021-28429840

پشتیبانی سریع

جستجو
5/5 - (4 امتیاز)

تحصیل در صربستان 2021

تحصیل در صربستان

فهرست مطالب

تحصیل در مدارس صربستان

تحصیلات اجباری در مدارس کشور صربستان از 6 سالگی آغاز می‌شود و کودکان، حداقل باید به مدت 6 ماه در پیش‌دبستانی‌ها آموزش ببینند. هرچند مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها آموزش و نگهداری کودکان را از 6 ماهگی تا 6 سالگی بر عهده می‌گیرند. مدت‌زمان آموزش پیش‌دبستانی حداقل 4 ساعت در روز است و تمامی این برنامه‌ها به‌صورت رایگان در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

تحصیل ابتدایی در صربستان: آغاز دوره ابتدایی در صربستان از سن 7 سالگی می‌باشد و به مدت 8 سال به طول می‌انجامد. این 8 سال به دو دوره 4 ساله تقسیم می‌شود؛ در 4 سال اول به‌جز معلم دروس زبان و هنر، معلم سایر دروس فقط یک نفر است؛ دانش آموزان به‌صورت شانسی در کلاس‌ها جای می‌گیرند و معلم در طی 4 سال ثابت می‌ماند. در 4 سال بعدی هر یک از دروس دبیر مخصوص به خود دارند ولی بازهم معلمان در طی 4 سال ثابت می‌مانند.

تحصیل دبیرستان در صربستان: دانش آموزان در سن 14 سالگی تحصیلات دبیرستان را آغاز می‌کنند و مدت‌زمان تحصیل دبیرستان در صربستان 4 سال است ولی درصورتی‌که دانش‌آموز در رشته فنی و حرفه‌ای اقدام به تحصیل کند؛ این مدت‌زمان بین 2 الی 4 سال متغیر است.

زبان آموزشی در مدارس دولتی صربستان به زبان صربی است و دانش آموزان بین‌المللی جهت تحصیل باید در مدارس بین‌المللی صربستان که برنامه‌های تحصیلی را به زبان‌های گوناگونی ارائه می‌دهند؛ اقدام کنند.  مدارک دریافتی از مدارس صربستان پس از فارغ‌التحصیلی در اکثر نقاط دنیا مورد قبول است. تحصیل در مدارس صربستان برای دانش آموزان صربستانی رایگان است ولی دانش آموزان خارجی باید در مدارس بین‌المللی اقدام به تحصیل کنند. بهترین مدارس بین‌المللی صربستان جهت تحصیل به شرح زیر است؛

  • مدرسه بین‌المللی بلگراد
  • مدرسه بین‌المللی بریتانیا
  • مدرسه بین‌المللی پریما
  • مدرسه بین‌المللی چارتول
  • Brook Hill International
  • Deutsche Schule Belgrad

مدرسه بین‌المللی بلگراد برنامه آموزشی را برای دانش آموزان از 3 سالگی تا 12 سالگی ارائه می‌دهد. مدرسه بین‌المللی پریما برنامه‌های آموزشی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد و اعتبار بالایی دارد.

تحصیل در کشور صربستان

مدارک لازم برای تحصیل در مدارس صربستان

  • ارائه گذرنامه معتبر دانش‌آموز متقاضیتحصیل در مدارس صربستان به همراه ترجمه آن‌ها
  • ارائه عکس پاسپورتی جدید جهت تحصیل در صربستان
  • اثبات داشتن بودجه کافی برای اقامت و تحصیل در صربستان
  • ارائه ریزنمرات تحصیلی سال‌های قبلی دانش‌آموز به همراه ترجمه آن‌ها
  • ارائه مدرک زبان در صورت نیاز
  • ارائه بیمه سلامت
  • ارائه فیش واریز شهریه

تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی

امکان تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی وجود دارد به همین دلیل نخستین گام جهت تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی برخورداری از مدرک تسلط به زبان انگلیسی و ارائه آن به دانشگاه‌های صربستان می‌باشد.

متقاضی تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی باید مدرک دیپلم و مدرک تسلط به زبان انگلیسی خود را به همراه هزینه‌ای که جهت بررسی مدارک توسط دانشگاه گرفته می‌شود؛ به دانشگاه موردنظر ارسال کند؛ پس از بررسی توسط دانشگاه و در صورت تائید، متقاضی باید در کنکور سراسر کشور صربستان شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کند.

معیار اصلی ورود به دانشگاه‌های صربستان جهت تحصیل در کارشناسی معدل دیپلم و کنکور سراسر کشور صربستان است. زبان تحصیلی اکثر رشته‌ها در صربستان به زبان انگلیسی می‌باشد. مدت‌زمان تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی بین 3 الی 4 است و به دلیل اعتبار بالای دانشگاه‌ها، فرد پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند در کشور دلخواه خودش مشغول به کار شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی صربستان برای دانشجویان صربی رایگان است ولی دانشجویان خارجی باید هزینه‌ای مابین 1500 الی 5000 یورو در سال به دانشگاه پرداخت نمایند.دانشجویان کارشناسی در صربستان حق کار دانشجویی حین تحصیل دارند درحالی‌که نیازی به دریافت ویزای کار نیست. دانشگاه بلگراد و دانشگاه نووی ساد از معروف‌ترین دانشگاه‌های صربستان جهت تحصیل کارشناسی می‌باشند.

تحصیل در دانشگاه های صربستان

شرایط و مدارک تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی

همان‌طور که اشاره شد پس از بررسی مدرک دیپلم و مدرک تسلط به زبان انگلیسی از سوی دانشگاه، متقاضی باید در کنکور سراسری شرکت کرده و معدل بالایی کسب کند. البته اگر دانشجو بخواهد به زبان صربی تحصیل کند باید در یکی از آموزشگاه‌های زبان صربستان ثبت‌نام کرده و گواهی انسیتوی زبان را دریافت کند و به دانشگاه ارائه نماید.

دانشجوی کارشناسی پس از سه سال تحصیل اگر امتیاز 180 را کسب کند؛ مدرک Bachelor را دریافت می‌کند و اگر یک سال دیگر ادامه دهد و نمره 240 را کسب کند؛ موفق به کسب مدرک Bachelor with Honors می‌شود که در سرتاسر دنیا معتبر است. هزینه زندگی در صربستان هرچند بستگی به شهر محل اقامت دارد اما معمولا ماهیانه بین 700 تا 900 یورو در ماه است.

تحصیل در صربستان در رشته‌های علوم پزشکی

تحصیل در صربستان در رشته‌های علوم پزشکی به زبان انگلیسی امکان‌پذیر می‌باشد و برای ورود به دانشگاه‌ها باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های این کشور شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کرد. تحصیل پزشکی در صربستان معمولا محدودیت سنی ندارد و دانشگاه‌ها برای دانشجویان خوابگاه‌های دانشجویی ارائه می‌دهند.

مدت‌زمان تحصیل در پزشکی در صربستان 6 سال است و هزینه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی بسیار کم و حدود 7500 یورو در سال است ولی هزینه تحصیل پزشکی در صربستان به زبان صربی کمتر و حدود 3000 یورو در سال است. هزینه تحصیل دندانپزشکی در صربستان به حدود 7000 یورو در سال و مدت‌زمان تحصیل دندانپزشکی 5 سال است.

همچنین هزینه تحصیل داروسازی در صربستان حدود 2500 یورو در سال است. با توجه به این که کشور صربستان نسبت به کشورهای دیگر اروپایی شهریه کمتری برای رشته های پزشکی دارد، گزینه مناسبی جهت تحصیل پزشکی در اروپا به زبان انگلیسی است. گفتنی است که میانگین شهریه پزشکی در دانشگاه های معتبر اروپا حدود 12 هزار یورو در سال است.

قابل ‌ذکر است که دانشگاه بلگراد صربستان از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های صربستان جهت تحصیل رشته‌های علوم پزشکی به زبان انگلیسی می‌باشد. متقاضیان برای اخذ پذیرش پزشکی در صربستان باید در آزمون ورودی دانشگاه که صورت کتبی و شفاهی برگزار می شود شرکت کنند. برای موفقیت در این آزمون ها، شرکت در دوره های پیش پزشکی در ایران و همچنین دروه های پری مدیکال در کالج های مجارستان پیشنهاد می شود.

تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی ارشد

مدت ‌زمان تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی ارشد مابین 1 الی 2 سال است. پس از پایان این دو سال تحصیل، دانشجویان جهت فارغ‌التحصیلی باید پایان‌نامه‌ای را که خودشان به نگارش درآورده‌اند در اختیار دانشگاه قرار دهند. زبان تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی ارشد، به دو زبان انگلیسی و  صربی است.

از معتبرترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بلگراد صربستان می‌باشد. دانشجویان اگر معدلی مابین 60 الی 120 را کسب کنند؛ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد خواهند بود. علاوه بر این مدرک، دانشجو می‌تواند یک مدرک درجه دوم کارشناسی ارشد از دانشگاه دریافت نماید.

شرایط و مدارک تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان جهت تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی ارشد باید در کنکور سراسری کشور صربستان شرکت نموده و امتیاز لازم را کسب کنند.

  • ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی مهرشده و اصل با معدل بالا
  • ارائه توصیه‌نامه استاد
  • ارائه کپی پاسپورت
  • ارائه فرم درخواست جهت تحصیل در رشته انتخاب‌شده برای کارشناسی ارشد
  • ارائه مدرک زبان تسلط به زبان صربی یا انگلیسی
  • ارائه یک عدد عکس پاسپورت

تحصیل در صربستان در مقطع دکتری

مدت‌زمان تحصیل در صربستان در مقطع دکتری حدود 3 سال است و به زبان انگلیسی و صربی در دانشگاه‌های صربستان ارائه می‌شود. دانشجویان مقطع دکتری در صربستان حق کار دانشجویی ندارند و فقط در شرایط خاص و به زبان صربی می‌توانند مشغول به کار شوند.

پس از پایان این سه سال اگر دانشجو حداقل امتیاز 180 را کسب کند می‌تواند مدرک بگیرد و فارغ‌التحصیل شود. علاوه بر این مدرک دکتری، دانشگاه‌های صربستان یک مدرک درجه سوم تحصیلات یا همان  DR.Jurisرا در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند.

تحصیل در صربستان

شرایط و مدارک تحصیل در صربستان در مقطع دکتری

  • ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد با معدل بالا
  • شرکت در آزمون مصاحبه و کسب امتیاز بالا
  • ارائه مدرک زبان تحصیلی موردنظر
  • ارائه کپی پاسپورت
  • ارائه فرم درخواست جهت تحصیل در رشته انتخاب‌شده برای دکتری
  • ارائه یک عدد عکس پاسپورت
  • ارائه مدارکی مبنی بر انجام تحقیقات و پروژه‌های علمی
  • داشتن سابقه علمی درخشان جهت تحصیل در رشته‌های خاص
  • ارائه مدرکی مبنی بر داشتن سابقه کار جهت تحصیل در رشته‌های خاص

سؤالات متداول

  1. شهریه تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی چقدر است؟

شهریه تحصیل در صربستان در کارشناسی، در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است ولی به‌طورکلی حدود 1500 الی 5000 یورو در سال است.

  1. آیا دانشگاه‌های صربستان جهت تحصیل شرط سنی دارند؟

خیر، اکثر دانشگاه‌های صربستان هیچ‌گونه محدودیت سنی برای دانشجویان در نظر نمی‌گیرند.

  1. بهترین دانشگاه های صربستان چه دانشگاه هایی هستند؟

دانشگاه بلگراد و دانشگاه نوی ساد از معتبرترین ها هستند.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا