021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
4.9/5 - (11 امتیاز)

تحصیل در اروپا 2021؛ شرایط و هزینه ها

تحصیل در اروپا

فهرست مطالب

دلایل ادامه تحصیل در اروپا

قاره اروپا با مساحت 10 میلیون کیلومتر مربع و جمعیت 730 میلیون نفر ثروتمندترین قاره جهان محسوب می‌شود. این قاره با دارا بودن دانشگاه های قدیمی و رتبه دار جهانی همیشه مورد توجه دانشجویان اقصی نقاط دنیا واقع شده است. تحصیل در اروپا حتی برای شهروندان کشورهای پیشرفته کانادا، استرالیا و آمریکا نیز جذابیت فراوانی دارد.

طبق آمار سالیانه بیش از یک و نیم میلیون دانشجو از سایر نقاط جهان برای تحصیل در اروپا روانه دانشگاه های معتبر این قاره می شوند و این آمار همواره سیر صعودی دارد.دانش آموزان و دانشجویان بین المللی برای تحصیل در اروپا دلایل زیادی دارند. در این بخش از مقاله به بررسی مزیت‌ها و دلایل ادامه تحصیل در اروپا خواهیم پرداخت.

  • کسب تجارب بین المللی: کسب تجارب بین المللی را می‌توان یکی از اصلی ترین دلایل ادامه تحصیل در اروپا دانست. به ویژه در دهه ی اخیر اهمیت برخورداری تجارب بین المللی برای یافتن شغلی مناسب، دوچندان شده است. شرکت های بزرگ و کوچک در سراسر دنیا به دنبال کارمندانی می گردند که در جستجوی کسب تجارب بیشتر، منطقه راحت و امن کشور خود را ترک کرده اند. با ادامه تحصیل در خارج از کشور و به ویژه تحصیل در اروپا، می توان مسیر موفقیت شغلی خود را هموار کرد. بسیاری از کشورهای اروپایی تلاش می کنند تا فارغ التحصیلان نخبه خارجی را قانع نمایند تا پس از اتمام تحصیلات در دانشگاه و دریافت مدرک، در همان کشور بمانند. این موضوع بدان معنی است که اگر فردی تصمیم به تحصیل در اروپا بگیرد، این شانس را خواهد داشت که یک پیشنهاد شغلی دریافت کند و بتواند برای مدت طولانی تری در کشور مقصد اقامت داشته باشد.
  • تحصیل در دانشگاه‌های اروپا به عنوان دانشگاه های تراز اول دنیا: بسیاری از دانشگاه های تراز اول دنیا در قاره اروپا واقع شده اند. همکاری های بین المللی در اروپا، یک جامعه قوی دانشگاهی تشکیل داده است که تحقیقات پیشرفته ای را انجام می دهد. به همین دلیل استانداردهای آموزشی جهت تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.
  • تنوع رشته‌های تحصیلی در اروپا: از دلایل دیگر ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی می توان به طیف گسترده‌ی رشته‌های آموزشی در این کشورها اشاره کرد. هزاران دانشگاه در اروپا وجود دارد که ده ها هزار رشته آموزشی را به زبان انگلیسی و دیگر زبان ها ارائه می دهند.
  • تنوع فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در مراکز آموشی اروپایی: دانشجویان در کشورهای اروپایی می توانند برنامه های فوق برنامه مختلفی را در هر رشته تحصیلی، از هنر گرفته تا جانورشناسی پیدا کنند؛ در دانشگاه های کوچک و خودمانی یا مراکز تحقیقاتی بزرگ بین المللی درس بخوانند؛ یا در برنامه های پژوهشی و آکادمیک پیشرفته و یا آموزش های تمرینی و ابتدایی شرکت کنند. بنابراین برای هر طیف از دانشجویان جهت ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی برنامه های فوق برنامه مفید و متعددی وجود دارد.
  • کم هزینه بودن نسبت به تحصیل در کانادا و آمریکا: کم هزینه بودن ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی را می‌توان از دیگر مزیت‌های تحصیل در این قاره نسبت به آمریکا و کانادا دانست. هزینه های تحصیل در اروپا بویژه در اکثر دانشگاه های دولتی اروپا در مقایسه با کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا و استرالیا بسیار کم است. همچنین در برخی از دانشگاه‌ها در کشورهای اروپایی امکان تحصیل رایگان وجود دارد. همچنین در کشورهای اروپایی امکان برخورداری از تعداد زیادی بورسیه های تحصیلی و گزینه های دیگر برای حمایت مالی در طول دوران تحصیل فرد وجود دارد.
  • یکپارچگی سیستم آموزشی در سرتاسر قاره اروپا: به لطف اصلاحات انجام شده توسطجریان بولونیا، سیستم های آموزش عالی ملی در همه کشورهای اروپایی با یکدیگر هماهنگ و همتراز شده اند و گروهی به نام منطقه آموزش عالی اروپا (EHEA) را تشکیل داده اند. این بدان معنی است که جهت تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری از چارچوب های دانشگاهی عمومی یکسانی پیروی می کنند. بنابراین، مدارک آکادمیک اخذ شده در یک کشور اروپایی، در سایر کشورهای اروپایی نیز معتبر خواهد بود.
  • امکان تحصیل در اروپا به به زبان انگلیسی: چندین هزار رشته آموزشی در مقاطع مختلف دانشگاهی به زبان انگلیسی وجود دارد که می توان از میان آنها دست به انتخاب زد. همچنین در اکثر کشورهای اروپایی، مهارت عمومی مردم در درک و صحبت کردن زبان انگلیسی به طور کلی بسیار بالا است. این بدان معناست که حتی اگر فرد به دنبال تلاش برای یادگیری زبان دیگری نباشد، تنها با تسلط کافی بر زبان انگلیسی خواهد توانست امورات روزمره زندگی خود را بگذراند.
  • فرصت اخذ ویزای شینگن و گردشگری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا: دریافت ویزای تحصیلی و بازدید از کشورهای اروپایی با هزینه کم از دیگر دلایل مهم ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. هنگامی فردی ویزای تحصیلی دریافت می‌‌کند و مشغول تحصیل در اروپا می‌شود، می تواند به سادگی ویزای شینگن دریافت کند. با دریافت ویزای تحصیلی شینگن و به لطف وجود تعداد زیادی از پروازهای ارزان قیمت، خطوط مسافربری از طریق قطار و یا اتوبوس، و زمان نسبتا کوتاه جابجایی بین کشورهای اتحادیه اروپا، امکان سفر حتی با بودجه محدود دانشجویی و با برنامه های فشرده درسی برای دانشجویان وجود دارد.

چرا تحصیل در اروپا

بهترین راهکارها جهت تحصیل در اروپا

جهت تحصیل در اروپا راهکارهای مختلف وجود دارد. تحصیل در دانشگاه های دولتی و یا خصوصی و یا تحصیل در مقاطع پایین تر از جمله مدارس و کالج ها معتبر جهت اخذ دیپلم های اروپایی و یا دوره های آموزشی کالج های اروپا. افراد متقاضی تحصیل در اروپا بسته به تحصیلات و مدارک تحصیلی، شرایط سنی و اهداف تحصیلی خود می توانند مسیرهای زیر را برای تحصیل در اروپا انتخاب کنند.

  • تحصیل در مقطع مختلف دانشگاهی، از جمله لیسانس، ارشد و دکتری بدون شرکت در آزمون ورودی و با اخذ پذیرش مستقیم از دانشگاه مورد نظر در کشور مقصد
  • شرکت در آزمون ورودی و قبولی در آن برای پذیرش رشته های پزشکی در دانشگاه های اروپا
  • اخذ پذیرش دوره های کالج زبان از جمله دوره های آیلتس و تافل
  • دریافت پذیرش مستقیم از دانشگاه های خصوصی در کشورهای مختلف با پرداخت شهریه به نسبتا بالا
  • اخذ پذیرش دوره زبان انگلیسی در اروپا و یا دوره زبان آلمانی در اروپا
  • پذیرش مقطع دبیرستان جهت اخذ دیپلم های بین المللی از جمله دیپلم A-Level و دیپلم IB
  • اخذ پذیرش کالج برای دوره پری مدیکال اروپا و یا دوره آمادگی آزمون IMAT ایتالیا برای متقاضیان تحصیل پزشکی در اروپا
  • اخذ پذیرش دوره های کوتاه مدت پژوهشی و تحقیقاتی از دانشگاه ها و مراکز علمی ویژه علاقه مندان به فعالیت های تحقیقاتی
  • اخذ پذیرش برنامه آموزشی کنسرسیوم NCUK . (این مورد مخصوص علاقه مندان به تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان از جمله انگلستان و ایرلند است.)

تحصیل در اروپا

شرایط تحصیل در اروپا

شرایط تحصیل در اروپا بسته به کشور مقصد، مقطع و رشته تحصیلی و دانشگاه برای دانشجویان متفاوت خواهد بود. اما برخی از شرایط عمومی پذیرش برای تحصیل در اروپا در میان کشورها، دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف مشترک است. در این بخش از مقاله درباره این شرایط کلی صحبت خواهیم نمود.

  • فارغ‌التحصیلی از مقطع قبلی: برای ادامه تحصیل در اروپا فارغ‌التحصیلی از مقطع قبلی و داشتن مدرک معتبر شرط اصلی محسوب می‌شود. خوشبختانه مدارک مورد تایید وزارت آموزش پرورش و وزارت علوم کشور ایران در کشورهای اروپایی قابل پذیرش هستند و متقاضیان از این نظر مشکل خاصی نخواهند داشت.
  • داشتن شرایط تمکن مالی: تمکن مالی به معنای توانایی برای پرداخت هزینه‌ تحصیل در اروپا، از جمله پرداخت شهریه تحصیلی، هزینه برگشت به کشور مبدا و هزینه زندگی در طی دوران تحصیل است. اثبات تمکن مالی یکی از مهمترین شرایط تحصیل در اروپا محسوب می‌شود.

برخورداری از برخی امتیازات می‌تواند اخذ پذیرش تحصیل در دانشگاه‌های اروپا و دریافت ویزای تحصیلی را آسان کند. اما داشتن این شرایط برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی الزامی نیست. این شرایط عبارتند از:

  • عدم وجود گپ تحصیلی بین مقاطع مختلف: تحصیل پیوسته و بدون فاصله میان گذراندن مقاطع مختلف یک امتیاز محسوب می‌گردد.
  • برخورداری از شرط سنی مناسب: احتمال موافقت با پذیرش متقاضیان در سنین پایین‌تر بیشتر است.
  • مدرک زبان بین المللی: داشتن مدرک زبان بین المللی از جمله شرایطی است که برخورداری از آن اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کشورهای اروپایی را تا حد زیادی آسان می‌کند. شرکت در دوره های بین المللی زبان خارجه می تواند برای موفقیت در آزمون های بین المللی زبان بسیار مفید واقع شود.
  • معدل بالا: داشتن معدل بالا در مقاطع قبلی تحصیلی یکی دیگر از موارد تسهیل کننده دریافت پذیرش و ویزای تحصیل در اروپا است.

شرایط تحصیل در اروپا

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه های اروپایی

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه های اروپایی را می توان به دو دسته مدارک شخصی و مدارک تحصیلی تقسیم کرد. مدارک لازم برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیل در اروپا عبارتند از:

  • پاسپورت رسمی
  • عکس پرسنلی
  • وجه دریافت ویزا
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی شناسایی در کشور مبدا
  • بلیط و محل اقامت موقت در کشور مقصد
  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات مقاطع قبلی ترجمه شده
  • انگیزه نامه
  • نامه معرفی از اساتید
  • رزومه کاری (در صورت وجود)
  • مدرک معتبر زبان (در صورت وجود)
  • گواهی ازدواج یا طلاق (در صورت وجود)
  • ارائه مدارک هویتی فرزندان (در صورت وجود)

توجه به این نکته نیز ضروری است که مدارک اعلام شده ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد؛ بنابراین افراد پیش از اقدام برای اخذ پذیرش تحصیل در کشورهای اروپایی و همچنین دریافت ویزای تحصیلی خود باید از کلیه مدارک مورد نیاز خود آگاهی کامل بدست آورند.

هزینه های تحصیل در اروپا

هزینه های تحصیل در اروپا برای دانش آموزان خارجی بسته به کشور و دانشگاه هدف متفاوت خواهد بود. به طور ‌کلی میانگین هزینه تحصیل در اروپا برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی در حدود سالانه سالانه 8000 یورو است. این مبلغ برای دانشجویان مقطع کارشناسی به 11000 یورو می‌رسد. در مقطع دکتری بسیاری از متقاضیان می توانند بورسیه تحصیلی یا فاند تحصیلی را استاد دانشگاه یا دانشگاه اخذ کنند که علاوه بر پوشش هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی را پوشش می دهد. در صورت عدم دریافت بورسیه، هزینه تحصیل در اروپا در مقطع دکتری سالیانه حدود 10000 الی 20000 یورو متغییر است.  علاوه بر هزینه تحصیل در اروپا، متقاضیان باید برآورد هزینه زندگی در اروپا را داشته باشند. به طور معمول میانگین هزینه زندگی دانشجویی در اروپا ماهیانه 600 الی 800 یورو است.  

هزینه تحصیل در اروپا در رشته های پزشکی و پیراپزشکی بیشترین هزینه را شامل می شوند. هزینه تحصیل پزشکی در اروپا به طور معمول میانگین حدود 12 هزار یورو در سال است. رشته های علوم انسانی و مدیریتی نیز از کمترین هزینه برخوردارند. رشته های هنر و معماری و رشته های فنی و مهندسی نیز از هزینه تحصیل متوسطی با میانگین سالیانه 6 هزار یورو برخوردار هستند.

هزینه تحصیل در اروپا

بهترین کشورها جهت تحصیل در اروپا

  1. تحصیل در انگلستان

انگلستان را می‌توان یکی از بهترین مقاصد برای ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی دانست. این کشور با برخورداری از کیفیت بالای آموزش‌های آکادمیک یکی از مهم‌ترین مقاصد دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در اروپا محسوب می‌شود. جهت بررسی شرایط و هزینه های زندگی در انگلستان کلیک کنید.

  1. تحصیل در چک

تحصیل در کشور جمهوری چک یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی به شمار می‌رود. کشور چک با برخورداری از دانشگاه‌های معتبر و همچنین وضعیت اقتصادی مناسب ‌یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی است. جهت بررسی شرایط و هزینه های زندگی در چک کلیک کنید.

  1. تحصیل درایتالیا

کشور ایتالیا از نظر سهولت برای پذیرش دانشجویان، سومین کشور در دنیا و اولین کشور در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. همین موضوع کشور ایتالیا را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد دانشجویان بین المللی تبدیل نموده است. ایتالیا دانشگاه‌های معتبر و قدیمی بسیاری را در خود جای داده است. در ایتالیا بجز موسسات آموزشی بسیار،  ۸۹ دانشگاه رسمی وجود دارد که می‌توان از میان آن‌ها دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را پیدا کرد. رشته‌های شاخص ایتالیا که باعث جذب دانشجویان زیادی به این کشور می‌شود عبارتند از پزشکی، مهندسی، هنر، طراحی و معماری. جهت مشاهده شرایط و هزینه های زندگی در ایتالیا کلیک کنید.

  1. تحصیل درروسیه

کشور روسیه را می‌توان یکی از مناسب‌ترین کشورهای اروپایی برای دانشجویان ایرانی دانست که علاوه بر کیفیت بالای تحصیل، به مناسب بودن هزینه تحصیل نیز اهمیت بدهند. هزینه تحصیل در کشور روسیه نسبت به کیفیت بالای دانشگاه‌ها و همچنین اعتبار زیاد مدارک این دانشگاه‌ها بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.  جهت بررسی شرایط و هزینه های زندگی در روسیه کلیک کنید.

  1. تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه بهترین گزینه برای تحصیل افرادی است که علاوه بر کیفیت تحصیل و هزینه مناسب تحصیل و زندگی، به بعد مسافت نیز اهمیت می‌دهند. کشور ترکیه نزدیک‌ترین کشور اروپایی به ایران است و سهولت رفت و آمد به آن همواره باعث شده این کشور یکی از مهم‌ترین گزینه‌های انتخابی ایرانیان برای تحصیل در کشورهای خارجی به شمار رود‌. جهت مشاهده شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه کلیک کنید.

تحصیل در کشورهای اروپایی

سوالات متداول

آیا می‌توانیم پس از تحصیل در دانشگاه‌های اروپا اقامت دائم بگیریم؟

بله. مهاجرت از راه تحصیل یکی از آسان‌ترین و متداول‌ترین راه های اخذ اقامت دائم کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

تحصیل در کدام کشور اروپایی بهتر است؟

انتخاب بهترین کشور برای تحصیل بسته به رشته، مقطع، هدف و شرایط دانشجویان متفاوت خواهد بود. انگلستان، آلمان، ایتالیا و ترکیه می توانند مقاصد مناسبی باشند.

آیا در دوران تحصیل در اروپا امکان کار کردن برای دانشجویان وجود دارد؟

این مورد بسته به کشور و دانشگاه متفاوت است اما معمولا مجوز کار پاره وقت به دانشجویان داده می‌شود.

آیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان ایرانی وجود دارد؟

بله. بورسیه‌های تحصیلی زیادی وجود دارد که می‌توان برای برخوردار شدن از آن‌ها تلاش کرد. بورسیه تحصیلی اراسموس و بورسیه دولتی ایتالیا از مشهورترین بورسیه ها هستند.

با ویزای تحصیلی چقدر می‌توان در کشور مقصد اقامت کرد؟

ویزای تحصیلی مجوزی برای اقامت در کشور مقصد در طول دوران تحصیل و تنها مدت کوتاهی پس از آن است. این مدت زمان بین ۲ تا ۶ ماه در میان کشورهای مختلف متفاوت است.

آیا داشتن مدرک زبان برای تحصیل در اروپا الزامی است؟

به طور کلی خیر اما این شرایط برای پذیرش در برخی مقاطع و رشته‌های تحصیلی در برخی دانشگاه‌ها و همچنین اخذ ویزای تحصیلی ضرورت دارد.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا