021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
5/5 - (8 امتیاز)

سرفصل های آزمون IMAT ایتالیا 2024

سرفصل های آزمون IMAT ایتالیا 2024

فهرست مطالب

آزمون آیمت ایتالیا، امتحان ورودی دانشگاه‌های معتبر ایتالیا در رشته‌های پرطرفدار پزشکی و دندانپزشکی است. علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه‌ های ایتالیا باید نمره قبولی در این آزمون را کسب کنند. آزمون IMAT ایتالیا متشکل از ۴ بخش کلی است. بخش اول مهارت خواندن و مطالعات و  هوش و منطق، بخش دوم زیست شناسی، بخش سوم شیمی و بخش چهارم فیزیک و ریاضیات است. در این مقاله محورها و سرفصل های آزمون آیمت ایتالیا در هر یک از بخش‌های آزمون را معرفی خواهیم نمود.

دوره آمادگی آزمون آیمت

تاثیر زبان انگلیسی در آزمون IMAT ایتالیا

همانطور که می‌دانید آزمون آیمت ایتالیا به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. بنابراین مهم‌ترین پیشنیاز شرکت در این آزمون تسلط خوب بر زبان انگلیسی است. زیرا در صورتی که زبان انگلیسی داوطلبان به اندازه کافی قوی نباشد در درک سوالات آزمون دچار مشکل خواهند شد. همچنین در پروسه مهاجرت تحصیلی و تحصیل پزشکی در ایتالیا، نیاز به مدرک زبان انگلیسی وجود دارد. این مدرک می تواند از بین مدارک بین المللی آیلتس (نمره 6)، تافل (نمره 78) و دولینگو (نمره 90) باشد. از این رو یادگیری زبان انگلیسی در این مسیر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. بهترین شیوه برای تقویت زبان انگلیسی داوطلبان شرکت در آزمون آیمت، مطالعه منابع معتبر بویژه منابع کمبریج و همچنین شرکت در کلاس های زبان عمومی و آمادگی آزمون آیلتس است. کالج آریا دانش با بهره گیری از اساتید مجرب و متخصص و با استفاده از بهترین رفرنس های آموزشی و متد بروز دوره های آموزشی مختلفی در این راستا برگزار می کند.

 

ساختاری کلی آزمون آیمت ایتالیا براساس آخرین آزمون در سال 2023

آزمون آیمت ایتالیا آخرین بار در اکتبر 2023 در سنترهای مختلف در سراسر جهان برگزار گردید. این آزمون به شکل حضوری و کاغذی برگزار شد و متقاضیان ایرانی زیادی بویژه در سنترهای ترکیه، امارات و آذربایجان در این آزمون شرکت کردند. تعداد سوالات این آزمون براساس جدول زیر می باشد:

 

موضوع تعداد سوال
مطالعات، اطلاعات عمومی و تفکر انتقادی 9
زیست شناسی 23
شیمی 15
ریاضی و فیزیک 13
تعداد کل 60

 سرفصل های آزمون IMAT ایتالیا 2024

بخش 1 سرفصل های آزمون آیمت ایتالیا: اطلاعات عمومی و تفکر انتقادی و حل مساله

بخش اول سرفصل های آزمون آیمت ایتالیا مهارت خواندن و مطالعات، اطلاعات عمومی و هوش و منطق (تفکر انتقادی و حل مساله) داوطلبان این آزمون را ارزیابی می‌کند. چنین مهارت‌هایی برای تحصیلات آکادمیک ضروری هستند. این مهارت‌ها باعث می‌شوند تا دانش آموزان بتوانند مسائل جدید را حل کنند یا استدلال‌هایی را برای توجیه نتیجه گیری، ترویج یا دفاع از یک دیدگاه خاص ارائه دهند. سوالات این بخش آزمون، توانایی داوطلبان در تجزیه و تحلیل و درک طیف وسیعی از موضوعات فرهنگی از جمله فرهنگ ادبی، تاریخی، فلسفی، اجتماعی و سیاسی را ارزیابی می کند. علاوه بر این، متقاضیان آزمون ایمت باید قادر به تفکر انتقادی و حل مسائل، با استفاده از استدلال منطقی و قضاوت صحیح برای ارزیابی اطلاعات پیچیده باشند. توانایی تفکر انتقادی و حل مشکلات برای موفقیت نه تنها در زمینه پزشکی بلکه در بسیاری از رشته های تحصیلی دیگر حیاتی است. این بخش چالشی‌ترین بخش از آزمون آیمت به شمار می‌رود. زیرا منبع خاص و مشخصی برای سوالات این بخش وجود ندارد.

در حالت کلی سرفصل های آزمون آیمت در بخش مهارت خواندن و مطالعات و هوش و منطق مهارت‌های زیر را مورد سنجش قرار می‌دهند:

  • خلاصه کردن
  • نتیجه گیری
  • شناسایی فرضیه
  • ارزیابی تاثیر شواهد اضافی
  • تشخیص خطاهای استدلال

 

مطالعه منابع هوش و اطلاعات عمومی آزمون آیمت ایتالیا برای پاسخگویی به سوالات این بخش بسیار مفید و موثر است. این بخش در آزمون آیمت شامل 9 سوال از 60 سوال است. آزمون های آزمایشی آیمت ایتالیا ضمن تقویت ارزیابی میزان آمادگی داوطلبان، آن‌ها را با نمونه سوالات این بخش از آزمون آیمت آشنا خواهند کرد. این آزمون‌ها توسط آکادمی آریا دانش برگزار می‌شوند و شرکت در آن‌ها در افزایش شانس قبولی داوطلبان در آزمون آیمت تاثیر زیادی دارد.

 

بخش 2 سرفصل های آزمون آیمت ایتالیا: زیست شناسی

بخش دوم سرفصل های آزمون IMAT ایتالیا زیست شناسی است. سوالات بخش زیست شناسی از مباحث سلولی و مولکولی، ژنتیک، بیوشیمی، فیزیولوژی، آناتومی، ایمنی شناسی و میکروبیولوژی است. از مباحث زیر طرح می‌شود:

  • شیمی موجودات زنده: اهمیت بیولوژیکی برهمکنش‌های ضعیف مولکول های آلی موجودات زنده و عملکردهای مربوط به آن‌ها، نقش آنزیم‌ها
  • سلول به عنوان اساس زندگی: نظریه سلولی، اندازه سلول، سلول‌های پروکاریوتی و یوکاریوتی، سلول‌های حیوانی و گیاهی. ویروس‌ها، ساختار و عملکرد غشای سلولی. ساختارهای سلولی و عملکردهای خاص آنها چرخه سلولی و تقسیم سلولی، میتوز و میوز، کروموزوم‌ها و نقشه های کروموزوم، انرژی زیستی ATP، واکنش‌های ردوکس در موجودات زنده، فتوسنتز، گلیکولیز، تنفس هوازی و تخمیر.
  • تولید مثل و وراثت: تولید مثل جنسی و غیرجنسی.
  • ژنتیک مندل: قوانین مندل و کاربردها
  • ژنتیک کلاسیک: نظریه کروموزومی وراثت – الگوهای وراثت.
  • ژنتیک مولکولی: ساختار و تکثیر DNA، کد ژنتیکی، سنتز پروتئین. DNA پروکاریوتی ساختار کروموزوم یوکاریوتی ژن ها و تنظیم بیان ژن.
  • ژنتیک انسانی: انتقال تک و چند عاملی. بیماری‌های ارثی – اتوزومی مرتبط با کروموزوم X.
  • بیوتکنولوژی: فناوری DNA نوترکیب و کاربردهای آن. ارث و محیط جهش‌ها، انتخاب طبیعی و مصنوعی، نظریه‌های تکاملی،
  • آناتومی: فیزیولوژی حیوانات و انسان، بافت‌های حیوانی، آناتومی اندام‌های اصلی و عملکردها و تعاملات آن‌ها در انسان.

بخش زیست شناسی در آزمون آیمت ایتالیا شامل 23 سوال از 60 سوال موجود است و بیشترین تعداد سوال را شامل می‌شود.

بخش 3 سرفصل های امتحانی آزمون IMAT ایتالیا: شیمی

بخش سوم آزمون آیمت ایتالیا شیمی است. سوالات بخش شیمی در آزمون آیمت معمولا شامل شیمی عمومی و شیمی آلی است و به طور جزئی شامل مباحث زیر است:

  • ساختار اتمی: ذرات بنیادی؛ عدد اتمی و عدد جرمی، ایزوتوپ‌ها، ساختار الکترونیکی اتم های عناصر مختلف.
  • جدول تناوبی: عناصر گروه‌ها و دوره‌ها؛ خواص دوره ای عناصر، شعاع اتمی، پتانسیل یونیزاسیون، میل ترکیبی الکترون، ویژگی فلزی. روابط بین ساختار الکترونیکی، موقعیت در جدول تناوبی و خواص عنصر.
  • پیوند شیمیایی: پیوندهای یونی، کووالانسی و فلزی، انرژی پیوند، الکترونگاتیوی.
  • مبانی شیمی معدنی: نامگذاری و خواص اصلی ترکیبات معدنی، اکسیدها، هیدروکسیدها، اسیدها، نمک‌ها.
  • واکنش های شیمیایی و استوکیومتری: جرم اتمی و مولکولی، عدد آووگادرو، مفهوم مول و کاربرد آن، محاسبات استوکیومتری ابتدایی، تعادل واکنش‌های ساده، انواع مختلف واکنش شیمیایی.
  • محلول‌ها: خواص حلال آب، حلالیت، راه‌های اصلی بیان غلظت محلول‌ها، تعادل در محلول آبی سینتیک شیمیایی و کاتالیز.
  • اکسیداسیون و احیا: عدد اکسیداسیون، مفهوم اکسید کننده و احیا کننده، خنثی بودن و بازی بودن محلول‌های آبی، مقیاس pH، هیدرولیز، محلول‌های بافر
  • اسید و باز: مفهوم اسید و باز، اسیدیته، خنثی بودن و بازی بودن محلول های آبی، مقیاس pH، هیدرولیز و محلول های بافر را پوشش می دهد.
  • مبانی شیمی آلی: پیوند بین اتم‌های کربن و فرمول‌های خام ساختار، مفهوم ایزومریسم، هیدروکربن‌های آلیفاتیک، آلی حلقوی و آروماتیک.
  • گروه‌های عاملی: الکل‌ها، اترها، آمین‌ها، آلدئیدها، کتون‌ها، اسیدهای کربوکسیلیک، استرها، آمیدها، نامگذاری شیمیایی.

در آزمون آیمت، 15 سوال از 60 سوال موجود را مباحث شیمی شامل می شود. علاقه مندان به تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا، باید دانش بالایی در مباحث شیمی داشته باشند. از طرفی این مباحث در دو سال ابتدایی دانشگاه نیز ارائه می شود.

 

بخش 4 سرفصل های آزمون IMAT ایتالیا: فیزیک و ریاضیات

فیزیک و ریاضیات چهارمین و آخرین بخش از سرفصل های آزمون IMAT ایتالیا را تشکیل می‌دهد.

  1. سرفصل های فیزیک آزمون IMAT ایتالیا
  • اندازه گیری: معیارهای اندازه‌گیری مستقیم و غیرمستقیم، کمیت‌های بنیادی و مشتق‌شده، ابعاد فیزیکی کمیت‌ها، دانش سیستم متریک و سیستم واحدهای CGS، واحدهای اندازه‌گیری فنی (یا عملی) (ST) و سیستم بین‌المللی (SI) (نام و روابط بین بنیادی)، مضرب و مضرب فرعی (نام ها و مقادیر).
  • سینماتیک: کمیت‌های سینماتیکی، انواع مختلف حرکت با توجه خاص به حرکت یکنواخت و شتاب دهنده یکنواخت، حرکت دایره‌ای یکنواخت؛ حرکت هارمونیک (برای همه حرکات: تعریف و روابط بین کمیت‌ها).
  • پویایی شناسی: بردارها و عملیات بردار، نیروها، موقعیت نیروها در مورد یک نقطه، موقعیت لحظه‌ای یک زوج نیرو، ترکیب برداری نیروها. تعریف جرم و وزن شتاب ناشی از جاذبه، چگالی و وزن مخصوص، قانون گرانش جهانی، قانون 1، 2 و 3 حرکت، کار، انرژی جنبشی، انرژی پتانسیل، اصل بقای انرژی تکانه و حرکت. اصل بقای حرکت
  • مکانیک سیالات: فشار و واحد اندازه گیری آن، اصل ارشمیدس، اصل پاسکال قانون استویانو.
  • ترمودینامیک: دماسنج و کالری سنجی، ظرفیت حرارتی و ظرفیت حرارتی ویژه، روش‌های انتشار گرما تغییرات حالت و گرمای نهان، قوانین گاز ایده آل، قانون اول و دوم ترمودینامیک.
  • الکترواستاتیک و الکترودینامیک: قانون کولمب، میدان الکتریکی و پتانسیل، ثابت دی الکتریک، خازن‌ها، خازن ها به صورت سری و موازی، قانون اهم، اصول کیرشهوف، مقاومت و مقاومت الکتریکی، مقاومت‌های الکتریکی به صورت سری و موازی، کار، قدرت، اثر ژول، ژنراتورها، القای الکترومغناطیسی و جریان‌های متناوب، اثرات جریان‌های الکتریکی (حرارتی، شیمیایی و مغناطیسی)

 

  1. سرفصل های ریاضی آزمون IMAT ایتالیا
  • جبر و مجموعه‌های عددی: اعداد طبیعی، اعداد صحیح، اعداد گویا و حقیقی، مرتب سازی و مقایسه: مقیاس‌ها و نشانه گذاری علمی، عملیات‌ها و ویژگی‌های آن‌ها، نسبت‌ها و درصدها، توان، اعداد صحیح و گویا و ویژگی،های آن‌ها، ریشه‌ها و خواص اعداد، لگاریتم‌ها (مبنای 10 و پایه e) و ویژگی‌های آن‌ها، عبارات جبری و چند جمله‌ای، توان n‌ام بسط دوجمله‌ای، فاکتورگیری چندجمله‌ای‌ها. کسرهای جبری معادلات جبری و نامعادلات مرتبه اول و دوم، سیستم‌های معادلات.
  • عملیات‌ها: مفاهیم اساسی توابع و نمایش‌های گرافیکی آن‌ها (دامنه، کد دامنه، علامت، پیوستگی، حداکثر و حداقل، افزایش و کاهش و غیره)
  • توابع ابتدایی: توابع جبری و کسری، توابع نمایی، لگاریتمی و مثلثاتی، توابع مرکب و معکوس معادلات و نامعادلات مثلثاتی.
  • هندسه: چند ضلعی‌ها و ویژگی‌های آن‌ها، دایره و دور، اندازه گیری طول، سطوح و حجم، ایزومتریک‌ها، شباهت‌ها و هم ارزی‌ها در صفحه، مکان‌های هندسی، اندازه گیری زاویه بر حسب درجه و رادیان، سینوس، کسینوس، مماس یک زاویه، فرمول‌های مثلثاتی، سیستم مرجع دکارتی در فضا، فاصله بین دو نقطه و نقطه میانی یک قطعه، معادله خط مستقیم، شرایط خطوط موازی و عمود بر هم، فاصله یک نقطه تا یک خط. معادله دایره، سهمی، هذلولی، بیضی و نمایش آن‌ها در صفحه دکارتی. قضیه فیثاغورث،قضیه اول و دوم اقلیدس.
  • احتمال و آمار: توزیع فرکانس و نمایش گرافیکی آن‌ها، مفهوم آزمایشات و رویدادهای تصادفی، احتمال و فراوانی

در آزمون IMAT 13 سوال از 60 سوال موجود را بخش فیزیک و ریاضیات پوشش می‌دهد. برای پاسخ دهی به این 13 سوال باید تمامی سرفصل های ممکن بررسی شود.

آزمون IMAT ایتالیا 2024

راهکار موفقیت در آزمون IMAT ایتالیا

قبولی در آزمون آیمت ایتالیا مستلزم مطالعه منابع این آزمون و آگاهی از سرفصل های آزمون IMAT و همچنین بهره‌گیری از رهنمودهای اساتید و مشاوران خبره در این زمینه می‌باشد. شرکت در دوره آمادگی آزمون آیمت ایتالیا بهترین و مطمئن‌ترین روش برای کسب نمره قبولی در این آزمون بین‌المللی است. در این دوره آموزشی که توسط گروه آریا دانش برگزار می‌شود، به دانشپذیران تمامی سرفصل های سوالات آزمون IMAT ایتالیا آموزش داده می‌شود تا با دانش بالا در این آزمون حاضر شوند. کالج آریا دانش در این مسیر خدمات زیر را به متقاضیان تحصیل در ایتالیا ارائه می دهد:

 

  • مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه
  • مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی موفقیت در آزمون آیمت
  • مشاوره در زمینه انتخاب منابع آموزشی معتبر و استاندارد
  • کلاس های آمادگی آزمون IMAT به شکل حضوری و آنلاین
  • جلسات تحلیلی و بررسی آزمون های سال های قبل آیمت
  • آزمون های جامع برنامه ریزی شده در طول دوره آموزشی
  • مشاوره در زمینه ثبت نام آزمون، اخذ بورسیه و ویزای تحصیلی

 

سوالات متداول

  1. آزمون آیمت ایتالیا از چند بخش تشکیل شده؟

آزمون IMAT ایتالیا متشکل از ۴ بخش اصلی و شامل 60 سوال است. 1. اطلاعات عمومی و تفکر انتقادی و حل مساله، 2. زیست شناسی، 3. شیمی، 4. ریاضی و فیزیک

  1. چالش برانگیزترین بخش از آزمون آیمت کدام بخش است؟

بخش مهارت خواندن و مطالعات، اطلاعات عمومی و هوش و منطق چالش برانگیزترین بخش از این آزمون است.

  1. مهمترین سرفصل ‌های آزمون IMAT ایتالیا در بخش زیست شناسی کدامند؟

شیمی موجودات زنده، زیست شناسی سلولی، ساختار سلول، تولید مثل و وراثت، ژنتیک مندل، ژنتیک مولکولی، ژنتیک انسانی، بیوتکنولوژی، آناتومی و فیزیولوژی.

  1. مهمترین سرفصل های آزمون آیمت ایتالیا در بخش ریاضیات از کدام مباحث است؟

جبر و مجموعه‌های عددی، عملیات‌های ریاضی، هندسه، آمار و احتمال، توابع ابتدایی.

  1. مهمترین سرفصل های آزمون آیمت ایتالیا در بخش شیمی از کدام مباحث طرح می‌شوند؟

ترکیبات ماده، ساختار اتمی، جدول تناوبی، پیوند شیمیایی، واکنش‌های شیمیایی و استوکیومتری،  شیمی معدنی، اکسیداسیون و احیا، اسید و باز، حلال ها، سینتیک، شیمی آلی

  1. مهمترین سرفصل های آزمون IMAT ایتالیا در بخش فیزیک کدامند؟

سینماتیک، دینامیک، مکانیک سیالات، ترمودینامیک، الکترواستاتیک، الکترودینامیک

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا