021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
4.9/5 - (17 امتیاز)

تحصیل در ترکیه 2021

تحصیل در ترکیه

فهرست مطالب

دلایل تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه کشوری مدرن است که با اجرایی نمودن سیستم‌های آموزشی به روز دنیا، همچون سیستم‌های آموزشی کانادایی و آمریکایی در مراکز علمی خود و پذیرش دانشجویان بین‌المللی از طریق برگزاری آزمون‌های معتبر SAT و YOS به یکی از جذاب‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی مبدل گردیده است.

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه نسبت به تحصیل و زندگی در سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی، علاوه بر دلایل فوق، دلایل دیگری نیز برای استقبال از تحصیل در ترکیه دارند:

  • دسترسی راحت میان دو کشور ایران و ترکیه
  • عدم نیاز به اخذ ویزای مسافرتی برای سفر به این کشور
  • آداب و رسوم و فرهنگ مشابه با مردم ایران
  • تعداد زیاد ایرانیان مقیم این کشور

سفر به ترکیه در بازه‌ای حداکثر ۳ ماهه بدون اخذ برای ایرانیان نیاز به دریافت ویزا ندارد. اما تحصیل در ترکیه نیازمند دریافت کارت اقامت این کشور است.

تحصیل در ترکیه

تقویم آموزشی تحصیل در کشور ترکیه

تقویم آموزشی برای تحصیل در ترکیه تقریبا مشابه کشور ایران است. سال تحصیلی در اواسط ماه سپتامبر (شهریور ماه) شروع می‌شود و تا اواسط ماه ژوئن ادامه پیدا می‌کند. زمان آموزش در مدارس ترکیه بازه زمانی صبح و بعد از ظهر است.

در برخی از مناطق پرجمعیت این کشور نیز آموزش در مدارس به تفکیک نوبت صبح و بعدازظهر دایر گردیده است. مدارس در مقاطع مختلف پنج روز در هفته و در فواصل روزهای دوشنبه تا جمعه دایر هستند. ساعت حضور دانش‌آموزان در مدارس کشور ترکیه بین ۳۵ تا ۴۰ ساعت در هفته است.

در ترکیه در میان ماه‌های ژانویه و فوریه دو هفته تعطیلی زمستانی در مدارس وجود دارد. در دانشگاه‌های ترکیه نیز مانند دانشگاه‌های ایران سال تحصیلی آکادمیک در دو ترم برگزار می‌شود.

تحصیل در مدارس کشور ترکیه

مدارس کشور ترکیه به دو دسته مدارس دولتی و غیر دولتی تقسیم می‌شوند. تحصیل در مدارس دولتی ترکیه، بدون پرداخت هزینه و به صورت رایگان برای دانش‌آموزان بین‌المللی امکان پذیر است. سیستم آموزشی تحصیل در مدارس ترکیه مانند مدارس ایران ۱۲ ساله است.

در این سیستم آموزشی محصلان از 6 سال شروع به تحصیل در مدارس ترکیه می‌نمایند.دانش آموزان مقطع ابتدایی را در سنین ۶ تا ۱۱ سالگی طی می‌کنند. سپس وارد مقطع متوسطه اول می‌شوند.

گذراندن مقطع متوسطه اول ۳ سال به طول می‌انجامد. پس از آن دانش‌آموزان وارد مقطع متوسطه دوم شده و در سنین ۱۵ الی ۱۸ سالگی، دوره ۴ ساله متوسطه دوم را طی می‌کنند.

زبان تحصیل در مدارس دولتی ترکیه زبان ترکی است. به همین دلیل برخی از دانش‌آموزان مهاجر ترجیح می‌دهند با پرداخت هزینه در مدارس بین‌المللی ترکیه، مشغول به تحصیل شوند.

تحصیل در مدارس بین‌المللی غیر دولتی ترکیه با زبان اصلی انگلیسی و زبان دوم ترکی، مستلزم پرداخت شهریه است. شهریه‌‌ تحصیل در ترکیه در مدارس بین‌المللی در شهرها و مناطق مختلف ترکیه متغیر است‌‌‌. هزینه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف مدارس بین‌المللی ترکیه بین ۳۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ لیر است.

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی در رشته‌های مختلف امکان پذیر است. شرایط اصلی تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • قبولی در آزمون SAT یا آزمون یوس ترکیه
  • داشتن مدرک آیلتس با نمره بالای ۶ و تافل با نمره بالای ۸۰ برای تحصیل به زبان انگلیسی
  • گذراندن دوره ۶ ماهه زبان ترکی برای تحصیل در ترکیه به زبان ترکی و یا داشتن مدرک زبان تومر
  • داشتن تمکن مالی برای پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در حین تحصیل

شهریه دانشگاه‌های دولتی ترکیه نسبت به شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی این کشور بسیار مناسب‌تر است. نکته مهم در انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی مورد تایید بودن مدرک آن دانشگاه در ایران است.

برخی از دانشگاه‌هایی که مدارک آن‌ها مورد تایید وزارت علوم در کشور ایران است عبارتند از: دانشگاه آنکارا، دانشگاه آتاتورک، دانشگاه اژه، دانشگاه قاضی، دانشگاه کوچ، دانشگاه بیلکنت، دانشگاه بغازیچی، دانشگاه استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه.

مطالعه بهترین و استانداردترین منابع آزمون SAT و همچنین منابع برتر آزمون YOS می تواند مسیر را برای موفقیت در این آزمون ها فراهم کند.

تحصیل در ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

تحصیلات تکمیلی در ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است. شرط اصلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه به پایان رساندن دوره کارشناسی است. مدرک کارشناسی دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه معتبر است‌.

شرط اصلی تحصیل در مقطع دکتری در این کشور فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد است. برخی از مهم‌ترین مدارک لازم برای دریافت پذیرش در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از:

  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه از اساتید
  • ارائه مدرک تحصیلی و ریز نمرات مقاطع تحصیلی دانشگاهی قبلی
  • ارائه مدرک قبولی آزمون‌های GRE و یا GMAT برای برخی از دانشگاه‌ها‌.
  • مدرک آیلتس یا تافل با نمره بالای ۶ یا ۷ برای تحصیل به زبان انگلیسی
  • شرکت در مصاحبه شفاهی

طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه ۲ سال است. دانشجویان باید در دوران ارشد بین ۲۰ تا ۳۰ واحد درسی را بگذرانند. هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی در حدود ۵۰۰ یورو و هزینه تحصیل در دانشگاه‌های غیرانتفاعی در حدود ۱۳۰۰۰ یورو است.

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری ۴ سال به طول می‌انجامد. اکثرا زبان تدریس در دوره دکتری زبان انگلیسی است. هزینه تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه در دانشگاه‌های دولتی این کشور بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ یوروست. متقاضیان تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری از شانس بالایی برای دریافت بورسیه برخوردارند.

تحصیل در کشور ترکیه

تحصیل در ترکیه در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی

رشته‌های محبوب علوم پزشکی مانند دندانپزشکی ترکیه، پزشکی ترکیه و داروسازی ترکیه و همچنین رشته‌های پیراپزشکی چون پرستاری، اتاق عمل و هوشبری از جمله پرطرفدارترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه محسوب می‌شوند.

پذیرش نسبتا آسان این رشته‌ها در ترکیه نسبت به ایران را می‌توان مهم‌ترین دلیل استقبال دانشجویان ایرانی نسبت به تحصیل در این رشته‌ها در ترکیه دانست.

دانشگاه‌های معتبر آنکارا، استانبول و حاجت تپه و بیلکنت نیز بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته دندانپزشکی به شمار می‌روند.

همچنین دانشگاه‌های حاجت تپه، کوچ، استانبول و آنکارا ارائه دهنده‌ی دوره‌ی ۶ ساله پزشکی در کشور ترکیه هستند. شرایط اصلی پذیرش دانشجویان در این رشته‌های پرطرفدار عبارتند از:

  • گذراندن دوره دیپلم و پیش دانشگاهی
  • قبولی در آزمون ورودی SAT یا YOS
  • داشتن مدرک زبان برای تحصیل به زبان انگلیسی

در برخی از دانشگاه‌های کشور ترکیه به دلیل وجود رقابت زیاد برای دریافت پذیرش داشتن معدل بالا نیز از جمله شرایط پذیرش در این رشته‌ها محسوب می‌شود. علاقه مندان به تحصیل در ترکیه در رشته های علوم پزشکی، گذراندن دوره آمادگی آزمون YOS و دوره آمادگی آزمون SAT می تواند مسیر را برای موفقیت آن ها فراهم کند.

هزینه تحصیل در ترکیه در رشته های پزشکی وابسته به دولتی و خصوصی بودن دانشگاه است. در دانشگاه های دولتی شهریه رشته های پزشکی میانگین حدود 4000 دلار در سال است و دانشگاه های خصوصی نیز سالیانه حدود 15 هزار دلار در سال است.

سوالات متداول

  1. آیا امکان تحصیل رایگان در مدارس ترکیه وجود دارد؟

بله. تحصیل در مدارس دولتی کشور ترکیه کاملا رایگان است‌.

  1. آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مدارس ترکیه وجود دارد؟

بله. زبان اصلی آموزش در مدارس بین‌المللی ترکیه زبان انگلیسی است.

  1. آیا تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه نیازمند برخورداری از شرایط سنی است؟

خیر. شرایط سنی از جمله شرایط اصلی پذیرش دانشگاه‌های ترکیه نیست. اما سن کمتر از ۲۲ سال برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کمتر از ۲۹ سال برای تحصیلات تکمیلی می‌تواند یک امتیاز مثبت تلقی شود.

  1. آیا مدرک تحصیلی همه‌ دانشگاه‌های ترکیه در ایران مورد تایید است؟

خیر. مدرک برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی ترکیه در ایران معتبر نیست.

  1. آیا داشتن مدرک زبان برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه ضروری است؟

داشتن مدرک زبان برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های کشور ترکیه ضروری است. اما تحصیل به زبان ترکی به مدرک زبان نیازی ندارد.

  1. آیا امکان تحصیل بدون کنکور در دانشگاه‌های کشور ترکیه وجود دارد؟

بله. برخی از دانشگاه‌های این کشور تنها با شرط معدل و نمره زبان بالا اقدام به پذیرش دانشجو می‌نمایند.

  1. آیا امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های کشور ترکیه وجود دارد؟

بله. دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه می‌شوند می‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل شوند.

  1. دوره کارشناسی ارشد در ترکیه چند ساله است؟

دوره کارشناسی ارشد در ترکیه ۲ سال به طول می‌انجامد.

  1. دوره دکتری در ترکیه چند ساله است؟

دوره دکتری در ترکیه ۴ سال طول می‌کشد.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا