021-28429840

پشتیبانی سریع

Search
5/5 - (34 امتیاز)

راهنمای کامل آزمون یوس ترکیه – آزمون YOS

آزمون یوس ترکیه

فهرست مطالب

آزمون YOS ترکیه چیست؟

همانطور که گفته شد، آزمون یوس ترکیه، امتحان ورودی مشترک دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه است‌. این آزمون ملی با وجود مشترک بودن میان دانشگاه‌های مختلف دولتی ترکیه، توسط هر دانشگاه و به صورت جداگانه برگزار می‌شود‌. البته این آزمون تا سال ۲۰۱۰ یک بار در سال و در یک روز در شهرهای مختلف کشور ترکیه برگزار می‌شد. شرکت در آزمون YOS ترکیه و کسب نمره قبولی در آن به دانشجویان بین‌المللی امکان تحصیل در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های معتبر دولتی ترکیه را می‌دهد‌‌. برخی از این رشته‌ها عبارتند از: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، مهندسی، هنر و … . اعتبار آزمون یوس ترکیه بین ۱ تا ۲ سال متغیر است و بسته به دانشگاه مقصد دارد‌. برای مثال اعتبار مدرک یوس دانشگاه استانبول یک سال و اعتبار مدرک دانشگاه‌ های آتاتورک و آنکارا دو سال است.

دروس و سوالات آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس ترکیه متشکل از دروس ریاضی، هندسه و هوش است. تعداد سوالات این آزمون ۸۰ عدد است اما بودجه بندی آن در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. مثلا بودجه بندی آزمون یوس دانشگاه استانبول شامل ۴۰ سوال هوش، ۵ سوال هندسه و ۳۵ سوال ریاضی است. در حالی که در دیگر دانشگاه‌ها ممکن است تعداد سوالات هر درس کمتر یا بیشتر باشد‌. سوالات به صورت تستی و پنج گزینه‌ای هستند.

آزمون یوس غالبا به زبان ترکی برگزار می‌شود. اما در برخی از دانشگاه‌ها امکان شرکت در این آزمون به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی نیز وجود دارد. نمره این آزمون ورودی معمولا از ۱۰۰ محاسبه می‌شود. این آزمون در برخی از دانشگاه‌های ترکیه نمره منفی دارد و به ازای هر ۴ جواب غلط در این آزمون، یک جواب صحیح  حذف خواهد شد.

مدت زمان این امتحان بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه متغیر است. بدیهی است که هر چه نمره داوطلبان در آزمون یوس بیشتر باشد شانس پذیرش داوطلب بیشتر خواهد بود. البته نمره قبولی به دانشگاه و رشته مورد نظر متقاضیان نیز بستگی دارد. زیرا سطح سوالات آزمون در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. برای مثال ممکن است نمره قبولی برای قبولی در رشته پزشکی ۹۶ باشد اما در دانشگاه دیگر نمره ۹۸.

آزمون یوس ترکیه

مراکز برگزاری کننده آزمون یوس ترکیه

مهم‌ترین دانشگاه‌های برگزار کننده‌ی آزمون یوس ترکیه را در جدول زیر مشاهده می‌نمایید:

نام دانشگاه
دانشگاه استانبول
دانشگاه مارمارا
دانشگاه حاجت تپه
دانشگاه چکوروا
دانشگاه کوجالی
دانشگاه عثمان قاضی
دانشگاه جمهوریت
دانشگاه اولوداغ
دانشگاه ساکاریا
دانشگاه آکدنیز
دانشگاه اینونو
دانشگاه اژه
دانشگاه آنکارا
دانشگاه ارجیس
دانشگاه مانیسا جلال یار
دانشگاه آنادولو
دانشگاه اوندوکوز ماییس
دانشگاه آبانت عزت بایسال
دانشگاه آتاتورک

انتخاب صحیح دانشگاه مقصد برای تحصیل در ترکیه بویژه تحصیل پزشکی در ترکیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. انتخاب صحیح دانشگاه و رشته تحصیلی می‌تواند موفقیت و آینده دانشجویان را تضمین کند‌. بهره مندی از مشاوره رایگان در این زمینه بسیار مفید خواهد بود‌.

شرایط، مدارک و هزینه آزمون یوس ترکیه

شرکت در آزمون یوس ترکیه شرایط سنی خاصی ندارد و کلیه فارغ ‌التحصیلان مقطع دبیرستان و یا دانش‌آموزان سال آخر می‌توانند در امتحان یوس شرکت کنند‌. مدارک ضروری برای شرکت در آزمون یوس ترکیه عبارتند از:

  • اصل پاسپورت داوطلب
  • اصل و اسکن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی

اکثر داوطلبانی که در امتحان یوس ترکیه شرکت می‌کنند، تبعه کشورهای ایران، آلمان، بلغارستان، قرقیزستان، آفریقا، تانزانیا، مالاوی، کنیا، مصر، سوریه، تونس و افغانستان هستند. تعداد شرکت کنندگان در این آزمون ملی هر سال رو به افزایش است. تا جایی که پیش‌بینی می‌شود تعداد شرکت کنندگان این آزمون تا سال ۲۰۲۳ سالانه به حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر برسد‌‌.

هزینه آزمون یوس ترکیه معمولا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. ولی به طور کلی هزینه شرکت در آزمون یوس در کشور ترکیه در حدود ۴۰ لیر است. آزمون یوس در خارج از ترکیه نیز برگزار می‌شود. هزینه شرکت در آزمون یوس ترکیه در کشورهای دیگر در حدود ۹۰ لیر، معادل ۱۵ یورو است. این آزمون ورودی در کشور ایران نیز برگزار می‌شود.

امتحان یوس ترکیه

زمان ثبت نام آزمون یوس

آزمون یوس به دو شکل حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. این آزمون هر ساله از اردیبهشت ماه تا تیر ماه برگزار شده و زمان ثبت نام آزمون یوس در بهمن ماه شروع می شود. برای ثبت نام در این آزمون ورودی باید ابتدا دانشگاه مقصد خود را انتخاب کنید. سپس با مراجعه به سایت از زمان دقیق ثبت نام آزمون یوس مطلع شوید‌. پس از آن با مراجعه به سایت دانشگاه در مهلت مقرر، نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و بارگزاری مدارک مربوطه و پرداخت هزینه ثبت نام اقدام نمایید‌.

دانشگاه های ترکیه، علاوه بر آزمون یوس که به عنوان آزمون ملی این کشور است، آزمون دیگری را نیز مورد تائید قرار می دهند. آزمون SAT که یک آزمون در اصل آمریکایی است نیز مورد تائید برخی از دانشگاه های کشور ترکیه جهت پذیرش در رشته های مختلف است. این آزمون نیز شامل مباحث زبان انگلیسی، ریاضیات و هندسه است.

آزمون YOS

راهکار قبولی در آزمون یوس ترکیه

برای کسب نمره قبولی در این آزمون گزینه‌های زیادی وجود دارد. برخی از داوطلبان منابع آزمون را تهیه می‌کنند و به صورت خودخوان و در منزل به مطالعه می‌پردازند. این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد. مزیت این روش ارزان بودن آن نسبت به شرکت در دوره‌های آموزشی و عیب بزرگ آن کند پیش رفتن مطالعه و محروم بودن از راهنمایی اساتید است‌.

برخی دیگر از داوطلبان با حل سوالات آزمون یوس ترکیه و نمونه سوالات سال‌های قبل و مطالعه آن‌ها برای شرکت در آزمون آماده می‌شوند. مزیت این روش نسبت به روش قبلی سریع‌تر بودن آن است‌. اما آماده شدن برای آزمون به این روش ریسک بالایی دارد. زیرا ممکن است آزمون با نمونه سوالات سال‌های گذشته که در اختیار داوطلب قرار دارد متفاوت باشد. بهترین راه برای کسب نمره قبولی این امتحان ورودی، شرکت در دوره‌های آمادگی آزمون یوس ترکیه است.

یوس

نکات مهم شرکت در آزمون یوس

  • در صورتی که به شکل حضوری در آزمون شرکت می‌کنید، حتما به موقع در حوزه امتحانی حاضر شوید. زیرا در صورت تاخیر به شما اجازه ورود داده نخواهد شد.
  • حتما اصل پاسپورت خود را به همراه داشته باشید. زیرا کپی و اسکن پاسپورت پذیرفته نمی‌شود.
  • همراه داشتن هایلایتر و لاک غلط گیر ممنوع است.
  • اجازه همراه داشتن وسایل الکترونیکی و دیکشنری به داوطلبان داده نمی شود.
  • حوزه‌های امتحانی آزمون یوس ترکیه مجهز به دوربین مداربسته هستند و در صورتی که با سایرین صحبت کنید از جلسه اخراج خواهید شد.
  • خارج شدن بدون هماهنگی با ممتحن از جلسه آزمون ممنوع است.
  • نتایج نهایی آزمون تنها به شخص داوطلب تحویل داده خواهد شد.

سوالات متداول

آزمون یوس ترکیه به چه شکلی برگزار می‌شود؟

این آزمون به شکل آنلاین و حضوری برگزار می‌گردد.

چند دفعه می‌توان در آزمون یوس شرکت کرد؟

در این مورد هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد‌. داوطلبان می‌توانند تا زمان قبولی در آزمون‌های سالانه شرکت کنند.

زمان ثبت نام آزمون یوس در چه ماهی است؟

معمولا ثبت نام آزمون یوس همه دانشگاه‌ها در بهمن ماه انجام می‌شود.

زمان برگزاری آزمون YOS در چه ماهی از سال است؟

آزمون هر ساله از اردیبهشت ماه تا تیر ماه برگزار می‌شوند.

آیا قبولی نهایی در آزمون یوس نیازمند شرکت در مصاحبه است؟

خیر. آزمون ورودی یوس تک مرحله‌ای و فاقد مصاحبه است‌.

آیا امکان اعتراض به نتایج آزمون یوس وجود دارد؟

بله‌. برای آزمون یوس ترکیه نیز مانند هر آزمون دیگری مهلتی برای اعتراض به نتایج وجود دارد.

آیا آزمون یوس از اعتبار بین‌المللی برخوردار است؟

خیر. امتحان YOS ترکیه یک آزمون ملی است که تنها در این کشور دارای اعتبار است.

نحوه ثبت نام در امتحان YOS ترکیه به چه شکل است؟

برای ثبت نام در این امتحان ورودی باید در مهلت مقرر به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کرد و ضمن تکمیل فرم ثبت نام نسبت به بارگزاری مدارک مربوطه و پرداخت هزینه ثبت نام اقدام نمود.

آیا آزمون یوس در ایران نیز برگزار می‌شود؟

بله‌. برخی از موسسات شعبه برگزار کننده‌ آزمون یوس در داخل ایران هستند‌‌.

مطالب مرتبط

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

دوره جامع فشرده آمادگی آزمون آیمت ایتالیا 2024

زیست شناسی + شیمی + ریاضی و فیزیک + استدلال منطقی و اطلاعات

4.5 ماهه

شروع کلاس ها: اردیبهشت ماه 1403

حضوری | آنلاین
_ همراه با کتاب های آموزشی رایگان _ همراه با جلسات رایگان مشاوره اخذ پذیرش‌، بورسیه استانی و ویزای تحصیلی ایتالیا _همراه با کوئیز های هفتگی _ همراه با آزمون های جامع شبیه ساز آیمت ایتالیا