021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (4 امتیاز)

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

فهرست مطالب

کشور کانادا | تحصیل پزشکی در کانادا

کشور کانادا به پایتختی شهر آتاوا، کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی است که دومین کشور وسیع دنیا و یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. این کشور پهناور از جنوب با ایالات متحده آمریکا همسایه است که مرز بین این دو کشور طولانی ترین مرز زمینی در دنیا است. در بخش شمالی این کشور به دلیل نزدیک بودن به قطب شمال و سرمای هوا جمعیتی وجود ندارد و به همین دلیل این کشور نسبت به وسعت زیادش از جمعیت کمی برخوردار است. جمعیت در این کشور بیشتر در قسمت جنوبی این کشور در نزدیکی مرز با آمریکا متراکم هستند. تورنتو ، مونترآل و ونکوور از شهرهای پرجمعیت کشور کانادا هستند. شرایط تحصیل و زندگی در کانادا  بسیار شرایط مناسبی است و باعث شده است این کشور از مهاجر پذیرترین کشورهای جهان جهت اقامت دائم و تحصیل در مقاطع مختلف باشد.

تحصیل پزشکی کانادا

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در همه جای دنیا جذابیت دارد. شرایط تحصیل پزشکی در کانادا متفاوت است. سطح علمی و ارزش دانشگاه ‌های کانادا، تحصیل در این کشور را به رویای بسیاری از ایرانیان تبدیل کرده است. رشته ‌های پزشکی از دیگر رشته ‌ها، پر طرفدار‌تر هستند، چون تحصیل در کانادا مخصوصا تحصیل در رشته پزشکی در کانادا به نسبت دیگر کشورهای پذیرنده دانشجو، از نظر امکانات مناسب ‌تر است، همینطور دانشجو زودتر فارغ التحصیل می شود. رتبه جهانی دانشگاه ‌های پذیرنده رشته پزشکی در کانادا نیز صحت این ادعا را ثابت می کند. تحصیل رشته پزشکی در کانادا که یکی از کشورهای پیشرفته و مجهز دنیا است، حامیان زیادی در دنیا دارد. بالا بودن تعداد متقاضیان تحصیل، وجود کیفیت آموزشی در سطح استاندارد جهانی و همچنین ارائه مدارک بین ‌المللی معتبر، حاکی از سطح کیفی تحصیل در کشور کانادا است.

دانشگاه ‌های پذیرنده داوطلبان رشته ‌های پزشکی در کانادا مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران هستند. اگر پس از فارغ التحصیلی قصد بازگشت به ایران داشته باشید، مجوز کار و یا ادامه تحصیل را در داخل کشور خواهید داشت. ولی ویزیت پزشکان در کانادا بسیار گران است. پزشکی (در هر تخصصی) یکی از پر درآمدترین مشاغل کانادا محسوب می ‌شود. میانگین درآمد سالانه پزشکان در این کشور مبلغی بالغ بر ۳۰۰ هزار دلار کانادا است.

در زمان تحصیل پزشکی کانادا، اجازه کار به صورت پاره وقت در حدود 20 ساعت در هفته به دانشجو داده می ‌شود. به‌ عبارتی دیگر، متقاضی پس از دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی، با همان ویزا اجازه کار نیمه ‌وقت را نیز دارد. بسیاری از دانشگاه‌ های پذیرنده تحصیل پزشکی کانادا، امکان خوابگاه برای دانشجویان را نیز فراهم کرده ‌اند؛ با استفاده از این خدمات با هزینه بسیار کمتری در محیط دانشگاه یا بیرون از آن می‌‌توان اقامت داشت. بسیاری از دانشگاه ‌ها امکان استفاده از حمل ‌و نقل رایگان شهری و یا بین‌ شهری را به همراه داشتن کارت دانشجویی به دانشجویان می دهد. پس از فارغ ‌التحصیلی در رشته‌ پزشکی در کانادا، دانشجوی می‌ تواند اقامت دائم کانادا را دریافت کند. دانشجویان فارغ ‌التحصیل با یافتن شغل تمام ‌وقت، می ‌توانند ویزای کار دریافت کرده و پس از آن اقامت دائم بگیرند.

تحصیل پزشکی در کانادا

ملزومات تحصیل پزشکی کانادا

با تحصیل رشته پزشکی در کانادا به یکی از بهترین فضا های آموزشی پزشکی در جهان دسترسی خواهید داشت و از پیشرفته‌‌ترین امکانات استفاده خواهید کرد. گرفتن پذیرش تحصیل پزشکی در کانادا در دانشگاه ‌های معتبر آن نیازمند رعایت تمام مواردی  است که جز قوانین دانشگاه است.

  • 1- تسلط به زبان انگلیسی
  • 2- دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • 3- دارا بودن رزومه تحصیلی پر بار
  • 4- ریز نمرات بالا و دارا بودن معدل بالای 15
  • 5- توصیه نامه از ۲ یا ۳ استاد
  • 6- انگیزه ‌نامه تحصیلی
  • 7- مدرک زبان انگلیسی مانند کسب تافل و یا دارا بودن مدرک آیلتس
  • 8- کسب مدرک لیسانس در رشته مرتبط
  • 9- قبولی در آزمون سراسری پزشکی – آزمون MCAT (Medical College Admission Test)

دوره تحصیل پزشکی در کانادا (دکترای عمومی) 6 سال است که 2 سال آن مربوط به فراگیری علوم پایه است و 4 سال برای گذراندن واحدهای پزشکی بالینی در نظر گرفته شده است. در این دوره دروس پایه علم پزشکی همچون علوم تجربی، زیست ‌شناسی، روانشناسی و … تدریس می‌ شود. داوطلبان همچنین باید در دوره 2 تا 4 ساله دانشگاه های کانادا در رشته مرتبط با پزشکی شرکت کنند و مدرک لیسانس دریافت کنند.

تحصیل پزشکی در کانادا

– مدرک آیلتس

مدرک آیلتس یکی از مهم ترین شرایط پذیرش در دانشگاه های پزشکی کانادا است. متقاضیان در صورت نداشتن مدرک آیلتس می توانند در کالج های زبان کانادا این مدرک را دریافت کنند. یکی از شروط دریافت بورس پزشکی در کانادا، داشتن مدرک آیلتس با نمره ۷ و امتیاز بالا در آزمون ورودی رشته پزشکی کانادا است.

– آزمون MCAT (Medical College Admission Test)

شرط دیگر  ورود به دانشکده رشته پزشکی کانادا قبولی در آزمون سراسری پزشکی است. آزمون آنلاین برای رشته ‌های تخصصی علوم پزشکی در کشورهای انگلیسی ‌زبان مانند آمریکا، کانادا و استرالیا به آزمونMCAT  / آزمون ام کت (Medical College Admission Test) معروف است. نتیجه آزمون  MCAT تنها ۳ سال معتبر است. یعنی، تنها سه ‌سال بعد از دریافت کارنامه قبولی فرصت دارید تا به دانشکده مورد نظر مراجعه و دوره تخصصی را آغاز کنید. آزمونMCAT  علوم طبیعی، علوم زیستی و استدلال کلامی در زبان انگلیسی را تحت پوشش قرار می دهد.

پس از قبولی در آزمون MCAT دانشجو موظف است حدود سه ‌سال دوره‌ تخصصی بگذراند. در صورت قبولی و کسب امتیاز لازم برای هر رشته تخصصی، دانشجو می‌ تواند وارد دانشکده ‌های پزشکی شود و دوره رزیدنتی کانادا (CaRMS) را طی کند به این صورت که بیمارستان ‌ها پس از اعلام تخصص های مورد نظر به دانشجو این امکان را می دهد که انتخاب های خود را اولویت‌‌بندی ‌کند. باید بدانیم که این دوره در همه ایالت های کانادا انجام نمی ‌شود و تنها برخی استان های خاص از کانادا اجازه برگزاری این دوره را دارند. پس دانشجو می تواند به ایالتی که قادر به برگزاری دوره هست، سفر کرده یا اینکه به کشور محل اقامت اولیه اش برگشته و دوره Post-graduate را بگذراند.

در کشور کانادا چند دانشگاه مخصوص رشته پزشکی وجود دارد که تنها تعدادی از آنها به دانشجویان خارجی پذیرش می ‌دهد. همچنین درخواست رو به افزایش  متقاضیان برای تحصیل این رشته، پذیرش را برای متقاضیان سخت کرده است. بنابراین داشتن شرایط تحصیلی مناسب و رزومه پر بار که قبلا به آن اشاره کردیم برای دریافت پذیرش پزشکی کانادا بسیار کمک کننده است. نتیجه تحصیل رشته پزشکی در کانادا بسیار ارزشمند است و به گذران روزهای دشوار می ارزد.

تحصیل در کانادا

مزایای تحصیل پزشکی در کانادا

  • 1- بورسیه های دانشگاهی و دولتی
  • 2- دارا بودن دانشگاه های معتبر علمی و مورد تائید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران
  • 3- اجازه کار دانشجویی همزمان با تحصیل
  • 4- امکان دریافت اقامت دائم بعد از اتمام تحصیل
  • 5- امکان استفاده از خوابگاه و تحصیل به زبان انگلیسی

شهریه پزشکی در کانادا

تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین‎‌المللی هزینه بالایی دارد. مبلغی که به عنوان میانگین شهریه پزشکی در کانادا برای دانشجویان بین ‌المللی اعلام می شود، تقریبا 12 هزار تا 20 هزار دلار در سال برآورد شده است؛ این در حالی است بسیاری از دانشگاه ‌های کشور کانادا برای دانشجویان بین ‌المللی کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته است. همچنین از لحاظ طول دوره تحصیل بهتر است. به طور کلی دانشجویان بین ‌المللی نسبت به مقیمان کانادا هزینه بیشتری بابت شهریه دانشگاه پرداخت می کنند. ایجاد کردن امکانات تحصیلی بالا و مجذوب کننده برای دانشجویان خارجی، جاذبه ای به وجود آورده که این موضوع و در نظرگرفتن بودجه برای سیستم آموزشی باعث درآمد زایی و کمک به اقتصاد کانادا شده است.

بر اساس اطلاعیه اداره آمار و اداره مهاجرت کانادا، مبلغی در حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار دلار برای هر دانشجو، صرف تحصیل و زندگی در این کشور می شود و به صورت کلی هزینه زندگی در کانادا، مثل هر نقطه ای از جهان، به نوع زندگی افراد و شهر محل اقامت دانشجو دارد. یکی از مهم‎‌ترین مسائل تحصیل در کانادا و زندگی در آن، هزینه مسکن است. به دلیل گرانی اجاره بها در کانادا مهاجران بسیاری تصمیم به زندگی مشترک می گیرند.

به طور کلی، هزینه زندگی در شهرهای کوچک، شامل اجاره بها و عبور و مرور در شهرهای کوچک بسیار پایین ‌تر از شهرهای بزرگ مثل ونکوور و تورنتو است. البته تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ ها برای دانشجویان بین ‌المللی خوابگاه در نظر می گیرند. شهریه رشته پزشکی در کانادا به دانشگاه و شهر محل تحصیل بستگی دارد، اما حدوداً این هزینه 15 هزار دلار در سال می شود. هزینه زندگی در کشور کانادا برای دانشجویان بین المللی حدود 1200 تا 2500 دلار در ماه می باشد و هزینه خوابگاه را با توجه به امکانات از مبلغی حدود 300 تا 700 دلار در ماه تخمین زده اند. با مقایسه هزینه تحصیل در کانادا بویژه شهریه رشته پزشکی در کانادا نسبت به کشورهای اروپایی و اینکه دانشجو حین تحصیل اجازه کار پاره وقت هم دارد، به این نتیجه می رسیم که با توجه به سطح کیفی تحصیل، دانشجوی بین المللی، هزینه مناسبی را نیز متقبل می شود.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا