021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
4.5/5 - (11 امتیاز)

تحصیل داروسازی در جمهوری چک 2021

تحصیل داروسازی در چک

فهرست مطالب

بدون شک، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت و تحصیل رشته داروسازی در اروپا، کشور جمهوری چک می‌باشد. چرا که مدرک علوم پزشکی جمهوری چک، یکی از معتبرترین مدارک علوم پزشکی کشورهای اتحادیه اروپا است. در این مقاله سعی شده که در مورد شرایط تحصیل داروسازی در جمهوری چک و همچنین مزایا و مدارک مورد نیاز برای تحصیل داروسازی در چک به تفصیل توضیح داده شود.

شرایط تحصیل داروسازی در چک

بطور معمول، دوره های تحصیل داروسازی در جمهوری چک حدود 5 سال به طول می‌انجامد. در پایان این 5 سال به فارغ‌التحصیلان مدرک Master رشته داروسازی اعطا می‌شود. دانشجویان در هر ترم ۱۴ هفته آموزشی دارند که هر هفته ۲۸ ساعت آموزشی را در کلاس سپری می‌کنند. حد فاصل مابین ترم‌های دانشگاهی بصورت معمول ۴ تا ۵ هفته می‌باشد.

دانشجویان بطور کلی برای کسب مدرک داروسازی باید ۲۵۶ واحد درسی را در طول 5 سال پشت سر بگذارند. در صورت وجود علاقه فارغ التحصیلان برای ادامه تحصیل رشته داروسازی، می توانند برای دکترای حرفه‌ای که حدود 4 سال طول می‌کشد اقدام کنند که این کار نیازمند قبولی در امتحانات پایان تحصیلی و همچنین جلب نظر یک استاد راهنما برای تحصیل تخصص داروسازی در چک است.

تخصص داروسازی در جمهوری چک شامل شاخه‌هایی مثل شیمی دارویی، فناوری دارویی، فارماکولوژی و سم شناسی می‌باشد.امکان تحصیل هم در دانشگاه‌های خصوصی و هم در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد. از جمله شرایط مهم برای تحصیل در دانشگاه دولتی در جمهوری چک به زبان چکی، شرکت در دوره آمادگی پیش از شروع تحصیل می‌باشد که به زبان چکی برگزار می‌شود.

در این دوره‌ی حدودا 9 ماهه متقاضیان بیشتر به تحصیل دروس فیزیک، شیمی، زیست شناسی، ژنتیک و آناتومی و فیزیولوژی می‌پردازند. پس از کسب آمادگی لازم در آزمون ورودی شرکت کرده و در صورت قبولی و اخذ نمره لازم، تحصیل در رشته داروسازی دانشگاه‌های دولتی را آغاز می‌کنند.

تحصیل داروسازی در چک

مزایای تحصیل داروسازی در جمهوری چک

کشور جمهوری چک با توجه به آمارهای منتشر شده در سال 2020، هشتمین کشور امن جهان محسوب شده است. همچنین، باتوجه به موقعیت جغرافیایی عالی خود در قلب اروپا و داشتن امکانات کیفیت بسیار عالی آموزشی و در عین حال پایین بودن هزینه تحصیل در این کشور، باعث شده تا روز به روز به تعداد متقاضیان برای تحصیل به این کشور افزوده شود.

از جمله مهم ترین مزایای انتخاب جمهوری چک برای تحصیل داروسازی، لازم نبودن به شرکت در آزمون ورودی و همچنین عدم نیاز به گذراندن دوره های مختلف پیش تحصیلی می‌باشد، بطوریکه متقاضیان مهاجرت می توانند با داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی در رشته داروسازی این کشور تحصیل کنند.

همچنین تحصیل به زبان انگلیسی بدون نیاز به تسلط به زبان چکی در زمان اقدام برای اخذ پذیرش برای متقاضیان تحصیل در جمهوری چک امکان پذیر می‌باشد. از دیگر مزیت‌های بزرگ دانشگاه‌های داروسازی جمهوری چک این است که مورد تایید کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا و آمریکا می‌باشد.

تحصیل در رشته داروسازی در چک

تحصیل داروسازی در جمهوری چک به زبان انگلیسی

تنها دانشگاه چارلز در جمهوری چک پذیرش رشته داروسازی را به زبان انگلیسی انجام می دهد. برای پذیرش این رشته در این دانشگاه دو مسیر وجود دارد:

  • متقاضیانی که دروه پری مدیکال یا فاندیشن را در کالج های مجارستان و دیگر کشورهای اروپایی می گذرانند می توانند بدون شرکت در آزمون ورودی دانشگاه درخواست پذیرش دهند. در دوره پری مدیکال مجارستان متقاضیان دروس تخصصی علوم پایه پزشکی را مطالعه کرده و به سطح زبان انگلیسی خوبی می رسند.
  • متقاضیانی که قصد تحصیل داروسازی در جمهوری چک را به زبان انگلیسی دارند و در مجارستان و دیگر کالج های اروپایی را نگذرانده باشند باید در آزمون ورودی شرکت کنند. آزمون ورودی دانشگاه چارلز از مباحث زیست شناسی، شیمی، زبان انگلیسی، ریاضی و فیزیک است. علاوه بر این متقاضیان باید در آزمون مصاحبه نیز شرکت کنند. گذراندن دوره پیش پزشکی در ایران می تواند برای موفقیت در آزمون ورودی بهترین گزینه باشد.

نکته مهم این است که افراد علاقه مند به تحصیل داروسازی در جمهوری چک در صورتی که دانشگاه مدرک زبان نیاز نداشته باشد، اما برای تحصیل و موفقیت در آزمون ورودی باید در سطح بالایی از زبان انگلیسی باشند.

هزینه زندگی و تحصیل داروسازی در جمهوری چک

بطور متوسط هزینه تحصیل داروسازی در جمهوری چک بین 7 الی 8 هزار یورو در هر سال می‌باشد که شامل دوره اجباری تحصیل و دوره‌های آموزش زبان چکی است.

نکته جالب توجه این است که جهت تحصیل پزشکی در جمهوری چک و تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک شهریه دانشگاه چارلز بین 12 الی 14 هزار یورو در سال است که اختلاف فاحشی با داروسازی دارد.

برای یک دانشجوی پذیرش شده برای تحصیل و زندگی در جمهوری چک، هزینه متوسط حدود 500 یورو در ماه نیاز است که شامل خوراک و مسکن و رفت و آمد می‌شود. بالطبع این هزینه در صورت زندگی دانشجو در خوابگاه دانشجویی به مراتب کمتر خواهد شد.

داروسازی در چک

مدارک لازم جهت تحصیل داروسازی در جمهوری چک

همانگونه که اشاره شد، در کشور جمهوری چک میتوان با مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم اقدام به تحصیل در رشته داروسازی چک نمود. قابل ذکر است که داشتن مدرک دیپلم علوم تجربی یا ریاضی و فیزیک با معدل بالای 16 برای متقاضیان اخذ پذیرش الزامی می‌باشد.

مهم‌ترین مدارکی که باید برای اخذ پذیرش در رشته داروسازی جمهوری چک ارائه شوند عبارتند از:

  • مدرک دیپلم و ریز نمرات دوره دبیرستان به صورت ترجمه شده به زبان انگلیسی
  • مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن به صورت ترجمه شده به زبان انگلیسی
  • تاییدیه این مدارک بواسطه سفارت چک و یا وزارت علوم کشوری که در آن دوره دبیرستان گذرانده شده است.
  • 2 عدد عکس پاسپورتی
  • مدرک زبان (آیلتس 5.5 به بالا و یا نمره تافل 50 تا 70)
  • تصویر پاسپورت (با اعتبار حداقل 1 ساله)
  • تمکن مالی داوطلب مبنی بر توانایی تامین هزینه های خود در طول مدت تحصیل در جمهوری چک به ارزش 10 هزار یورو و اخذ گواهی آن از بانک
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه

سوالات متداول

  1. دوره تحصیلی رشته داروسازی در جمهوری چک چند ساله است؟

5 ساله

  1. مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش در داروسازی جمهوری چک کدامند؟

مدرک دیپلم و همچنین ریز نمرات آن جهت پذیرش بسیار مهم می باشد. همچنین برای تحصیل به زبان انگلیسی ارائه نمره آیلتس بالاتر 6 الزامی است.

  1. آیا امکان تحصیل داروسازی در کشور چک به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله در دانشگاه چارلز امکان تحصیل داروسازی به زبان انگلیسی وجود دارد.

  1. هزینه تحصیل داروسازی در چک سالیانه چه میزان است؟

بین 7 الی 8 هزار یورو در دانشگاه چارلز

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا