021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
4.9/5 - (37 امتیاز)

راهنمای جامع تحصیل پزشکی در ایتالیا 2023-2024

تحصیل در ایتالیا

فهرست مطالب

ایتالیا کشوری در جنوب قاره اروپا و به پایتختی شهر رم است. این کشور یکی از پنج کشور وسیع در اروپاست که از توسعه یافته‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. از نظر آب و هوایی این کشور بسیار شبیه به ایران بوده و دارای چهارفصل است. این موضوع می‌تواند دلیلی باشد ایرانی‌ها برای گردشگری و یا مسافرت به قصد تحصیل بویژه تحصیل پزشکی در ایتالیا، این کشور را انتخاب کنند. دین غالب مردم ایتالیا مسیحی بوده و زبان رسمی این کشور ایتالیایی است، ولی در بسیاری مکان‌های آموزشی مثل دانشگاه از زبان انگلیسی استفاده می‌شود. دانشگاه‌های ایتالیا، همچنین دوره پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا را ارائه کردند. دانشگاه‌های کشور ایتالیا بسیار معتبر بوده و کشور ایتالیا جز اولویت‌های انتخاب متقاضیان تحصیل پزشکی در سراسر دنیا است.

شرایط اصلی تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا به دو زبان امکان پذیر است. تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی و تحصیل به زبان انگلیسی. از این رو می توان گفت تحصیل پزشکی در ایتالیا  به 3 شرط اساسی نیاز دارد:

1.داشتن مدرک دیپلم در ایران (تحصیل 12 ساله)

  1. داشتن یکی از مدارک زبان انگلیسی و یا ایتالیایی
  2. موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا

دانشجویانی که از اتباع اتحادیه اروپا هستند، بدون هیچ محدودیتی این امکان را دارند تا در آزمون ورودی پزشکی در دانشگاه های این کشور شرکت کنند، اما دانشجویان خارجی مسیر متفاوتی را برای ورود به دانشگاهای پزشکی ایتالیا طی می کنند. همانطور که واضح است، شرط ورود به هر کدام از این دوره ها، ارائه مدرک زبان متناسب است. برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی، متقاضی باید حداقل مدرک زبان B1 ایتالیایی را ارائه دهد. برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی، متقاضی باید حداقل نمره آیلتس آکادمیک 6 را کسب نموده باشد. دانشجویان خارجی همچنین ابتدا باید شرایط پذیرش در آزمون ورودی را داشته باشند، که این آزمون ها هم به زبان ایتالیایی و هم به زبان انگلیسی برگزار می شود.

دیگر شرایط لازم جهت تحصیل پزشکی در ایتالیا

جهت تحصیل پزشکی در ایتالیا علاوه بر سه شاخصه اصلی داشتن دیپلم 12 ساله، داشتن مدرک زبان و قبولی در آزمون ورودی، موارد دیگری نیز اهمیت دارد که در ادامه معرفی می شوند.

  1. نوع دیپلم دریافتی در ایران: پیشنهاد می شود دیپلم در رشته های علوم تجربی و یا ریاضی و فیزیک باشد.
  2. شرایط سنی مناسب: بازه سنی حداقل 18 و حداکثر 25 سال شرایط مناسبی است. هر چند در کشور ایتالیا شرایط پذیرش دانشگاه ها به طور معمول محدودیت سنی ندارد اما در پروسه اخذ ویزای تحصیلی، داشت سن معرفی شده می تواند شرایط را تسهیل کند.
  3. نمرات و معدل بالا: نمرات خوب و بالا در دروس تخصصی زیست شناسی و شیمی پیشنهاد می شود. هر چند در پروسه پذیرش دانشگاه های ایتالیا معمولا، داشتن معدل بالا الزامی نیست اما می توانند در برخی از دانشگاه ها کمک کننده باشد.
  4. تمکن مالی خوب جهت ساپورت هزینه های زندگی و تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا حتما باید تسلط کامل به زبان ایتالیایی داشت. آموختن این زبان مشکل است و روند آموزش بسیار کند صورت می گیرد. به طور معمول متقاضیان ایرانی جهت کسب مدرک زبان ایتالیایی با نمره سطح B1 و یا B2 نیازمند حدود 1 الی 1.5 سال زمان هستند. آزمون ورودی جهت تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی آزمون تولک مد – TOLC- MED می باشد. این آزمون شامل مباحث تخصصی زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک می باشد. امکان شرکت در این آزمون به صورت حضوری و آنلاین فراهم است. نزدیک به 40 دانشگاه معتبر در ایتالیا، مورد تائید وزارت بهداشت ایران هستند و متقاضیان می توانند با شرکت در این آزمون از دانشگاه های معتبر ایتالیا به زبان ایتالیایی پذیرش دریافت کنند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

دانشجویان می‌دانند تحصیل پزشکی در اروپا و اکثر دانشگاه های معتبر و دولتی به زبان اصلی آن کشور صورت می‌گیرد و برای ورود به دوره های انگلیسی رشته های پزشکی رقابت بیشتری وجود دارد. اگر دانشجو بخواهد تحصیلات خود را به زبان انگلیسی ادامه دهد، باید مدرک زبان انگلیسی ارائه دهد و باید بتواند در آزمون ورودی نمره قبولی کسب کند. تعداد دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی امکان تحصیل برای شما وجود دارد، بسیار محدودتر از زبان اصلی آن کشور است و به همین دلیل فضای رقابتی برای افراد به وجود می‌آید. بسیاری از متقاضیان ایرانی، تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی را به زبان ایتالیایی ترجیح می دهند، از این رو انتخاب های محدود تری دارند و ظرفیت پذیرش به زبان انگلیسی از زبان ایتالیایی کمتر می باشد.

آزمون ورودی رشته پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی، آزمون IMAT نام دارد. این آزمون کتبی و حضوری بوده و شامل 60 سوال تستی و 5 گزینه‌ای است. حداکثر نمره این آزمون 100 دقیقه ای، 90 است و برای قبولی در اخذ پذیرش در رشته پزشکی ایتالیا، حداقل باید نمره 45 الی 50 را کسب نمود. در آزمون آیمت ایتالیا، مباحث زیر مورد سوال قرار می‌گیرد:

 

          ساختار آزمون آیمت ایتالیا

موضوع تعداد سوال
زیست شناسی 23
شیمی 15
ریاضی و فیزیک 13
هوش و مطالعات 9
مجموع 60

 

مزایا و شاخصه های تحصیل پزشکی در ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از کشورهای هدف ایرانیان جهت تحصیل پزشکی در اروپا است. این کشور ویژگی ها و شاخصه های منحصر به فردی دارد که باعث می شود به عنوان یک گزینه مناسب جهت تحصیل پزشکی پیشنهاد شود که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

– دانشگاه های با قدمت بیش از ۵۰۰ سال دوره های پزشکی در ایتالیا را ارائه می‌کنند. دوره های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا یکی از معتبرترین دوره های پزشکی با سطح علمی بالا در کل دنیا است.

– امکان بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی به خصوص دانشجویان متقاضی اقامت از کشورهای جهان سوم وجود دارد. معروفترین بورسیه در ایتالیا، بورسیه استانی نام دارد.

– دانشگاه‌های ایتالیا دارای تنوع رشته فراوان است.

– امکان تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی کاملا فراهم است و نیازی به ارائه مدرک زبان ایتالیایی نیست.

– شهریه تحصیل پزشکی در ایتالیا مناسب است. این شهریه به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی پایین است. علاوه بر آن امکان استفاده از بورسیه‌های دولتی ایتالیا برای دانشجو وجود دارد.

– مدرک پزشکی ایتالیا بسیار معتبر بوده و در کل دنیا مورد تایید است. به این صورت که فارغ التحصیلان، می‌توانند بدون شرکت در هیچ آزمونی، در کل اروپا مشغول به فعالیت شوند. از نظر وزارت بهداشت ایران نیز اکثر دانشگاه های پزشکی ایتالیا، قابل قبول هستند.

– کشور ایتالیا جزء کشورهای حوزه شینگن است و متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا، ویزای تحصیلی شینگن دریافت می کنند.

– دانشگاه های پزشکی ایتالیا دوره های مشترک پزشکی با ایالات متحده آمریکا و همچنین کانادا دارد.

– ظرفیت ورود به دوره های پزشکی برای دانشجویان غیر اروپایی افزایش یافته و این باعث بالا رفتن شانس دانشجویان غیر اروپایی می‌شود.

– کشور ایتالیا طبیعت زیبا و فرهنگ غنی دارد. همچنین غذاهای این کشور بی نظیر است. قابل ذکر است که شرایط آب و هوایی ایتالیا به صورت چهار فصل بوده و نزدیک به آب و هوای ایران است.

 

بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا

کشور ایتالیا از دانشگاه های معتبر زیادی برخوردار است که شرایط مناسبی را برای متقاضیان خارجی جهت تحصیل در رشته های مختلف به زبان انگلیسی از جمله رشته های علوم پزشکی فراهم کرده اند. برخی از این دانشگاه ها نیز از جمله دانشگاه های میلان، بولونیا و ساپینزا از رتبه قابل قبولی در رتبه بندی جهانی QS برخوردارند. در ادامه بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا معرفی می شوند.

 

بهترین دانشگاه های ایتالیا جهت تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی

میلان بولونیا ساپینزا بیکوکا میلان پاویا
پادوا تورورگاتا تورین فدریکو II لوئیجی ون ویتلی
مسینا پارما مارکه باری کاتانیا

 

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی باید مدارکی را ارائه کرد که از سوی دانشگاه و سفارت اعلام می شود. مدارک دانشگاه به طور معمول مدارک تحصیلی متقاضی بوده و مدارک سفارت به عنوان یک پکیج کامل شامل مدارک تحصیلی، شناسایی، مدارک تمکن مالی، نامه اخذ پذیرش دانشگاه و … می باشد. همه مدارک باید به زبان ایتالیایی ترجمه شوند.

مدارک لازم جهت دریافت پذیرش و ویزا جهت تحصیل پزشکی در ایتالیا به شرح زیر است:

  • اسکن صفحه ابتدایی پاسپورت متقاضی
  • گواهی مدرک زبان (ایتالیایی یا انگلیسی)
  • گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی و سه ساله دبیرستان
  • ریز نمرات دوره پیش دانشگاهی و سه ساله دبیرستان
  • ریز نمرات دوره چهارساله دبیرستان برای دانش آموزان نظام جدید
  • مدرک تحصیلی پایان دوره تحصیلی 4 ساله نظام جدید
  • گواهی نمره آزمون IMATو یا تولک مد
  • نامه پذیرش و قبولی از دانشگاه مقصد
  • شناسنامه متقاضی و سرپرست
  • گواهی تمکن مالی و گردش حساب سه ماهه
  • گواهی مانده حساب ارزی (معمولا حدود 6000 یورو)
  • گواهی محل اقامت اولیه در کشور ایتالیا
  • بیمه نامه مسافرتی
  • رزرو بلیط پرواز به ایتالیا
  • هزینه بررسی مدارک توسط سفارت
تحصیل پزشکی در ایتالیا

شهریه دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در ایتالیا

ایتالیا جز کشورهایی است که به متقاضیان تحصیلی که از کشورهای در حال توسعه وارد این کشور می‌شوند، در صورت احراز شرایط، بورسیه تحصیلی می‌دهد. در کشور ایتالیا با ارائه مدارکی از جمله فیش حقوقی سرپرست قانونی و مدارکی در مورد شرایط زندگی متقاضی در ایران، می‌توان کمک هزینه تحصیلی برای ادامه تحصیل در این کشور دریافت نمود. در کشور ایتالیا بورسیه‌های تحصیلی فراوانی وجود دارد که اصلی‌ترین آن ها بورسیه استانی ایتالیا است. این بورس تحصیلی سالیانه حدود 8 الی 10 هزار یورو ارزش دارد، که به صورت نقدی و غیر نقدی (تخفیف در خوابگاه، شهریه دانشگاه و کارت غذا) به دانشجو ارائه می‌شود. معمولا می‌توان شهریه تحصیل پزشکی در ایتالیا در دانشگاه های دولتی بین 3000 تا 5000 یورو در سال پیش بینی نمود. علاوه بر کمک هزینه بورسیه استانی ایتالیا، دانشجو قادر خواهد بود تا از فرصت کار پاره وقت در این کشور نیز برای تامین بخشی از نیازهای اولیه خود استفاده کند.

هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان رشته پزشکی

ایتالیا هم مانند هر کشوری دارای شهرهای گران برای تحصیل و زندگی مثل رم، میلان و بولونیا است. نقطه مقابل این شهرهای گران می‌توان به ارزان‌ترین شهرها از جمله پیزا، پادوا و تورین برای زندگی و تحصیل اشاره کرد. هزینه زندگی در ایتالیا را می‌توان برای یک نفر ماهیانه حدود 600 تا 900 یورو محاسبه کرد، که این میزان هزینه با توجه به سبک زندگی هر شخصی می‌تواند روند افزایشی و یا کاهشی داشته باشد. به طور میانگین هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا حدود 750 یورو در ماه است.

راهکار موفقیت در آزمون ورودی پزشکی ایتالیا، IMAT

جهت قبولی در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه های ایتالیا که به آزمون آیمت معروف است، تنها راه حل مطالعه رفرنس های استاندارد با برنامه ریزی مناسب جهت آمادگی بالا برای شرکت در آزمون و کسب نمره بالای 45 می باشد. از این رو راه حل های زیر ارائه می شود:

  1. مطالعه کتاب های معتبر چاپ کمبریج از جمله کتاب های بیولوژی و شیمی A-LEVEL و همچنین کتاب های IB diploma بسیار در مسیر تحصیل پزشکی در ایتالیا موثر است. این کتاب ها به عنوان منابع اصلی آمادگی آیمت شناخته می شوند.
  2. شرکت در دوره های آمادگی آزمون IMAT ایتالیا در مجموعه آریا دانش، پیشنهاد دیگر جهت موفقیت در آزمون های ورودی ایتالیا است. این کلاس ها با برنامه ریزی منسجم، محتوای استاندارد، اساتید مجرب و متخصص، آزمون های مرحله ای، همراه با مشاوره درسی می باشد و مسیر موفقیت را هموار می کند. ما در این دوره های علاوه بر خدمات آموزشی، خدمات مشاوره ای در زمینه انتخاب دانشگاه، اخذ پذیرش، پروسه پیش ثبت نام و ثبت نام، پروسه اخذ ویزا و بورسیه تحصیلی را به دانشپذیران ارائه می دهیم.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

۲ پاسخ

  1. سعیده گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید . برای تحصیل پزشکی در ایتالیا شرایط معدل و سنی خاصی مد نظر است ؟

    1. مدیر وب سایت گفت:

      شرایط معدل وجود ندارد اما ترجیحا معدل دیپلم و پیش دانشگاهی بالای ۱۴ باشد. ایتالیا از جمله کشورهای اروپا است که جهت پذیرش در رشته های علوم پزشکی شرایط سنی ندارد و متقاضیان می توانند تا ۳۵ سال و بیشتر در آزمون آیمت ایتالیا شرکت کنند و پذیرش بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا