021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (9 امتیاز)

تحصیل در جمهوری چک 2021

تحصیل در چک

فهرست مطالب

مزایای تحصیل در چک

مزایای تحصیل در چک عبارتند از:

  • وجود دانشگاه‌های معتبر در این کشور
  • کیفیت بالای آموزش در کشور جمهوری چک
  • امکان اشتغال در حین تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی
  • شانس دریافت بورسیه تحصیلی
  • امکان اخذ ویزای تحصیلی شینگن
  • امکان تحصیل رایگان به زبان چکی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع تحصیلی مختلف
  • اعتبار مدارک تحصیلی اخذ شده در جمهوری چک در کشور ایران.
  • گزینه مناسب برای تحصیل در رشته های پزشکی در اروپا

معایب تحصیل در چک

تحصیل در چک در کنار بهره‌مندی از مزایای فراوان، نقطه ضعف‌هایی دارد. اما از دیدگاه کارشناسان مهاجرت تحصیلی همواره مزایای تحصیل در چک نسبت به معایب آن فزونی دارد. معایب تحصیل در چک عبارتند از:

  • دشوار یادگیری زبان چکی
  • تفاوت زیاد خوراکی‌ها در کشور چک و ایران و در نتیجه مشکل تغذیه برای ایرانیان ساکن این کشور
  • امکان اخراج از تحصیل رایگان در صورت سهل انگاری دانشجویان در امر تحصیل

تحصیل در کشور چک

تحصیل در مدارس کشور چک

تحصیل در مدارس کشور چک از سن ۶ سالگی و از مقطع پیش دبستانی آغاز می‌شود. با این وجود تحصیل در مقطع پیش دبستانی در کشور چک اجباری نیست. تحصیل در دبستان در کشور چک از ۷ سالگی تا ۱۵ سالگی، به مدت ۹ سال به طول می‌انجامد. تحصیل در چک در مقطع متوسطه ۴ ساله است.

سیستم نمره دهی در مدارس کشور چک از ۱ تا ۵ است. تحصیل در مدارس دولتی این کشور اروپایی به زبان چکی و رایگان است. اما تحصیل در مدارس بین‌المللی کشور چک به زبان انگلیسی و مستلزم پرداخت هزینه است. هزینه تحصیل در چک در مدارس بین‌المللی بین 346،574 کرون تا 636،160 کرون متغیر است.

به این هزینه باید هزینه ماهانه زندگی در کشور چک، ماهانه در حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ یورو را نیز افزود. برخی از بهترین مدارس بین‌المللی برای تحصیل در چک عبارتند از:

  • مدرسه بین‌المللی Montessori: هزینه تحصیل در این مدرسه بین‌المللی ۳۳۵ هزار کرون است و تحصیل در آن به زبان انگلیسی است.
  • مدرسهPARK LANE: تحصیل در این مدرسه نیز به زبان انگلیسی انجام می‌شود و هزینه آن در حدود ۳۶۴ هزار کرون است.
  • مدرسهRIRERSIDE: زبان تحصیل در مدرسه چکی انگلیسی است و هزینه تحصیل در آن سالانه ۴۶۲ هزار کرون برآورد می‌شود. 

تحصیل در چک در مقطع کارشناسی

تحصیل در چک در مقطع کارشناسی بین ۳ تا ۴ سال به طول می‌انجامد. اصلی‌ترین شرط تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور اروپایی اتمام دوره دیپلم ۱۲ ساله و ارائه گواهی دیپلم معتبر و ریزنمرات دوره دبیرستان است. همچنین قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور، با نام Maturita نیز برای پذیرش در مقطع کارشناسی ضروری است.

سیستم نمره دهی در دانشگاه‌های کشور چک به صورت کیفی است و کارنامه دانشجویان در سه سطح (عالی، خیلی خوب، خوب) صادر می‌شود. برای سطح چهارم یعنی مردود کارنامه صادر نمی‌گردد. برای تحصیل در چک به زبان چکی دانشجویان باید به این زبان مسلط باشند اما معمولا ضرورتی برای ارائه مدرک زبان وجود ندارد.

اما برای تحصیل در جمهوری چک به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های کشور چک ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل الزامی است.

تحصیل در چک در رشته‌های پزشکی

رشته‌های پزشکی را بدون تردید می‌توان پر تقاضاترین رشته‌های برای تحصیل در چک دانست. تحصیل دندانپزشکی در چک و داروسازی در چک ۵ ساله است. همچنین تحصیل پزشکی در چک به طور معمول 6 سال به طول می انجامد. پذیرش در این رشته‌ها مستلزم قبولی در آزمون ورودی دانشگاه است‌.

در آزمون ورودی دانشگاه های چک برای پذیرش رشته های پزشکی، دروس زیست شناسی، شیمی و یکی از دروس ریاضی و یا فیزیک مورد سوال قرار می گیرد. داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۵.۵ یا 6 و تافل با نمره بین 70 تا 80 برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در چک به زبان انگلیسی ضرورت دارد‌.

میانگین شهریه تحصیل در رشته‌های پزشکی به زبان انگلیسی در این کشور اروپایی بین ۱۰ الی ۱۲ هزار یورو در سال است‌.

برای موفقیت در آزمون های ورودی پزشکی دانشگاه های جمهوری چک، شرکت در دوره های پری مدیکال یا پیش پزشکی به متقاضیان پیشنهاد می شود تا با آمادگی کامل در آزمون ورودی شرکت کنند.

دروه های پری مدیکال هم در ایران و هم در کالج های اروپایی بویژه در کالج های مجارستان برگزار می شود. از معروفترین این کالج ها، کالج بین المللی اویسینا در شهر بوداپست است.

تحصیل در چک در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در جمهوی چک در مقطع کارشناسی ارشد بین ۱ تا ۲ سال به طول می‌انجامد. دانشجویان برای پذیرش در این مقطع به زبان انگلیسی باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶ و همچنین مدرک معتبر کارشناسی و ریزنمرات خود را ارائه کنند.

هزینه تحصیل در چک در مقطع کارشناسی ارشد بین ۵۰۰ تا ۱۷۰۰۰ یورو در سال متغیر است. داشتن معدل بالا و مقالات علمی شانس دریافت بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد را افزایش می‌دهد.

تحصیل در چک در مقطع دکتری

تحصیل در چک در مقطع دکتری به زبان‌های چکی و انگلیسی امکان پذیر است و بین ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد. اصلی‌ترین شرط پذیرش در این مقطع ارائه مدرک معتبر کارشناسی ارشد و ریز نمرات این مقطع است. همچنین برای تحصیل در چک در مقطع دکتری ارائه مدرک آیلتس با حداقل نمره ۷ ضروری است.

هزینه تحصیل دکتری در کشور چک به زبان چکی رایگان و به زبان انگلیسی بین 2000 تا 5000 یورو در سال است. شانس دریافت بورسیه برای دانشجویان این مقطع تحصیلی بسیار بالاست‌.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در جمهوری چک

 

  • دانشگاه ماساریک: دانشگاه ماساریک واقع شده در شهر برنو جمهوری چک است. زبان آموزش در این دانشگاه معتبر زبان‌های انگلیسی و آلمانی است. برخی از مهم‌ترین رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: پزشکی، دندانپزشکی، حقوق، مدیریت، اقتصاد، علوم اجتماعی انفورماتیک، تربیت مدرس و هنر.
  • دانشگاه چارلز: دانشگاه چارلز قدیمی‌ترین دانشگاه در کشور چک است که در شهر پراگ قرار دارد. زبان تحصیل در این دانشگاه دولتی زبان‌های چکی و انگلیسی است. رشته‌های اصلی ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: حقوق، پزشکی، داروسازی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، الهیات، فلسفه، آموزش و هنر. دانشگاه چارلز به علت ویژگی های خاص خود و رتبه مناسب در رشته پزشکی و امکانات خوب از گزینه های تحصیل پزشکی در خارج از کشور برای ایرانیان است.
  • دانشگاه فنی چک: دانشگاه فنی چک واقع شده در شهر پراگ، اولین دانشگاه مهندسی غیرنظامی تاسیس شده در اروپا به شمار می‌رود. ایندانشگاه فنی دولتی در اغلب رشته‌های مهندسی بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. رشته‌های اصلی ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی معماری و علوم هسته‌ای.
  • دانشگاه برنو: دانشگاه برنو در شهر برنو دومین شهر بزرگ جمهوری چک واقع شده است. آموزش در دانشگاه دولتی برنو به زبان‌های چکی و انگلیسی انجام می‌شود. رشته‌های اصلی ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: معماری، شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی معماری، هنر، مهندسی برق و ارتباطات.

انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل در کشور چک از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا آینده دانشجویان و متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این انتخاب وابسته است. به همین دلیل توصیه ما به علاقه‌مندان به تحصیل در چک استفاده از مشاوره تحصیلی رایگان در این زمینه است.

تحصیل در جمهوری چک

سوالات متداول

  1. مزایای تحصیل در چک کدامند؟

کیفیت بالای آموزش، دانشگاه‌های معتبر، امکان تحصیل به زبان آلمانی و انگلیسی، شرایط مناسب برای زندگی پس از تحصیل

  1. معایب تحصیل در چک کدامند؟

دشوار یادگیری زبان چکی و تفاوت های فرهنگی زیاد

  1. هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی در چک چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی به زبان انگلیسی در کشور چک بین ۱۰ الی ۱۲ هزار یورو در سال است‌.

  1. تحصیل در مقطع دکتری در چک چه مدت به طول می‌انجامد؟

تحصیل در چک در مقطع دکتری بین ۳ تا ۵ ساله است.

  1. هزینه تحصیل در مقطع دکتری در چک چقدر است؟

تحصیل در مقطع دکتری به زبان چکی رایگان است و هزینه تحصیل در این مقطع زبان انگلیسی بین 2000 تا 4000 یورو در سال متغیر است.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا