021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (4 امتیاز)

راهنمای جامع مهاجرت تحصیلی به ایتالیا 2024

راهنمای جامع مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

فهرست مطالب

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا 2024

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور اروپایی محسوب می‌شود. این کشور علاوه بر اینکه عضو کشورهای شینگن است و از مزایای آن برخوردار است، هزینه های پایینی برای تحصیل و زندگی دارد. در میان روش‌های مختلف مهاجرت، مهاجرت تحصیلی به ایتالیا از مزایای زیادی برخوردار است. در این نوشتار ضمن بیان توضیحاتی درباره‌ انواع روش های مهاجرت به ایتالیا و مقایسه آن‌ها با یکدیگر، مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و شرایط و مدارک لازم برای آن را بیان خواهیم نمود.

دوره آمادگی آزمون آیمت ایتالیا

روش‌های مهاجرت به ایتالیا

اقامت در کشور ایتالیا را می‌توان به دو نوع اقامت دائم و اقامت موقت در این کشور تقسیم کرد. منظور از اقامت موقت، اقامت افرادی است که با مقاصد توریستی، سفر کاری، دیدار با اعضای خانواده و یا گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت به این کشور سفر می‌کنند. ویزای این افراد از اعتبار کوتاه مدت برخوردار بوده و آن‌ها باید ظرف حداکثر ۶ ماه خاک کشور ایتالیا را ترک کنند. در مقابل، اقامت بلند مدت به اقامت افرادی گفته می‌شود که به قصد تحصیل در ایتالیا، کار و زندگی راهی کشور ایتالیا می‌شوند. این افراد باید متناسب با هدف خود از اقامت در کشور ایتالیا اقدام به دریافت ویزای مناسب نمایند. ویزای کار و ویزای تحصیلی ویزا‌هایی هستند که برای اقامت بلند مدت در ایتالیا لازمند. امکان تبدیل ویزاهای اقامت بلند مدت به اقامت دائم نیز وجود دارد‌. مهم‌ترین روش‌های مهاجرت به ایتالیا عبارتند از:

  • مهاجرت از طریق پناهندگی
  • مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری
  • مهاجرت از طریق تمکن مالی
  • مهاجرت از طریق اشتغال
  • مهاجرت از طریق پیوستن به خانواده
  • مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مقایسه روش‌های مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا و سایر کشورهای جهان از طریق پناهندگی خطرات مالی و یا حتی جانی فراوانی را برای متقاضیان این امر در پی خواهد داشت. به علاوه به دلیل فشار اقتصادی و اجتماعی زیادی که ورود پناهندگان به کشور ایتالیا وارد می‌کند، سخت گیری‌های زیادی در مواجهه با پناهندگان اعمال می‌شود. روش مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در ایتالیا معمولا از طریق ثبت شرکت در این کشور انجام می‌شود. دولت ایتالیا با هدف جذب سرمایه‌ امتیازاتی را برای مهاجرانی که از طریق سرمایه‌گذاری اقدام به به دریافت اقامت این کشور اروپایی می‌نمایند در نظر گرفته است. برخی از مهم‌ترین مزایای مهاجرت به ایتالیا از راه سرمایه گذاری عبارتند از:

  • دسترسی آسان به بازار تجاری اروپا
  • بهره‌مندی از تخفیف مالیاتی (تنها ۲۳ درصد مالیات از شرکت‌های خارجی اخذ می‌شود.)

روش مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری به دلیل نیاز به سرمایه زیاد برای درصد کمی از افراد امکان پذیر است. روش مهاجرت از طریق تمکن مالی نیز به دلیل مشابهی برای بیشتر افراد در ایران امکان پذیر نیست. مهاجرت از طریق اشتغال در ایتالیا روشی کم هزینه و مقرون به صرفه محسوب می‌شود. در صورتی که افراد توسط شرکت‌ها و کارفرمایان در ایتالیا استخدام شوند می‌توانند ویزای کار و اقامت بلند مدت این کشور را دریافت نمایند. عیب این روش مهاجرت، سختی پیدا کردن کار در کشور ایتالیاست. مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را می‌توان آسان‌ترین و در عین حال کم هزینه‌ترین روش کسب اقامت بلند مدت در این کشور دانست. زیرا اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا راحت بوده و ایتالیا از اولین کشورهای اروپایی از نظر سهولت در پذیرش دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود‌.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

بهترین انتخاب ؛ مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

به جرات می توان گفت بهترین مسیر جهت مهاجرت به ایتالیا، مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است. بهترین ایتالیا از جمله بهترین کشورهای اروپایی از نظر برخورداری از دانشگاه‌های معتبر و سیستم آموزشی باکیفیت است. امکان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس، هنرستان‌ها و دانشگاه‌های معتبر این کشور در رشته‌های مختلف تحصیلی وجود دارد. امکان استفاده از امکانات آموزشی فوق العاده این مراکز آموزشی تنها با پرداخت هزینه بسیار ناچیز برای دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی، این کشور را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در سطح دنیا تبدیل کرده است. همچنین کشور ایتالیا با هدف حمایت از دانشجویان با استعداد در سطح جهان و به خصوص کشورهای در حال توسعه، بورسیه‌های تحصیلی بسیار متنوعی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌نماید. از بهترین این بورسیه ها، بورسیه استانی ایتالیا است. دانشجویان از اقصی نقاط جهان  می‌توانند با دریافت بورسیه به صورت رایگان و یا با هزینه بسیار کم در دانشگاه‌های معتبر این کشور اروپایی مشغول به تحصیل شوند.

پذیرش در بسیاری از رشته‌های پرطرفدار مانند رشته‌های پزشکی ایتالیا، دندانپزشکی ایتالیا و داروسازی ایتالیا نسبت به سایر کشورها آسان‌تر است. علاوه بر بحث پذیرش نسبتا آسان و دانشگاه‌های معتبر و باکیفیت،  مهاجرت تحصیلی به ایتالیا مزایای دیگری همچون امکان اخذ اقامت دائم این کشور پس از اتمام تحصیل را نیز به دنبال دارد. به صورت خلاصه مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا شامل موارد زیر است:

  • هزینه های زندگی نسبتا پایین و ارزان
  • تحصیل کم هزینه و باکیفیت در دانشگاه
  • مشترکات فرهنگی و آب و هوای مناسب
  • امکان تحصیل به زبان ایتالیایی و انگلیسی
  • تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌های اروپا
  • دانشگاه هایی با رتبه های زیر 500 جهانی
  • امکان اشتغال در حین تحصیل در دانشگاه
  • امکان برخورداری از بورسیه تحصیلی استانی
  • امکان اخذ اقامت دائم با مهاجرت تحصیلی
  • سهولت در دریافت ویزای تحصیلی شینگن
  • امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری
  • امکان اشتغال در کشورهای اتحادیه اروپا

شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بسته به مقطع تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان متفاوت است. اما شرط اصلی و مشترک برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را می‌توان برخورداری از تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه تحصیل و هزینه‌های زندگی در حین تحصیل در ایتالیا دانست. همچنین برای دریافت پذیرش تحصیلی در هر مقطع دانشگاهی در این کشور فارغ‌التحصیل شدن از مقطع قبلی ضرورت دارد. در صورتی تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی داشتن مدرک زبان تافل یا آیلتس با حد نصاب تعیین شده توسط دانشگاه مقصد و برای تحصیل به زبان ایتالیایی داشتن مدرک زبان ایتالیایی الزامی است. به طور معمول متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باید نمره بالای 6 آیلتس را کسب کنند.

کسب نمره 6 و بالاتر در آزمون آیلتس برای دانش‌آموزان و دانشجویان چالش برانگیز است. استفاده در کمک و تجربه اساتید بین‌المللی در این مسیر می‌تواند برای آن‌ها راهگشا باشد. شرکت در دوره آمادگی آزمون آیلتس – IELTS در آکادمی آریا دانش بهترین و مطمئن‌ترین راه برای موفقیت در آزمون آیلتس است.

شرایط ثبت نام در این دوره برخورداری از سطح بالاتر از متوسط و پیشرفته در زبان انگلیسی است. افرادی که دانش و مهارت زبان انگلیسی آن‌ها در سطح پایین‌تری قرار دارد بهتر است ابتدا در دوره آموزشی پری آیلتس | Pre – IELTS شرکت کنند. از این رو اصلی ترین شرایط تحصیل در ایتالیا موارد زیر است:

  • ارائه مدرک دیپلم از ایران
  • ارائه مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه براساس رشته انتخابی
  • تمکن مالی مناسب برای ارائه به سفارت و اخذ ویزای تحصیلی

تحصیل در برخی از رشته‌های دانشگاهی پرطرفدار در ایتالیا مستلزم قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های مقصد است. برای مثال مهاجرت تحصیلی به ایتالیا برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی این کشور نیازمند قبولی در آزمون آیمت ایتالیا است. آزمون آیمت یک آزمون چند گزینه‌ای از دروس زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک، هوش و منطق و مهارت خواندن و مطالعات است.

 

قبولی در این آزمون ورودی مستلزم کسب نمره 50 الی 60 از نمره 90 است. کسب حداقل نمره این آزمون به تلاش و پشتکار زیادی نیاز دارد. همچین شرکت در دوره آزمون آیمت در ایران | آمادگی آزمون پزشکی ایتالیا یک مسیر بسیار مناسب برای رسیدن به هدف قبولی در آزمون آیمت است. این دوره توسط آکادمی آریا دانش و به دو شکل حضوری و آنلاین برگزار می‌شود.

 

داروسازی دیگر رشته محبوب برای تحصیل در ایتالیاست که اخذ پذیرش در آن مستلزم قبولی در آزمون  TOLC-F  ایتالیاست. آزمون TOLC-F علاوه بر داروسازی، برای پذیرش در رشته‌های شیمی و بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه‌های دولتی ایتالیا نیز قبولی در این آزمون ضروری خواهد بود. آزمون تولک اف نیز همانند آزمون آیمت یک آزمون چند گزینه‌ای است.

 

این سوالات این آزمون از دروس شیمی، زیست، ریاضی فیزیک و هوش و استدلال طراحی می‌‌شوند. قبولی در این آزمون مستلزم تسلط کامل بر مباحث آن و همچنین کسب مهارت شرکت در آزمون است. به منظور کسب این دانش و مهارت‌ها داوطلبان می‌توانند در دوره آمادگی آزمون TOLC-F ایتالیا شرکت کنند. این دوره نیز توسط آکادمی آریا دانش و به دو شکل حضوری و آنلاین برگزار می‌شود.

بهترین دانشگاه ها جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

براساس آخرین اطلاعات در سال 2024، بهترین دانشگاه های ایتالیا جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به شرح زیر است. این 14 دانشگاه که در جدول زیر آمده است، رتبه زیر 500 جهانی براساس رتبه بندی QS را دارا می باشند و گزینه مناسبی جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا هستند.

 

ردیف دانشگاه رتبه بندی جهانی QS
1 پلی تکنیک میلان 123
2 ساپینزا 134
3 بولونیا 154
4 پادوا 219
5 پلی تکنیک تورین 252
6 میلان 276
7 فدریکو ناپل II 335
8 پیزا 349
9 فلورانس 358
10 تورین 364
11 ترنتو 429
12 پاویا 469
13 بیکوکا 481
14 تورورگاتا رم 489
راهنمای جامع مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

هزینه های مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

هزینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بسته به مقطع تحصیلی و رشته و دانشگاه مقصد متفاوت است. اغلب شهریه دانشگاه‌‌های دولتی ایتالیا نسبت به دانشگاه‌های غیردولتی آن مناسب‌تر است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بین 1000 تا 5000 یورو در سال است. در حالی که دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا شهریه‌ای در حدود 6000 تا 20000 یورو در سال دارند. میانگین شهریه رشته های پزشکی در ایتالیا بین 1هزینه زندگی در ایتالیا بسته به سبک زندگی افراد متفاوت است، متوسط هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا حدود 700 تا 1000 یورو در ماه است.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا عبارتند از:

  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقاطع قبلی
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی
  • گذرنامه معتبر
  • عکس پرسنلی
  • نامه تمکن مالی و گردش حساب سه ماهه
  • نامه پذیرش دانشگاه برای دریافت ویزای تحصیلی

مشاوره تخصصی آریا دانش جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا مانند سایر پروسه‌های مهاجرتی از پیچ و خم‌های زیادی برخوردار است. از انتخاب رشته، کشور و دانشگاه مقصد گرفته تا دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی همه و همه نیازمند دانش و تجربه زیادی در این زمینه هستند. برای موفقیت در طی این فرایند پیچیده استفاده از مشاوره تخصصی مهاجرتی بسیار مفید خواهد بود. کارشناسان آریا دانش آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان و پاسخ به پرسش‌های شما در زمینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا هستند. کافیست فرم مشاوره رایگان را تکمیل نموده و منتظر تماس کارشناسان ما باشید. همچنین کالج آریا دانش خدمات مختلفی را در زمینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا ارائه می دهد:

  • مشاوره تخصصی انتخاب دانشگاه
  • برگزاری کلاس های آموزشی دوره های آمادگی آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا از جمله آزمون IMAT و تولک اف
  • جلسات مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی
  • مشاوره در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی

سوالات متداول

  1. انواع روش‌های مهاجرت به ایتالیا کدامند؟

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، مهاجرت از طریق تمکن مالی، مهاجرت از طریق اشتغال، مهاجرت از طریق پیوستن به خانواده و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا.

  1. مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا چیست؟

هزینه زندگی در ایتالیا معمولا ارزان است. همچنین اخذ ویزای شینگن، اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا (بورسیه استانی)، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، دانشگاه های معتبر با رتبه بندی زیر 500 جهانی بویژه در رشته های علوم پزشکی از دیگر مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است.

  1. شرایط اصلی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا چیست؟

ارائه مدرک دیپلم تحصیلی، ارائه مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی، اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا با موفقیت در آزمون های ورودی دانشگاه و همچنین داشتن تمکن مالی مناسب برای ارائه به سفارت، از مهمترین شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است.

  1. حداکثر مدت زمان اقامت کوتاه مدت در ایتالیا چقدر است؟

حداکثر طول اقامت کوتاه مدت با ویزای توریستی در ایتالیا ۶ ماه است.

  1. آیا امکان کار در حین تحصیل به دانشجویان در ایتالیا داده می‌شود؟

بله. معمولا مجوز ۲۰ تا ۳۰ ساعت کار هفتگی به دانشجویان داده می‌شود.

  1. آیا امکان دریافت بورسیه برای مهاجرت تحصیلی در ایتالیا وجود دارد؟

بله. بورسیه استانی معروفترین بورسیه تحصیلی در ایتالیا است که به دانشجویان کشورهای جهان سوم پرداخت می شود.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا