021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
5/5 - (9 امتیاز)

راهنمای جامع تحصیل در ایتالیا 2024

تحصیل-در-ایتالیا

فهرست مطالب

راهنمای جامع تحصیل در ایتالیا 

تحصیل در ایتالیا هدف و رویای مشترک بسیاری از دانش‌آموزان و دانش‌جویان بین‌المللی در مقاطع تحصیلی مختلف است. کیفیت بالای آموزش، سطح بالای رفاه زندگی در این کشور و هزینه‌ی نسبتا مناسب تحصیل و زندگی در این کشور دلایلی هستند که تحصیل در ایتالیا را در میان دانشجویان اقصی نقاط دنیا محبوب نموده‌اند. ایتالیا عضو شینگن است و از کشورهای مطرح اروپا از لحاظ صنعتی و اقتصادی است. در این مقاله اطلاعات جامعی را درباره‌ تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف و شرایط و مدارک لازم برای آن در اختیار علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا قرار خواهیم داد.

دوره آمادگی آزمون آیمت ایتالیا

تحصیل در مدارس ایتالیا

تحصیل در مدارس ایتالیا هدف دانش‌آموزانی است که می‌خواهند مهاجرت تحصیلی را در سنین پایین تجربه کنند. مهاجرت تحصیلی در سنین پایین از مزایایی چون پذیرش با شرایط نسبتا آسان و عادت کردن به شرایط زندگی در یک کشور اروپایی برخوردار است.

سه مقطع تحصیلی در مدارس کشور ایتالیا وجود دارد:

  1. مقطع ابتدایی: تحصیل در مقطع ابتدایی در مدارس ایتالیا از سن ۶ سال شروع شده و تا ۱۱ سالگی ادامه می‌یابد.
  2. مقطع راهنمایی: تحصیل در مقطع راهنمایی در مدارس ایتالیا از سن ۱۱ سالگی آغاز می‌شود و در ۱۴ سالگی پایان می‌یابد.
  3. مقطع دبیرستان: تحصیل در مقطع دبیرستان در مدارس ایتالیا از سن ۱۵ سال شروع شده و تا سن ۱۸ سال ادامه می‌یابد.

مدارس در ایتالیا به دو دسته‌ی دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. تحصیل در مدارس دولتی ایتالیا به زبان ایتالیایی و رایگان است. شرط تحصیل در این مدارس تسلط دانش‌آموزان به زبان ایتالیایی است‌.

تدریس در مدارس خصوصی ایتالیا به زبان انگلیسی انجام می‌شود. تحصیل در این مدارس مستلزم پرداخت شهریه است. به دلیل سختی یادگیری زبان ایتالیایی، بسیاری از دانش‌آموزان تحصیل در مدارس خصوصی کشور ایتالیا را ترجیح می‌دهند‌.

برخی از بهترین مدارس خصوصی بین‌المللی برای تحصیل در ایتالیا عبارتند از:

  • مدرسه بین‌المللی میلان: این مدرسه در شهر میلان واقع شده است.
  • مدرسه بین‌المللی انگلیسی سنت جورج: این مدرسه در شهر رم واقع شده است.
  • مدرسه بین‌المللی برگامو: مدرسه بین‌المللی برگامو واقع شده در شهر برگامو ایتالیا است.

شهریه تحصیل در ایتالیا در مدارس خصوصی به صورت میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو در سال است‌.

مدارک لازم برای تحصیل در مدارس ایتالیا

مدارکی که برای دریافت پذیرش مدارس ایتالیا و اخذ ویزای دانش‌آموزی ضروری هستند عبارتند از:

  • پاسپورت دارای اعتبار دانش‌آموز
  • عکس پرسنلی سایز پاسپورت
  • اجازه نامه تحصیلی از طرف والدین
  • ترجمه رسمی ریز نمرات سال‌های تحصیلی گذشته دانش‌آموز
  • گذرنامه والدین برای دریافت ویزای همراه دانش‌آموز
  • مدرک تسلط به زبان انگلیسی یا ایتالیایی
تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی

کشور ایتالیا از جهت سهولت پذیرش دانشجویان بین‌‌المللی سومین کشور در دنیا و اولین کشور در اروپا محسوب می‌شود. تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی امکان پذیر است. طول دوران تحصیل کارشناسی در کشور ایتالیا بین ۳ تا ۴ سال است. هزینه تحصیل دوره کارشناسی در دانشگاه‌های معتبر کشور ایتالیا به زبان انگلیسی در حدود ۱۲۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال است. تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی کم هزینه‌تر و تقریبا رایگان خواهد بود. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی که به بورسیه استانی ایتالیا معروف است در مقطع کارشناسی وجود دارد. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در این کشور در حدود 500 تا 800 یورو در ماه برآورد می‌شود. به دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا مجوز 20 ساعت کار هفتگی داده می‌شود. برخی از معتبرترین دانشگاه‌های برای تحصیل در کشور ایتالیا عبارتند از:

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه تورورگاتا
  • دانشگاه ساپینزا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه ناپل فدریکو

شرایط و مدارک تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی

اولین و اصلی‌ترین شرط تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی گذراندن دوره دیپلم ۱۲ ساله و ارائه ترجمه رسمی مدرک دیپلم فرد و ریز نمرات دو سال آخر دبیرستان اوست. لازم به ذکر است مدرک دیپلم وزارت آموزش و پرورش ایران در کشور ایتالیا معتبر است. داشتن مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ضروری است. مدرک آیلتس با حداقل نمره ۶ و یا مدرک تافل با حداقل نمره ۸۰ برای موافقت با درخواست پذیرش مقطع کارشناسی در ایتالیا ضرورت دارد‌.

تحصیل در ایتالیا در رشته‌های علوم پزشکی

تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا متقاضیان بسیار زیادی دارد. زیرا شرایط پذیرش در دانشگاه‌های معتبر کشور ایتالیا نسبت به سایر دانشگاه‌ها ساده‌تر بوده و هزینه تحصیل نیز مناسب‌تر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. برای تحصیل پزشکی در ایتالیا و همچنین تحصیل دندانپزشکی و داروسازی ایتالیا، قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور ضروری است. آزمون IMAT از مهترین آزمون‌های ورودی دانشگاه های ایتالیا است و در بین کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایتالیا مشترک است. در این آزمون مباحث زیست شناسی، شیمی، اطلاعات عمومی، هوش و مطق، ریاضی و فیزیک مورد سوال قرار می‌گیرند. جهت موفقیت در ورود به دانشگاه کسب نمره حداقل 50 از 90 ضروری است. نکته مهم دیگر جهت تحصیل در ایتالیا در رشته های پزشکی داشتن مدرک زبان آیلتس است. حداقل نمره 6 ایلتس از شرایط اصلی پذیرش رشته های پزشکی ایتالیا است.

بهترین راه برای قبولی در این آزمون ورودی و دریافت پذیرش تحصیلی رشته‌های پزشکی در ایتالیا شرکت در دوره آمادگی آزمون آیمت ایتالیاست. دوره آمادگی آزمون های ورودی پزشکی اروپا از جمله دوره آیمت ایتالیا، علاوه بر کالج‌های خارجی در کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی در ایران نیز توسط کالج آریا دانش برگزار می‌شود. شرکت در این دوره شانس قبولی داوطلبان در آزمون ورودی پزشکی در سرتاسر اروپا و ایتالیا را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد نیز به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی امکان‌پذیر است. تحصیل در ایتالیا این مقطع ایتالیا دو سال طول می‌کشد و دانشجویان با گذارندن حدود 120 واحد درسی فارغ التحصیل خواهند شد. دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا دارای مجوز کار دانشجویی به مدت 20 ساعت در هفته خواهند بود. هزینه تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد بسته به دانشگاه محل تحصیل و رشته تحصیلی متفاوت است. این هزینه تقریبا بین 400 تا 500 یورو در ماه متغیر است. البته دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا از شانس بالایی برای دریافت بورسیه برخوردارند.

شرایط و مدارک تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضیان تحصیل در ایتالیا مقطع کارشناسی ارشد باید ترجمه رسمی مدرک کارشناسی و ریز نمرات خود در این مقطع را ارائه کنند. همچنین اثبات مهارت و دانش کافی را در زبان انگلیسی یا ایتالیایی برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا ضروری است. به همین منظور داوطلبان باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5 و یا مدرک زبان B2  ایتالیایی را به دانشگاه مورد نظر خود ارائه بدهند. داشتن انگیزه نامه و توصیه نامه معتبر می‌تواند در موافقت با درخواست پذیرش دانشجو برای تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی‌ ارشد نقش مهمی ایفا کند.

رسیدن به نمره بالای 6.5 در آزمون آیلتس مستلزم صرف تلاش بسیار زیادی است. بهترین روش برای رسیدن به این هدف شرکت در دوره آمادگی آزمون آیلتس – IELTS آکادمی آریا دانش است. در این دوره دانشجویان مهارت‌های لازم برای موفقیت در آزمون آیلتس را فرا می‌گیرند. همچنین شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس | Mock Test IELTS راهی بسیار مناسب برای کسب آمادگی و تسلط لازم برای شرکت در آزمون آیلتس است. این آزمون‌ها نیز با شرایطی بسیار مشابه آیلتس و هزینه مناسب در آکادمی آریا دانش برگزار می‌شوند.

تحصیل در مدارس ایتالیا

تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری

دریافت پذیرش تحصیلی مقطع دکتری ایتالیا در دو مرحله انجام می‌شود:

  1. ارسال مدارک توسط متقاضی و بررسی مدارک توسط دانشگاه
  2. انجام مصاحبه شفاهی

تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری اغلب رایگان بوده و بسیاری از دانشجویان موفق به دریافت بورسیه تحصیلی و فاند تحصیلی می‌شوند. فاند تحصیلی مبلغی است که توسط اساتید و یا دانشگاه در ازای فعالیت‌های پژوهشی و یا کمک به اساتید و به عنوان دستمزد به دانشجویان دکتری پرداخت می‌شود. مبلغ فاند تحصیلی کلیه هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان مقطع دکتری را پوشش می‌دهد. تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری در برخی از رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و بین ۳ تا ۴ سال به طول می‌انجامد.

شرایط و مدارک تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری

شرط اصلی برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا در مقطع دکتری طی کردن دوره دیپلم 12 ساله، لیسانس 4 ساله و فوق لیسانس 2 ساله و ارائه ترجمه رسمی مدرک و ریز نمرات آن‌هاست. همچنین ارائه مدرک آیلتس با حداقل نمره ۷ و یا تافل با حداقل نمره 90 برای دریافت پذیرش در مقطع دکتری ایتالیا ضروری است.

برای درخواست اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری ایتالیا ارائه یک پروپوزال یا یک طرح تحقیقاتی کاربردی جذاب و متناسب با رشته دانشجو نقش مهمی را در موافقت با درخواست پذیرش وی ایفا می‌کند. همچنین داشتن مقالات معتبر ISI و مقالات چاپ شده در مجلات معتبر علمی عامل بسیار مهمی در جلب نظر دانشگاه‌های معتبر ایتالیا برای موافقت با درخواست پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری به شمار می‌رود.

سخن آخر

مهاجرت تحصیلی هدفی است که مسیر و آینده شغلی و کاری افراد را به کلی متحول می‌کند. انتخاب مناسب کشور و دانشگاه مقصد و همچنین طی کردن فرآیند دریافت پذیرش کاری دشوار و نیازمند آگاهی و تجربه فراوان است. بهترین راه برای طی کردن موفقیت‌آمیز مهاجرت تحصیلی، استفاده از کمک و مشاوره کارشناسان این حوزه است. جهت دریافت مشاوره رایگان تحصیلی کافیست فرم درخواست مشاوره رایگان را تکمیل کرده و منتظر تماس کارشناسان آریا دانش باشید.

 

سوالات متداول

  1. آیا تحصیل رایگان در مدارس ایتالیا امکان پذیر است؟

بله‌. تحصیل در مدارس دولتی ایتالیا به صورت رایگان است.

  1. آیا تحصیل در مدارس ایتالیا به زبان انگلیسی امکان پذیر است؟

بله‌. تحصیل در مدارس خصوصی ایتالیا به زبان انگلیسی امکان پذیر است‌.

  1. هزینه تحصیل در مدارس خصوصی ایتالیا چقدر است؟

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی ایتالیا در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو است‌.

  1. هزینه تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی حدود ۱۲۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال است.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا