021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
4.9/5 - (12 امتیاز)

راهنمای جامع تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا 2024 | شرایط و مدارک

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

فهرست مطالب

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا 2024

رشته دندانپزشکی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در میان رشته‌های دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی است. کسب موقعیت اجتماعی و درآمد بالا از جمله مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در این رشته محسوب می‌شود. به دلیل پرمتقاضی بودن رشته دندانپزشکی رقابت زیادی برای ورود به این رشته در دانشگاه ها وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود تصمیم به مهاجرت تحصیلی می‌گیرند. ایتالیا مقصد بسیاری از این دانشجویان ایرانی است. در این مقاله درباره‌ مزایای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا، شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا و هزینه‌ها و بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دندانپزشکی ایتالیا صحبت خواهیم نمود.

آزمون آیمت

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

همانطور که گفته شد به دلیل محدودیت‌های دانشگاه‌های داخلی بسیاری از علاقه‌مندان به رشته دندانپزشکی برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود اقدام به کسب پذیرش از دانشگاه‌های معتبر خارجی می‌نمایند‌. دانشگاه‌های معتبر کشور ایتالیا را می‌توان از جمله پرطرفدارترین دانشگاه مقصد برای دانشجویان بین‌المللی و به ویژه دانشجویان ایرانی دانست. زیرا تحصیل در این کشور از مزایای زیادی برخوردار است. مهم‌ترین مزایای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا عبارتند از:

  • هزینه مناسب تحصیل نسبت به سایر کشورها
  • معتبر بودن مدرک دانشگاه‌های ایتالیا در ایران
  • پذیرش نسبتا آسان در رشته دندانپزشکی در ایتالیا
  • شانس بالای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا
  • امکان اشتغال و دریافت اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی
  • دریافت ویزای تحصیلی شینگن
  • کیفیت بالای زندگی در ایتالیا
  • امکان تحصیل به زبان ایتالیایی و زبان انگلیسی

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا  

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی

بهترین دانشگاه‌های کشور ایتالیا برای تحصیل در رشته دندانپزشکی به زبان ایتالیایی شامل موارد زیر است:

  • دانشگاه ساپینزا: دانشگاه ساپینزا در شهر رم واقع شده است. این دانشگاه معتبر و قدیمی در رشته دندانپزشکی به زبان ایتالیایی اقدام به پذیرش دانشجویان بین‌المللی می‌نماید.
  • دانشگاه پادوا: دانشگاه واقع شده در شهر پادووا یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل دندانپزشکی به زبان ایتالیایی است. شهریه تحصیل در این دانشگاه (حدود 3000 یورو) علیرغم اعتبار زیاد مدرک آن بسیار مناسب است.
  • دانشگاه تورین: دانشگاه تورین یکی از ۵ دانشگاه برتر کشور ایتالیاست. پذیرش در رشته دندانپزشکی این دانشگاه مشروط به کسب نمره قبولی در آزمون ورودی است.
  • دانشگاه میلان: دانشگاه میلان بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه ایتالیا به شمار می‌رود. امکان اخذ پذیرش رشته دندانپزشکی به زبان ایتالیایی این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد.
  • دانشگاه فلورانس: این دانشگاه در شهر فلورانس ایتالیا قرار دارد. در این دانشگاه بزرگ رشته‌های زیادی به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی تدریس می‌شود. اما رشته دندانپزشکی در این دانشگاه تنها به زبان ایتالیایی ارائه می‌گردد.
  • دانشگاه باری ایتالیا: این دانشگاه در شهر باری قرار دارد و در رنکینگ بین‌المللی یکی از 1000 دانشگاه برتر جهان است. در این دانشگاه رشته‌های مختلف تحصیلی به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی عرضه می‌شوند.
  • دانشگاه پاویا: دانشگاه پاویا یکی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا محسوب می‌شود. این دانشگاه در رتبه بندی شانگهای در رده 500-401 قرار دارد.
  • دانشگاه مسینا: این دانشگاه در شهر مسینا یکی از قدیمی‌ترین و به نام‌ترین دانشگاه‌ها در این کشور است. این دانشگاه دارای 12 دانشکده مختلف و تنوع بالایی از رشته‌های تحصیلی است.
  • دانشگاه سیه‌نا: این دانشگاه در شهر سیه‌نا قرار داشته و یکی از دانشگاه‌های قدیمی ایتالیاست. دانشگاه سیه نا ایتالیا در سال 2020 رتبه 705-701 را در رتبه‌بندی معتبر QS به خود اختصاص داده است.
  • دانشگاه توروگاتا: این دانشگاه در شهر رم قرار دارد و به عنوان دومین دانشگاه ایتالیا شناخته می‌شود. دانشگاه توروگاتا در رتبه بندی شانگهای دارای رتبه 401 و در رتبه بندی QS دارای رتبه 320 است.

 

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

امکان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دانشجویان برای انتخاب کشور و دانشگاه مقصد است. زیرا یادگیری کامل و تسلط بر زبان ایتالیایی نیازمند صرف وقت و هزینه بسیاری است. دانشگاه سیه نا و دانشگاه ساپینزا در شهر رم تنها دانشگاه های در کشور ایتالیا هستند که امکان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی در آن ها وجود دارد.

  • دانشگاه سیه نا واقع شده در شهر سیه‌نا و متشکل از 14 دانشکده است. شهریه این دانشگاه برای تحصیل به زبان انگلیسی بین 1000 تا 4000 یورو متغیر است. همچنین شانس دریافت بورسیه تحصیلی این دانشگاه برای تحصیل در رشته دندانپزشکی نیز وجود دارد.
  • دانشگاه ساپینزا: واقع شده در شهر رم بوده و از اعتبار بالایی در ایتالیا برخوردار است. این دانشگاه از سال 2022 شروع به پذیرش دانشجوی رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی کرده است.

 

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

شرط اصلی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور ایتالیا داشتن مدرک دیپلم 12 ساله است. یعنی متقاضی در ایران 12 سال تحصیلی را به پایان رسانده باشد و دیپلم و پیش دانشگاهی در رشته علوم تجربی و یا ریاضی و فیزیک کسب کرده باشد. همچنین برای کسب پذیرش دندانپزشکی در ایتالیا قبولی در آزمون آیمت ایتالیا ضروری است. با این وجود به دلیل وجود رقابت زیاد برای اخذ پذیرش رشته دندانپزشکی در ایتالیا ارائه مدرک زبان بین‌المللی از جمله مدرک آیلتس، تافل یا دولینگو از دانشجویان درخواست می شود.

قبولی در آزمون آیمت ایتالیا مستلزم تسلط کامل بر مباحث این آزمون و همچنین آشنایی با نمونه سوالات آن است. بهترین روش برای بدست آوردن این تسلط، شرکت در دوره آزمون آیمت در ایران است. این دوره توسط اساتید بین‌المللی در کالج آریا دانش برگزار می‌شود. برای کسب حداقل نمره لازم در آزمون زبان انگلیسی نیز می‌توانید در دوره آمادگی آزمون آیلتس – IELTS یا دوره آمادگی آزمون دولینگو – Duolingo  شرکت کنید. این دوره‌ها بهترین شیوه برای کسب تسلط لازم بر زبان انگلیسی و یادگیری 4 مهارت اصلی، یعنی خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن است. به طور کلی می توان گفت تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی  به 3 شرط مهم نیاز دارد:

1.داشتن مدرک دیپلم در ایران (تحصیل 12 ساله)

  1. داشتن یکی از مدارک زبان انگلیسی (تافل، آیلتس و یا دولینگو)
  2. موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا – آزمون آیمت

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

مدارک ضروری برای دریافت پذیرش رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های ایتالیا عبارتند از:

  • اصل و ترجمه رسمی گذرنامه معتبر
  • عکس زمینه سفید پاسپورتی
  • اصل و ترجمه رسمی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • اصل و ترجمه رسمی ریزنمرات
  • ارائه انگیزه‌نامه
  • مدرک قبولی در آزمون IMAT
  • مدرک زبان (آیلتس با حداقل نمره ۶ و تافل با حداقل نمره۷۸) برای تحصیل به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان ایتالیایی معتبر برای متقاضیان تحصیل دندانپزشکی به این زبان (آزمون CILS یا CELI)

 

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا شامل هزینه‌های زندگی روزمره دانشجویان از جمله تغذیه، مسکن، حمل و نقل، پوشاک و … و شهریه دانشگاه است. هزینه زندگی در شهرهای مختلف کشور ایتالیا متفاوت است. شهر میلان را می‌توان گران‌ترین و شهرهای ناپل و سیسیل را می‌توان ارزان‌ترین شهرها برای تحصیل در ایتالیا دانست. در شهر میلان متوسط هزینه‌های زندگی ماهانه در حدود 700 یورو و در شهرهای ناپل و سیسیل این هزینه در حدود 500 یورو است. شهریه دندانپزشکی ایتالیا بین 1000 تا 4000 یورو متغیر است. دانشگاه‌های دولتی کشور ایتالیا نسبت به دانشگاه‌های خصوصی در این کشور شهریه مناسب‌تری دارند.

 

موفقیت در اخذ پذیرش رشته دندانپزشکی در ایتالیا

انتخاب کشور و دانشگاه مناسب برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی نقش تعیین کننده‌ای در شانس موفقیت افراد برای دریافت پذیرش دانشگاه دارد‌. همچنین اطلاع دقیق و کامل از شرایط پذیرش دانشگاه‌های مقصد برای داشتن یک انتخاب مناسب ضروری است. به همین دلیل لازم است قبل از هرگونه اقدام برای دریافت پذیرش در رشته دندانپزشکی از مشاوره تخصصی کارشناسان در این زمینه بهره‌مند شوید. برای استفاده از مشاوره رایگان کارشناسان آریا دانش کافیست درخواست مشاوره رایگان را تکمیل و منتظر تماس کارشناسان آریا دانش باشید.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

سوالات متداول

  1. آیا امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله. رشته دندانپزشکی به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی در دانشگاه‌های معتبر این کشور ارائه می‌شود.

  1. هزینه تحصیل دندانپزشکی در کشور ایتالیا چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور ایتالیا بین 1000 تا 5000 یورو در سال است.

  1. آیا با دیپلم غیرمرتبط (ریاضی و انسانی) نیز می‌توان در آزمون ورودی دندانپزشکی دانشگاه‌های ایتالیا شرکت کرد؟

بله. با داشتن مدرک ۱۲ ساله دیپلم، اعم از مرتبط و غیرمرتبط می‌توان در آزمون ورودی دندانپزشکی ایتالیا شرکت کرد.

  1. آیا پذیرش در رشته دندانپزشکی در ایتالیا نیازمند شرایط سنی خاصی است؟

خیر. شرایط سنی از جمله شرایط اصلی پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا نیست.

  1. بهترین دانشگاه های ایتالیا جهت تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی کدامند؟

دانشگاه سیه نا و ساپینزا تنها گزینه ها جهت تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا هستند.

  1. آیا امکان دریافت بورسیه برای تحصیل دندانپزشکی در کشور ایتالیا وجود دارد؟

بله. در کشور ایتالیا بورسیه‌های متنوعی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. دانشجویان ایرانی شانس زیادی برای دریافت بورسیه تحصیلی رشته دندانپزشکی در این کشور دارند.

  1. آیا امکان کار در حین تحصیل در کشور ایتالیا وجود دارد؟

بله. معمولا به دانشجویان اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته داده می‌شود.

  1. طول دوران تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا چقدر است؟

تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا 5 الی 6 سال به طول می‌انجامد.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا