021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
5/5 - (21 امتیاز)

آزمون BMAT | آزمون ورودی پزشکی انگلستان

آزمون BMAT

فهرست مطالب

آزمون BMAT انگلستان چیست؟

جهت پذیرش رشته های پزشکی در انگلستان، راهکارهای متفاوتی وجود دارد. اخذ دیپلم A-Level انگلستان، برنامه آموزشی NCUK و همچنین کسب نمره بالا در آزمون BMAT از بهترین مسیرها است. در بسیاری از موارد نیز تلفیقی از هر دو نیز باید برای متقاضیان بین المللی وجود داشته باشد تا بتوانند پذیرش دانشگاه را کسب کنند.

آزمون BMAT با هدف ارزیابی صلاحیت متقاضیان تحصیل در رشته‌ پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی برگزار می‌شود. در آزمون ورودی پزشکی انگلستان، دانش ریاضی، علوم تجربی، توانایی حل مسئله و توانایی تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباط کتبی متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی سنجیده می‌شود.

علاوه بر دانشگاه‌های معتبر کشور انگلستان، دانشگاه‌های کشورهایی چون اسپانیا، سنگاپور، مالزی، کرواسی، مجارستان، تایلند، رومانی، روسیه، ایتالیا، مالزی قزاقستان، و هلند نیز به نتایج این آزمون برای پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی استناد می‌کنند. طبق بررسی ها نزدیک به 40 دانشگاه در بیش از 10 کشور نمره آزمون بی مت را مورد استناد قرار می دهند.

برخی از معتبرترین دانشگاه‌های استناد کننده به نتیجه آزمون BMAT در سراسر دنیا عبارتند از: دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه ادینبورگ، کالج سلطنتی لندن، دانشکده پزشکی ساسکس و برایتون، دانشگاه لنکستر، دانشگاه کیل، دانشگاه سرینا خارینویروت، دانشگاه چیانگ مای و دانشگاه لیدز.

همچنین داوطلبانی که موفق به اخذ نمرات برتر از آزمون بی مت می‌شوند، شانس بیشتری برای اشتغال در دوران دانشجویی خود در کشورهای اروپایی خواهند داشت.

BMAT Universities

ساختار آزمون BMAT به چه شکل است؟

آزمون BMAT انگلستان یک آزمون کتبی دو ساعته (120 دقیقه) متشکل از 62 سوال تستی و ۳ سوال تشریحی در سه بخش است:

  1. بخش اول آزمون بی مت (Aptitude and Skills) با هدف سنجش مهارت‌های عمومی حل مسئله داوطلبان است.
  2. بخش دوم آزمون بی مت (Scientific Knowledge and Applications) با هدف سنجش دانش علمی و ریاضیات داوطلبان است.
  3. بخش سوم آزمون بی مت (Writing Task) با هدف سنجش مهارت‌های ارتباط کتبی داوطلبان است.

آزمون بی مت به زبان انگلیسی و به صورت تستی – تشریحی برگزار می‌شود. بخش اول و دوم این آزمون به صورت تستی و بخش سوم آن متشکل از سه سوال تشریحی است. همه‌ بخش‌های آزمون BMAT انگلستان از اهمیت یکسانی برخوردارند. آزمون بی‌مت به صورت کاغذی برگزار می‌شود.

برای پاسخ به سوالات تستی این آزمون از باید از مداد و برای پاسخ به سوال تشریحی از خودکار یا لپ تاپ استفاده نمود. نمره آزمون بی‌مت بین ۱ تا ۹ است.

بخش اول آزمون BMAT انلگستان

بخش اول آزمون BMAT انگلستان شامل ۳۵ سوال تستی است و مهلت پاسخگویی به سوالات این بخش ۶۰ دقیقه است. در تست‌های این بخش مهارت‌های عمومی حل مسئله، اشکال فضایی، توانایی تحلیل و استدلال و توانایی استنباط داده متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی سنجیده می‌شود. سوالات این بخش هر کدام یک نمره دارند. نمره این بخش در کل بین ۰ تا ۵ است.

بخش دوم آزمون BMAT انلگستان

بخش دوم آزمون ورودی پزشکی انگلستان شامل ۲۷ سوال تستی است. ۳۰ دقیقه زمان برای پاسخ‌ به سوالات این بخش در نظر گرفته شده است. سوالات این بخش از دروس ریاضیات و فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره دبیرستان طرح می‌شود. نمره بخش دوم آزمون بی ‌مت نیز همچون بخش اول بین ۰ تا ۵ محاسبه می‌شود.

بخش سوم آزمون BMAT انگلستان

بخش سوم و پایانی آزمون پزشکی BMAT شامل ۳ سوال تشریحی است. داوطلبان این آزمون باید به یکی از این سه سوال تشریحی به انتخاب خود پاسخ دهند‌. مهلت پاسخگویی به تک سوال این بخش نیز ۳۰ دقیقه است. نمره این بخش به صورت کیفی است و در طیف A تا E به داوطلبان اختصاص داده می‌شود.

داوطلبان در بخش سوم حداکثر مجاز به نوشتن ۵۵۰ کلمه هستند. مدیریت زمان و کیفیت تکنیک نوشتاری در این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است. برای بخش سوم آزمون می‌توان از لپ‌تاپ استفاده نمود. اما صفحه‌ مانیتور لپ تاپ نباید در معرض دید سایر شرکت کنندگان قرار داشته باشد.

برای تایپ در لپ تاپ باید از فونت Arial و در سایر 11 استفاده نمود. همچنین غیر فعال نمودن کلیه برنامه‌های چک کننده‌ دستور زبان و املا ضروری است.

محتوای ازمون بی مت

شرایط و مدارک شرکت در آزمون پزشکی انگلستان

شرط اصلی برای شرکت در آزمون ورودی پزشکی انگلستان، گذراندن دوره دیپلم ۱۲ ساله است. مدارک ضروری برای شرکت در آزمون بی‌مت عبارتند از:

  • مدرک دیپلم ترجمه شده
  • پاسپورت معتبر
  • فیش پرداخت هزینه ثبت نام

پس از ثبت نام در این آزمون ورودی برای متقاضی یک ایمیل ارسال می شود. پس از پرداخت هزینه آزمون نیز ایمیل دیگری برای داوطلب ارسال می گردد. در روز برگزاری آزمون BMAT، همراه داشتن پرینت باید هر دو ایمیل برای داوطلب ضروری است.

لازم به ذکر است که استفاده از دیکشنری و ماشین حساب در آزمون بی‌مت ممنوع می‌باشد. هر داوطلب تنها مجاز به یک بار شرکت در این آزمون در یک سال است. نتایج این آزمون از طریق وب سایت www.metritests.com در دسترس داوطلبان قرار می گیرد.

هر متقاضی میتواند نمره آزمون بی مت خود را برای 4 دانشگاه مختلف جهت پذیرش از طریق این وب سایت ارسال کند.

زمان و نحوه ثبت نام در آزمون ورودی پزشکی انگلستان

آزمون پزشکی انگلستان هر ساله در ماه‌های فوریه، آگوست و اکتبر برگزار می‌شود. زمان ثبت نام آزمون بی‌مت عبارتند از:

  • بازه زمانی ثبت نام در آزمون BMAT ماه فوریه، از تاریخ 14 ماه اکتبر تا تاریخ 26 ام ماه ژانویه است.
  • برای آزمون بی‌ مت ماه آگوست بازه زمانی ثبت نام از تاریخ 24ام ژوئن تا 11ام آگوست است.
  • زمان ثبت نام در آزمون BMAT اکتبر، از تاریخ 1 سپتامبر تا 1 اکتبر است.

آزمون BMAT در بیش از 2000 مرکز در کشورهای مختلف در سراسر دنیا برگزار می‌شود. متقاضیان شرکت در این آزمون می‌توانند با توجه به مکان فعلی خود، نزدیک ترین مرکز یا کشور را برای شرکت در آزمون انتخاب کنند. با مراجعه به سایت ارزیابی کمبریج، می‌توان نزدیکترین مرکز آزمون را پیدا نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ نحوه ثبت نام می‌توان به سایت آزمون BMAT مراجعه نمود. همچنین برای مشاوره درباره‌ شرکت در آزمون BMAT و انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان آریا دانش بهره‌مند شوید.

آزمون ورودی پزشکی انگلستان

هزینه ثبت نام در آزمون BMAT

هزینه ثبت نام در آزمون BMAT انگلستان برای داوطلبان ساکن اتحادیه اروپا و خارج از آن متفاوت است. همچنین هزینه شرکت در آزمون بی‌مت در ماه‌های مختلف متفاوت است.

  • هزینه ثبت نام در آزمون ماه فوریه برای کشورهای هلند و مالزی معادل 216 دلار است.
  • هزینه ثبت نام در آزمون BMAT ماه آگوست 115 یورو – 83 پوند برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و 172 دلار – 135 یورو – 119 پوند برای متقاضیان خارج اتحادیه اروپاست.
  • هزینه شرکت در آزمون BMAT ماه اکتبر 67 یورو – 48 پوند برای ساکنان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و 120 دلار –  112 یورو – 81 پوند برای داوطلبان ساکن خارج از اتحادیه اروپا است.

منابع و نمونه سوالات آزمون BMAT

از آن جایی که آزمون ورودی پزشکی انگلستان منحصرا به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، داشتن تسلط کافی بر زبان انگلیسی برای موفقیت در این آزمون ضروری است. به همین دلیل توصیه ما به داوطلبان متقاضی شرکت در این آزمون تقویت زبان انگلیسی قبل از شروع مطالعه منابع اصلی آزمون است.

داشتن مدرک زبان برای پذیرش دانشگاه های انگلستان جهت پذیرش در رشته های پزشکی ضروری است. در کنار این موارد شرکت در دوره های پیش پزشکی یا پری مدیکال می تواند متقاضیان را برای بخش دوم آزمون که شامل دروس تخصصی ریاضیات، شیمی، زیست شناسی و فیزیک است آماده سازد.

همچنین منابع متعددی برای مطالعه مباحث آزمون بی مت انگلستان وجود دارد. کتاب BMAT Past Paper Worked Solutions یکی از کامل‌ترین منابع برای مطالعه به صورت خودخوان است. مطالعه و مرور نمونه سوالات آزمون بی‌مت نیز برای موفقیت در این آزمون بسیار مفید و ضروری است.

  • BMAT Guide – 800 Practice Question
  • Preparing for the BMAT: The Official Guide to The Biomedical Admissions Test

بهترین منابع برای مطالعه و مرور نمونه سوالات آزمون بی‌مت به شمار می‌روند. همچنین نمونه سوالات و آزمون‌های از طریق وب سایت سازمان ارزیابی پذیرش های کمبریج (Cambridge Assessment Admission Testing) به صورت رایگان در دسترس داوطلبان قرار دارد.

مطالعه نمونه سوالات موجود در این سایت از بهترین راه‌های آماده سازی داوطلبان برای آزمون ورودی پزشکی انگلستان است.

منابع آزمون بی مت

نمره قبولی در آزمون بی مت انگلستان

غالبا شرکت کنندگان در آزمون پزشکی انگلستان نمره 5 الی 6 را کسب می‌کنند. به واسطه رقابت بالا در پذیرش رشته های پزشکی انگلستان، متقاضیان علاوه بر داشتن مدرک زبان، نمره بالا در دروس زیست و شیمی دبیرستان، باید نمره خوبی در آزمون بی مت کسب کنند. معمولا نفرات برتر این آزمون نمرات ۶ و ۷ را بدست می‌آورند.

حد نصاب نمره آزمون BMAT در دانشگاه‌های مختلف رشته پزشکی در اروپا متفاوت است. برای دانشگاه های کشور انگلستان متقاضیان باید نمره 7 را کسب کنند. همچنین برخی از دانشگاه ها علاوه بر موارد بالا باید در آزمون مصاحبه دانشگاه نیز شرکت کنند.

سوالات متداول

  1. آزمون BMAT چیست؟

آزمون بی‌مت، آزمونی برای ارزیابی صلاحیت متقاضیان ورود به رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های انگلستان و برخی دیگر از دانشگاه‌های معتبر در سراسر دنیاست.

  1. آزمون پزشکی انگلستان – بی مت در کدام کشورها مورد استناد قرار می‌گیرد؟

علاوه بر دانشگاه‌ها کشور انگلستان، در دانشگاه‌های معتبر کشورهای اسپانیا، سنگاپور، مالزی، کرواسی، مجارستان، تایلند و هلند نیز به نتایج این آزمون برای پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی استناد می‌‌شود.

  1. آزمون ورودی پزشکی انگلستان از چند بخش تشکیل شده؟

آزمون بی‌مت متشکل از سه بخش است:

بخش اول برای سنجش مهارت‌های عمومی حل مسئله، بخش دوم برای سنجش دانش بیولوژی، شیمی، فیزیک و ریاضی و بخش سوم برای سنجش مهارت‌های ارتباط کتبی داوطلبان طراحی شده است.

  1. آزمون BMAT تستی است یا تشریحی؟

آزمون Bmat انگلستان یک آزمون کتبی تستی تشریحی است. سوالات دو بخش اول این آزمون به صورت تستی و بخش سوم به صورت تشریحی طراحی می‌شود.

  1. نحوه محاسبه نمره آزمون بی‌مت به چه شکل است؟

نمره آزمون ورودی پزشکی انگلستان از ۱ تا ۹ محاسبه می‌شود. نمرات بخش اول و دوم از ۰ تا ۵ و نمرات بخش سوم از A تا E محاسبه می‌شود.

  1. مهلت پاسخگویی به سوالات آزمون بی‌مت انگلستان چقدر است؟

مهلت پاسخگویی به سوالات این آزمون در مجموع ۲ ساعت است.

  1. آیا به همراه داشتن ماشین حساب در آزمون پزشکی انگلستان مجاز است؟

خیر. به همراه داشتن ماشین حساب در این آزمون مجاز نیست.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

۶ پاسخ

  1. کامران گفت:

    این آزمون دوره ای در ایران نداره؟و فقط در کشورهای دیگه برگزار میشه یا در تهران هم هست؟

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام . دوره آمادگی آزمون BMAT انگلستان به طور معمول در کالج های اروپا برگزار می شود. اما ما در مجموعه آریا دانش کلاس های خصوصی در این زمینه برگزار می کنیم.

      1. Bhr گفت:

        سلام وقت بخیر. اگر نمره‌ی خوبی در این آزمون بیاریم میتونه بورس شامل ما بشه یا بورسی در کار نیست؟

        1. مشاور آریا دانش گفت:

          با سلام. گرفتن بورسیه تحصیلی در انگلستان در رشته های علوم پزشکی سخت می باشد و علاوه بر موفقیت در آزمون BMAT با نمره بالا به عوامل دیگری از جمله رزومه، معدل، مدرک زبان و … وابسته است.

  2. Shakila گفت:

    سلام و عرض ادب یکی از شرایط لازم برای این آزمون ترجمه دیپلم ۱۲ ساله بود . معدل باید چقدر باشه معدل ۱۴ هم قابل قبول هست ؟؟ لطغا جواب بدهید خیلی ممنون میشم

    1. مشاور آریا دانش گفت:

      سلام. با توجه به شرایط سخت پذیرش در آزمون BMAT انگستان، معدل بالای ۱۷ ملاک می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا