021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (25 امتیاز)

تحصیل پزشکی در ترکیه 2024

تحصیل پزشکی در ترکیه

فهرست مطالب

رشته پزشکی جزء 5 رشته پر طرفدار دانشگاهی در کشورهای مختلف است. این رشته در بین ایرانیان بویژه متقاضیان رشته تجربی گزینه اول تحصیل در دانشگاه است. به واسطه سختی پذیرش پزشکی در دانشگاه‌های داخلی، مهاجرت تحصیلی و تحصیل پزشکی در خارج از کشور گزینه دوم بسیاری از متقاضیان است. در بین کشورهای مختلف، در سال های اخیر کشور ترکیه جزء مقاصد اصلی برای تحصیل پزشکی بوده است. به واسطه نزدیکی به ایران و هزینه های پایین تحصیل و زندگی این کشور مقصد مناسبی است. در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه، هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه و سیستم پذیرش تحصیل پزشکی در ترکیه و بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه می‌پردازیم.

ویژگی های شاخص کشور ترکیه

کشور ترکیه در همسایگی کشور ایران و دارای قدمتی طولانی است. بخش اعظمی از کشور ترکیه، واقع در آسیا است. این کشور، علاوه بر زیبا و خوش آب و هوا بودن، کشوری با امنیت بالا نیز هست. بخش آسیایی ترکیه که بسیار بزرگ تر از بخش اروپایی بوده، شامل آناتولی و قسمتی از شمال غرب قاره آسیا و حتی خاور میانه است. منطقه بسیار کوچکی از جنوب شرق اروپا جز کشور ترکیه است. جمعیتی بالغ بر 80 میلیون، ساکنین کشور ترکیه را تشکیل می دهند. دین اکثریت مردم ترکیه اسلام است و تابع مذهب سنی هستند. هم چنین فرهنگ مردم ترکیه بسیار با ایران نزدیک است.

ترکیه، کشوری صنعتی و اقتصادی است که در سال های گذشته از لحاظ گردشگری با رشد اقتصادی خوبی مواجه بوده است. ترکیه همینطور از لحاظ کشاورزی پیشرفت چشمگیری داشته است. توسعه صنعتی و اقتصادی، وجود فرهنگ نزدیک به ایران، هزینه تحصیلات مناسب و در عین حال تحصیلات با سطح کیفی بالا باعث شده تا دانشجویان به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه ترغیب شوند.

مزایای تحصیل در ترکیه

بر اساس آمارهای اخیر، کشور ترکیه در کنار کشورهای کانادا، مجارستان، آلمان و انگلستان مقصد بسیاری برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی بوده است. از جمله دلایل تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • عدم نیاز ایرانی ها به ویزا برای ورود و تحصیل در ترکیه
  • مسافت نزدیک با ایران برای رفت و آمد خانواده با دانشجو
  • شهریه پایینتحصیل در ترکیه در دانشگاه های دولتی
  • اعتبار علمی و مدارک دانشگاهی ترکیه از منظر وزارت بهداشت ایران
  • وجود تعداد زیادی دانشگاه بین المللی مورد تایید در ترکیه
  • اخذ کارت بین المللی پزشکی بعد از پایان تحصیلات
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه
  • دارا بودن شرایط اخذ بورسیه های مختلف و کمک هزینه برای اقامت و تحصیل در ترکیه
  • هزینه پائین تحصیل و زندگی در ترکیه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی
  • وجود تعداد زیادی دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در رشته های پزشکی در ترکیه

یکی دیگر از دلایل محبوبیت تحصیل پزشکی در ترکیه، این است که دانشجویان حق کار همراه با تحصیل در این کشور دارند (بویژه کسانی که آشنا به زبان ترکی هستند). دانشجویان پس از فارغ التحصیلی حق اقامت یک ساله برای یافتن شغل دارند. علاوه بر اینها، دانشجویان پس از اتمام دوره پزشکی در صورتی که خواستار کار و زندگی در کشور ترکیه باشند، می توانند اقامت دائم دریافت کنند.

تحصیل پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

همه ساله مهاجران تحصیلی زیادی از ایران برای تحصیل پزشکی در ترکیه به این کشور سفر می کنند. تحصیل پزشکی در کشور ترکیه، جز بهترین رشته های تحصیلی برای دانشجویان ایرانی علاقه مند به تحصیل پزشکی در اروپا است. دانشجویان بین المللی بسیاری، به دلیل سطح کیفی تحصیلی بالا، به کشور ترکیه مهاجرت می کنند. از بین دانشجویان بین المللی ترکیه، ملیت بسیاری از آنها ایرانی است.

تحصیل رشته پزشکی در ترکیه، مدت 6 سال طول می کشد. سال های نخست شامل یادگیری اصول پزشکی، ساختار و آناتومی بدن و تحقیقات آزمایشگاهی می شود. نیمه دوم تحصیلات پزشکی شامل تشخیص بیماری ها و بخش بالینی می شود و در مرحله بعد روی معالجه تمرکز می کند. مرحله  انتهایی و اواخر تحصیل پزشکی در ترکیه، دانشجو به صورت کارآموز با پزشک در بیمارستان ها و مراکز درمانی همکاری می کند. رشته دندانپزشکی در ترکیه و همچنین داروسازی در ترکیه نیز 5 سال به طول می‌انجامد. جهت تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه دو مسیر برای متقاضیان بین المللی وجود دارد. یک مسیر تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان ترکی است و دیگر تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی. در ادامه به این موضوع پرداخته می شود.

  • تحصیل پزشکی در ترکیه در از طریق آزمون YOS

متقاضیان ایرانی علاقه مند به تحصیل پزشکی ترکیه به زبان ترکی باید در آزمون یوس – YOS شرکت کنند. این آزمون مخصوص متقاضیان بین‌المللی است و هر دانشگاه آزمون یوس مربوط به خود را برگزار می‌کند. ریاضیات، هندسه و هوش سه مبحث این آزمون هستند. متقاضیان باید سطح زبان ترکی خوبی داشته باشند یا مدرک زبان تومر ترکی کسب کنند. برای قبولی پزشکی ترکیه باید نمره بالای 95 از 100 آزمون یوس کسب نمود. شناخت کافی و مطالعه منابع برتر آزمون یوس می‌تواند در موفقیت در این آزمون بسیار موثر باشد. زبان آزمون یوس به دو زبان انگلیسی و ترکی بوده و قسمت زبان ترکی این آزمون شامل آزمون از سطح تسلط به زبان ترکی نیز می‌شود. آزمون از سطح تسلط به زبان ترکی زمانی کاربرد دارد که دانشجو بخواهد به زبان ترکی تحصیل کند. برای علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی، شرکت در آزمون یوس انگلیسی و قبولی در آن ضروری است.

-تحصیل پزشکی در ترکیه از طریق آزمون SAT

آزمون دیگری نیز مورد پذیرش بعضی از دانشگاه های پزشکی ترکیه است که آزمون SAT نام دارد. این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می شود. ریاضیات و زبان انگلیسی دو مبحث آزمون اس ای تی جنرال هستند. متقاضیانی که به دنبال تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی هستند معمولا از طریق این آزمون اقدام می‌کنند. معمولا نمره بالای 1350 یا 1400 از نمره کل 1600 برای پذیرش پزشکی کشور ترکیه مورد نیاز است. مطالعه بهترین منابع آزمون SAT برای موفقیت در این آزمون پیشنهاد می‌شود.

برخی از دانشگاه ها علاوه بر موفقیت در این آزمون، آزمون مصاحبه هم دارند. از این رو داشتن مدرک زبان آیلتس و یا تافل برای پذیرش تحصیل پزشکی در ترکیه پیشنهاد می‌شود. برای موفقیت در آزمون‌های زبان بین‌المللی می‌توان از دوره آمادگی آزمون آیلتس – IELTS استفاده کرد.

آزمون ست معمولا در مراکز مختلف ترکیه بویژه در مراکز آموزشی شهر آنکارا برگزار می‌شود. این آزمون حداقل 5 بار در سال برگزار می‌شود و مدرک آن تا 2 سال اعتبار دارد. همچنین دانشجو پزشکی ترکیه باید در نظر داشته باشد که از سال سوم، با بیماران رو در رو ارتباط دارد؛ بنابراین باید به زبان ترکی نیز مسلط شود. با اینکه آموختن زبان ترکی دشوار نیست ولی می‌توان دانشگاه‌های ترکیه که تمام دوره‌های آموزش پزشکی در آنها به زبان انگلیسی است، را برگزید.

  • تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون ورودی

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون ورودی نیز وجود دارد. این امکان در ترکیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که برخی از آن ها نیز مورد تائید ایران هستند، بدون آزمون ورودی اقدام به پذیرش پزشکی دارند. معمولا این دانشگاه ها شهریه محور بوده و مبلغ بالای 15 هزار دلار در سال شهریه آن‌ها است. جهت پذیرش پزشکی این دانشگاه ها، ارسال مدارک تحصیلی الزامی است.

 

مراحل اخذ پذیرش جهت تحصیل پزشکی در ترکیه

در ادامه به مهمترین مراحل جهت اخذ پذیرش دانشگاه جهت تحصیل پزشکی در ترکیه می پردازیم:

  • به پایان رساندن دوره متوسطه و دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • شرکت در آزمون یوس و قبولی در این آزمون با نمره مورد قبول برای دریافت پذیرش
  • شرکت در در دوره 1 ساله زبان ترکی TOMER
  • شرکت در آزمون SAT و کسب حد نصاب نمره به همراه مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 برای دانشجویانی متقاضی تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

هزینه زندگی و تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه ها در کشور ترکیه نیز همانند دیگر کشورها به کیفیت زندگی و حدود مخارج و همچنین شهر محل زندگی بستگی دارد. هزینه اقامت و زندگی در کشور ترکیه تقریبا مانند هزینه‌ها در ایران است. ماهیانه 200 تا 250 دلار هزینه اقامت در صورت استفاده از خوابگاه مشترک در کشور ترکیه است. اگر بخواهید آپارتمان مستقل اجاره کنید این مبلغ به 350 الی 400 دلار بسته به محل کرایه منزل می‌رسد.

هزینه حمل و نقل در ترکیه تا حدی به نسبت دیگر کشورها بیشتر است ولی دانشجویان در ترکیه برای حمل و نقل شامل تخفیفات ویژه می‌شوند. هزینه‌های زندگی و خوراک در ترکیه مبلغی در حدود 250 تا 300 دلار است. هزینه‌های درمان نیز برای دانشجویان با استفاده از بیمه تحصیلی تقریبا مجانی است. همانطور که می‌دانید، هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه به صورت ترمی محاسبه می‌شود. مبلغ شهریه حدودا 3000 تا 5000 برای دانشگاه‌های دولتی و تا 15000 دلار برای دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه است که برای هر ترم متفاوت است.

در ترکیه اینکه به زبان ترکی مسلط باشید، روی هزینه‌های کلی ماهانه شما تاثیر به سزایی دارد. همچنین در شهرهای کوچک هزینه‌ها به مراتب پایین تر از شهرهای بزرگتر است. ولی به صورت کلی در مقایسه با دیگر کشور‌های اروپایی، ترکیه بسیار مقرون به صرفه‌تر و مناسب‌تر است. هزینه تحصیل و زندگی در شهر آنکار که یک شهر دانشجویی در ترکیه است نسبت به شهر استانبول کمتر است.

تحصیل پزشکی در ترکیه

بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در ترکیه

بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند. در دانشگاه های زیر امکان تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی وجود دارد.

  1. دانشگاه کوچ (Koc university): دانشگاه خصوصی و غیر انتفاعی کوچ در شهر استانبول ترکیه است. این دانشگاه در سال 1993 تاسیس شد و هم اکنون دارای رتبه بندی بالایی در جهان است.
  2. دانشگاه استانبول (Istanbul university): دانشگاه استانبول، از دانشگاه های معتبر است که معمولا از مقاصد تحصیل پزشکی در ترکیه است که در شهر استانبول قرار دارد.
  3. دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe university): دانشگاه حاجت تپه یک دانشگاه عمومی با رتبه بندی دانشگاهی بالا است. این دانشگاه در شهر آنکارا بوده و دانشگاه شماره یک ترکیه است. از این رو جهت تحصیل پزشکی در ترکیه و حتی دیگر رشته های تحصیلی پیشنهاد می شود. این دانشگاه از بهترین دانشگاه های ترکیه قلمداد می شود.
  4. دانشگاه آنکارا (Ankara university): دانشگاه آنکارا یک دانشگاه دولتی واقع در آنکارا است. این دانشگاه یکی از اولین دانشگاه های کشور ترکیه است که بعد از جمهوری ترکیه تاسیس شد.
  5. دانشگاه اولوداغ (Uludag University): دانشگاه اولوداغ بورسا، دانشگاهی واقع در شهر بورسای کشور ترکیه است. این دانشگاه به علت روابط بین المللی خوب می تواند دانشجویان بین المللی را بعد از فارغ التحصیلی بورسیه کند. این دانشگاه از دانشگاه های پزشکی ترکیه است که جایگاه و رتبه جهانی مناسبی دارد و جهت تحصیل در رشته پزشکی ترکیه و دیگر رشته های علوم پزشکی به دانشجویان ایرانی پیشنهاد می شود.
  6. دانشگاه اژه (ege university): دانشگاه اژه، دانشگاه دولتی و تحقیقاتی واقع در شهر ازمیر است. دانشگاه اژه در سال 1955 تاسیس شد.
  7. دانشگاه آتاتورک (ataturk university): دانشگاه آتاتورک واقع در شهر ارزروم تاسیس شده در سال 1957 است و از دانشگاه های مورد تائید ایران جهت تحصیل پزشکی در کشور ترکیه است.

موفقیت در آزمون YOS و SAT جهت پذیرش تحصیل پزشکی در ترکیه

همانطور که اشاره شد برای ورود به دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل پزشکی، شرط اصلی موفقیت در یکی از دو آزمون یوس و ست است. معمولا علاقه مندان به تحصیل به زبان ترکی، آزمون یوس را انتخاب می‌کنند و علاقه مندان به تحصیل به زبان انگلیسی ازمون ست را انتخاب می‌نمایند. جهت موفقیت در یکی از دو آزمون راهکارهای زیر برای پذیرش پزشکی در ترکیه پیشنهاد می شود.

  • بررسی سوالات آزمون های سال ها گذشته: متقاضیان ابتدا باید سوالات آزمون های سال های قبل یوس و اس ای تی را بررسی کنند. با بررسی این سوالات میزان سختی، نوع سوالات و سرفصل های مورد پرسش مشخص می گردد. جهت بررسی و دانلود نمونه سوالات YOS و  نمونه سوالات SAT کلیک کنید.
  • مطالعه منابع برتر آزمون ها: برای موفقیت در آزمون های یوس و ست راهی جز مطالعه منابع مناسب و استاندارد نیست. متقاضیانی که تمایل به خواندن تخصصی برای این آزمون ها دارند در کنار سوالات آزمون های سنوات قبل باید از منابع برتر استفاده کنند.
  • شرکت در دوره های آموزشی تخصصی: دوره آموزشی یوس و ست در کالج های ترکیه و همچنین در ایران برگزار می‌شود. متقاضیان با بررسی این دوره ها، زمانبندی و سیستم آموزشی استاندارد، ساعات آموزشی، اساتید دوره و محتوای آموزشی دوره می توانند بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. در مجموعه آریا دانش، به صورت تخصصی دوره آمادگی آزمون YOS و دوره آمادگی آزمون SAT برگزار می‌شود.

سخن آخر

اگر هنوز از انتخاب ترکیه به عنوان مقصد مهاجرت و هدف خود مبنی بر تحصیل پزشکی در ترکیه مطمئن نیستید، با ما مشورت کنید. کارشناسان آریا دانش آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان تحصیلی و مهاجرتی برای علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی در ترکیه هستند.

تحصیل پزشکی در ترکیه

سوالات متداول

  • مسیر پذیرش تحصیل پزشکی در ترکیه چگونه است؟

اخذ مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و موفقیت در یکی از دو آزمون YOS و یا SAT

  • آیا امکان تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله. بسیاری از  دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

  • دانشگاه های معتبر جهت تحصیل پزشکی در ترکیه کدامند؟

دانشگاه حاجت تپه، آنکارا، استانبول، قاضی، اژه، اولوداغ، آتاتورک و بیلکنت از دانشگاه های مطرح جهت تحصیل پزشکی در ترکیه هستند.

  • برای پذیرش پزشکی ترکیه از طریق آزمون YOS نیازمند چه نمره ای هستیم؟

هر دانشگاه نمره خود را نیاز دارد. اما معمولا نمره بالای 90 ( از 100) نیاز است.

  • برای پذیرش پزشکی ترکیه از طریق آزمون SAT نیازمند چه نمره ای هستیم؟

معمولا نمره بالای 1450 از نمره کل 1600 برای تحصیل پزشکی در ترکیه نیاز است.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا