانشگاه در رتبه بندی جهانی هستند. کشور سوئیس نیز با 3 دانشگاه در بین بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا یعنی در بین صد دانشگاه برتر قرار دارد. دانشگاه بازل (University of Basel)، دانشگاه ژنو (University of Geneva) و دانشگاه زوریخ (University of Zurich) سه دانشگاه کشور سوئیس هستند. در کشور ایرلند، تنها یک موسسه به نام کالج ترینیتی دوبلین/Trinity College Dublin  (TCD) –  در بین دانشگاه های برتر پزشکی جهان قرار دارد.

5- کشور های دانمارک، فنلاند، پرتغال و یونان

این کشورها با داشتن 5 دانشگاه جزء بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا هستند. دانشگاه کپنهاگ (University of Copenhagen) در دانمارک، با رتبه 38 جهانی و 13 در اروپا از بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا است. درکشور فنلاند نیز دانشگاه هلسینکی به عنوان یکی از 100 دانشگاه برتر در زمینه رشته پزشکی در اروپا قرار دارد.

6- نروژ، مجارستان، روسیه، اتریش و چک

در رتبه بندی QS در رشته پزشکی کشورهای نروژ، مجارستان و روسیه با چهار موسسه آموزشی در رتبه های بعدی دانشگاه های برتر پزشکی اروپا قرار دارند. شاید بتوان معروفترین دانشگاه های نروژ را دانشگاه اوسلو نروژ معرفی کرد که در جایگاه 101 الی 150 جهان در بین بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا قرار دارد. دانشگاه سملوایز مجارستان و دانشگاه سگد مجارستان از معتبرترین دانشگاه های مجارستان هستند. تحصیل پزشکی در مجارستان به واسطه هزینه های پایین زندگی و همچنین اخذ ویزای تحصیلی راحت تر در سال های اخیر در بین ایرانیان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

کشورهای اتریش و جمهوری چک با سه دانشگاه برتر نیز در رتبه بندی کیواس قرار دارند. دانشگاه چارلز و دانشگاه ماساریک در جمهوری چک از اعتبار بالایی برخوردار هستند. براساس رتبه بندی QS دانشگاه های کشورهایی همچون لهستان، اسلوونی، استونی، صربستان، کرواسی، رومانی و لیتوانی هر کدام با یک دانشگاه در بین بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا قرار دارند.

سوالات متداول

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا چیست؟

سن بین 18 الی 25 سال، فارغ التحصیلی مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی رشته تجربی و ریاضی و فیزیک و کسب نمره بالا در آزمون ورودی دانشگاه های معتبر

بهترین دانشگاه ها پزشکی اروپا در چه کشورهایی قرار دارند؟

کشورهای انگلستان، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هلند، مجارستان، و روسیه دارای دانشگاهای معتبری در اروپا هستند.

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی اروپایی چقدر است؟

کاملا وابسته به دانشگاه مقصد است. کشور انگلستان بیشترین شهریه را در سال دارد. امکان تحصیل رایگان در آلمان و فرانسه وجود دارد. اسپانیا و ایتالیا نیز کمترین هزینه را دارند.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا