021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (13 امتیاز)

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

1--تحصیل-پزشکی-در-مجارستان

فهرست مطالب

علاقمندی به تحصیل در رشته پزشکی دلایل بسیاری دارد، از امنیت شغلی گرفته تا انگیزه های انسان دوستانه. صرفا داشتن این انگیزه ها و اهداف از سختی های مسیر برای متقاضیان رشته پزشکی نمی کاهد و بهتر است پیش از هر اقدامی مسیر و امکاناتی را که به این هدف منتهی می شوند به طور کامل بررسی کرد. در سال های اخیر یکی از مسیرهایی که متقاضیان رشته پزشکی را به هدفشان نزدیک تر کرده و به رویای شان جامۀ عمل پوشانده، تحصیل پزشکی در مجارستان است. موقعیت کلی این کشور به طور جامع در موضوع شرایط زندگی در مجارستان بررسی شده است و اما نکته ای که اهمیت دارد شرایطی است که مجارستان برای متقاضیان رشته پزشکی فراهم کرده است.  جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان همراه ما باشید.

 مجارستان عروسی در قلب اروپاست

کشور مجارستان (Hungary) در قلب اروپا واقع شده است. مساحتی بیش از 90 هزار کیلومتر مربع دارد و جمعیتی بیش از 10 میلیون نفر در این کشور زیبا زندگی می کنند. مجارستان به واسطۀ جاذبه های دیدنی بسیار و معماری چشم نوازش، عروس کشورهای اروپا لقب گرفته است و بر اساس آمارهای ارائه شده در سطح جهانی یکی از 30 کشور پربازدید جهان  به حساب می آید. بوداپست، پایتخت مجارستان است و سه شهر مهم دیگر این کشور سگد، دبرسن و پچ نام دارند. زبان رسمی در این کشور مجاری است و اهالی این کشور اکثرا مسیحی کاتولیک هستند. واحد پول در این کشور توریستی فورینت است که امکان دارد در سال های دیگر به یورو تغییر یابد.

تحصیل پزشکی در مجارستان مسیری هموار در اروپا برای متقاضیان پزشکی است

مجارستان مهد برترین دانشگاه های پزشکی در اروپاست و در سال های اخیر جایگاه ویژه ای در میان متقاضیان پزشکی در ایران یافته است. رقابت تنگاتنگ کنکور در ایران و نتایج غیر قابل پیش بینی و زمان گزافی که متقاضیان برای قبولی در رشته پزشکی هزینه می کنند، آن ها را به سمت راه های تازه تری سوق می دهد. تحصیل پزشکی در خارج از کشور یکی از این راه هاست که خیلی اوقات در مقابل اعتبار و امتیازاتی که هر دانشجو به دست می آورد سختی های این مسیر هموار می شود. کشور مجارستان در سال های اخیر راهگشای بسیاری از متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی بوده است. تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع دانشگاهی، هزینه پایین برای زندگی در مجارستان و شهریه منطقی تحصیلی در مقابل کیفیت بالا و منطبق با استانداردهای آموزشی اروپا، امکان ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر از دلایل عمده برای این تقاضا و خوش نامی است. عدم محدودیت سنی در گرفتن پذیرش و امکان معادل سازی تحصیلی در تمام مقاطع نیز از ویژگی های پر اهمیت تحصیل در مجارستان است. قطعا با بررسی مبسوط فاکتورهایی که گفته شد این مسیر به نسبت هموار را بهتر خواهید شناخت. در سال های گذشته نیز کشور تحصیل پزشکی در مجارستان از مسیر های اصلی تحصیل پزشکی در خارج از کشور بوده است.

کشور مجارستان

شرایط کلی تحصیل پزشکی در مجارستان قابل تامل است

برای تحصیل پزشکی مجارستان، متقاضی این رشته موظف به گذراندن دوره پری مدیکال یا پیش پزشکی است که یک سال به طول می انجامد. پس از گذراندن این دوره در کالج و کسب دیپلم بین المللی پر مدیکال، متقاضیان باید برای پذیرش در رشته پزشکی مجارستان باید در آزمون ورودی شرکت کنند و پس از قبولی و پذیرش در این مرحله وارد دانشگاه پزشکی خواهند شد. دانشگاه های پزشکی مجارستان برای تحصیل در رشته پزشکی طرح درسی 6 ساله دارند که این دوره بدون احتساب دوره پیش پزشکی یا پری مدیکال است. دروس عمومی پزشکی در دو سال اول تدریس می شوند و از سال سوم دروس تخصصی در لیست آموزش قرار می گیرند. این دوره شش ساله با یک سال دوره انترنی و سپری کردن زمانی معادل 37 هفته به طور چرخشی در بیمارستان و گذراندن طرح به پایان می رسد و دانشجو موفق به دریافت مدرک M.D خواهد شد که در ایران همان مدرک فارغ التحصیلی در رشته پزشکی محسوب می شود. شرایط ادامه تحصیل برای دانشجویان مقطع ارشد و دکترا نیز تنها با معادل سازی واحد ها و ارائه مدرک قابل ترجمه از دانشگاه های مورد تائید در کشور مجارستان مهیاست.

 توجه! توجه! دانشگاهی را در نظر بگیرید که مورد تائید وزارت بهداشت است

برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی مجارستان انتخاب های متفاوتی خواهید داشت که هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد. در اصل سختی و آسانی شرایط در پذیرش شما بیشتر به یک عامل بستگی دارد و آن شرایط دانشگاهی است که شما برای پذیرش در آن اقدام خواهید کرد. به طور مثال ممکن است دانشگاه مورد نظر شما دولتی یا خصوصی باشد و باید این را بدانید که گرفتن پذیرش از دانشگاه دولتی سخت تر است اما روی دانشگاه خصوصی به راحتی می توانید حساب باز کنید. اما لطفا این نکته را در نظر بگیرید که داشتن یک ویژگی برای دانشگاه انتخابی شما ضروری است: حتما دانشگاهی را انتخاب کنید که مورد تائید وزارت بهداشت باشد. سالانه وزارت بهداشت ایران دانشگاه های کشورهای مختلف را بررسی کرد و لیستی از دانشگاه های مورد تائید خود ارائه می دهد. با توجه به اهمیت این موضوع، علاقه مندان به تحصیل پزشکی در خارج از کشور، باید لیست مورد تائید را بررسی نمایند.

پزشکی در مجارستان

دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت جهت تحصیل پزشکی در مجارستان کدامند؟

دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت در مجارستان تعداد قابل قبولی است و متقاضیان برای گرفتن پذیرش پیش از هر ارزیابی ای باید این نکته بسیار مهم را در نظر بگیرند.

دانشگاه سگد (University of szeged)

دانشگاه سگد بالاترین رتبه را به لحاظ علمی در میان دانشگاه های کشور مجارستان دارد. این دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر جهان رتبه 200 را از آن خود کرده است و در این لیست می درخشد. دانشگاه سگد از جمله دانشگاه های شناخته شده در بین ایرانیان جهت تحصیل پزشکی در مجارستان است.

دانشگاه سملوایز (Semmelwies university)

دانشگاه سملوایز قدمتی 400 ساله دارد و از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های کشور مجارستان در شهر بوداپست است. این دانشگاه هر ساله پذیرای تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین المللی بوده و به لحاظ علمی از اعتبار و رتبه حائز اهمیتی برخوردار است. دانشگا پزشکی سملوایز اولین مقصد ایرانیان جهت تحصیل پزشکی مجارستان است.

دانشگاه پچ (University of Pecs)

دانشگاه علوم پزشکی پچ با 642 سال قدمت قدیمی ترین دانشگاه مجارستان است که در مرکز شهر پج واقع شده است. اساتید این دانشگاه همگی از مجربترین اساتید دانشگاه های ایالات متحده و کانادا هستند و متقاضیان در صورت اتمام تحصیل در این دانشگاه می توانند برای گرفتن برد پزشکی خود در دانشگاه های ایالات متحده و کانادا درخواست آزمون بدهند.

دانشگاه دبرسن (University of Debrecen)

دانشگاه دبرسن در شهر دبرسن است که در شرق کشور مجارستان واقع شده. این دانشگاه  دوره های آمادگی زبان انگلیسی ارائه می دهد و در چند رشته که یکی از آن ها پزشکی است رتبه 300 را در سطح جهانی کسب کرده است.

دانشگاه اوتووس لونارد (Eotvos Lonard) و دانشگاه کاروینوس بوداپست (Corvinus University of Budapest) نیز مورد تائید وزارت بهداشت بوده و بهتر است به عنوان گزینه های بعدی به آن ها توجه داشته باشید.

شرایط تحصیل پزشکی مجارستان

خودتان را برای آزمون ورودی جهت پذیرش پزشکی مجارستان آماده کنید!

در دانشگاه های پزشکی مجارستان متقاضیان رشته های علوم پزشکی ملزم به قبولی در آزمون ورودی هستند. این آزمون از دو بخش تشکیل شده است: کتبی و شفاهی. آزمون کتبی در قالب سوالاتی چند گزینه ای، تشریحی و محاسباتی صورت خواهد گرفت. لازم است بدانید که سوالات این آزمون ها از درس های زیست شناسی سلولی و مولکولی، آناتومی، فیزیولوژی، شیمی و انگلیسی طرح می شوند و هر دو آزمون کتبی و شفاهی به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد. در آزمون شفاهی تمرکز بر روی توانایی دانشجو در معاشرت و برقراری ارتباط با دیگران به زبان انگلیسی است و همین طور نگرش حرفه ای متقاضی نیز برای تحصیل در رشته پزشکی ارزیابی خواهد شد. اگر متقاضی نتواند در آزمون ها نمره خوبی به دست آورد و یا به سطحی قابل قبول برای پذیرش در رشته پزشکی برسد، ملزم به گذراندن دوره هایی برای کسب مهارت بیشتر در دروس پایه است و درحقیقت یک سری دروس پیش نیاز برای او تعریف می شود که گذراندن آن ها و کسب نمره قبولی برای پذیرش در مقاطع اصلی قطعی و ضروری است.

بهتر است این مهم را بدانید که برای متقاضیانی که در کشور مبدا مدرک گرفته اند و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر متقاضی پذیرش در دانشگاه های پزشکی مجارستان هستند شرایط آزمون کمی متفاوت است. در این موارد دانشجو  با در نظر گرفتن مدرکی که به دانشگاه ارائه می دهد و تنها شرکت در مصاحبه ای نه چندان سخت قادر است پذیرش بگیرد. در مواردی هم که ریز نمرات دانشجو برای دانشگاه قابل قبول نباشد، ممکن است ملزم به گذراندن تنها  بخشی از آزمون اصلی شود.

اگر برای شرکت در آزمون ورودی آمادگی ندارید، با گذراندن دوره های پیش پزشکی به قبولی امیدوار باشید!

اگر برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان در رشته پزشکی آمادگی ندارید یا برای تان مهم است که از بهترین دانشگاه ها در این کشور پذیرش بگیرید، بهتر است پیش از آزمون، به گذراندن دوره های پری مدیکال یا پیش پزشکی فکر کنید. بعضی از کالج های مجارستان امکان برگزاری دوره های  «پیش پزشکی»  یا (پری مدیکال – Pre Medical) را دارند و هدف از برگزاری این دوره ها آماده سازی متقاضی پزشکی و آشنایی بیشتر آن ها با مفاهیم پزشکی پایه است که در مسیر تحصیل در رشته پزشکی به این مفاهیم نیازمندید. دوره های پیش پزشکی محتوایی غنی از درس های زیست شناسی، شیمی، فیزیولوژی، آناتومی و زبان انگلیسی عمومی و تخصصی را به متقاضیان رشته پزشکی ارائه می دهند. برای تحصیل در دوره پیش پزشکی در مجارستان مبلغی  معادل 7000 تا 8000 یورو باید هزینه کنید. پس از پایان دوره های پیش پزشکی در مجارستان متقاضیان برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان آماده می شوند و پس از قبولی در آزمون نهایی امکان ثبت نام رسمی در دانشگاه های پزشکی برای ایشان فراهم خواهد شد.

دانشگاه-سملوایز-مجارستان

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان منطقی و قابل قبول است.

حتما تا این قسمت مقاله دائم به این فکر کرده اید که برای این امکانات چقدر باید بپردازید. بهتر است بدانید که مجارستان با اینکه در اروپا واقع شده است اما برآورد هزینه های تحصیلی در این کشور بسیار منطقی و مقرون به صرفه است. حتی گاهی می شود ادعا کرد که هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان به نسبت باقی دانشگاه های اروپایی بسیار پایین تر است. هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی و بین المللی از 1200 تا 7000 یورو در هر ترم، بسته به رشته تحصیلی شان متغییر است. اما متقاضیان رشته پزشکی مجارستان باید سالیانه مبلغی را معادل 11000 تا 14000 یورو برای تحصیل و شهریه دانشگاه جهت تحصیل پزشکی در مجارستان کنار بگذارد. یک امکان درخشان دیگر هم در این کشور ممکن است به دست بیاورید و آن گرفتن بورسیه تحصیلی و امکان ادامه تحصیل رایگان است. این امکان از همان ابتدای تحصیل امکان پذیر نخواهد بود، اما اگر در همان ترم های اول نمره های ممتازی کسب کنید این امکان برای شما فراهم خواهد شد که درخواست بورسیه بدهید و پس از بررسی، تائید و پذیرش بورسیه توسط دانشگاه مورد نظر، هزینه تحصیلات رایگان می گردد.

هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان هم فاکتور مهم و امتیاز قابل توجهی است.

طبق بررسی های انجام شده هزینه زندگی در مجارستان به طور کلی 10 درصد از زندگی در ایران گران تر است. اما امکانات با کیفیتی که ساکنان از آن برخوردار می شوند این درصد ناچیز را توجیه می کند. یک نکته غافلگیر کننده هم هست. بخش مهمی از هزینه سالانه هر فرد در کشور ما به مسکن و محل اقامتش اختصاص دارد و نکته غافلگیر کننده همین جاست که هزینه مسکن در مجارستان بین 20 تا 30 درصد از ایران ارزان تر است. در کنار این مسئله هر دانشجو می تواند درخواست خوابگاه کند و خوابگاه هایی که در کشور مجارستان در اختیار دانشجویان می گذارند، از امنیت بالایی برخوردار بوده و آن ها را از هزینه مسکن خلاص می کند. از طرفی امکانات شایسته ای مانند امکان و جواز کار دانشجویی و رایگان بودن ویزای تحصیلی برای جذب دانشجویان بین المللی می تواند از هزینه های سالانه متقاضیان بکاهد.  هر دانشجو در صورت عقد قرار داد کاری می تواند به شرط لطمه نخوردن به روند تحصیلی اش هفته ای بیست ساعت کار کند. خدمات پزشکی نیز با بیمه دانشجویی پوشش داده می شود.

پزشکی-مجارستان

در آخر بهتر است بدانید که فارغ التحصیلان رشته پزشکی مجارستان که موفق به اتمام دوره پزشکی در کشور مجارستان می شوند، می توانند درخواست اقامت دائم در این کشور را ارائه بدهند و کشور مجارستان در این مورد انعطاف بسیاری داشته و رویکرد مهاجر پذیری دارد.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا