021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
4.8/5 - (5 امتیاز)

بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیل در ترکیه

فهرست مطالب

شرایط کلی دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

شرط اصلی برای دریافت بورسیه تحصیلی کشور ترکیه در هر مقطع تحصیلی، پایان کامل مقطع تحصیلی قبلی و ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی آن است. برخورداری از شرایط زیر شانس دانشجویان برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه را افزایش می دهد:

  • شرایط سنی مناسب: بهترین سن برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی حداکثر ۲۰ سال، برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ۲۹ سال و برای دکتری حداکثر ۳۴ سال است.
  • معدل بالا در مقاطع قبلی: داشتن معدل بالا( بالای ۱۸) در مقاطع تحصیلی قبلی شانس دریافت بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف افزایش خواهد داد. در مقابل دانشجویان با معدل زیر ۱۴ از شانس چندان زیادی برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه برخوردار نیستند‌.
تحصیل در ترکیه

مدارک عمومی دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

ارائه برخی مدارک برای دریافت بورسیه تحصیل در ترکیه ضروری است. این مدارک عبارتند از:

  • پاسپورت دارای اعتبار
  • عکس پرسنلی در ابعاد ۴×۶
  • ترجمه مدارک تحصیلی اخذ شده قبلی به همراه زیر نمرات این مقاطع
  • توصیه نامه از اساتید برای دانشجویان متقاضی بورسیه تحصیلات تکمیلی
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان بین‌المللی
  • مدارک آزمون‌های بین‌المللی مانند قبولی در آزمون SAT و آزمون YOS
انواع بورسیه ترکیه

انواع بورسیه تحصیلی ترکیه

 برای تحصیل در ترکیه بورسیه‌های گوناگونی وجود دارد. هر یک از این بورسیه‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند و شرایط خاصی برای دریافت آن‌ها لازم است. برخی از بورسیه‌های تحصیلی در ترکیه توسط دولت و برخی دیگر توسط دانشگاه‌های این کشور پرداخت می‌شوند. همچنین برخی از این بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان همه مقاطع تحصیلی پرداخت می‌شود. در حالی که برخی دیگر از بورسیه‌های تحصیلی ترکیه مختص دانشجویان یک مقطع خاص است. علاقه مندان به تحصیل پزشکی در ترکیه، دندانپزشکی ترکیه و داروسازی ترکیه می توانند از این بورسیه ها استفاده کنند. بویژه اینکه این رشته ها به مراتب شهریه بیشتری نسبت به بقیه رشته های تحصیلی دارند.

مهم‌ترین  بورسیه‌های تحصیلی ترکیه عبارتند از؛

  • بورسیه تحصیلی تورک بورسلاری
  • بورسیه تحصیلی اراسموس
  • بورسیه دانشگاه سابانجی
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت
  • بورسیه تحصیلی توبیتاک
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه خاورمیانه

 

بورسیه تحصیلی تورک بورسلاری

تورک بورسلاری را می‌توان مهم‌ترین بورسیه تحصیلی ترکیه دانست. این بورسیه دولتی است و هدف دولت ترکیه از ارائه آن به دانشجویان بین‌المللی، به وجود آوردن یک شبکه‌ متعهد به تفاهم و همکاری بین‌المللی از مدیران در کشورهای مختلف است. بورسیه تورک بوسلاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان کشورهای مختلف اعطا می‌شود. دانشجویان کلیه رشته‌ها در مقطع کارشناسی و ارشد و دکتری ( به جز تخصص علوم بهداشت) می‌توانند برای دریافت این بورسیه تحصیلی درخواست دهند.

این بورسیه تحصیلی دولتی علاوه بر پوشش هزینه‌های تحصیل، هزینه بیمه درمانی و خوابگاه دانشجویی را نیز پوشش می‌دهد. زمان درخواست برای دریافت بورسیه تحصیلی تورک بورسلاری توسط  از ۱۰ ژانویه الی ۲۰ فوریه است.

 

بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی خاورمیانه

بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی خاورمیانه دیگر بورسیه تحصیلی کشور ترکیه است. هدف از ارائه این بورسیه تحصیلی به دانشجویان توسط بنیاد توسعه دانشگاه فنی خاورمیانه، تسهیل شرایط تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی است. زمان درخواست بورسیه برای ترم پاییز شهریور تا مهر ماه و زمان درخواست بورسیه برای ترم بهار بهمن ماه تا اسفند ماه است. بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی خاورمیانه تنها پوشش دهنده‌ی تمام یا بخشی از شهریه دانشگاه است و سایر هزینه‌های تحصیل دانشجویان را پوشش نمی‌دهد.

 

بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی

بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی دیگر بورسیه تحصیلی ترکیه است که به دانشجویان مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری اهدا می‌شود. دانشجویان کارشناسی دریافت کننده بورسیه دانشگاه سابانجی به صورت کامل از پرداخت شهریه معاف خواهند شد. دانشجویان کارشناسی ارشد غیر از معافیت از پرداخت شهریه، تا ده ماه مبلغ ۱۰ تا ۲۵۰۰ لیر در ماه و دانشجویان دکتری تا ۱۲ ماه مبلغ ۳۲۰۰ لیر به صورت ماهانه کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌‌کنند. همچنین خوابگاه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رایگان است. رقابت برای دریافت این بورسیه‌ها بسیار زیاد است به همین دلیل این بورسیه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی و با نظر هیئت اداری به متقاضیان دارای اولویت اهدا می‌شود.

 

بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت

بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت به دانشجویان مقطع کارشناسی اهدا می‌شود. دانشگاه بیلکنت از بهترین دانشگاه های ترکیه است. شرایط دریافت این بورسیه تحصیلی برخورداری از معدل بالای دیپلم و دوره دبیرستان است. همچنین داشتن مدارک بین‌المللی و مقالات علمی به عنوان یک امتیاز مثبت برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه به شمار می‌روند. افرادی که از این بورسیه تحصیلی بهره‌مند می‌شوند، از پرداخت تمام یا بخشی شهریه دانشگاه خود معاف می‌شوند‌.

 

بورسیه تحصیلی توبیتاک

بورسیه تحصیلی توبیتاک یکی از بورسیه‌های دولتی کشور ترکیه است. این بورسیه تحصیلی توسط شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه به دانشجویان بین‌المللی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و پسا دکتری این کشور پرداخت می‌شود. عواملی همچون معدل بالا در مقاطع قبلی، مقاله و سن مناسب در اولویت قرار گفتن برای برخورداری از این بورسیه تحصیلی ترکیه موثر هستند‌.

 

بورسیه تحصیلی اراسموس

بورسیه تحصیلی اراسموس برنامه‌ای تدوین شده توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. کشور ترکیه نیز در این برنامه شرکت کرده است. بر اساس برنامه اراسموس دانشجویان برخی از دانشگاه‌های ترکیه می‌توانند یک یا دو ترم از دوران تحصیل خود را به شکل رایگان در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بگذرانند.

بورسیه تحصیلی ترکیه

سخن آخر

بورسیه تحصیلی ترکیه متقاضیان زیادی بویژه از ایران دارد. به همین دلیل رقابت زیادی برای دریافت آن وجود دارد. همچنین این بورسیه‌های تحصیلی شرایط متفاوتی دارند و دانشجویان باید برای بورسیه متناسب با شرایط خود درخواست بدهند. اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های کشور ترکیه و در پی آن دریافت بورسیه تحصیلی این کشور نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی از متخصصان این امر دارد. کارشناسان آریا دانش آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان برای دریافت بورسیه تحصیلی کشور ترکیه به متقاضیان می‌باشند.

سوالات متداول

  1. اصلی‌ترین شرط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه چیست؟

اصلی‌ترین شرطدریافت بورسیه تحصیلی ترکیه فارغ‌التحصیلی از مقطع تحصیلی قبلی و ارائه مدرک آن است.

  1. مهم‌ترین بورسیه های تحصیلی ترکیه کدامند؟

بورسیه تحصیلی تورک بورسلاری، بورسیه تحصیلی توبیناک، بورسیه تحصیلی اراسموس، بورسیه تحصیلی دانشگاه خاورمیانه و بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی مهم‌ترین انواع بورسیه تحصیلی ترکیه به شمار می‌روند.

  1. بورسیه تحصیلی تورک بورسلاری چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بورسیه تحصیلی تورک بورسلاری شهریه دانشگاه، هزینه بیمه درمانی و خوابگاه دانشجویی را پوشش می‌دهد.

  1. بورسیه تورک بورسلاری به دانشجویان چه مقاطعی تعلق می‌گیرد؟

این بورسیه تحصیلی ترکیه به دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد.

  1. بورسیه دانشگاه فنی خاورمیانه چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

این بورسیه تحصیلی ترکیه تمام یا بخشی از شهریه دانشگاه دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه را پوشش می‌دهد.

  1. بورسیه تحصیلی توبیناک به دانشجویان کدام مقاطع تحصیلی اهدا می‌شود؟

بورسیه تحصیلی توبیناک به دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری اهدا می‌شود.

  1. بورسیه تحصیلی اراسموس چه شرایطی دارد؟

بر اساس برنامه اراسموس دانشجویان برخی از دانشگاه‌های ترکیه می‌توانند یک یا دو ترم از دوران تحصیل خود را در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت رایگان بگذرانند‌.

  1. مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه کدامند؟

پاسپورت، عکس پرسنلی، مدرک زبان، توصیه نامه و انگیزه نامه، مدارک تحصیلی و ریز نمرات مقاطع قبلی مهم‌ترین مدارک برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه هستند.

 

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا