021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
4.9/5 - (24 امتیاز)

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه 2021

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

فهرست مطالب

چرا تحصیل دندانپزشکی در ترکیه؟

علاقه به تحصیل دندانپزشکی در اروپا در سالیان اخیر در بین ایرانیان افزایش یافته است. یکی از مهمترین دلایل آن سختی در قبولی کنکور در ایران است. در این بین علاقه مندان پس از اتمام تحصیل به فکر دانشگاه های اروپایی بویژه ترکیه که در نزدیکی ایران قرار دارد می افتند. تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه مزایای بسیاری دارد. به همین دلیل تحصیل دندانپزشکی در این کشور انتخاب اول بسیاری از دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود. از جمله مهم‌ترین دلایل تحصیل در این رشته عبارتند از:  
  • دانشگاه‌های معتبر: در کشور ترکیه دانشگاه‌های معتبر دولتی و خصوصی زیادی وجود دارد. امکان تحصیل دندانپزشکی در بسیاری از این دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی فراهم گردیده است.
 
  • امکانات آموزشی با استاندارد جهانی: در کشور ترکیه سیستم آموزش عالی از کیفیت بالایی برخوردار است. همچنین دانشگاه‌ها در این کشور مجهز به آزمایشگاه‌ها و لابراتوارهای مجهز تخصصی هستند.
   
  • شانس دریافت بورسیه: بورسیه‌های دانشگاهی و دولتی زیادی در کشور ترکیه وجود دارد و دانشجویان ایرانی از شانس بالایی برای دریافت این بورسیه‌ها برخوردارند.
 
  • ارائه کارت طبابت بین‌المللی به فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی: فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی در ترکیه کارت طبابت بین‌المللی دریافت نموده و می‌توانند در دیگر کشورها مشغول به کار شوند.
 
  • نزدیکی با کشور ایران: کشور ترکیه در همسایگی کشور ما قرار دارد و هزینه رفت و آمد به این کشور برای دانشجویان ایرانی بسیار مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود‌.
 
  • امکان اشتغال همزمان با تحصیل: به دانشجویان در حال تحصیل در کشور ترکیه اجازه ۳۰ ساعت کار هفتگی داده می‌شود. البته این نکته ضروری است که دانشجویان باید تسلط بالایی نسبت به زبان ترکی داشته باشند تا شرایط کارشنان فراهم باشد.
 
  • امکان اشتغال و اخذ اقامت دائم این کشور: فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی در ترکیه می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور مشغول به کار شوند و اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.
 
  • هزینه مناسب: هزینه تحصیل در این رشته در ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. یکی از دلایل مهاجرت تحصیلی به ترکیه، هزینه های مناسب دانشگاه های دولتی این کشور است.
دندانپزشکی در ترکیه

معایب تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی با وجود برخورداری از مزیت‌های بسیار دارای برخی نقاط ضعف است. کشور ترکیه در سال‌های اخیر نرخ بیکاری بالایی نسبت به سایر کشورهای اروپایی داشته و به همین دلیل پیدا کردن کار پس از اتمام تحصیل در رشته دندانپزشکی و اخذ اقامت کاری این کشور با چالش‌هایی روبروست. دیگر نقطه ضعف تحصیل در این رشته شهریه نسبتا بالای برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی این کشور است. شهریه برخی از این دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه تا ۲۶۰۰۰ دلار می‌رسد. آخرین نقطه ضعف تحصیل در این رشته را می‌توان وجود افراد سودجو و احتمال کلاهبرداری از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در ترکیه دانست.

شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل در شته دندانپزشکی مستلزم برخورداری از برخی شرایط است. این شرایط عبارتند از:
  • گذراندن دوره دیپلم ۱۲ ساله و پیش دانشگاهی با نمره قبولی: داشتن مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی از دبیرستان در رشته‌های ریاضی و فیزیک و علوم تجربی شرط اصلی دریافت پذیرش رشته دندانپزشکی دانشگاه‌های ترکیه است.
 
  • نمره قبولی آزمون SAT یا YOS: قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل دندانپزشکی در این کشور ضروری است. آزمون‌های YOS آزمون اصلی پذیرش دانشگاه های ترکیه است. آزمون SAT که یک آزمون آمریکایی است نیز مورد تائید بسیاری از دانشگاه های ترکیه است. این آزمون‌ها برای پذیرش تحصیل دندانپزشکی در ترکیه اهمیت دارند.. توصیه ما برای قبولی در آزمون SAT، شرکت در دوره آمادگی آزمون SAT آریا ویزا است.
 
  • مدرک زبان انگلیسی: برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره زبان ۵.۵ ضروری است. از ملزومات علاقه مندان به تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور داشتن مدرک زبان انگلیسی و یا سطح بالای آن برای موفقیت در آزمون های ورودی و ادامه تحصیل در دانشگاه است.
 
  • مدرک زبان ترکی: متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان ترکی باید سطح بالایی از زبان ترکی داشته باشند. متقاضیان می توانند با ارائه مدرک زبان تومر وارد دانشگاه شوند. در صورتی که مدرک نداشته باشند، برای تحصیل به زبان ترکی باید ابتدا در دوره‌های ۶ ماهه آموزش این زبان شرکت نمود.
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

اصلی‌ترین مدارک برای تحصیل در این رشته در کشور ترکیه عبارتند از:
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی
  • ارائه مدرک قبولی در آزمون SAT یا YOS با نمره بالا
  • ارائه مدرک زبان برای تحصیل به زبان انگلیسی
  • ارائه مدرک تمکن مالی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • عکس پرسنلی
توصیه نامه و انگیزه نامه نیز مدارکی هستند که ارائه آن‌ها برای دریافت پذیرش برخی از دانشگاه‌ها ضرورت دارد.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

ترکیه را می‌توان یکی از ارزان‌ترین و در عین حال بهترین کشورها برای تحصیل دندانپزشکی در اروپا دانست. شهریه دانشگاه‌های خصوصی در این نسبت به دانشگاه‌های دولتی گران‌تر است. هزینه تحصیل دندانپزشکی در این کشور در حدود 1500 تا 25000 دلار آمریکاست‌‌. به طور معمول هزینه تحصیل به زبان ترکی از هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه ارزان‌تر است. هزینه‌های ماهانه زندگی در این کشور نیز ماهانه در حدود ۴۰۰ تا۶۰۰ دلار برآورد می‌شود. خوابگاه‌های دانشجویی در این کشور مناسب و تمیز هستند و هزینه سکونت در آن‌ها بسیار مناسب است. همچنین به منظور کمک به رفاه حال دانشجویان برای هزینه‌های حمل و نقل به آن‌ها بن تخفیف تعلق می‌گیرد. دانشگاه های دولتی ترکیه شهریه حدود 1500 تا 4000 دلار دارند. تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

مدت زمان تحصیل در این رشته حدود ۵ سال است. در واقع تحصیل دندانپزشکی در این کشور ۱۰ ترم تحصیلی به طول می‌انجامد. تحصیل در رشته دندانپزشکی تمام وقت است. برخی از سرفصل‌های رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های ترکیه عبارتند از:
  • آناتومی دندانپزشکی
  • انجام پروتز
  • مواد دندانی
  • زیست شناسی پزشکی
  • بیوفیزیک
  • فیزیولوژی
  • اهمیت بهداشت در دندانپزشکی
  • مطالب عمومی و اطلاعات و فناوری
  • دروس انگلیسی
  • شرایط آتاتورک و تاریخچه اصلاحات
هر دانشجوی درحال تحصیل در این رشته باید در هر ترم ۳۰ امتیاز کسب کند. کسب هر امتیاز مستلزم انجام یک ساعت کار بالینی است.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون

امکان تحصیل در این رشته در کشور ترکیه بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی در برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی و خصوصی این کشور وجود دارد. هر ساله تعداد مشخصی دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی در رشته دندانپزشکی این دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند. شرایط پذیرش بدون آزمون در رشته دندانپزشکی ترکیه داشتن معدل بالای دیپلم و پیش‌دانشگاهی (بالای ۱۷) و مدرک تافل با حداقل نمره ۸۰ و یا آیلتس با حداقل نمره ۶ است. تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل دندانپزشکی

در این بخش از مقاله به معرفی بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل در رشته دندانپزشکی می‌پردازیم.
  1. دانشگاه حاجت تپه: دانشگاه حاجت تپه در شهر آنکارا یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه است. امکان تحصیل به زبان‌های ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی در این دانشگاه وجود دارد.
  2. دانشگاه استانبول: دانشگاه استانبول در پایتخت کشور ترکیه یکی از بهترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ارائه دهنده‌ی رشته دندانپزشکی به زبان‌های ترکی و انگلیسی است‌.
  3. دانشگاه آنکارا: این دانشگاه در بین هزار دانشگاه برتر جهان قرار دارد و هفتمین دانشگاه برتر کشور ترکیه محسوب می‌شود. دانشگاه آنکارا دولتی است و بیشتر رشته‌ها در آن به زبان ترکی تدریس می‌شوند.
  4. دانشگاه بیلکنت: دانشگاه غیرانتفاعی بیلکنت در شهر آنکارا اولین دانشگاه غیر انتفاعی تاسیس شده در این کشور است. این دانشگاه ارائه دهنده‌ رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی است.
مدرک تحصیلی دانشگاه‌های نام برده شده مورد تایید وزارت بهداشت در کشور ایران است‌. انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است. تحصیل پزشکی در ترکیه نیز در این دانشگاه ها امکان پذیر است. علاقه مندان به تحصیل در ترکیه باید با شناخت دقیق از دانشگاه ها و شرایط پذیرش خود را برای موفقیت در آزمون های ورودی یوس و اس ای تی آماده سازند تا بتوانند وارد دانشگاه های برتر شوند.

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله. تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان‌های انگلیسی و ترکی امکان پذیر است.

آیا امکان کار در زمان تحصیل در کشور ترکیه وجود دارد؟

بله. در کشور ترکیه اجازه ۳۰ ساعت کار هفتگی به دانشجویان داده می‌شود.

آیا تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به مدرک زبان نیاز دارد؟

تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی در ترکیه به مدرک زبان نیاز دارد اما تحصیل به زبان ترکی نیازمند مدرک زبان نیست‌ اما متقاضیان باید سطح بالایی از زبان ترکی داشته باشند.

آیا تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به شرایط سنی بستگی دارد؟

خیر. شرایط سنی معمولا در زمره شرایط اصلی دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش نیست.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه در حدود ۱۰۰۰ تا ۲۶۰۰۰ دلار است.

هزینه ماهانه زندگی در کشور ترکیه چقدر است؟

هزینه ماهانه زندگی در کشور ترکیه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار است.

آیا امکان دریافت بورسیه برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه وجود دارد؟

بله. دانشجویان ایرانی از شانس خوبی برای دریافت بورسیه رشته دندانپزشکی ترکیه برخوردارند.

آیا امکان تحصیل دندانپزشکی بدون کنکور در ترکیه وجود دارد؟

بله. برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی ترکیه با شرط معدل و آزمون زبان اقدام به پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی می‌نمایند.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

۲ پاسخ

  1. ساسان گفت:

    توروخدا جواب بدید
    سلام با وجود ترمیم دندان می توان در رشته های پزشکی و حتی دندانپزشکی چه در داخل یا خارج تحصیل و کار کرد؟ متاسفانه من در کودکی ۸ تا از دندونام کم و بیش دچار پوسیدگی شد آیا این وضعیت من مانع انتخاب و تحصیل و کار این رشته ها می شود و ایا شانسی هست؟ (رشته های پزشکی یا دندانپزشکی) آیا دانشگاه در حین معاینه دانشجو جدید رشته های دندانپزشکی من رو رد می کنند؟
    با عرض معذرت و تشکر
    تو رو خدا جواب بدید سوالم بدون جواب نباشه

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. .قت بخیر. نمیشه با اطمینان گفت. دانشگاه های ترکیه مصاحبه حضوری دارند که بیشتر در مورد شرایط درسی و سطح زبان انگلیسی و یا ترکی است. بهتره دانشگاه های خصوصی و یا دولتی بدون تائید رو انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا