021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
5/5 - (4 امتیاز)

تحصیل در کانادا 2021

تحصیل در کانادا

فهرست مطالب

شرایط تحصیل در کانادا

مهاجرت تحصیلی  به بویژه در سال های اخیر با توجه به شرایط مناسب زندگی و فراهم بودن اقامت بعد از تحصیل بسیار در بین ایرانیان پر طرفدار شده است. کیفیت زندگی، امنیت، بهداشت، سیستم آموزشی در کانادا از شرایط بسیار مناسبی برخوردار است. جهت مهاجرت به کشور کانادا راه های بسیار زیادی وجود دارد که برنامه‌های بلند مدت یا کوتاه­ مدت مهاجرتی هستند و حتی منجر به اقامت دائم می‌شوند.

مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت تحصیلی به کانادا، مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق خود اشتغالی، مهاجرت از طریق اسکیل ورکر ایالتی و فدرال از مهمترین مسیرهای مهاجرت به کانادا است که متناسب با شرایط هر شخص می ­توان راهی برای ورود به این کشور پیدا کرد. مهاجرت تحصیلی به کانادا سریع ­ترین و راحت ترین راه مهاجرت به کانادا است.

تحصیل در کانادا رایگان نیست و برای رفتن به این کشور باید پشتوانه مالی خوبی فراهم کرد. به علاوه هزینه­ های زندگی نیز نسبت به اروپا بالاتر است و باید تمامی شرایط را برای مهاجرت سنجید. شهرهای تورنتو، مونترال، اتاوا، ادمونتون، وینیپگ و ونکوور از پرجمعیت ‌ترین و مهم ترین شهرهای کانادا هستند.

تحصیل در کشور کانادا

خلاصه تحصیل در کانادا

کشور کانادا از کشورهای مطرح جهت مهاجرت تحصیلی است. در این کشور امکان تحصیل در تمامی مقاطع وجود دارد.

پایتخت اتاوا  (Ottawa)  زبان تحصیل انگلیسی – فرانسوی
مقطع کارشناسی 3 الی 4 سال مقطع کارشناسی ارشد  1 الی 2 سال
مقطع دکتری 3 الی 5 سال دوره پزشکی 6 الی 7 سال
شهریه سالانه کارشناسی 12 الی 30 هزار دلار کانادا شهریه سالانه ارشد 15 الی 20 هزار دلار کانادا
شهریه سالانه پزشکی 30 الی 60 هزار دلار کانادا هزینه ماهیانه زندگی 800 الی 2000 دلار کانادا

ویژگی ها و مزیت های تحصیل در کانادا

  • مکانی امن برای تحصیل: کشور کانادا از جمله کشورهای دارای پایین ترین نرخ جرم و جنایت در جهان است و همین موضوع این کشور را تبدیل به مکانی امن برای تحصیل و زندگی دانشجویان بین المللی می نماید. برای ایرانیان کشور کانادا جزء 3 کشور مقصد مورد علاقه جهت تحصیل در خارج از کشور است.
  • یکی از بهترین نقاط دنیا برای تحصیل: طبق نظر سازمان ملل متحد و واحد اطلاعات اقتصادی، کانادا از سال 1994 در لیست 10 نقطه برتر جهان برای زندگی و تحصیل قرار گرفته است. به علاوه شهرهای بزرگ کانادا مانند ونکوور، تورنتو و مونترال به لطف پاکیزگی، امنیت، فعالیت های فرهنگی و سبک زندگی جذابشان شهرهایی با سطح جهانی برای کار و زندگی شناخته شده اند.
  • مقصدی با تکنولوژی بالا: کانادا به لطف همکاری با بسیاری از دانشمندان با استعداد، محققین و کارآفرینان، محیطی مهیج برای کار و تحصیل ایجاد کرده است. این کشور پیش قدمی بین المللی در امور کامپیوتر و فناوری اطلاعات را داراست و دارای شهرتی برای برتری در بخش هایی مانند ارتباطات از راه دور، حمل و نقل و مهندسی و بویژه در هوا فضا، حمل و نقل شهری، میکروالکترونیک، دستگاه های پزشکی و نرم افزارهای پیشرفته، انرژی های برق آبی و هسته ای، لیزر، بیوتکنولوژی، صنایع غذایی، سیستم اطلاعات جغرافیایی و صنایع اقیانوسی و محیط زیست است.
  • امکانات بروز و سیستم آموزشی استاندارد: کشور کانادا دارای نظام آموزشی یکپارچه و منظمی است و دانشگاه ها و کالج های معتبری را در سطح بین الملل در خود جای داده است. براساس آمارهای بین المللی کشور کانادا یکی از 10 کشور پر مخاطب جهت مهاجرت تحصیلی جهت ادامه تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی و تمامی رشته‌ های دانشگاهی است. سالانه نزدیک به 50 هزار نفر جهت تحصیل در کانادا به این کشور سفر می کنند. در بین ایرانیان نیز کشور کانادا جزء 5 کشور پرطرفدار جهت تحصیل و زندگی در خارج از کشور است. همچنین هزینه های زندگی وتحصیل در کانادا به نسبت تحصیل در آمریکا و تحصیل در انگلستان مقرون به صرفه تر است. کشور کانادا یکی از بهترین مقاصد برای علاقه مندان به تحصیل پزشکی در خارج از کشور  و یا دندانپزشکی در خارج از کشور است.

جایگاه جهانی دانشگاه های کانادا

جهت تحصیل در کانادا اینکه کدام دانشگاه و کدام رشته برای یافتن کار، اخذ اقامت پس از تحصیل بهتر است را باید از همان ابتدا با وسواس انتخاب کرد. در استان های مختلف کانادا دانشگاه های مختلفی با سطح های مختلف وجود دارد که باید قبل از اقدام جهت پذیرش بررسی کاملی صورت گیرد.

دانشگاه ها لاوال، مک گیل، آلبرتا، اچ ای سی مونترال، بریتیش کلمبیا، اتاوا، کلگری، تورنتو، ویکتوریا و … از جمله دانشگاه های برتر کانادا هستندکه که جایگاه جهانی بالایی دارند. متقاضیان تحصیل در کانادا باید متناسب با شرایط خود و شرایطی که دانشگاه تعریف می کند، بهترین مقصد را انتخاب کنند.

تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی باید دست کم ۱۸ سال سن داشت و مدرک معتبر دوره پیش‌ دانشگاهی ارائه نمود. سطح زبان برای اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا در این مقطع بطور میانگین معادل نمره آیلتس ۶ خواهد بود و متقاضی باید بتواند تمکن مالی خود برای تامین هزینه ‌های زندگی و تحصیل در انگلیس را اثبات نماید.

دوره لیسانس در کانادا در تمامی استان ‌ها به جز استان کبک پس از سال ۱۲ ام دبیرستان آغاز می‌شود. دوره لیسانس در کانادا معمولا ۴ سال طول می‌کشد. در استان کبک پس از سال 11 ام دبیرستان، دانشجو می‌تواند وارد دوره کالج شود یا در دوره پیش دانشگاهی دو ساله شرکت کرده و سپس وارد دوره لیسانس ۳ ساله شود.

یکی از سیستم های مهم برای ورود به دانشگاه های کانادا و تحصیل در این کشور، سیستم آموزشی کنسرسیوم NCUK است. براساس این برنامه برخی از دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان از جمله کانادا زیر نظر NCUK هستند و متقاضیان بین المللی می توانند ابتدا وارد کالج های مرتبط با این سیستم شوند و بعد از دوره کالج وارد دانشگاه شوند. در این سیستم ویزای تحصیلی به صورت تضمین شده زیر نظر NCUK برای متقاضی اخذ می گردد.

شرایط تحصیل در کانادا در رشته های پزشکی

جهت تحصیل در کانادا در رشته های پزشکی، اصل مهم داشتن مدرک زبان معتبر است. متقاضی تحصیل در کانادا ابتدا باید سطح بالایی از زبان انگلیسی داشته باشد. همچنین برای این رشته ها متقاضی باید ابتدا وارد دوره لیسانس یکی از رشته های علوم پزشکی و یا مرتبط با علوم پایه گردد.

سپس وارد رشته پزشکی در کانادا شود. همچنین متقاضیان می توانند در آزمون MCAT شرکت کنند و نمره مناسب برای ورود به دانشگاه کسب کنند.

یکی دیگر از راهکارای موفقیت در پذیرش رشته های پزشکی و غیر پزشکی کانادا، شرکت در آزمون SAT است. این ازمون آمریکایی، مورد تائید بسیاری از دانشگاه های کشور کانادا است. به طور معمول نمره آزمون ست موضوعی مورد نیاز دانشگاه های کانادا است.

شرایط تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد معمولا ۱ الی ۲ سال طول می کشد و به صورت تحقیقاتی یا کورس ارائه می‌شود. در دوره های course-based دانشجو با شرکت در کلاس و گذراندن واحدهای درسی مدرک فوق لیسانس خود را دریافت می‌کند.

در دوره های فوق لیسانس research-based دانشجو باید با کمک استاد راهنمای خود بر روی موضوعی تحقیق کرده و پایان نامه ارائه بدهد. برخی از دوره های کارشناسی ارشد نیز ترکیبی بوده و شامل کورس و ریسرچ می‌شوند. برخی از رشته های کارشناسی ارشد این امکان را به متقاضی می‌دهند که به صورت مستقیم در مقطع دکتری آن رشته نیز ادامه پیدا کند.

 هزینه های تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا به همراه هزینه زندگی در کانادا برای سال اول در حدود 30 هزار دلار کانادا خواهد بود. هزینه های زندگی در کانادا برای دانشجویان به صورت میانگین 1300 دلار در ماه است که شامل هزینه های مسکن، غذا، رفت و آمد و بیمه می باشد.

بورسیه تحصیلی در جهت تحصیل در کانادا بویژه برای دانشجویان با معدل بالا وجود دارد اما بیشتر این بورسیه برای مقاطع فوق لیسانس و بالاتر هستند ولی برای مقطع لیسانس هم تعدادی از این بورسیه ها وجود دارد که می تواند هزینه تحصیل در کانادا را کاهش چشم گیری دهد. به طور معمول شهریه دانشجویان بین المللی در کانادا سالیانه بین 12 هزار تا 20 هزار دلار کانادا است.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس سالیانه حدود 12 هزار تا 25 هزار دلار کانادا است که این مبلغ وابسته به دانشگاه تغییر می کند. در مقطع لیسانس، دانشجویان با معدل بالا می توانند کمک هزینه تحصیلی بین 2 تا 10 هزار دلار در سال دریافت نمایند. هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد سالیانه 15 هزار تا 20 هزار دلار است.

تحصیل در دانشگاه های کانادا

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا

سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry) یک سیستم جذب نیروی فعال کار در کانادا است که درخواست ‌ها را از سه مورد از مشهورترین برنامه های اقتصادی مهاجرت کانادا مدیریت می‌کند. این سه گروه شامل 1-  برنامه تجربه کانادایی (CEC) ، 2- برنامه نیروی متخصص فدرال (FSWC) و 3- برنامه نیروی فنی حرفه ای فدرال (FSTC) می‌شوند. افرادی که واجد شرایط یکی از این سه برنامه هستند می توانند یک پروفایل اکسپرس اینتری بسازند.

با انجام این کار امتیازی تحت عنوان امتیاز CRS به آنها تخصیص یافته و وارد بانک اطلاعاتی داوطلبین اقامت کانادا می شوند. این امتیاز بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله آموزش، سابقه کار و مهارت زبان و بسیاری از عوامل دیگر تخصیص داده می شود.

داوطلبین در بانک اطلاعاتی اکسپرس اینتری بر حسب امتیازشان رتبه بندی شده و داوطلبین در رتبه های بالا دعوت نامه پذیرش (ITA) را برای اخذ وضعیت اقامت دائم توسط سازمان IRCC دریافت می‌کنند.این برنامه‌ها میان دانشجویان بین‌المللی که از کالج ها و دانشگاه های کانادا فارغ‌التحصیل می شوند و قصد دارند بعد از تحصیلشان نیز در کانادا اقامت داشته باشند، شهرت دارد.

مخصوصا برنامه CEC که به عنوان برنامه‌ای که مبتنی بر امتیاز نیست و هر فردی که شرایط برنامه را برآورده می‌کند می‌تواند بعد از یک سال کار به عنوان نیروی ماهر در کانادا واجد شرایط CEC شود، جذابیت زیادی دارد. در نتیجه فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که یک مجوز کار پس از فارغ التحصیلی را اخذ کرده و حداقل برای یک سال در کانادا کار می‌کنند، می‌توانند واجد شرایط این برنامه باشند.

سوالات متداول

  1. دوره تحصیل در دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی چقدر است؟

مقطع لیسانس در کانادا معمولا 3 الی 4 ساله است.

  1. راهکار اخذ پذیرش رشته های پزشکی کانادا چیست؟

برنامه آموزشی NCUK، اخذ مدرک لیسانس رشته مرتبط با پزشکی و شرکت در آزمون های ورودی پزشکی از جمله MCAT، موفقیت در آزمون SAT موضوعی

  1. شهریه لیسانس دانشگاه های کانادا چقدر است؟

سالیانه بین 12 الی 30 هزار دلار کانادا بسته به رشته تحصیلی

  1. هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا در مقطع ارشد چقدر است؟

بین 15 الی 20 هزار دلار در سال

  1. هزینه تحصیل در رشته های پزشکی در کانادا سالیانه چقدر است؟

بسته به دانشگاه هدف بین 30 الی 60 هزار دلار در سال

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا