021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
4.9/5 - (7 امتیاز)

صفر تا صد اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی 2021

پذیرش تحصیلی

فهرست مطالب

چرا اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور؟

برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور و مهاجرت تحصیلی دلایل گوناگونی وجود دارد. افراد مختلف اهداف گوناگونی را از اپلای موسسات آموزشی و دانشگاه‌های خارج از کشور دنبال می‌کنند. از جمله مهم‌ترین دلایل اخذ پذیرش تحصیلی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کسب تجربه زندگی در یک کشور جدید: گرفتن پذیرش دانشگاه یکی از آسان‌ترین روش‌های دریافت ویزای تحصیلی و اقامت کشورهای خارجی محسوب می‌شود. به همین دلیل افرادی که به تجربه زندگی در کشور جدید علاقه‌مندند این مسیر را برای دریافت اقامت چند ساله در یک کشور خارجی دنبال می‌کنند.
  • تحصیل در رشته‌های خاص: تحصیل در برخی از رشته‌ها در داخل ایران با محدودیت‌هایی روبروست. برای مثال قبول شدن در رشته پزشکی در داخل کشور با سختی و شانس بسیار کمی همراه است. در حالی که دریافت پذیرش تحصیلی اروپا در رشته‌های پزشکی چندان مشکل به شمار نمی‌رود.
  • بدست آوردن فرصت‌های شغلی بهتر: با تجربه تحصیل و زندگی در خارج از کشور می‌توان با فرصت‌های شغلی جدید و بهتری در بازار کار بین‌المللی مواجه شد. همچنین شرکت‌های بزرگ و معتبر برای استخدام نیروی انسانی خود افرادی با تجارب بین‌المللی را ترجیح می‌دهند.
  • کسب فرصت تحصیل رایگان: بورسیه‌های متنوعی برای دانشجویان و دانش آموزان بین‌المللی وجود دارد که می‌توان از مزایای آن‌ها برخوردار شد. برخورداری از شانس تحصیل رایگان در دانشگاه‌های معتبر خارجی از دیگر دلایل مهم دریافت پذیرش تحصیلی به شمار می‌رود.

پذیرش تحصیلی

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی

اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور نیازمند طی کردن پروسه و فرایند مشخصی است. این فرایند بسته به مقطع تحصیلی، کشور و دانشگاه مقصد متفاوت خواهد بود. در این قسمت مهم‌ترین مراحل دریافت پذیرش تحصیلی را شرح خواهیم داد‌.

  1. شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان و دریافت مدرک با حد نصاب نمره

اولین قدم برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های اروپا را می‌توان تقویت زبان و دریافت مدرک با حد نصاب نمره لازم دانست. گرچه داشتن مدرک بین المللی زبان برای دریافت پذیرش برخی از دانشگاه‌ها ضروری نیست، اما داشتن آن می‌تواند امتیاز خوبی برای دانشجو به حساب بیاید. به علاوه داشتن نمره آیلتس با حداقل نمره ۷ و تافل با حداقل نمره ۸۰ برای اخذ پذیرش تحصیلی برخی دانشگاه‌های معتبر ضروری است. یک راه حل خوب برای موفقیت در کسب حداقل نمره لازم در آزمون‌های بین المللی شرکت در دوره های بین المللی زبان خارجه یا کالج زبان آلمانی یا انگلیسی است. شرکت در این دوره‌ها آمادگی لازم برای موفقیت در آزمون‌های بین المللی زبان را به متقاضیان پذیرش تحصیلی خواهد داد.

  1. انتخاب کشور و دانشگاه مقصد

قدم بعدی در اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های اروپا انتخاب کشور و دانشگاه مقصد است. انتخاب کشور و دانشگاه برای تحصیل را می‌توان مهم ترین قدم برای دریافت پذیرش دانشجویی دانست. زیرا یک انتخاب مناسب و درست می‌تواند آینده و مسیر تحصیلی و شغلی یک فرد را به سازنده ترین شکل ممکن دگرگون کند. انتخاب کشور و دانشگاه بر اساس هدف فرد از دریافت پذیرش تحصیلی، مقطع و رشته تحصیلی، شرایط و بودجه او صورت می‌پذیرد.

  1. تکمیل فرم درخواست پذیرش و آماده سازی و ارسال مدارک

قدم آخر برای دریافت پذیرش تحصیلی تضمینی مراجعه به سایت دانشگاه و تکمیل فرم دریافت پذیرش تحصیلی اروپا است. همچنین با مراجعه به سایت دانشگاه مقصد، باید از مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش و نحوه و ارسال مدارک مطلع شد. سپس باید مدارک لازم را آماده کرده و برای دانشگاه ارسال نمود.

اپلای

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی 

دریافت پذیرش تحصیلی نیازمند برخورداری از برخی شرایط است. البته شرایط دریافت پذیرش دانشجویی بسته به کشور و دانشگاه مقصد متفاوت خواهد بود. با این وجود برخورداری از برخی شرایط برای پذیرش دانشگاه‌های اروپا ضرورت دارد. این شرایط عبارتند از:

  • فارغ التحصیلی از مقطع قبلی: برای تحصیل در مقطع کارشناسی لازم است متقاضی پذیرش تحصیلی، از مقطع دبیرستان فارغ‌التحصیل شده باشد. همچنین برای موافقت با درخواست پذیرش تحصیلات تکمیلی ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی و ریزنمرات مقطع قبلی ضروری است.
  • داشتن تمکن مالی لازم برای تحصیل و زندگی در کشور مقصد: داشتن تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در خارج از کشور یکی از شرایط ضروری برای دریافت پذیرش است. مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی را باید به سفارت ارائه نمود.

برخورداری از برخی شرایط مانند شرایط سنی، برای دریافت پذیرش تحصیلی ضروری نیست. اما داشتن این شرایط شانس متقاضی را برای موافقت با درخواست پذیرش و ویزای تحصیلی افزایش می‌دهد. این شرایط عبارتند از:

  • داشتن مدرک زبان بین‌المللی آیلتس یا تافل
  • نداشتن گپ تحصیلی میان مقاطع تحصیلی
  • معدل بالا
  • مقاله و رزومه قوی
  • سابقه کار در حوزه مدرک تحصیلی
  • طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی

شرایط پذیرش تحصیلی

بهترین کشورها جهت پذیرش تحصیلی

کشورهای اروپایی را می‌توان بهترین کشورها برای اخذ پذیرش تحصیلی دانست. دریافت پذیرش تحصیلی اروپا نسبت به سایر کشورها آسان‌تر و کم هزینه‌تر است. سطح رفاه بالای زندگی در اروپا، سیستم آموزشی بسیار با کیفیت، دانشگاه‌های بسیار معتبر و هزینه زندگی نسبتا پایین از جمله دلایل متقاضیان تحصیل در اروپا برای دریافت پذیرش محسوب می‌شود. از جمله بهترین کشورها برای اپلای و دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های اروپا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. انگلستان: انگلستان را به دلیل دارا بودن دانشگاه‌های تراز اول می‌توان بهترین کشور اروپایی برای اخذ پذیرش تحصیلی دانست.
  2. آلمان: کشور آلمان از توسعه یافته ترین کشورها اروپا و جهان است که تعدادی از دانشگاه های آن رتبه پایین 50 را دارند. تحصیل در آلمان به ویژه تحصیل به زبان آلمانی امکان تحصیل رایگان را فراهم می کند.
  3. ایتالیا: ایتالیا نیز با برخورداری از دانشگاه‌های متعدد با تنوع رشته زیاد و هزینه پایین تحصیل و زندگی یکی از بهترین گزینه‌ها برای اخذ پذیرش تحصیلی اروپا محسوب می‌شود. امکان تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی فراهم است.
  4. مجارستان: مجارستان نیز دیگر کشور اروپایی پرمتقاضی برای تحصیل بویژه تحصیل پزشکی در اروپا است‌. دانشگاه‌های معتبر این کشور پذیرای دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف هستند.

برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های اروپا گزینه‌های متعدد و بسیار مناسبی متناسب با اهداف دانشجو و رشته تحصیلی و شرایط اخذ ویزای تحصیلی به ویژه ویزای تحصیلی شینگن وجود دارد. علاوه بر کشورهای بالا، کشورهای سوئد، نروژ، سوئیس، اتریش، اسپانیا، لهستان و چک می توانند انتخاب مناسبی باشند. جهت مشاوره پذیرش تحصیلی می توانید از خدمات مشاوره رایگان آریا دانش استفاده کنید.

بهترین مسیرها جهت اخذ پذیرش تحصیلی اروپا

امروزه اخذ پذیرش تحصیلی از مدارس، کالج ها، دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهشی مسیر خاص خود را دارد. با توجه به اینکه هر متقاضی تحصیل در خارج از کشور، مسیری را برای خود ترسیم می کند، باید بتواند شناخت کافی را نسبت به مسیر و آینده خود و کشور و مرکز آموزشی مقصد داشته باشد. می توان مسیرهای زیر را جهت اخذ پذیرش تحصیلی اروپا به متقاضیان پیش نهاد داد.

  • پذیرش تحصیلی دانشگاه ها در مقطع لیسانس، ارشد و دکتری بویژه دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران
  • پذیرش رشته های علوم پزشکی اروپا برای متقاضیان رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی بدون آزمون ورودی
  • پذیرش رشته های علوم پزشکی اروپا پس از شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها و موفقیت در آن
  • پذیرش کالج زبان انگلیسی در اروپا و یا کالج زبان آلمانی در اروپا
  • پذیرش تحصیلی از مدارس اروپایی جهت اخذ دیپلم های بین المللی از جمله دیپلم A-Level و دیپلم IB و ادامه تحصیل بعد از آن
  • پذیرش تحصیلی از کالج های معتبر اروپایی برای دوره پری مدیکال و یا دوره آمادگی آزمون پزشکی ایتالیا برای متقاضیان تحصیل پزشکی در اروپا
  • اخذ پذیرش از دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان از جمله انگلستان، کانادا، آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و ایرلند براساس برنامه آموزشی کنسرسیوم NCUK

پذیرش تحصیلی اروپا

بهترین شرایط سنی جهت اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی

شرایط سنی را نمی‌توان از شروط ضروری برای اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های اروپا دانست. با این وجود قرار داشتن در برخی از رده‌های سنی می‌تواند برای متقاضی یک امتیاز محسوب شده و دریافت پذیرش را راحت‌تر کند. محدودیت‌های سنی لحاظ شده برای پذیرش در دانشگاه‌های مختلف یکسان نیست. با این وجود به طور میانگین بهترین سنین برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های اروپا مقاطع تحصیلی گوناگون عبارتند از:

  • برای مقطع کارشناسی ۱۷ تا 25 سال
  • برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ۳۱ سال
  • برای مقطع دکتری حداکثر 40 سال

میزان سخت گیری درباره‌ سن برای دادن پذیرش دانشجویی برای رشته‌های مختلف یکسان نیست. برای رشته‌هایی چون پزشکی، داندانپزشکی و داروسازی و دیگر رشته های علوم پزشکی شرایط سنی بیشتر لحاظ می‌شود‌ در حالی که برای ورود به رشته‌هایی چون MBA چندان محدودیت سنی در نظر گرفته نخواهد شد‌.

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش تحصیلی دانشگاه های اروپا

برای اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های اروپا به دو نوع مدارک نیاز است:

  1. مدارک فردی
  2. مدارک تحصیلی

مدارک فردی شخص شامل اسکن پاسپورت دارای اعتبار فرد و عکس رسمی اسکن شده وی می‌باشد‌. معمولا از متقاضی درخواست می‌شود مدارک خود را اسکن کرده و با فرمت خاصی در سایت دانشگاه بارگذاری کند‌. مدارک تحصیلی فرد نیز شامل مدارک فارغ‌التحصیلی و ریزنمرات مقاطع قبلی فرد متقاضی است که باید حتما ترجمه شده و پس از آن در اختیار دانشگاه مقصد قرار بگیرد. انگیزه نامه و توصیه نامه اساتید و مدرک زبان نیز از دیگر  جمله مدارکی هستند که ارسال آن از دانشجو درخواست می‌شود‌. ترجمه مدارم تحصیلی بنا به شرایط اعلام شده توسط هر دانشگاه می باشد. بسیاری از دانشگاه های اروپا ترجمه مدارک به زبان انگلیسی را تائید می کنند.

پذیرش تحصیلی

چگونگی اخذ پذیرش تحصیلی رایگان

تحصیل رایگان و اخذ پذیرش تحصیلی رایگان از جمله اهداف اصلی بسیاری از متقاضیان پذیرش دانشگاه‌های خارج از کشور به شمار می رود. بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی متنوعی وجود دارد که به دانشجویان بین‌المللی تخصیص داده می‌شود. هر یک از بورسیه‌ها شرایط خاص خود را دارد و هر دانشجویی باید با توجه به شرایط خود بورسیه‌ها را بررسی کرده و برای دریافت آن‌ها درخواست دهد‌. برخی از معروف‌ترین انواع بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان عبارتند از:

  • بورسیه معافیت از شهریه: بورسیه معافیت از شهریه کمکی غیرنقدی است. این معافیت ممکن است به صورت کامل و یا برای درصدی از شهریه دانشجو باشد‌‌.
  • بورسیه افراد کم درآمد: این بورسیه به افراد کم درآمد تعلق می‌گیرد. پس از اثبات کم درآمد بودن فرد کمک‌های نقدی و یا تخفیف شهریه دانشگاه به دانشجو داده می‌شود.
  • بورسیه تحصیلی کامل: در این نوع بورسیه کلیه هزینه‌های تحصیل و بعضا هزینه‌های زندگی دانشجو در زمان تحصیل پرداخت می‌شود.
  • بورسیه تحصیلی جزئی: در این نوع بورسیه تنها درصدی از شهریه دانشجو به عنوان کمک پرداخت خواهد شد.
  • بورسیه در ازای انجام فعالیت خاص: این نوع بورسیه بیشتر به دانشجویان تحصیلات تکمیلی داده می‌شود. در این نوع بورسیه دانشجو به ازای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و یا تدریس و حل تمرین حقوق دریافت می‌کند.

بورسیه‌های تحصیلی توسط نهادهای خیریه، افراد خیر، اساتید و دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند. با توجه به نوع بورسیه درخواست دادن و ارائه مدارک برای آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

مشاوره اخذ پذیرش تحصیلی

فرایند و مراحل پذیرش تحصیلی خارج از کشور پیچ و خم‌های فراوانی داشته و انجام این مراحل به دانش و تجربه نیاز دارد. بهره‌مندی از مشاوره پذیرش تحصیلی و کمک گرفتن از تجربه متخصصان این زمینه شانس قبولی درخواست پذیرش تحصیلی و حتی دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. کارشناسان آریا دانش با بیش از ۱۵ سال سابقه در این زمینه می‌توانند در تمامی مراحل اخذ پذیرش تحصیلی و بورسیه همراه شما باشند. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید‌. دریافت مشاوره رایگان

سوالات متداول

آیا نوع دانشگاه مقطع فعلی (دولتی، آزاد، پیام نور و …) در دریافت پذیرش تحصیلی تاثیر دارد؟

به طور کلی مدارک مورد تایید وزارت علوم برای دریافت پذیرش دانشگاه‌های خارج مورد تایید هستند. با این وجود رتبه و کیفیت دانشگاهی که قبلا دانشجو در آن تحصیل کرده است در دریافت پذیرش مقاطع بعدی بی تاثیر نیست.

آیا گپ تحصیلی مانع از اخذ پذیرش تحصیلی می‌شود؟

گپ تحصیلی به خودی خود مانعی جدی در دریافت پذیرش تحصیلی محسوب نمی‌شود اما نداشتن گپ تحصیلی فرایند پذیرش را تسهیل خواهد نمود‌.

در چه مقاطع تحصیلی شانس دریافت کمک هزینه و بورسیه تحصیلی وجود دارد؟

در تمامی مقاطع تحصیلی، از کارشناسی تا دکتری شانس دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. اما بمعمولا در پروسه اپلای مقطع دکتری شانس دریافت بورسیه بسیار بالا است.

پرداخت شهریه دانشگاه‌های خارجی به چه صورت است؟

پراخت شهریه دانشگاه‌ها به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود اما معمولا در بیشتر دانشگاه‌ها پرداخت شهریه هر ترم در ابتدای همان ترم انجام می‌شود

روند دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های اروپا چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان دریافت پذیرش تحصیلی بسته به دانشگاه مقصد متفاوت است اما معمولا این پروسه در حدود 2 تا 6 ماه زمان‌بر است.

آیا امکان دریافت اقامت دائم از طریق دریافت پذیرش تحصیلی وجود دارد؟

بستگی به کشور مقصد دارد. اما دانشجویان بین‌المللی درصورتی که پس از فارغ‌التحصیلی موفق به پیدا کردن کار شوند می‌توانند ویزای کار و سپس اقامت دائم دریافت کنند‌.

آیا معدل در اخذ پذیرش تحصیلی موثر است؟

بله. برای اپلای و پذیرش بسیاری از دانشگاه‌های معتبر داشتن معدل بالای ۱۲ از جمله شرایط پذیرش است. داشتن معدل بالا نیز برای فرد متقاضی یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا