021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
4.2/5 - (5 امتیاز)

راهنمای جامع آزمون MCAT

راهنمای جامع آزمون MCAT

فهرست مطالب

آزمون MCAT چیست؟

آزمون MCAT یک امتحان تستی استاندارد برای سنجش مهارت‌های تفکر انتقادی، حل مسئله و دانش مفاهیم طبیعی رفتاری و علوم اجتماعی و سایر اصول پیش نیاز برای متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور بویژه پزشکی آمریکا، پزشکی کانادا و استرالیا طراحی گردیده است. این آزمون ورودی پزشکی توسط انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) برگزار می‌شود. هر ساله داوطلبان زیادی برای شرکت در آزمون MCAT ثبت نام می‌کنند.

تا جایی که شمار افرادی که نمرات امتحان MCAT خود را به دانشگاه‌های پزشکی در ایالات متحده و کانادا ارسال می‌کنند به ۸۰۰۰۰ نفر در سال می‌رسد. به دلیل تعداد زیاد متقاضیان شرکت در آزمون MCAT، سالانه بین ۲۵ تا ۳۵ مرتبه در حوزه‌های امتحانی مختلف در کشورهایی نظیر قطر، چین، آفریقای جنوبی، انگلستان و … برگزار می‌شود.

آزمون MCAT شرایط سنی خاصی ندارد و به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. امکان شرکت در این امتحان ورودی پزشکی در ایران وجود ندارد و داوطلبان باید برای شرکت در این آزمون به کشوری دیگر سفر کنند.

MCAT

شرایط شرکت در آزمون MCAT چیست؟

شرکت در آزمون ام کت غیر از داشتن پاسپورت معتبر و هزینه شرکت در آزمون مستلزم برخورداری از شرایط خاص دیگری نیست. اگرچه شرکت در این آزمون ورودی بین‌المللی تنها برای دارندگان دیپلم که قصد تحصیل پزشکی در خارج از ایران را دارند مناسب است.

همچنین از آنجایی که زبان این آزمون منحصرا زبان انگلیسی است، تسلط به زبان انگلیسی شرط منطقی برای شرکت در آن محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که به همراه داشتن دیکشنری و هر گونه کتاب، جزوه و وسایل الکترونیکی شخصی در این آزمون ممنوع است.

ساختار آزمون MCAT به چه شکل است؟

آزمون MCAT متشکل از ۲۳۰ سوال تستی از مباحث زیر است:

  • شیمی (۲۰ سوال)
  • فیزیک (۱۵ سوال)
  • زیست شناسی (۴۵ سوال)
  • بیوشیمی (۳۰ سوال)
  • شیمی ارگانیک (۱۱ سوال)
  • مهارت‌های استدلالی (۵۳ سوال)
  • جامعه شناسی (۱۸ سوال)
  • روانشناسی (۳۸ سوال)

امتحان MCAT از لحاظ سطح سوالات نسبت به سایر امتحانات ورودی پزشکی، همچون آزمون SAT و آزمون IMAT ایتالیا دشوارتر و قبولی در آن سخت‌تر است. لازم به ذکر است که برای شرکت در این امتحان ورودی پزشکی محدودیت وجود دارد.

هر داوطلب تنها مجاز به سه بار شرکت در آزمون MCAT در یک طول یک سال و چهار بار شرکت در یک دوره دو ساله متوالی است. همچنین هر متقاضی در کل تنها مجاز به حداکثر هفت بار شرکت در این امتحان ورودی به صورت کلی است. 

آزمون ام کت

نحوه محاسبه نمره در آزمون MCAT چگونه است؟

نمره یا امتیاز آزمون پزشکی MCAT از ۵۲۸ است. این امتحان ورودی تستی فاقد نمره منفی است اما با این وجود سوالات این آزمون به لحاظ نمره ارزش یکسانی ندارند. نمره قبولی این آزمون، نمره ۵۰۰ است. مدرک این آزمون ورودی پزشکی ۳ سال اعتبار دارد.

آزمون MCAT به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود و مدت  زمان پاسخگویی به سوالات آن بین ۵ تا ۶ ساعت است. در طی این آزمون به داوطلبان وقت استراحت داده می‌شود و آن‌ها می‌توانند خوراکی‌های خود را که پیش از ورود به مراقبان آزمون تحویل داده‌اند را دریافت کرده و استفاده کنند.

نحوه ثبت نام در آزمون MCAT به چه شکل است؟

ثبت نام در آزمون MCAT به صورت آنلاین و در سایت AAMC انجام می‌شود. متقاضیان شرکت در آزمون پزشکی MCAT باید ابتدا در سایت ثبت نام کنند و پس از تایید نام کاربری خود با پرداخت هزینه در آزمون پزشکی امکت ثبت نام کنند. هزینه ثبت نام در این آزمون ورودی پزشکی نسبت به زمان ثبت نام شما متغیر است. در صورتی که بین یک ماه تا سه هفته مانده به زمان برگزاری آزمون، ثبت نام کنید، هزینه پرداختی شما ۳۱۰ دلار خواهد بود‌.

همچنین در این صورت امکان درخواست برای تغییر زمان و مکان آزمون خود را نیز خواهید داشت. اما در صورتی که کمتر از سه هفته مانده به زمان آزمون ام کت اقدام به ثبت نام کنید  هزینه شرکت در آزمون برای شما به ۳۶۵ دلار افزایش خواهد یافت و شما مجوز درخواست برای تغییر مکان و زمان انتخابی برای آزمون خود را نخواهید داشت. نتایج و کارنامه شرکت در این آزمون نیز تا ۳۵ روز پس از آزمون در همین سایت قابل مشاهده است.

آزمون MCAT

بهترین منابع برای مطالعه آزمون MCAT کدامند؟

یکی از بهترین منابعی که به صورت آنلاین و رایگان برای مطالعه آزمون امکت در اختیار داوطلبان قرار دارد، نمونه سوالات موجود در سایت AAMC است. در این سایت علاوه بر آزمون‌های سال‌های گذشته، پاسخ تمرینات و نکات مهم آن‌ها نیز درج شده است. سایت Magoosh دیگر منبع آنلاین در دسترس برای مطالعه آزمون MCAT به شمار می‌رود.

اگر چه استفاده از منابع درسی این سایت مستلزم پرداخت هزینه است، اما فایل‌های درسی، ویدئو‌ها و تمرینات این سایت کمک زیادی به داوطلبان شرکت در آزمون ورودی امکت خواهد نمود‌. سومین منبع معتبر برای مطالعه آزمون MCAT، فایل‌ها صوتی تصویری و تمرینات در سایت Khanacademy است. استفاده از منابع موجود در این سایت معروف نیز مستلزم ثبت نام در این سایت و پرداخت هزینه است.

علاوه بر مطالعه منابع فوق به صورت خودخوان، شرکت در کلاس‌های آمادگی MCAT نیز می‌تواند به قبولی داوطلبان در این آزمون کمک زیادی کند. همچنین شرکت در دوره های پری مدیکال یا پیش پزشکی آمادگی داوطلبان در دروس شیمی، فیزیک و زیست شناسی این آزمون را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

mcat exam

سخن آخر

قبولی در آزمون پزشکی MCAT برای متقاضیان تحصیل پزشکی و کار در کشورهای تراز اول دنیا، به خصوص کشورهای آمریکا و کانادا امتیازات زیادی را به همراه دارد. از جمله:

  • افزایش شانس پذیرش دانشگاه‌های مطرح
  • فراهم شدن فرصت‌‌های شغلی مناسب‌تر
  • افزایش شانس دریافت ویزا

متقاضیان شرکت در آزمون امکت می‌توانند برای دریافت راهنمایی‌ درباره‌ی انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل در کشورهای مختلف دنیا با کارشناسان ما در ارتباط باشند. فرم درخواست مشاوره رایگان آریا دانش

سوالات متداول

  1. آزمون MCAT چیست؟

آزمون پزشکی MCAT مخفف عبارت Medical College Admission Test، به معنای آزمون ورودی پزشکی است. این امتحان برای سنجش صلاحیت متقاضیان تحصیل پزشکی در کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا طراحی گردیده است.

  1. امتحان MCAT چند بار در سال برگزار می‌شود؟

بین ۲۵ تا ۳۵ مرتبه در سال.

  1. آزمون MCAT متشکل از چه مباحثی است؟

فیزیک، شیمی، زیست شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی، مهارت‌های استدلالی، بیوشیمی و شیمی ارگانیک مباحثی هستند که در آزمون امکت مورد طرح سوال قرار می‌گیرند.

  1. آیا آزمون MCAT تستی است؟

بله. آزمون MCAT کامپیوتری بوده و متشکل از ۲۳۰ سوال تستی است.

  1. مدرک آزمون پزشکی MCAT چه مدت دارای اعتبار است؟

مدرک این آزمون پزشکی ۳ سال معتبر است.

  1. حداقل نمره قبولی در آزمون MCAT چند است؟

حداقل نمره برای قبولی در این آزمون نمره ۵۰۰ است.

  1. هزینه ثبت نام در آزمون امکت چقدر است؟

هزینه ثبت نام در آزمون امکت بسته به زمان ثبت نام بین ۳۱۰ تا ۳۶۵ دلار متغیر است.

  1. آیا آزمون ام کت به صورت کاغذی نیز برگزار می‌شود؟

خیر‌. آزمون پزشکی MCAT تنها به شکل کامپیوتری برگزار می‌گردد.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا