021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
4.9/5 - (18 امتیاز)

صفر تا صد اخذ ویزای تحصیلی 2021

ویزای تحصیلی

فهرست مطالب

ویزای تحصیلی چیست؟

ویزای تحصیلی یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین ویزاهاست. کلیه دانش آموزان و دانشجویان متقاضی تحصیل در مقاطع مختلف برای ورود به کشور مقصد و تحصیل در خارج از کشور نیاز به ویزای تحصیلی دارند. در واقع ویزای تحصیلی را می توان نوعی اجازه برای اقامت موقت در یک کشور دانست که امکان تحصیل، کار و زندگی را در آن کشور را به فرد دارنده ویزا می دهد. کشورهای مختلف قوانین متفاوتی برای صدور ویزای تحصیلی وضع نموده اند. در این مقاله درباره ویزای تحصیلی، مزیت ها، مراحل و مدارک لازم برای دریافت آن صحبت خواهیم نمود.

مزیت های اخذ ویزای تحصیلی

کشورهای اروپایی را می توان پرمتقاضی ترین کشورها برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف دانست. دریافت ویزای تحصیلی کشورهای اروپایی بویژه ویزای تحصیلی شینگن مزیت های بسیاری دارد. از جمله این مزیت ها امکان دریافت ویزای شینگن برای دارندگان ویزای تحصیلی کشورهای اروپایی است. ویزای تحصیلی شینگن یکی از شناخته ترین انواع ویزا است که دارندگان آن می توانند بدون محدودیت به کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفرکنند. طول مدت اعتبار ویزای شینگن به عوامل مختلفی بستگی دارد.

برای مثال برای سفرهای توریستی کوتاه عمدتا ویزای 15 روزه صادر می شود. ویزاهای مولتیپل (Multiple) یا چند بار ورود نیز می توانند تا 5 سال از اعتبار برخوردار باشند. سهولت دریافت ویزای تحصیلی شینگن برای دارندگان ویزای تحصیلی اروپا را می توان یکی از اصلی ترین انگیزه های متقاضیان ویزای تحصیلی اروپا دانست.دومین مزیت دریافت ویزای تحصیلی کوتاه بودن پروسه لازم برای دریافت آن نسبت به سایر ویزاهاست. مدت زمان لازم برای اخذ ویزای تحصیلی در حدود 8 تا 12 هفته است. همچنین شانس موفقیت در دریافت ویزای تحصیلی نسبت به سایر ویزاها به مراتب بیشتر است.

دریافت ویزای تحصیلی

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی

در این بخش از مقاله مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی را شرح خواهیم داد. مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  1. مدارک شخصی متقاضی: شامل پاسپورت معتبر، شناسنامه و عکس پرسنلی
  2. مدارک تحصیلی: شامل گواهی پذیرش تحصیلی از دانشگاه مقصد، گواهی فارغ التحصیلی و ریزنمرات مقاطع قبلی متقاضی و مدارک زبان خارجه (در صورت وجود)
  3. گواهی تمکن مالی: نشان دهنده این است که متقاضی می تواند جهت تحصیل و زندگی در کشور مقصد از پس هزینه های خود بر بیاید.
  • برای اینکه بتوان ویزای تحصیلی کشور مقصد را اخذ نمود، باید متقاضی هنگام مراجعه به سفارت پاسپورت معتبر خود را با حداقل دو صفحه خالی، به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که مدت اعتبار ویزای تحصیلی با توجه به کشور مورد نظر متفاوت می باشد.
  • مورد بعدی اثبات دانشجو بودن فرد است. جهت اخذ ویزای تحصیلی باید اثبات شود که فرد متقاضی موفق به اخذ پذیرش مدرسه یا دانشگاه در کشور مقصد گردیده است. این کار از طریق محل پذیرش برای تحصیل و ارائه گواهی نامه مربوطه با مهر رسمی میسر خواهد شد. تاییدیه یا پذیرش تحصیلی بسیار مهم است.
  • متقاضی ویزای تحصیلی باید حتما قبل از اقدام برای اخذ ویزا، نامه ای از سمت دانشگاهی که وی را پذیرش نموده است داشته باشد تا هنگام ثبت نام به مشکل برنخورد. به همراه داشتن ترجمه رسمی مدارک فارغ التحصیلی مقاطع قبلی به همراه ریز نمرات ضروری است.
  • در مورد نحوه ترجمه مدارک مربوطه، اطلاعات لازم را از دارالترجمه های معتبر جویا شوید.
  • عکس های پرسنلی که باید به سفارت ارائه شوند باید در قالب استاندارد باشند.
  • در برخی از سفارت ها جهت دریافت ویزای تحصیلی، داشتن مدرک زبان انکلیسی یا مدرک زبان کشور مقصد ضروروی است. از این بهتر است از سیات سفارت کشور مقصد کلیه مدارک بررسی شود.

منظور از گواهی تمکن مالی مدارکی دال بر توانایی دانشجو برای پرداخت هزینه تحصیل و هزینه های زندگی در حین تحصیل در خارج و هزینه بازگشت به کشور است. اثبات توانایی مالی و داشتن دلیل کافی برای بازگشت به ایران پس از اتمام تحصیل از جمله موارد ضروری برای موافقت سفارت با درخواست ویزای تحصیلی به شمار می رود.

اخذ ویزای تحصیلی

مدارک اختیاری برای دریافت ویزای تحصیلی

ارائه برخی مدارک برای دریافت ویزای تحصیلی ضروری نیست اما این مدارک می توانند برای فرد متقاضی یک امتیاز محسوب شوند و فرایند دریافت ویزای تحصیلی را تسهیل کنند. این مدارک عبارتند از:

  1. مدارک مربوط به سابقه شغلی: اگر شغلی و یا سابقه کار یا بیمه دارید، مدارک لازم برای اثبات آن را با خود به همراه داشته باشید. البته ارائه مدارک شغلی برای دریافت ویزای تحصیلی ضروری نیست اما می تواند فرایند دریافت ویزا را تسهیل کرده و برای فرد متقاضی یک امتیاز به شمار رود.
  2. انگیزه نامه یا  SOP: انگیزه نامه یا Statement of Purpose گزارشی از اهداف اصلی فرد متقاضی از تحصیل در خارج از کشور است. اینکه فرد چه هدفی را از دریافت ویزای تحصیلی دنبال می کند و چه پروژه هایی را می تواند پذیرش کند باید به اختصار در انگیزه نامه شرح داده شود
  3. . مدرک زبان بین المللی: مدرک زبان بین المللی یکی از مدارکی است که ارائه آن به سفارت کمک شایانی به تسهیل فرایند صدور ویزا خواهد نمود. مدارک زبان گرچه معمولا برای دریافت ویزا ضروری نیستند اما به همراه داشتن آن ها می تواند بسیار مفید باشد.

ویزای تحصیلی

مراحل اخذ ویزای تحصیلی

در این قسمت به مراحل اخذ ویزای تحصیلی می پردازیم. این مراحل عبارت اند از:

  1. گرفتن وقت سفارت جهت مصاحبه: ابتدا باید از طریق سایت سفارت کشور مربوطه وقت مصاحبه دریافت نمود. به طور معمول، چند روز طول می کشد تا زمان مصاحبه برای متقاضی مشخص شود.
  2. تکمیل درخواست ویزای تحصیلی: پس از تایید زمان مصاحبه باید فرم درخواست ویزای تحصیلی توسط متقاضی تکمیل گردد.
  3. انجام مصاحبه و تحویل مدارک خواسته شده: در مصاحبه، مامور سفارت سوالاتی در مورد مشخصات و هویت و انگیزه و اهداف متقاضی خواهد پرسید و مدارک شناسایی و تحصیلی را از فرد تحویل خواهد گرفت.
  4. پرداخت هزینه صدور ویزا و ارائه گواهی تمکن مالی: در مرحله نهایی باید گواهی تمکن مالی خود را مبنی بر اثبات توانایی پرداخت هزینه های تحصیل، زندگی در کشور مقصد در زمان تحصیل و هزینه برگشت به ایران را به سفارت ارائه دهید.

در صورت پذیرش نهایی در مصاحبه و قبولی مدارک توسط سفارت ویزای تحصیلی برای متقاضی صادر خواهد شد. اخذ ویزای تحصیلی فرایندی پیچیده است که به مشورت و راهنمایی کارشناسان خبره در زمینه مهاجرت و تحصیل در دانشگاه های معتبر نیاز دارد. به همین دلیل توصیه می شود متقاضیان برای سهولت در دریافت پذیرش دانشگاه و اخذ ویزای تحصیلی از خدمات رایگان مشاوره آریا دانش استفاده کنند.

سوالات متداول

1-برای اخذ ویزای تحصیلی باید از کجا شروع کرد؟

قدم اول برای دریافت ویزای تحصیلی را می توان اخذ پذیرش از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر در کشور مقصد دانست.

2-آیا امکان کار کردن با ویزای تحصیلی وجود دارد؟

پاسخ این سوال به عوامل متعددی از جمله کشور مقصد، دانشگاه و رشته تحصیلی فرد بستگی دارد. اما در حالت کلی معمولا با ویزای تحصیلی اجازه 20 ساعت کار در هفته به دانشجویان داده می شود.

3-آیا با داشتن ویزای تحصیلی می توان برای اخذ اقامت دائم کشور مقصد اقدام کرد؟

بله. مهاجرت از راه تحصیل یکی از متداول ترین و بهترین راه های مهاجرت و اقامت است.

4-آیا شرایط سنی و گپ تحصیلی برای اخذ ویزای تحصیلی مشکل ایجاد می کند؟

افزایش سن و گپ تحصیلی میان مقاطع مختلف تحصیلی می تواند یک امتیاز منفی برای متقاضیان محسوب شود اما مانعی جدی برای دریافت پذیرش و ویزا نخواهد بود.

5-فارغ التحصیلان دانشگاه های اروپایی چگونه می توانند اقامت دائم دریافت کنند؟

این افراد باید ظرف 6 ماه از تاریخ فارغ التحصیلی خود کار پیدا کنند و سپس ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار تبدیل کنند. از این طریق و با طی کردن مراحل قانونی مشخص می توان اقامت دائم دریافت کرد.

6-تمکن مالی لازم برای دریافت ویزای تحصیلی چقدر است؟

این مبلغ بسته به کشور مقصد دارد اما معمولا بین 8000 تا 15000 یورو متغیر است.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا